Yrityksen perustamisen A-B-C Espanjassa

Uusimmat Keskustelu Opiskelu, työnteko ja yrittäminen Yrittäjänurkka Yrityksen perustamisen A-B-C Espanjassa

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Mezza9
    Mezza9 Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.05.2007
    Kirjoituksia: 5
    Vastauksia: 11

    Lueskelinkin jo nuo Yrittäjänurkan muut kirjoitukset läpi ja nettiäkin on tullut kahlattua antaumuksella, mutta täältä ei tunnu varsinaisesti löytyvän niitä konkreettisia asioita, jotka on tehtävä liiketoimintaa aloittaessa:
    -mitä ovat eri yritysmuodot Espanjassa
    -mihin viranomaisiin otetaan yhteyttä ja missä järjestyksessä
    -minkälaisia kuluja perustamisesta koituu
    -käyttääkö asiamiestä vai tehdä itse
    -myönnetäänkö starttirahaa ja jos, niin mistä
    -kuinka yrittäjyys vaikuttaa verotukseen ja sosiaalisiin etuuksiin
    -sivutoiminen vs. kokopäiväinen yrittäjyys

    Kysymyksiä, kysymyksiä, kysymyksiä… Niitä riittää yrittämistä suunnittelevan mielessä. Olen itse tehnyt Suomessa toiminimellä sivutoimisia töitä neljän vuoden ajan ja nyt Espanjaan siirtyessäni olen harkinnut ja oikeastaan periaatetasolla jo päättänytkin perustaa yrityksen myös sinne. Olen koulutukseltani äänisuunnittelija, joten alan voinee siitä arvata. Suomessa toimiessa on ehtinyt jo kertyä kalustoa kokoon ja täsmällinen liikeidea mitä-eteen-tulee-äänipalvelujen tuottamisen lisäksikin on olemassa.

    Jos täällä vahvaa omakohtaista kokemusta omaavia henkilöitä löytyy, esim. Karin kirjoituksista olen tällaisen mielikuvan saanut, niin kirjoitelkaa aiheesta tänne. Yksittäisistäkin tiedonmuruista kertyy pian kasa, jonka joku voi sitten aikanaan tiivistää hyväksi tietopaketiksi.

    Listaan tähän ihan linkkimuodossa joitakin löytöjäni internetistä:
    http://www.kolumbus.fi/hongisto/tanja/TYO.doc
    http://www.yrittajat.fi/sy/home.nsf/www/liiketoiminta_espanja
    http://www.ventanillaempresarial.org/menu.htm

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kris
    kris Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 06.09.2006
    Kirjoituksia: 41
    Vastauksia: 520

    Yleisimmät yritysmuodot on Autónomo (toiminimi), Sociedad Limitada SL, jonka voi suomentaa vaikka ”pienosakeyhtiöksi”, minimipáäoma tuo 3006€, joka voidaan siirtää yritykseen myös esim. tavarana, joten jos sulla on tuon arvoisia jotain laitteita tms. niin sekin käy pääomaksi, siirretään vaan yrityksen nimiin perustamiskirjaa tehdessä – ja sitten tietysti Sociedad Anónima eli Osakeyhtiö.

    SL yhtiössä yrittäjän taloudellinen vastuu on rajattu sijoitettuun pääomaan, et siis joudu vastaamaan koko omaisuudellasi, vaikka kyllä allekirjoituksellsi vastaat siitä, että yrityksen kirjanpito on lain mukaan tehty.

    Toimialasi kuulostaa sellaiselta, että varmaan pääset parhaiten alkuun autonomolla, jonka voit myóhemmin muuttaa SL:ksi, jos näyttää siltä että homma alkaa pyöriä tosissaan.

    Autoin kavereita yrityksen perustamisessa muutama vuosi sitten ja hoidin kaiken itse. Se oli HIRVEÄÄ, vaikka osaan Espanjaan yhtä hyvin kuin Suomea, ja vaikka olen ollut täällä 10 vuotta, niin hermot vieläkään tahdo kestää paikallista byrokratiaa. Joten suosittelen todella, että otat avuksi luotettavan asiointitoimiston. Sen, mitä siitä maksat säästät monin kerroin siinä, että voit sen ajan ja energian käyttää itse bisnekseen ja antaa muiden hoitaa viranomaisjutut.

    Tässä vaiheet suunnilleen SL:n perustamiseen:
    Varataan kaupparekisteristä nimi (3 ehdotusta siltä varalta ettei ekat olisi vapaana); avataan pankkitili (mie voin auttaa tässä… 🙂 ) ja talletetaan pääoma, pankki antaa todistuksen; haetaan CIF eli Y-tunnus verotoimistosta; mennään notariaattiin allekirjoittamaan perustamiskirja (escritura de constitución) näiden papereiden kanssa; rekisteröidään escritura kaupparekisteriin ja käydäán verotoimistossa aktivoimassa Y-tunnus (alta en IAE); toimitetaan kopiot pankkiin, jotta tekevät yritystilistä toimivan ja pääoma on yrityksen káytössä (prosessin ajan varat ovat rekisteröimättömän yrityksen nimissä ja siksi jäädytettyinä.) Aikaa koko hommaan menee väkisin ainakin 3-4 viikkoa. Kustannuksia en muista, joten parempi etten sano siitä mittään.

    Autonomon saa kunhan on NIE ja tehdään verotoimistossa ”alta en autónomo”, voit käyttää henkilötiliä toimintaan ja ”Y-tunnuksesi” on NIE- numero.

    Kummassakin tapauksessa maksat yrittäjän sosiaaliturvamaksuja noin pari saataa kuussa. Työttömyysturvaa ei ole, jonkinlainen turva sairauden varalta kyllä, mutta ei kummoinen.

    Koko tarina yhteenvetona: etsi osaavaa apua, älä puuhaa yksin! 🙂 Tsemppiä ja tervetuloa yrittäjäksi Espanjaan.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Martzu
    Martzu Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 08.08.2006
    Kirjoituksia: 7
    Vastauksia: 170

    Suurkiitokset Kris.

    Nämä tiedot olivat minullekin tärkeitä ja auttavat asioiden eteenpäin suunnittelussa, kun hiukan tietää mistä aloittaa. 🙂

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Mezza9
    Mezza9 Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.05.2007
    Kirjoituksia: 5
    Vastauksia: 11

    Kiitoksia mahtavasta vastauksesta, kris. Juuri tällaista tietoa tänne kaivataan.

    Martzu: kannattaa, jos et vielä näin tehnyt, katsoa tuo ensimmäinen linkki edellisessä viestissäni. Todella kattava tietopaketti.

    Vastauksen myötä tietysti herää lisää kysymyksiä:
    -voiko myös autonomolle rekisteröidä kaupparekisterissä toiminimen, kuten Suomessa, ja voiko tätä samaa rekisteröityä nimeä käyttää myöhemmin jos päätyy vaihtamaan yritysmuodon esim. SL:ksi?
    -mihin yrittäjän sosiaaliturvamaksut Espanjassa perustuvat ja ”mitä niillä saa”? Aletaanko maksuja maksamaan heti, vai vasta tuloista ja onko aloittavalla yrittäjällä helpotuksia kuten Suomessa esim. YEL:stä?
    -maksaako sivutoimisesti yrittävä sosiaalimaksut samoin kuin täysipäiväinen? Esim. mikäli käy säännöllisessä työssä palkollisena ja tekee alussa projekteja harvakseltaan ennen kuin toimintaa vakiintuu? Suomessa esim. YEL-maksun edellytys työtulo 6054,55 euroa vuodessa.
    -edelliseen liittyen, olennaisena alun ylimenokaudesta selviämiseen ennen tulojen toivottavaa tasaantumista ja jokaista aloittavaa yrittäjää kovasti kiinnostavana, kysyisin edelleen starttirahoista. Varmastikin tukea on saatavilla, aivan kuten Suomessakin, mutta kuka sitä myöntää ja millaisin perustein? Paikalliset vai kansalliset viranomaiset, kenties EU?

    -henkilökohtaisiin suunnitelmiini liittyen: tarvitsen yrityskumppanin vastaamaan niistä alueista, joihin oma aikani ja alussa kielitaitoni eivät välttämättä riitä (laveasti sanottuna tuottaja/kirjoittajan, joka siis pystyy hoitamaan valtaosan asiakasneuvotteluista ja sopimusasioista). Työn osuus jakautuisi melko tasapuolisesti, joskin investointitarve kalustoon yms. olisi selkeästi minun puolellani.

    Mikä olisi paras ratkaisu yrityskumppanuudelle? Koska taloudelliset sijoitukset ovat minun (suurelta osin jo valmiiksi tekemiäni täällä Suomessa -siirrän kaluston Espanjassa yritykseni kirjoihin), kuinka tulisi rajata omistusoikeudet ja vastuu? Onko kaksi autonomoa hyvä ratkaisu? Toinen laskuttaa asiakasta ja maksaa ”alihankinnasta” toiselle sovitun mukaan, vai onko SL fiksumpi valinta? Vai pitäisikö ottaa henkilö palkolliseksi – tuleeko tällaisesta iso vastuu yritykselle vakuutusten yms. muodossa? Sen luin, että työntekijän sosiaalimenot ovat bruttopalkasta n. 36% josta työntekijä vastaa n. 6%.

    Toivottavasti näistä kysymyksistä nousee hyviä vastauksia ja vielä parempia kysymyksiä. Jos vain keskusteluun riittää osallistujia ja tietoa saadaan kerättyä tarpeeksi, voin lupautua jossain vaiheessa siitä editoimaan selkeämmän yhteenvedon. Mikäli mahdollista, olisi hienoa jos omien kokemusten lisäksi faktatiedoille olisi esittää myös lähde, josta infoa löytyy mahdollisesti syvemmin:)

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kris
    kris Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 06.09.2006
    Kirjoituksia: 41
    Vastauksia: 520

    Argh, kirjoitin tähän varmaan kilometrin mittaisen vastauksen ja sitten tumpelona onnistuin hävittämään sen. Toivottavasti tästä kakkosversiosta tulee jotenkin tiiviimpi, mutta ”jalostetumpi” 😉

    Koitan muistaa mainita, mitä tiedän varmasti, mikä on ”tietääkseni” tasolla. Olen ammatikseni pankkineuvoja Cajasol (entinen El Monte) säästöpankissa, joten raha-asiat on hanskassa, ja työ vie mut usein lakimiesten ja kirjanpitäjien puheille, lisäksi auttelen ystäviäni pienyrityksen paperiasioissa ja numerojutuissa kampaamo-kauneushoitola putiikissa.

    Toiminimen voi rekisteröidä, olen náhnyt jopa EU-rekisteröinnin, papereissa oli jonkun (?) Espanjan ministeriön nimi. Pankkitiliin autonomo voi laittaa kaupallisen nimensä ns. kakkosnimeksi, näin laskut löytävät tiensä tilille myós toiminimen perusteella. Monet asiakkaani ovat vaihtaneet tämän kaupallisen nimensä SL:n nimeksi ilman, että sitä olisi aiemmin sen kummemmin rekisteröity. Koska nimi on ollut yleensä suomen tai englannin kielinen, niin sille ei juurikaan ole ollut muita ottajia, vaikka sitä ei oltukaan rekisteröity. Turvaa rekisteröiminen tietysti antaa.

    Autonomo on autonomo laskutuksesta riippumatta, se noin parin sadan minimimaksu on maksettava joka tapauksessa, vaikka olisitkin muissa töissä tai laskuttaisit vain vähän. (En ole 100% varma, mutta melkein…:-) )

    Toisaalta olet sitten heti sosiaaliturvan piirissä, pääset láäkäriin terveyskeskuksessa ja sairaalassa, saat alennukset reseptilääkkeistä jne. ja elákettä kertyy. Sairaslomaakin on, mutta siinä on tietääkseni 14 päivän ”omavastuu” aika. Mutta jos on vaikka kási poikki paketissa monta viikkoa niin sairaslomakorvaus maksetaan (n. 500-600€/kk jos maksat minimimaksuja) ja äityislomaakin saa normaalisti (16 viikkoa), sitä varten täytyy tosin olla maksanut jonkun aikaa ennen raskaaksi tulemista. Työttömyysturvaa ei ole.

    Saat täyden eläkkeen kun olet tehnyt tóitá autonomonoa TAI toisen palveluksessa 21 vuotta. Eläkkeen suuruus määräytyy viimeisen 15 vuoden aikana tehdyistä maksuista. Joten jos työvuosia on edessä paljon, ei kannata maksaa kuin minimimaksut, viimeisen 15 vuoden aikana kannattaa miettiä maksaisitko itsellesi enemmän sosiaaliturvaa. Táysikin eläke on Espanjassa PIENI, joten yksityistä eläkevakuutusta kannattaa miettiä jokaisen, joka täällä tóitä tekee. Siitä saa myös verovähennyksiä, 10.000€ sijoitus eläkevakuutukseen on maksimisumma, josta vähennyksiá saa. Marginaaliveroprosenttisi määrittelee, paljonko palautuksia tulee ja pankki laskee helposti arvion siitä, paljonko palautuksia saat.

    Liikekumppanuudessa helpointa lienee kahden autonomon ratkaisu tai sinun SL, jota autonomo kumppani laskuttaa, mikäli vaan liikekumppani suostuu siihen, ettei tyósopimusta tehdä. Laki varmaankin jotenkin rajoittaa sitä, että autonomo laskuttaa vain yhtä yritystä, päättäjät eivät halua, että yritykset noin vaan ulkoistavat tyóvoimansa. Mutta tämä on tosi yleistä Espanjassa, joten en usko, että ongelmia tulisi.

    Nyt tuli asiakkaita, joten jätetään tähän, jatkan toiste ennen kuin hävitän tän viestin taas… 😉

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kris
    kris Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 06.09.2006
    Kirjoituksia: 41
    Vastauksia: 520

    Vielä yksi juttu niistä starttirahoista: niitä on sekä maakuntahallitukselta (Junta de Andalucía) että EU-tukia että kansallisia, mutta niiden hakeminen on taito sinänsä. Eilen yksi asiantunteva kirjanpitotoimisto totesi, etteivät he puutu niihin ollenkaan, koska asiakkailla on usein epärealistiset oletukset tuen saamisesta. Kehoittivat puhumaan Gestoría Los Boliches -toimiston kanssa. Kerron kokemukset kunhan käyn siellä, koitan hakea työllistämistukea siihen ystávieni firmaan. Eniten tukia on nuorten naisten yrityksille, teknologisesti innovatiivisille yrityksille, ns. sosiaalisille yrityksille (osuuskunnat ym. työntekijöiden omistamat) ja yleensä itsensä ja/tai muiden työllistämiseen perustuviin juttuihin. Myös yritysten tietotekniikan parantamiseen on omia tukiaan ja/tai jopa nollakorkoisia lainoja. Hakeminen on rankkaa paperityötä ja vastaukset viipyy, siksi tässäkin hyvä ottaa asiantuntija avuksi.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä inka
    inka Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 09.05.2007
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 1

    Todella antoisisa asiota täällä! olisin kysynyt vain että liittyykö nämä rekisteröitymiset ja eläkkeet sun muut mitkä paperi ja lakia asiat niin yksityiseen elinkeinoharjoittajaankin? Luin http://www.yrittajat.fi sivuilta että mitään ihmellistä ei tarvitse tehdä aloittaessaan elinkeinoharjoittajana ja mitä tämä elinkeinoharjoittaja tarkoittaa? Ovatko esim. kosmetologit elinkeinoharjoittajia?

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Old Chap
    Old Chap Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.07.2006
    Kirjoituksia: 106
    Vastauksia: 2386

    Yksityinen elinkeinonharjoittaja on Espanjassa tuo ”autonomo” josta Kris on edellä puhunut.
    En ole noita linkittämiäsi sivuja penkonut, mutta tuskinpa siellä niin hölmöjä voidaan lupailla Espanjassa aloittavalle yrittäjälle, ettei juuri mitään tarvitsisi tehdä. Kyllä nimittäin Espanjassa niin kuin Suomessakin on kaikenmoista perustamiseen liittyvää, josta joudut vastaamaan.

    Kosmetologi voi olla joko elinkeinonharjoittaja, jos niin haluaa, tai sitten perustaa yrityksen toimiakseen sen lukuun – jos olisi vaikkapa muita osakkaita tulossa mukaan yritystoimintaan.

    Voit toimia joko ilman kiinteää toimipaikkaa (jos voit) tai sitten liikehuoneistossa, jonka avaamiseen tarvitaan jälleen omat viralliset kiemuransa.

    Kaikesta tästä johtuen: Ihan ensimmäinen ja järkevin toimenpiteesi olisi hankkiutua mahdollisimman pian jonkin asioidenhoitotoimiston asiakkaaksi. Myös pankki voi opastaa raha-asioissa, mutta paperisotaan tarvitset joka tapauksessa apua – ainakin neuvoja ja ihan 100 % varmasti myös toimenpiteitä.

    Valitse toimisto, joka palvelee muitakin yrittäjiä ja joka pystyy tarjoamaan sinulle myös kirjanpitopalvelut. Juristia tuskin tarvitset, mutta ihan varmasti kiität vielä kädestä sitä palvelutoimistoa, joka taluttaa sinut oikein toimenpitein perustamisvaiheiden läpi. Tosin maksat siitä, mutta samalla säästät aikaa ja rahaa. Ja voitat varmuuden tunteen.

    Mutta aloita nyt noin. Etsi itsellesi asesoria tai gestoria -toimisto (suomenkielisissä on osaavia – omia asioitani on hoitanut jo vuositolkulla MOP Consulting) ja pistä asiat alulle. Täällä voit sitten kysyä lisää käytännön asioista, jos edelleen jää mietiskeltävää. Kyllä me sitten taas vastailemme.

    Ja tervetuloa mukaan – yrittäminen on palkitsevaa puuhaa. Kunhan pidät jalat maassa ja teet mitä pitää. Vastaat nimittäin myös IVA-tilityksistä (liikevaihtovero 16 %) kolmen kuukauden välein, maksat autonomon maksut kuukausittain jne.

    Äläkä viitsi edes miettiä, olisiko aloittaminen kuitenkin liian monimutkaista, sillä ei se ole.
    Kunhan saat siihen asiantuntevan avun ja keskityt itse omiin hommiisi.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Old Chap
    Old Chap Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.07.2006
    Kirjoituksia: 106
    Vastauksia: 2386

    Uskollesi voit sieltä hakea vahvistusta, mutta jos aloitat Espanjassa, käytät aikasi paremmin jos haastattelet ihmisiä, jotka jo toimivat yrittäjinä Espanjassa – ja kuuntelet mitä asioidenhoitotoimisto sanoo.

    Tuon järjestön yksi tärkeä tehtävä on rakentaa ja ylläpitää monipuolista sivustoa yritystoiminnasta Suomessa. Ei auttaa sinua alkuun Espanjassa. Sorry.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kris
    kris Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 06.09.2006
    Kirjoituksia: 41
    Vastauksia: 520

    OC, viestisi on TÄYTTÄ ASIAA, eikä minulla ole siihen mitään lisättävää!

    Asiantunteva ja hommansa hyvin hoitava asesor (asiointitoimisto/kirjanpitäjä) on uudelle yrittäjälle tärkein juttu Espanjassa! Pankistakin saa tiestysti apua raha-asioiden hoidossa, mutta ensimmäiseksi aina suosittelen etsimään hyvän asiointitoimiston etsimistä ja MOP:sta olen minäkin asiakkailtani kuullut paljon hyvää, niin kuin kyllä monista muistakin suomalaisista.

    Inka, jos olet lähiakoina tulossa kosmetologin hommia tekemään Aurinkorannille, niin katso Orkin kauppapaikalta viestini myytävänä olevista laitteista. (Sorry, en osaa laittaa linkkiä, olen liian tumpelo siihen…, mutta helposti se sieltä löytyy.) Hyvät ystäväni omistavat nimittäin kampaamo-kauneushoitolan, joka on menossa täyteen remonttiin, joten kaikenlaista alan tavaraa ja hoitohuoneisiin sopiva hyllyjä yms on myynnissä.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Camionero
    Camionero Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 11.12.2009
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 8
    kris kirjoitti:

    Tässä vaiheet suunnilleen SL:n perustamiseen:
    Varataan kaupparekisteristä nimi (3 ehdotusta siltä varalta ettei ekat olisi vapaana); avataan pankkitili (mie voin auttaa tässä… 🙂 ) ja talletetaan pääoma, pankki antaa todistuksen; haetaan CIF eli Y-tunnus verotoimistosta; mennään notariaattiin allekirjoittamaan perustamiskirja (escritura de constitución) näiden papereiden kanssa; rekisteröidään escritura kaupparekisteriin ja käydäán verotoimistossa aktivoimassa Y-tunnus (alta en IAE); toimitetaan kopiot pankkiin, jotta tekevät yritystilistä toimivan ja pääoma on yrityksen káytössä (prosessin ajan varat ovat rekisteröimättömän yrityksen nimissä ja siksi jäädytettyinä.) Aikaa koko hommaan menee väkisin ainakin 3-4 viikkoa. Kustannuksia en muista, joten parempi etten sano siitä mittään.

    Autonomon saa kunhan on NIE ja tehdään verotoimistossa ”alta en autónomo”, voit käyttää henkilötiliä toimintaan ja ”Y-tunnuksesi” on NIE- numero.

    Kummassakin tapauksessa maksat yrittäjän sosiaaliturvamaksuja noin pari saataa kuussa. Työttömyysturvaa ei ole, jonkinlainen turva sairauden varalta kyllä, mutta ei kummoinen.

    On todella kattavaa tietoa aloittavalle yrittäjälle koko ketju täynnä, mutta pari asiaa jäi vaivaamaan: Entisenä autonomona ja S.L.-yrityksen harjoittajana ihmettelen, kun vuosituhannen alussa minun piti perustaa nuo molemmat yhtä aikaa. Eli olin perustamassa S.L-yritystä, niin tässä ketjussakin mainittu hyvämaineinen espanjalainen asiointitoimisto kehotti ottamaan myös autonomon. Perusteena oli, että S.L:n administrador eli toimitusjohtajalla pitää olla autonomo. Liittyi kai johonkin juridiseen juttuun. En tiedä oliko väärinkäsitys vai huono tulkkaus, mutta luotin niin siihen Gestoriaan etten sen kummemmin miettinyt asiaa. Nyt vaan tuli mieleen, luettuani tämän ketjun, että maksoinko vuosikausia turhaan autonomomaksuja? Niin, ja kahta autonomoa ei voi olla S.L.:ssä. Siis omistajina.
    Olisikin mukava tietää, niin minun kuin mahdollisten tulevien yrittäjienkin, kumpi näistä käytännöistä on oikea, minun kokema vai tässä ketjussa kerrottu malli?

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kris
    kris Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 06.09.2006
    Kirjoituksia: 41
    Vastauksia: 520

    Terve Camionero,

    Ihan oikeaa tietoa sait, S.L. yhtiön ”administrador” täytyy aina olla autónomo ja maksaa siis autónomo maksua eli yrittäjän sosiaali- ja eläketurvamaksua. Yhtiön omistajana ja adminstradorina et voisi olla sosiaaliturvan piirissä tavallisen työsuhteen kautta (regimen general), koska yrittäjänä ja omistajana työllistät itse itsesi, et ole toisen palveluksessa.

    Kyllä S.L. yhtiössä voi olla useampikin autonomo omistajana, asia riippuu siitä, mitä yrityksen perustamiskirjassa lukee. Yrityksessä voi olla yksi ainoa ”administrador único” tai useampia, jotka voivat olla ”administradores solidarios” tai ”mancomunados”. Solidarios vaihtoehdossa kumpi (tai kuka) tahansa administrador voi edustaa yritystä yksinään, ”mancomunado” tarkoittaa, että kaikkiin päätöksiin tarvitaan molemipien (tai kaikkien) allekirjoitus. Tämä vaihtoehto on työläämpi jokapäiväisten asioiden hoitamisessa, ja siksi harvinaisempi, mutta sitä käytetään kyllä, sekä yrityksissä että yhdistyksissä ja taloyhtiöissä.

    Jos sinulle on sanottu että voi olla vain yksi administrador, niin varmasti tarkoitettiin että escriturassa eli yrityksen perustamiskirjassa luki niin. Escrituran tekstiä voi tältä osin muuttaa, sitä varten tehdään yhtiöjärjestyksen muutos, joka allekirjoitetaan notariaatissa ja se tarvii sen jälkeen kirjata uudestaan kaupparekisteriin ja asiasta on tietysti kustannuksensa.

    Yritys voi myös – notariaatissa ja kaupparekisteriin kirjaten – antaa valtakirjan, apoderamiento, muille osakkaille tai ulkopuolisillekin. Tätä tarvitaan esim. silloin jos annetaan jollekin muulle kuin administradorille káyttöoikeus yrityksen pankkitiliin.

    Administradorin ja apoderadon ero on siinä että verottajan ja sosiaaliturvan kanssa asioidessa administrador on aina se, joka allekirjoittaa ja on viime kädessä vastuussa yrityksen toiminnan laillisuudesta. Apoderado, valtuutettu ,ei voi edustaa yritystä näiden tahojen kanssa toimiessa, muuten kyllä kaikissa niissä asioissa, jotka valtakirjassa on määritelty. Valtakirja voidaan tehdä niin laajaksi tai suppeaksi kuin valtakirjan myöntävä administrador itse haluaa. Suomessa administradorin voisi kai suunnilleen kääntää toimitusjohtajaksi, kun taas apoderado on kuka tahansa, jolle on myönnetty edustaa yritystä sovituissa asioissa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Camionero
    Camionero Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 11.12.2009
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 8
    kris kirjoitti:

    Ihan oikeaa tietoa sait, S.L. yhtiön ”administrador” täytyy aina olla autónomo ja maksaa siis autónomo maksua eli yrittäjän sosiaali- ja eläketurvamaksua. Yhtiön omistajana ja adminstradorina et voisi olla sosiaaliturvan piirissä tavallisen työsuhteen kautta (regimen general), koska yrittäjänä ja omistajana työllistät itse itsesi, et ole toisen palveluksessa.

    Kiitos kris! Ei siis mennyt rahat hukkaan 🙂
    Meille yksinkertaisemmille tuo oli hyvä täsmennys, koska tuolla aikaisemmin kirjoitettu ”autónomon voi myöhemmin muuttaa S.L.:ksi” aiheutti ainakin minulle väärän käsityksen.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Marika
    Marika Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.10.2009
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 6

    Kiitos Kris, hieno tietopaketti S.L ym yhtiöasoista varmasti kaikille tuli selväksi miten asiat toimivat.
    Gamionero ehti jo kyseenalaistaa käyttämänsä gestorian luotettavuuden, tulkkauksen ym. vaikka asiat oli aivan oikein hoidettu. Kun hoitaa asioitaan kannattaa kuunnella mitä informoidaan ja kysyä jos jotain asiaa
    ei ymmärrä, ei sitten tarvitse vuosien päästä ihmetellä onko asiat oikein hoidettu.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä zovanna
    zovanna Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.03.2012
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 14

    🙂
    moi
    Luin täältä tätä yritys tietoa,mutta minulla jäi ajatus että miten toimitaan ja kumman puolelle kannattee tehdä yritys Suomen vai Espanjan puolelle jos meitä on useampi kuin 3 ja kaikkilla on oma ammtti muoto mutta tekisimme yhdessä.Ollan suuniteltu jo syksyksi tulmeista sinne päin.Miten kannattee toimia jotta saa tietoa onko sillä yrtyksellä kannastusta tämä kohdistuu Suomalaiin siellä Espanjassa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.