Uusimmat › Keskustelu › Yleistä › Kokemuspankki › Via Baltica tänään
- Tämä aihe sisältää 3 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 13 vuotta, 11 kuukautta sitten
harrison toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Olen suunnitelmissa palata kohtapuoliin autolla Suomeen ja Saksan laivan sijaan mieli tekisi vaihteeksi lähteä Via Baltican kautta. Olen autoillut sitä kautta viimeksi v. 2004, jolloin Puolan tiet olivat vielä aika surkeat, mutta Baltian maissa sitävastoin jo yllättävänkin hyvät.
Onko täällä tietoa miten tiestö on Puolassa viime vuosina kehittynyt ?
Katselin ajoreittejä Via Michelinin avulla, ja tämä ohjasi yllättäen Puolasta suorinta tietä Kaliningradin kautta Liettuaan. Ei kai sieltä voi ajaa ilman viisumia ?
Kulkeeko varsinainen Via Baltica vieläkin Bialystokin kautta, eli siis tekee melkoisen lenkin idän kautta ?
Miten te reittiä ajaneet suunnistatte Berliinistä eteenpäin ?Kaikki muutkin vinki aiheeseen liittyen otan kiitoksella vastaan ?
t. Arto
Viimeksi on ajettu ko. reittiä keväällä 2006 ja silloin Baltia näytti varsin hyvältä (vielä oli tietöitä, mutta lopuillaan). Puolasta olen kiinnostunut. Mikä olisi järkevin reitti ajaa?
Viimeksi palattiin Varsovan kautta, eikä se ihan hirveä ollut, vaikka pelkäsin. Mitään varsinaista ”kehää” ei liene vieläkään?Jotkut ovat suositelleet jopa rantaa pitkin ajamista – onko tästä kokemusta?
Vanhalla asuntoautolla lähdössä täältä porukkaa joskus huhtikuun lopuilla – et apuun saa tulla, jos sellaisen tienposkessa huomaa (härkä pyllyssä).
Niin: Kalingradiin tarvii viisumin, kunnes Tarja toisin neuvottelee
Ajoimme viime vuoden huhtikuussa Espanja-Ranska-Saksa-Puola-Liettua-Latvia-Viro-Helsinki matkan.
Puolan puolella noin 250km ennen Warsovaa lähdin ”oikaisemaan” suoraan kohti Kaunasta. (Liettua)
En ole aivan varma nimen oikeellisuudesta, mutta kuitenkin sinne päin. 🙂
Tiet olivat kuoppaisia, ja tuntui että välillä ajelen maatilojen ”takapihoilla.” En varmaankaan
”oikaise” samaa reittiä aivan heti. 🙂Via Baltic oli mielestäni hyvä ajaa. Tosin Liettuan läpi ajettaessa ei navigaattori ilmoittanut kertaakaan ”peltipoliiseista, toisin kuin Puolan puolella, jossa pääsääntöisesti aina kun tuli johonkin taajaman tuntuiselle alueelle, navigaattori heti reagoi. Sama kun poistui taajamasta.
Paluumatkalla ajoimme Via Baltic-Puola, mutta nyt Warsovan kautta Saksaan. Warsovan kautta pystyin ajamaan ilman suurempaa tressiä. Mutta joutuu ajamaan kaupunkien läpi, joka hidastaa matkan tekoa, jos on kiire. Ruoka ja hotellit edullisia. Puolassa, ei sitten ole euro käytössä, mutta kortit pelaavat hotelleissa. Kun pääsee Saksaan, niin sen jälkeen maisemat alkavat vaihtua nopeammin, jos haluaa, että autonmoottorin venttiilit liikkuvat mahdollisimman nopeassa tahdissa.
Klo: 08.00 Helsingistä Tallinnaan.
Yöpyminen Pärnussa.
Seuraava aamu 5.50 kohti Puolan rajaa ( Via Baltica)
Puolan raja klo: 12.30
Yöpyminen Puolassa illalla klo: 19.45 ( Restauracja ” Jan.”Seuraava aamu. Startti klo: 07.30
Saksa. Klo: 13.40
Yöpyminen hotelli Urbanus. (Heilbronn) klo:19.15Seuraava aamu. Startti klo: 06.50
Ranska klo:10.00
Yöpyminen Ranskassa klo: 18.00 ( Montelimar)23.07.2010 Startti aamulla klo: 06.45
Espanjan raja klo: 10.20Kokemuksia matkasta. Siis meidän näkökulmasta:
OK. Via Baltica on mielestäni ihan ok,, ajaa läpi.
Puolassa on maanteillä ( E 67) traktoreita,leikkuunpuimureita,, yms, kalustoa .
Saksa ja Ranska ovat nopeita ajaa.
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.