Uusimmat › Keskustelu › Espanja.org › Jeesinkinurkka › Vienti / siirtokilvet autoon
- Tämä aihe sisältää 13 vastaukset, 9 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 14 vuotta, 5 kuukautta sitten repo toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Moi kaikille.
Ostin Mallorcalta auton, kun sain sopivasti alle puolella tyypillisestä saksan hinnasta. Vielä tutulta myyjältä. Nyt se pitäisi ajaa suomeen.
Joku asiointitoimisto väitti kaverille, että Espanjassa ei ole käytössä siirtokilpiä tai vientirekisteröintiä, joten rekisteröinti tulee minulle todella kalliiksi, koska tarvitsen osoitteen espanjassa, ja he voivat sen järjestää tätä varten.
Tuumasin, että höpöhöpö ja kolmen minuutin googlettamisella löysin ministerio del interiorin sivuilta, että on olemassa jonkinlainen siirtokilpikäytäntö ”placas verdes”
Osaisiko joku asiasta omaa kokemusta omaava tai muuten espanjan kielen taitoinen kertoa, saanko placas verdesit ilman residenssiä tai osoitetta espanjassa?
Tuossa vielä linkki espanjan sisäministeriön sivuilta löytyneeseen pdf:ään:
Tervehdys ja mukavaa Juhannusta!
Selvittelin tuota placas verdes. Ne ivät olleet vientiin tarkoitetut! (tarkista kuitenkin)
Minulle väitettiin, että ongelma on vakuutuspuolessa!!! Kaiken vääntämisen jälkeen lopputulema oli se, että tietoa ei kertakaikkiaan löydy. Stoppi tuli vastaan kielitaitoisilta autonmyyjiltäkin. Joten tuli nostettua kädet ylös.
Toivottavasti joku osaa vastata. Onnea vaan!
Loogisesti ottaen onhan tavaran vienti onnistuttava. Kerrotko sitten tapahtumien kulun!
Punaiset ja vihreät kilvet ovat autoille, jotka ovat espanjassa liikenteessä _väliaikaisesella luvalla_, eli käytännössä ne odottavat espanjalaisia kilpiä (siis tuontikatsastusta ja Ficha Tecnicaa sekä Permiso de Circulación paperia).
Ostamasi auto on kaiketi jo espanja rekisterissä, joten mitä tarvitset? Miksi et aja sitä suomeen sellaisenaan ja maksat sitten verot suomen tullissa (tai asut espanjassa määräajan ja viet sitten verotta suomeen).
Tässä yksi pointteri noihin kilpiin:
http://www.clickseguros.es/tu_mundo_es_seguro/motor/consejos/viajar_en_coche/Paginas/placas_verdes_coches.aspxDevspain tiesi. Noinhan se oli.
Kun oikein palautan oman tapaukseni (oikeastaan kaverin), niin vakuutuksen otto oli todella se pulma. Ei löytynyt mitään 10 pv:n vientivakuutusta, tai muuta vastaavaa.
Ainut vaihtoehto oli maksaa vakuutus puoleksi vuodeksi. Tunnetusti vakuutusmaksuja ei hyvitetä, kuin poikkeustapauksissa ( vaihto toiseen autoon) Rahaa ei tule takaisin.
Eipä taida olla pulma, kun auto oli edullinen!
Pitää myös sopia ”baja del vechiculo”, jos auto viedään pois maasta, ettevät verot jää pyörimään (ITVM)
”asiantuntija” neuvoi näin. Otat vakuutuksen puhelimitse/netin kautta ja se astuu voimaan heti. Sitten lähdetkin ajamaan Suomeen ja perillä olet ennenkuin lasku lankeaa maksettavaksi.
Suomesta käsin sitten vain perut sen muuttuneiden olosuhteiden vuoksi tai jätät yksinkertaisesti maksamati.
Eivät kuulemma perään huutele, kun vahinkoa ei ole tapahtunut ja autokin poistunut maasta?
Ja jos kolaroisi matkalla, eikun maksamaan vakuutus eräpäivänä. Rumaa, mutta toimiva tapa kuulemma.En ole suosittelemassa kenellekkään, mutta näinkin on tehty ;).
Ma ostin mun edellisen auton Sveitsista. Ei tarvinnut siirtokilpia eika vakuutusta. Tuli rekassa hienosti perille Malagaan. Sama toiminee myos Espanjasta Suomeen. Eika mene polttoainetta, ei edes tie- eika lauttamaksuja.
hei täällä kun löytyi muutama autoasioista tiennyt, niin mites käytännös tuo auton vienti Suomeen? Olen luultavammin aloittamassa opiskelua Espanjalaisessa yliopistossa ja autokin sitten varmaan on hankittava… Mites sen voi viedä Suomeen 6 vuoden opiskelujen jälkeen jos palaankin sinne? verotusta tässä pohdin…
toinen kysymys, nuo autovakuutukset… aiheuttavat harmaita hiuksia jo ennen koko auton hankkimisen ajattelemistakaan. siis naisilla ja nuorilla kalliimpi vakuutus? paljonko kohtuullinen vakuutus vuodessa keskivertoautolle, käytetylle? mietittiin sitäkin jos laitettas vakuutus isän nimiin suomeen ja oisin vain ajaja, onko mahdollista? ideoita ihmiset 🙂
kiitoksia jo etukäteen, saludos desde sevilla
Kiitoksia vastauksista!
Vakuutuksen saa suomesta, jolloin vakuutus otetaan konttorissa auton alustanumerolle. Tällöin tarvitaan konttorilla kaikki auton paperit. Mun on helpohko järjestää paperit tänne, kun myyjä on tuttu.
Suomesta saa sekä liikenne- että kaskovakuutuksen. Näin ainakin Tapiolassa. Sitten pitää vain pyytää vakuutukselle green card, ja vakuutusturva on kunnossa.
Jos noissa vihreissä kilvissä ei ole rajoitusta ajella Espanjan ulkopuolella, eikä rajoitusta sille, että minulla pitää olla residenssi espanjassa, niin en näe siirtokilvillä suomeen ajamisessa mitään ongelmaa. Ajomatkalla Barcelonasta suomeen kun ei tarvitse EU-alueelta poistua. Kaiketi?
Selvittelin tuota rekan kyydissä tuontia, ja hintaa sille muodostuu kuitenkin niin paljon, että otan tuosta itselleni paljon mielummin muutaman päivän kivan road tripin avokin tai kaverin kanssa, ja ajan sen ylös.
Yleiset taksat barcelona-helsinki välille näyttävät olevan alk. 1500 eur. Lisäksi auto pitää saada jollakin avulla saarelta mantereelle. Tuolla rahalla kyllä maksaa bensat ja tietullit, joten loppulasku lienee jokseenkin sama, eli parin tonnin luokkaa.
tonnilla mantereelta selevii lauttoineen, tiemaksuineen ja majoittumisineen travemûnden tai ruotsin kautta helsinkiin
Niin, siihen päälle ensin matka helsingistä Mallorcalle, ja sit lauttatiketti Mallorcalta mantereelle. Yhteensä 600-1000 eur, vähän säkästä riippuen.
Osuit ihan oikeaan osoitteeseen heti laakista. Teksti vain jäi kai epäselväksi?
Permisos temporales para particulares (Placas Verdes) eli siis väliaikaset kilvet yksityisille. Anomus tehdään siis ”Jefetura de Tráficossa”, jossa maksetaan myös maksu, joka on nyt 18,79 €. Anoessa joudut todistamaan henkilöllisyytesi. Todistusaineistoksi käy joku näistä: DNI, espanjalainen ajokortti, oleskelulupakortti (ei ole enää käytössä suomalaisilla), passi (ulkomaalaisen ollessa kysymyksessä).
Placas Verdes jakautuu kahteen alaotsikkoon: Placas Verdes mientras se tramita la matriculación definitiva eli väliaikaiskilpiin pysyviä kilpiä odotellessa (voimassa 60pv) ja Placas Verdes para el traslado del vehículo al extranjero eli väliaikaiskilpiin auton viemiseksi ulkomaille (voimassa 60 pv). Jos auto viedään maasta menettely riippuu siitä onko auto rekisterissä vai ei. Jos on, niin se poistetaan pysyvästi Espanjan rekisteristä ITV asemalla ennen Placas Verdes anomuksen jättöä. Jos auto taas ei ole rekisterissä, tarvitaan ITV asemalta ruusun punainen- ja sininen paperi. Lisäksi tulee esittää kauppakirja tai lasku. Jos auto viedään EU:n ulkopuolelle, tarvitaan lisäksi tulliselvityspaperit. Huomaa, että anomus tehdään ulkomaille viennin ollessa kysymyksessä sen provinssin toimistoon, jossa anoja asuu tai JOSSA AUTO ON REKISTERÖITY kun taas pysyviä espanjalaisia kilpiä odoteltaessa anomus tehdään aina anojan asuinpaikan provinssissa.
Näin se on tai sitten ei?Oikein hatunnosto kiitokset!
Pepe Navares!
Nimittäin PV-kilpien käytännöstä. Aihe ei minulle ole ihan ajankohtainen, mutta tämä käytäntö on hyvä tietää. Kummallista, että autokauppiaalta, ei DGT:n nettisivuilta, eikä muualtakaan tietoa löytynyt, vaikka kuinka aikanaan etsimme. Seinä nousi aina vastaan.
Niinhän se on, että loogisesti ottaen systeemi on oltava viennille myös Espanjassa, kuten muuallakin EU:ssa! Ja näinhän olikin!
Hyvä!
karo.t kirjoitti:hei täällä kun löytyi muutama autoasioista tiennyt, niin mites käytännös tuo auton vienti Suomeen? Olen luultavammin aloittamassa opiskelua Espanjalaisessa yliopistossa ja autokin sitten varmaan on hankittava… Mites sen voi viedä Suomeen 6 vuoden opiskelujen jälkeen jos palaankin sinne? verotusta tässä pohdin…
toinen kysymys, nuo autovakuutukset… aiheuttavat harmaita hiuksia jo ennen koko auton hankkimisen ajattelemistakaan. siis naisilla ja nuorilla kalliimpi vakuutus? paljonko kohtuullinen vakuutus vuodessa keskivertoautolle, käytetylle? mietittiin sitäkin jos laitettas vakuutus isän nimiin suomeen ja oisin vain ajaja, onko mahdollista? ideoita ihmiset 🙂
kiitoksia jo etukäteen, saludos desde sevilla
Eipä ole sinulla näköjään runosuoni kuivahtanut Sevillan helteissä.
Noniin, auto on suomessa.
Nuo siirtokilvet olisi saanut järkättyä helposti, jos minulla olisi NIE numero. Sen olisi myöskin saanut helposti, mutta olisi joko maksanut, tai ottanut liian kauan aikaa.
Ajoin auton siis suomeen edellisen omistajan rekisterikilvillä. Homma toimi niin, että tulostin autoliiton nettisivuilta löytyvän kansainvälisen valtakirjalomakkeen, sekä aken sivuilta kauppakirjapohjan, jotka täytin omalta osaltani ja lähetin myyjälle.
Myyjä täytteli omat tietonsa, ja paineli paikalliselle notaarille, jossa 55 eur palkkiota vastaan dokumentit leimattiin. Samalla notaari käänsi kaikki dokumentit espanjaksi, katalaaniksi, sekä mallorquianiksi (muistaakseni). Tämä otti kaksi työpäivää.
Myyjä lähetti minulle skannatut kopiot leimatuista papereista, joiden kanssa marssin Tapiolan konttoriin, ja autolle tehtiin vakuutus samantien minun nimiini, aivan kuten se olisi tehty, jos olisin ostanut auton suomesta.
Sain vakuutukselle myös green cardin mukaani samantien.
Koko toimenpide oli kaikkien pykälien ja säännösten mukaan laillinen, ja muodostui itselleni selkeästi edullisimmaksi. Myös vakuutus suomesta on edullisempi kuin mitä se olisi ollut Espanjasta. Puhumattakaan asioinnin helppoudesta, jos jotakin olisi sattunut.
Polar Autosta, joka on siis autoliike aurinkorannikolla, sai hyvää palvelua suomeksi. Vinkkinä siis niille, joilla on jotakin autojen rekisteröintiin liittyvää asiaa. Auttavat korvausta vastaan myös niissä tapauksissa, kun autoa ei osteta heiltä.
Tässä tapauksessa pärjäsimme ilman gestoriaa, ja paperisodan kulut jäivät tuohon 55 euroon.
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.