Uusimmat › Keskustelu › Asuminen ja eläminen › Yleistä asumisesta ja elämisestä › Vanhan auton tuonti Espanjaan pysyvästi?
- Tämä aihe sisältää 11 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 9 vuotta, 2 kuukautta sitten Jeffe toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Jos tuon tullessani vuosimallia 2002 olevan pakettiauton, ajamalla Espanjaan. Tarkoituksena jäädä pysyvästi sinne. Mitä maksaa auton muuttaminen lailliseksi peliksi Espanjan liikenteeseen? Oletuksena että jää pysyvästi sinne asumaan. Mielellään henkilökohtaisia kokemuksia kuulisin. En niinkään mitä google sanoo…
Tämän verran tiedän tai luulen tietäväni. Rekisteröinti ja uudet kilvet 100-200e? Liikennevero n.250e/vuosi? Liikennevakuutus n.200e/vuosi? Onko muita kuluja? Kiitos vastauksista!
Tässä kuitekin hiukan googlausta 🙂
http://www.autoliitto.fi/tietopankki/auton-vienti-ulkomaille/espanjaan/
Kun vie auton pysyvästi ulkomaille voi siitä hakea autoveron palautusta, periatteessa palautuksen pitäisi olla sama, joka jouduttaisiin maksamaan jos vastaavan auton tuo Suomeen.
Koskeeko tuo autoveron palautus noinkin vanhaa pakua?
Muuten, noi sun aloituksen numerot varmaan vähän pienenevät todellisuudessa, se vuotuinen ”tieveroksi” kutsuttu käyttömaksu, joka taas onm paikkallinen eikä valtakunnallinen.
Tarmo, olet oikeassa siinä on näköjään 10 vuodenraja ja pakuissa ei taida juuri olla autoveroa.
Mä olen ajatellut vähän toisin päin. Ostaisin täältä Espanjasta pakun, lastaisin sen täyteen hyvää brandyä ja kuskaisin Suomeen. Brandyt voisin piilottaa kesämökin kellariin ja pakun sitten myydä sen verran voitolla, että saisin matkakulut peitettyä edestakaisin. Tarttis vaan löytää joku mukava matkakumppani, jonka kanssa voisi pistää kulut ja tuotot puoliksi. Yksin ajaessa pakkaa meinaan herkästi nukahtaa rattiin.
Eli kannattaa vanhan auton tuonti täältä. Ilman hirveitä kuluja ja ongelmia. Saapahan tuota isompaa tavaraa, vähän enemmän mukaan. Eikä tarvitse paikallisten kanssa, alkaa vääntämään autokauppaa. Auto kumminkin aika oleellinen jos merta edemmäksi kalaan meinaa.
No varsinkin, jos tunnet sen kärryn hyvin, etkä halua ottaa riskiä muutaman satasen takia. Tokihan se matkanteko maksaa, polttoaineet, tiemaksut, hotellit, ruokailut. Mutta ota loman kannalta.
Täällä päässä sitten rekisteröintiin menee kuukauden päivät, joten älä anna vakuutuksesi vanhentua, ennenkuin saat Espanjan kilvet. Katsastus ei ole suomalaista kummempi, mutta jos kärryssä on esim. vetokoukku, pidä huoli siitä, että se on Suomessa katsastettu. Vanhoilla kitkarenkailla ei täällä etelässä saisi ajaa, mutta eivät ne kestä tässä kuumuudessa muutenkaan jne jne. Autoveroa maksat noin 10% auton arvosta ja siihen hintaan saanet rekisteripaperit ja rekisteröintikatsastuksen. Jos luulet tarvitsevasi apua sinun kannattaa soittaa Tapsalle numeroon 656 827 992. Pikku korvauksella hoitaa koko ruljanssin.
Itse toin Espanjaan ihan perinteisen Honda CRV:n. Ajelin sillä ensin riskillä yli vuoden Suomen kilvillä. Laki taitanee sanoa, että kilvet on vaihdettava espanjalaisiin jo 6kk yhtäjaksoisen maassa oleilun jälkeen. Ajelin aina välillä Gibralttariin vaikka siitä mitään apua olisi ollut jos poliisi olisi narauttanut. Ajelin siis Suomen liikennevakuutuksella, joka varmaankaan ei ollut oikeasti voimassa vaikka olin sen maksanut, koska auto oli ollut ulkomailla yli sen 6kk. Vakuutus olisi tuskin kattanut mitään vahingosta jos olisin tuona aikana rysäyttänyt auton kunnolla.
Vihdoin vuoden oleilun jälkeen sain aikaiseksi vaihtaa kilvet espanjalaisiin. Vuodeksi pitää ottaa vakuutus kerrallaan, lyhyempää aikaa ei saa otettua. Kilpien vaihto oli siinä 1500 euron paikkeilla (vuoden 2008, reilusti ajettu auto) Ajelin lopulta samaisen auton takaisin Suomeen ja joku hullu maksoi siitä vielä 12 000 euroa! Mitään tulleja ei tietenkään tarvinnut maksaa enää Suomen päässä vaikka toin CRV:n lisäksi toisen auton (muuttoauton) Suomeen. Olisin vielä saanut kuulemma haettua maksamani 1000 – 1500 euron Espanjaan maksamani rekisteröintimaksun takaisin, mutta Espanjan byrokratiahelvetin tuntien, en jaksanut nähdä sitä vaivaa.
Joo eipä tuota tule ajeltua sinne. Puolet auton hinnasta menisi tuonti kuluihin. Tuo lauttakin Saksaan törky hintainen. Yksin ei viitsi ajella ja kahdelta maksaa maltaita laivamatka auton kanssa. Lento on jo ostettu 🙂 täytyy paikanpäältä katsella autoa, sitten kun sitä tarvitsee. Kiitos vastauksista.
Heipä hei,
Kyselisin vielä aiheesta, lähinnä kuluista, koska jäi tästä epäselväksi.
Ajelen täällä nyt Suomesta tuomallani autolla (vm 2006), mutta pian tulisi ajankohtaisksi vaihtaa se Espanjan kilpiin (yli 6kk maassa). Olen ostanut auton käytettynä Suomesta 3 vuotta sitten, joten mitään alvia ei tietenkään pidä maksaa enää tänne koska olen sen jo Suomessa maksanut. Kysyisinkin paljonko pakolliset muutokset eli rekisteröinti, liikenneverot ja liikennevakuutus about maksaisivat henkilöautolle? Yllä Hondan omistaja manana manana kertoo että kilpien vaihto oli 1500 euron paikkeilla? Voiko tämä muka olla totta kohdallani, koska kuulostaa todella suolaiselta?! Jos näin niin mitenkähän tässä kannattaisi toimia kun autokaan ei ole kuin ehkä 5000e arvoinen nykyään.
1. Oletko residentti?
2. Tuliko auto osana muuttoa?
3. Onko sinulla auton ostosta tallella lasku?
- Tätä vastausta muokkasi 9 vuotta, 3 kuukautta sitten Ritacasanueva.
1. En ole nähnyt tarpeelliseksi vielä ilmoittautua paikallisille viranomaisille koska en käy töissä ja minulla on NIE, pankkitili yms edellisestä Espanjakerrasta. Auton rekisteröintiä varten voin ja varmaan täytyy se tehdä.
2. Jep
3. Ei ole mukana, mutta löytynee Suomesta kun käyn parin viikon päästä siellä.
Korjauksena että taitaa kiesin arvo olla vielä 7000e:n paremmalla puolella jos sillä jotain merkitystä on.
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.