Tuontiauton rekisteröinti Espanjaan, helppo juttu

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Tuontiauton rekisteröinti Espanjaan, helppo juttu

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • LINKKI

    Mirlo
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 16.06.2009
    Kirjoituksia: 27
    Vastauksia: 36

    Toimme viime keväänä Suomesta uuden VW:n Fuengirolaan. Kannatti ajaa vuosi Suomen vientikilvillä, koska verosta saa ikävähennuksen.

    ARVONLISÄVERO: Verotomistosta lomake 309 ja maksetaan pankkiin. 16% auton ostohinnasta.
    Pitää maksaa kuukauden kuluessa maahantuonnista.

    KATSASTUS: Tarvitaan suomalainen rek. ote, passi ja alkuperäistodistus joka tulee auton mukana, siitä katsotaan päästöt. Mentiin konttorille, jossa otettiin paperit sisään ja annetiin katsastusaika ja väliaikainen ajolupa. Itse katsastus oli ajallaan, nopea ja helppo. Seuraavana päivänä saimme rek. otteen. Sitten liikennetoimistoon Oficina de Trafico.

    TRAFICO: Ensimmäisellä käynnillä saimme helpot ohjeet paperilla. Tievero ja rekisteröintivero.
    TIEVERO: Maksettiin Fugen kaupungintalolla 3. kerros GESTION TRIBUTARIO.

    REKISTERÖINTIVERO: Malagan verotoimistossa vuoronumerolla käsittelijän luo, joka täytti verolomakkeen Nro 576. Hän laski auton arvon ja päästöjen perusteella veron määrän, jonka maksoimme pankkiin. Seuraavana päivänä saimme verottajalta todistuksen rekisteröintiä varten.

    Sitten traficoon, maksoimme rekisteröintimaksun ja jätimme paperit käsittelyyn ja saimme kuitin, jolla saimme seuraavana pävänä INFOsta rekisteriottet. Kilvet ostettiin varaosaliikkeestä.
    Kaikki toimi sujuvasti ja ystävällisesti ja joka paikassa neuvottiin seuraavaan paikkaan.

    KUSTANNUKSET: Auton ostohinta 20.500, Arvonlisävero 3.280, Katsastus 117,55, Rekisteröintivero
    746,78, rekisteröintimaksu 90,90, Tievero 74,41 ja kilvet 23,20. Yhteensä 24.832,84 €.
    Halvin tarjous samasta autosta Espanjasta ostettuna oli 29.600 €

    Seuraa aihetta

    Seuraa tätä aihetta
    Sisältöä foorumissa Autot ja motskarit
    Sisältöä foorumissa Autot ja motskarit jonka kirjoittanut käyttäjä Mirlo
    Voit lisätä tai poistaa rasteja vasemmalla olevista ruuduista sen mukaan, mitä aiheita haluat seurata. (Saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun kirjoitukseen vastataan.)

    VastaaIlmoita asiattomuudestaKerro kaverille!Lainaa

    LINKKI

    Masa P
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 746

    Helppoa on auton tuonti EU:ssa, kun ollaan!

    Rekisteröintiveron määrä vähän ihmetyttää. Tämä 576 kaavake täytetään yleensä netissä. Hyvin vastahakoisesti virkailija täytti sen minulle, kun selitin, ettei minulla ole nettiä. Mutta on sanottava, että vuosi vuodelta palvelu paranee. Toisaalta verotoimiston kiirus on hellittänyt!

    Niin, se veron määrä. Päästöluokittain määräytyy veroprosentti. Teillä se oli 3,65% suoraan hinnasta laskettuna.

    Sellaista prosenttia ei aijemmin ole ollut, eli olen utelias, onko tullut jotain uutta tässä suhteessa? Varmaankin siinä virkailijan täyttämässä kaavakkeessa on prosentti mainittu ja se mistä summasta se on laskettu. Onko esim toimituskulu hinnassa, vai ei?

    Näitä kriteerejä muuttamalla en löydä minulle järjellistä veroprosenttia!

    LINKKI

    Mirlo
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 16.06.2009
    Kirjoituksia: 27
    Vastauksia: 36

    Hei, virkailija katsoi paksusta kirjasta auton hinnan 22.600 €, sitten ikävähennys X .84 ja vielä IVA pois
    (eivät siis ota verosta veroa), niin verotusarvoksi tulee 15.721,74 €

    Päästöt oli 141, joka määrää tuon prosentin, jos päästöt on yli 159 on prosentti 9,75 % ja yli 199 niin 14,75%.

    Itse ihmettelen arvonlisäveron (IVA) valvontaa, kun kukaan ei kysynyt kuittia. Ei myöskään ostolaskua
    tarvittu missään.

    Terveisin Mirlo

    LINKKI

    Masa P
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 746

    Jassoo, että noin.

    Jos auto on alle 6 kk vanha ja ajettu alle 6000 km käsitellään auto uutena EU:ssa.

    Tällöin luokassa 2, eli 120-160 g/co2 veroprosentti on se mainittu 4,75. Rahti ( lue toimituskulut ) pitäisi lisätä hintaan. ( Suotta)

    Muutama kymppi sinne, tai tänne, eipä väliä!

    Niinpä niin, ei kukaan kysele laskua, eikä edes ITV merkkaa sitä päästöä mihinkään! Jonkinlaista kontrollia kuitenkin on, koska sain lisäveroja. Kylläkin täysin aiheetta. Valittaa ei pikku summista kyllä kannata!
    Tuo 1kk IVA:n maksussa on kumma juttu. Siihen ei kiinnitetty huomiota vaan IVA:n maksuun esim 3T !?
    Tuo 3T on vuoden 3:s periodi. Maksoin veron vasta 4T periodin aikana, josta siis sakko! Auton toin kuitenkin 4T:n aikana, mutta hain kaavakkeen 3T:n aikana, enkä huomannut, että IVA-virkailija kyhäisi 309 kaavakkeeseen 3T !!
    Tyhmyydestäni siis sakotettiin surutta!

    LINKKI

    Pateq
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.02.2010
    Kirjoituksia: 7
    Vastauksia: 85

    Minä aion tuoda sinne kesällä n.26 000€ alvittomana ja autoverottomana maksavan uuden auton, päästöt 171. Mitähän tuolle tulee siellä kustannuksia?
    En oikein käsittänyt tuota tullikilpijuttua. Jos arvonlisävero pitää maksaa kuukausi maahantuonnista, niin mistä se säästö tulee?
    Luultavasti tuon auton takaisin Suomeen runsaan vuoden päästä, joten miten minun kannattaisi toimia?

    LINKKI

    Mirlo
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 16.06.2009
    Kirjoituksia: 27
    Vastauksia: 36

    Hei, miksi rekisteröisit Espanjaan, jos viet auton Suomeen esim muuttoautona.Tunnen monta, jotka ovat asuneet vuoden ulkomailla ja vieneet auton Suomeen.

    Espanjaan rekisteröinti maksaisi: IVA 16% 26.000 €:n autosta 4.160 €.

    Rekisteröintivero: yhden vuoden poistolla (26.000 x .84 = 21.840 €) ./. IVA = 17.680 € = verotusarvo,
    josta CO2 talukon 160 – 199 päästöillä veroprosentti on 9,75 eli vero olisi 1.723 €.

    Espanjaan rekisteröinti maksaisi siis reilut 6.000 €.

    Joku muu voisi tietää paremmin Suomeen viemisestä, on täälläkin ollut joskus puhetta.
    Suomalaisilla tullikilvillä saa ajaa vuoden Espanjassa Suomalaisella vakuutuksella, jonka jälkeen se on rekisteröitävä tai vietävä maasta.

    LINKKI

    Masa P
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 746
    Pateq kirjoitti:

    Minä aion tuoda sinne kesällä n.26 000€ alvittomana ja autoverottomana maksavan uuden auton, päästöt 171. Mitähän tuolle tulee siellä kustannuksia?
    En oikein käsittänyt tuota tullikilpijuttua. Jos arvonlisävero pitää maksaa kuukausi maahantuonnista, niin mistä se säästö tulee?
    Luultavasti tuon auton takaisin Suomeen runsaan vuoden päästä, joten miten minun kannattaisi toimia?

    Mitä hyötyä saat, jos tuot auton Suomesta?

    1. Et välttämättä muuta, kuin Suomi-varusteet, siis erinäisiä ”kylmän torjujia” kuten penkkien lämmittäjät. Merkeittäin on varusteissa eroja etelään nähden!
    2. Saatat säästää hieman, halvemmista autoissa vähemmän.

    Sinun tapauksesi:

    1. Joudut maksamaan rekisteröintiveroa tuosta autosta 2535€
    2. Joudut maksamaan ALVin, eli Esp IVAn 16% eli 4160€
    3. Joudut maksamaan ITVM-veron , eli ”tieveron” (vuosittainen) cavallos fiscales mukaan, eli karkeasti 135€
    4. Katsastus + rekisteröinti karkeasti 200€
    Siinä ne. (Tietysti vakuutukset päälle. Suomesta bonustodistus mukaan)

    5.Tietysti on myös mahdollista jättää rekisteröinti väliin ja maksaa pelkkä IVA !!
    Tällöin säästyy huomattavasti rahaa ja kun olet tehnyt Suomesta ”väiaikaisen muuton” vuoden ajaksi, voit eräin edellytyksin viedä auton verotta Suomeen ”muuttoautona”! Tietänet nämä viennin ehdot ja ellet, ne löytyvät kyllä Tullin sivuilta. (Jos muutat muuten, kuin väliaikaisesti, on auto vähän niinkuin pakko rekisteröidä Espanjaan!)

    Palatessa Suomeen tärkeätä on, että pystyt todistamaan olleesi todella ”ulkomailla” mainitun vuoden vähintään. Toki Suomessa voi käydä ”tavanomaisen loman ajan”. Käytännössä 73 vrk, ei kuitenkaan heti viennin 1. kuukautena, eikä paluukuukautena! Huomaa, että Suomen tullikilvet ovat voimassa vain 12 kk!

    Noilla tiedoilla sinun pitäisi pystyä laskemaan ”säästö” !

    LINKKI

    Mrs S
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.04.2008
    Kirjoituksia: 29
    Vastauksia: 78

    ”Saatat säästää hieman, halvemmista autoissa vähemmän.”

    Siis mitä, eikö autot muka ole Espanjassa paljon halvempia kuin Suomessa?!

    LINKKI

    Pateq
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.02.2010
    Kirjoituksia: 7
    Vastauksia: 85

    Kiitoksia molemmille vastaajille.
    Luultavasti palaan Suomeen runsaan vuoden päästä, mutta saatan jäädäkin, sitä en vielä tiedä.
    Kannattaa siis ajaa tullin kilvillä ja katsoa tilanne sitten.
    Suomen autovero tuosta naftasyöpöstä on lähes kymppitonnin ja Espanjan IVA:kin on pienempi kuin Suomen ALV, joten kyllä tuosta minun nähdäkseni säästöä tulee.
    Suomesta ostamista puoltaa myös se, että saan jättää vanhan romuni liikkeeseen ihan hyvästä hinnasta.
    Lämmintä ja kuivaa kevättä sinne etelään!

    LINKKI

    Masa P
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 746
    Mrs kirjoitti:

    ”Saatat säästää hieman, halvemmista autoissa vähemmän.”

    Siis mitä, eikö autot muka ole Espanjassa paljon halvempia kuin Suomessa?!

    Ovat kyllä!

    Mutta uudet verolait Suomessa ovat laskeneet hintoja Tuntuvasti. Monessa halvassa autossa hintaero on melko pieni.

    Takana ovat ajat, jolloin tax free auton tuonti/vienti oli melkein ” kannattavaa” , eli Suomessa karenssiajan jälkeen sai omansa pois!

    Nämä ajat ovat takana, onneksi!

    LINKKI

    pauliina
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 05.02.2007
    Kirjoituksia: 67
    Vastauksia: 641

    Vanhaan aikaan autotehtaat subventoivat suomeen myytyjä autoja, koska Suomessa oli korkea autovero, niin sama auto tehtaalta lähti Suomeen halvemmalla kuin halvemman autoveron maahan. EU puuttui tähän ja nyt autot lähtee tehtaalta samaan hintaan. Lisäksi tuo päästöihin perustuva verotus on tasannut verotusta. Summasummarum verottomat autojen hinnat ovat tasaantuneet

    LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    Katselin 8 v sitten verotonta autoa Suomesta.

    Totesin, että tuo legenda halvoista verottomista hinnoista Suomessa on puppua (tai voihan ne verottomia olla, mutta sitten ei voitottomia).

    Parhaassa tapauksessa ”veroton” hinta oli niin korkea, että kun siihen lisättiin Saksan alv (silloin 16%) niin päästiin lähelle Saksan listahintaa (josta kuitenkin aina saa 5-10% ja enemmänkin alennusta).

    Ostin auton Ranskasta (verottomana siis). Kaikenkaikkiaan (puhun nyt siis vuodesta 2002) verottomat autot oli (merkistä riippuen) halvimpia Ranskassa, Tanskassa ja osittain Belgiassa.

    No nykytilanteesta en tiedä.

    LINKKI

    Pateq
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.02.2010
    Kirjoituksia: 7
    Vastauksia: 85

    En minä tässä mitään bisnestä aio tehdä, mutta en liioin halua maksaa enemmän kuin on pakko. Tarvitsen kulkuneuvon ja tässä rakosessa taidan ostaa pitkästä aikaa uuden.
    Katselin tuota haluamaani autoa Saksasta vähän käytettynä, mutta pyysivät kutakuinkin vastaavista jopa enemmän kuin täällä uudesta verottomana.
    Saksalaiselta kovin tinkaamalla saa herkästi luurin korvilleen.
    Sitten minulla on tuo vaihtoautokin, enkä halua alkaa autokauppiaaksi. Suomesta vaihtamalla minulla on auto koko ajan käytössä, eikä yhtään ylimääräistä, kun vanha jää liikkeeseen.
    Verottomissa hinnoissa eri maiden välillä ei enää liene suuria eroja, mutta varsinaisessa autoverossa on. Saksassa sitä ei ole ollenkaan ja Suomessa aikomastani autosta vero on lähes kymppitonni.
    Autoon sijoitettu raha sinänsä voidaan aina katsoa menetetyksi, sillä reilun kymmenen vuoden päästä autolla kuin autolla on varsin vähän arvoa.

    LINKKI

    pauliina
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 05.02.2007
    Kirjoituksia: 67
    Vastauksia: 641

    korjauksena vielä, tarkistin tuon EU:n harmonisointi lain, jonka piti tulla voimaan jokunen vuosi sitten. Edelleenkin autotehtaalta lähtevä auto hinnoitellaan kohdemaan mukaan eikä harmonisointi ole vielä toteutunut.

    LINKKI

    johan
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 20.07.2010
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 1

    Tuo Mirlon kuvaus vaikuttaa selkeältä ja toimivalta. Onkohan käytäntö tänä päivänä samanlainen.Olen kysellyt eri tahoilta käytäntöjä ja auton tuonnin ”kannattavuus” ainakin Espanjan IVA:n noston vuoksi on huonontunut.

    Onko joku muutoin päivittänyt tätä menettelyä? Ovatko päästötaulukot entiset jne. Kuulin esim., että IVAakaan ei enää voisi maksaa pankin kaytta vaan sekin tulisi hoitaa digitaalisesti netissä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.