Tietosuoja

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Tietosuoja

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • LINKKI

    Hot
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.07.2006
    Kirjoituksia: 122
    Vastauksia: 535

    Maksaessasi luottokortilla täkäläiset kaupat eivät käsittääkseni toimi pankkilakien ja tietosuojalakien mukaan – vai ovatko lait täällä erilaisia kuin Suomessa? Foorumilla olevat pankkien työntekijät saattaisivat tietää totuuden?

    1. Kun näppäilet pin-tunnuksen, useimmat pyytävät myös nimikirjoituksen eli tavallaan kaksi allekirjoitusta samasta kaupasta.
    2. Useissa laskuissa näkyy edelleenkin kokonainen luottokortin numero eli roskiksista voi kerätä ihmisten nimiä ja luottokortin numeroita, kuten kuuluu tapahtuvan – ei hyvä!
    3. Kun näytät henkilökorttiasi, kirjoittavat ylös koko henkilötunnuksen – tietosuojarike tämäkin ja mahdollistaa mm. identiteettivarkauden.
    4. Pahimmissa paikoissa tekevät nämä kaikki kolme rikettä

    Miten näitä spaniardeja voisi opettaa tavoille – vai pitääkö jälleen tyytyä ”maassa maan tavalla” asenteeseen ja odottaa, että joku väärinkäyttää tietojasi?

    LINKKI

    fupu
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.01.2007
    Kirjoituksia: 3
    Vastauksia: 40

    Tuota Hotin mainitsemaa 1.kohtaa eli tupla-allekirjoitusta esiintyy täällä Madridissa, mutta muihin kohtiin en ole törmännyt. Joka paikassa on neljä numeroa kortista peitetty kuitissa, mutta onhan se vähän hölmöä, että osa peittää ekat 4, jotkut viimeiset 4 ja loput 4 siitä välistä. Eli kyllähän nuo saisi vaikka vanhoista kuiteista yhdistettyä koko numeroksi.

    Henkilötunnusta ei oo vielä kukaan halunnut, vilkaiseevat passia että nimi ja kuva täsmää. Kerran El Corte Inglesissä ottivat passin numeron, ku ne tätit tais olla ekaa kertaa ulkomaalaisen kans tekemisissä, sen verran ihmeissään olivat minun kukkakuvioisesta Visasta 🙂

    Yleensä en kyllä korttia käytäkään, sillä kopiointi on kuulemma aika yleistä. Mieluummin nostan rahaa lähimaatilta sen verran ku tarvii ja jätän kortin turvaan kotiin. Isoissa ketjuissa olen kortteja (Visa sekä VisaElectron löytyvät) käyttänyt, jotenki sitä luottaa isompaan kauppaan enempi ku pikkuputiikkeihin…

    Se mikä kismittää, on että myyjät ei käännä katsettaan pois, kun asiakas näppäilee tunnusluvun. Siinä sitä sitten joutuu peittelee kädellä, mutta päätä sitten kummalta estät näkyvyyden: muilta asiakkailta vai myyjältä ku ei näillä tyttösen käsillä saa koko näppäimistöä peitettyä 😉

    LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    Esitän yleensä suomalaisen henkkarin luottokortin kanssa – kukaan ei ole siitä mitään numeroita mihinkään vielä kirjoittanut (isoin kertaostos on ollut nelinumeroinen, espanjalaisella Visa Electronilla). Suomessahan ne kirjoittaa sen tunnusosan ylös (ja olen silloin tällöin törmännyt siihen, että kysyvät vain, mikä se tunnusosa on..).

    PINniä ei ole vielä missään tarvinnut näpytellä sisään (paitsi tietysti automaatilla), joten tuota tuplavarmennustakaan en ole koskaan kokenut (eikä esim. mun Mastercardissa mitään PINniä edes olekaan).

    Niitä kuitteja en ole niin hirveän tarkkaan katsellut (otan kuitenkin sen yleensä mukaan enkä heitä roskikseen – mistäs sitä tietää vaikka se sixpäkki Sam Miguelia olisi huonoa ;-)) – yleensä ne nelöjä viimeistä numeroa näkyy puuttuvan.

    Yhtä hyvin voisin kritisoida sitä, että Mercadonassa allekirjoitus tehdään eräänlaiselle ”touchpadille” – siitähän se siirtyy heti tietokoneeseen koneluettavaan muotoon ja voitaisiin liittää johonkin muuhun maksuun..

    Maassa maan tavalla. Saksassa ei koskaan kysytä henkkariakaan.

    LINKKI

    Johan Toki
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.07.2006
    Kirjoituksia: 86
    Vastauksia: 1851

    Käytän itse pääsääntöisesti Espanjalaisen pankin korttia Espanjassa ( Visa electron tyyppinen ) ja ainakin minä olen todella tykästynyt tämän pankin tekstiviestipalveluun! Eli kun käytän tiliäni tai siltä veloitetaan mitään esim. suoraveloituksia, niin aina pamahtaa samantien tekstiviesti kännykkääni joka kertoo paljonko olen tuhlannut / minulta veloitettu ja jäljellä olevan saldon tililläni.

    Suomalainen EU tyyppinen ajokorttini on riittänyt ainakin tähän asti joka paikassa henkilöllisyyteni todistamiseen, eli passia ei ole kukaan kysellyt!

    Toki armoakin palvelu antaa, eli saan nukkua rauhassa halutessani klo. 23 – 11 ja jos korttiani on käytetty jostain syystä tuona aikana minun nukkuessani tai tehdessäni jotain – mitä millonkin :), on oikaisu helppoa ja nopeaa suoraan pankkiin…

    Ei tarvitse tämän palvelun kanssa elää enää epätietoisuudessa, onko kaikki ok vai ei… 😉

    Ja sanon nyt sitten kuitenkin, pankki on Cajasol… Kris kertokoon asiasta enemmän lisää halukkaille… 8)

    LINKKI

    fupu
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.01.2007
    Kirjoituksia: 3
    Vastauksia: 40

    tää laittoi viestin kahteen kertaan peräkkäin, mutta uskon, että ymmärrätte kerrastakin tuon miun selostuksen 😉

    Eikö näitä ylimääräsiä viestejä voi poistaa millää?

    LINKKI

    fupu
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.01.2007
    Kirjoituksia: 3
    Vastauksia: 40

    Suomalainen EU tyyppinen ajokorttini on riittänyt ainakin tähän asti joka paikassa henkilöllisyyteni todistamiseen, eli passia ei ole kukaan kysellyt!

    Ei miultakaa sitä passia väkisi oo kyselty, on vaan ollu passi mukana ja ajokortti kotona (ei kuivumassa).

    Tuo tekstarisysteemi on kyllä loistava. Kuulin siitä juuri viime viikolla eräältä, joka asuu Italiassa ja siellä on joka pankilla kuulemma moinen systeemi. Oisha se kiva tietää mahdollisimman nopeasti, jos joku vaikka käyttää kortin kopiota… 🙂

    LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    Ainakin Nordealla Suomessa on vastaava systeemi.. en muista yksityiskohtia, se ei muistaakseni joka tilitapahtumasta muistuta, mutta voi sanoa, että viesti tulee jos saldo ylittää/alittaa tietyn rajan tai tilille tulee/menee tiettyä rajaa suurempi summa.

    En edes tiedä onko täkäläisellä pankillani moista.. pitänee tsekata. Vaan eipä sillä suurempaa väliä, kun tilillä ei muutenkaan ole rahaa, eikä sitä sinne tule ;-(

    LINKKI

    Johan Toki
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.07.2006
    Kirjoituksia: 86
    Vastauksia: 1851

    Juuri noin minäkin palvelua arvostan, eli kaiken sen lisäksi, että voin kontrolloida omia ostotapahtumiani – huh… 😉 Niin myös mahdollisista asiattomista tapahtumista saan myös sitten heti viestin… Ainakin minä tykkään tästä turvallisuuden tunteesta tässä asiassa… 🙂

    Ja joo, kyllä minäkin ihan vapaaehtoisesti kaivan aina sen ajokorttini esiin maksaessani, mutta tykkään pitää sitä mukana mielummin kuin passia – se kun on pienempi… 🙂

    Tosin lähikaupassani ei tarvitse enää kuin lyödä kortti tiskiin – tuntevat minut ja tapani jo – hek… 8)

    LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    Olen sen verran epäsuomalainen, että useimmiten käytän sellaisisa (näköjään monille varsinkin nuoremmille suomalaisislle täysin tuntemattomia) suht. värikkäitä paperilappuja ja sellaisisa pyöreitä metallikappaleita maksamiseen.. en niinkään siksi, että pelkään sen luottokortin puolesta (ainakin omissani omavastuu on 50 €), mutta jotenkin se on kätevää.. eikä tarvii henkkareita, muistaa PINnejä, eikä kännissä vapisevin käsin vetää niitä allekirjoituksia… 😉 .. eikä niitä ole vielä koskaan kukaan kieltäytynyt vastaanottamasta.

    LINKKI

    Johan Toki
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.07.2006
    Kirjoituksia: 86
    Vastauksia: 1851

    Ei kai joku puhu täällä rahasta – mitä se on? 😉

    Ainakin minulle prole elämääni viettävälle ihmiselle täysin outo käsite… Onko se sitä mitä saa seinästä repimällä tarvittaessa? 8)

    LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570
    johan kirjoitti:

    Ei kai joku puhu täällä rahasta – mitä se on? 😉

    Ainakin minulle prole elämääni viettävälle ihmiselle täysin outo käsite… Onko se sitä mitä saa seinästä repimällä tarvittaessa? 8)

    Seinästä saa repimällä lähinnä laastia.. (tai sisätiloissa joskus tapettia).

    Juu, mun pankki huijasi mua – sanoivat, että saan saksalaisella kortillani rahaa ilmaiseksi täkäläisen Deutsche Bankin automaateista – mutta se h***etti mitään ilmaista ole, rahat häviää tililtä samantien. Taidan haastaa ne oikeuteen.

    LINKKI

    Johan Toki
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.07.2006
    Kirjoituksia: 86
    Vastauksia: 1851

    Kannatan ehdottomasti edellistä puhujaa… 😉

    Miten olisi suoranainen joukkokanne koko EU:n tasolla, sillä luulen monelle muullekin käyneen ihan samoin… 🙂

    Kaikki kohtalotoverit – ryhdistäytykäämme – ugh! 8)

    LINKKI

    Suoratukka
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.10.2006
    Kirjoituksia: 112
    Vastauksia: 1765

    Tokela! Kannatan!
    Joukkokanne kohti koko EU:ta. YES.

    Just huomasin, että miehen tililtä oli viety 10 € (60 mk)
    — tilin ylitys. Kivat pankille! 🙁

    Minä kun meillä näitä ”suuria” köhöm, rahavirtoja ohjailen,
    ei voi ees miestä syyttää. 🙂

    Toi on helskutan hieno juttu – saada tiedot kännykkään siis.

    Pistin tässä pankille pienen kirjelmän ja se koski juuri
    jotain tuollaista systeemiä (vaikka en tiennyt, että sellainen jo on).
    ———————————————————————–

    Onks nyt siis kaikki menneet nukkumaan 😕 Täh?
    Kissimirri tossa pyörii ympäri ja sanoo ”kurr, kurr” ja
    yrittää saada mua koisimaan.

    LINKKI

    kris
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 06.09.2006
    Kirjoituksia: 41
    Vastauksia: 520

    No enhän mä VOI pysyä tástä ketjusta erossa, vaikka tällá kertaa ei ihan varmoja tietoja näin saman tien ole joka asiasta antaa. Hot, avaukseesi vastaukseksi:

    Tietosuoja korttimaksuissa

    1. Espanjassa ei toistaiseksi ole sirukortteja (näin ensimmäiset tän vuoden toukokuussa ja toistaiseksi vain yhdellä pankilla), joten tuo PIN tunnuksen näppäileminen on toistaiseksi vain ulkomaalaisten murhe. Kun siru yleistyvät – kuulin huhun, että meiltä Cajasolista olisi ehká tulossa sirukortit ensi vuonna ja varmaan monessa muussakin pankissa on näin – niin varmaan yleistyvät myös suojukset maksupäätteissä niin, että luku on helpompi näppäillä salaa. Enpä osaa sanoa riittäisikö pelkkä PIN allekirjoitukseksi, kyllä kai, eurooppalaiseen tapaan, mutta kyllä varmasti kuka tahansa yrittäjä rutiinilla pyytää myös allekirjoituksen, koska on tottunut siihen, että se on se tosite, jolla osoitetaan veloitus oikeaksi. Asiasta huomauttaminen aiheuttaisi todennäköisesti vain riitaa ja 99,99% tapauksesista ei varmasti ole tarkoitus koittaa veloittaa kahdesti vaikka on ”allekirjoitettu kahdesti”. En ihan äkkiseltään edes keksi, miten niin voisi edes tehdä, nimittäin useimmissa korteissa (ainakin espanjalaisissa…) on nykyään kuitenkin esto niin, ettei sama liike voi peräkkäin veloittaa samaa summaa samalta kortilta.

    2. Automaattikuiteissa ei näy, enpä muista noista maksupäätteiden kuiteista, omasta lompakosta – josta löytyy kauheasti roskaa ja váhän rahaa… – en löytänyt sellaista kuittia, jossa olisi koko numero. Ei ole huono idea vilkaista niitä ja hävittää hyvin revittyinä jos kokonainen numero löytyy.

    3. Espanjalainen henkilötunnus on eri mallinen eikä siinä ole mitään erillistä tunnusosaa niin kuin Suomessa ja yrittäjille tietääkseni annetaan ohjeet kirjoittaa se kokonaisuudessaan ylös tiettyä summaa (50€ vai 300€?) suuremmista ostoksista. Jos siitä kirjoittaisi vain osan, niin numerosarjalla ei ole mitään arvoa jos maksusta jossain vaiheessa aletaan kiistellä, eli yrittäjá ottaisi riskin valituksista, ongelmista, … ei voi syyttää yrittäjäá siitá että haluaa tuotteestaan / palvelustaan maksun, ja harvoin niitä tunnuksia rikollisessa mielessä ylös kirjoitetaan.

    Jos minä saisin ”opettaa tavoille” paikallisia niin toivoisin, että henkilöllisyystodistusta kysyttäisiin kortilla maksaessa useammin, ja että tunnusluvun saisi näppäillä edes suunnilleen piilossa.

    Kortteja kopioidaan joskus myös automaateissa

    En halua pelotella, mutta automaatista nostaminen ei valitettavasti ole myöskään 100% turvallista, nimittäin niihinkin on asennettu Espanjassa joskus rikollisia lukijoita, joita on hankala huomata. Meillä on annettu konttoreille ohjeet tarkistaa oma tuttu automaatti joka aamu siltä varalta, että siiná näkyisi pieniäkään merkkejä mistään epäilyttävästä. Viime keväänä oli yksi tapaus Los Bolichesissa (ei Cajasolin automaatti kuitenkaan).

    Asia kävi ilmi jo seuraavana päivánä ja esim. kaikki Cajasolin (silloin vielä Monten) kortit, joita oli tietojärjestelmän mukaan käytetty siinä automaatissa laitettiin välittömästi keskitetysti kiinni ja konttori sai tiedon asiasta seuraavana päivänä, soittelin sitten asiakkaat lápi ja pyysin hakemaan uutta korttia konttorilta (2 päivää kestää, ei sen kauempaa) ja tarkistin, onko kortin käyttö ollut laillista vai haluavatko valittaa.

    Viestipalvelu auttaa tilin seuraamisessa

    Tokelalle kiitos viestipalvelun kehumisesta, se on ollut tosi iso apu monille ja itsekin tykkään sitä käyttää. En jaksa sitä, että kännykkää piippaa jokaisesta tilin liikkeestä, mutta jos törsään vaikka yli satasen, niin haluan tietää saldon sen jälkeen, samoin silloin kun saldo menee tietyn rajan alle. Mutta palvelun saa tosiaan kertomaan vaikka ihan kaikista tilin liikkeistä, sillon kaikkeen asiattomaan on helppo puuttua välittömásti.

    Turvallinen maksaminen verkossa

    Lopuksi vielä mainostan, että Cajasolin verkkopalvelusta löytyy vempain, joka ”naamioi” Maestro (VisaElectronia vastaavaa pankkikortti) kortin numeron MasterCardiksi siten, että saat virtuaalisen kortin numeron, joka on voimassa kuukauden ja voit itse asettaa sille luottorajan. Tämä on mainio tapa ostaa turvallisesti internetissä: jos haluan vaikka 35€:lla kirjoja tms netistä, luon tuon virtuaalikortin, annan sille 35€ (tai taalaa tai puntaa…) ”luotto”rajaa (itse asiassa siinä ei ole luottoa, vaan raja olisi tilini saldo), sitten ”vingutan” sitä verkossa, veloitus tulee välittómästi tililleni kun itse asiassa kyseessä on pankkikortti, vieläpä niin, että saan itse laittaa siihen haluamani viitteen ”kirjalasku Amazonista” tai mitä vaan.

    Sen jälkeen tiedän, että on ihan sama kuka saa käsiinsä sen virtuaalikortin numeron, siitä on jo ”luottoraja” käytetty eikä sillä kukaan enää mitään tee. Tai jos ei olisi käytetty koko luottorajaa, niin voisin saman tien ostoksen jälkeen käydä kuolettamassa sen kortin – ja varsinainen pankkikorttini elelee edelleen omaa elämäänsä ja voi hyvin virtuaalikortin kuolettamisesta huolimatta.

    Joskus kun on enemmän verkko-ostoksia niin luon kortille luottorajaa sen verran kuin siinä kuussa aion ostaa, ja otan sitten sen riskin, että numero joutuisi vääriin kásiin, mutta riski on aina rajattu antamaani luottorajaan. Kortin ”luominen” vaatii ehkä neljä kertaa enterin painamista, joten melkeinpá se tulee tehtyä erikseen joka ostokselle. Sitä paitsi systeemi on hyvä siinä, että kaikki verkkokaupat eivät hyväksy Maestro tai Visa Electron kortteja, mutta tuo virtuaalikortti on saman tien MasterCard, joten se kelpaa.

    Pikaohjeet niille, joilla jo on Cajasolin Maestro-kortti ja verkkotunnukset:

    http://www.cajasol.es
    Vasemmalta Pago con Vini
    Sieltä Acceso, syötä verkkotunnuksesi kenttiin
    Sitten vasemmalta tarjeta virtual, kysyy tarviiko esittää fyysinen kortti maksaessa (ei)
    Annat luottorajan, tekstin, jonka haluat tiliotteelle ja saat systeemistä kortin numeron, voimassaoloajan ja vahvistustunnuksen

    Pitkäksi meni taas, toivottavasti jaksoitte lukea, hyvää yötä… 🙂

    LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570
    kris kirjoitti:

    1. Espanjassa ei toistaiseksi ole sirukortteja (näin ensimmäiset tän vuoden toukokuussa ja toistaiseksi vain yhdellä pankilla), joten tuo PIN tunnuksen näppäileminen on toistaiseksi vain ulkomaalaisten murhe.

    Se PIN ja siruhan ei sinänsä ole missään tekemisissä toistensa kanssa.. mulla ei ole yhtään sirukorttia, silti kolmessa kortissa on PIN. Sitä ei tosin koskaan täällä ole kysytty (paitsi siis tietysti automaatissa), Saksassa niitä näppyläpäätteitä näkyy olevan enemmän (esim. kaikki huoltoasemat, kaikki Aldit ja Lidlit, vain muutamia mainitakseni). Noissa se pääte ei edes tulosta mitään sellaista lappua jonka voisi allekirjoittaa.

    Sirukortin kopioiminen on kuitenkin huomattavasti vaikeampaa kuin pelkän magneettinauhan.

    Viime keväänä oli yksi tapaus Los Bolichesissa (ei Cajasolin automaatti kuitenkaan).

    Asia kävi ilmi jo seuraavana päivánä ja esim. kaikki Cajasolin (silloin vielä Monten) kortit, joita oli tietojärjestelmän mukaan käytetty siinä automaatissa laitettiin välittömästi keskitetysti kiinni ja konttori sai tiedon asiasta seuraavana päivänä, soittelin sitten asiakkaat lápi ja pyysin hakemaan uutta korttia konttorilta (2 päivää kestää, ei sen kauempaa) ja tarkistin, onko kortin käyttö ollut laillista vai haluavatko valittaa.

    Itse nostin juuri tuolloin rahaa ko. automaatista (Barclays).. jottei nyt menisi vain Krisin pankin mainostamiseksi, niin sanottakoon että omani (Deutsche Bank – ja varmaan muutkin pankit) toimi myös ripeästi. Soittivat heti kännykkääni selostaen tilanteen, uuden kortin sain parissa päivässä.

    Minun kortillani (tai siis sen kopiolla) ei ollut nostettu mitään; erään kaverin tililtä oli nostettu parisataa Madridissa. Oletan, että pankki korvasi, en ole tullut kysyneeksi.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.