TIEDOTE: Orkin servereiden päivitys

Uusimmat Keskustelu Espanja.org Espanja.ORG -tiedotteet TIEDOTE: Orkin servereiden päivitys

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä 123
    123 Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 734
    Vastauksia: 1553

Orkin servereiden tehontarve on kasvanut päivä päivältä ja jälleen on tullut aika siirtyä eteenpäin. Uudet serverit on jo hankittu ja siirto aika pitkälle valmisteltu (sponsorointia otetaan vastaan!) 😉

Tietojen siirto tulee tapahtumaan tulevan perjantain ja lauantain välisenä yönä, 21.-22.11. Tänä aikana Orkin sivuilla saattaa olla tilapäisiä huoltokatkoksia.

Tämä servereiden kapasiteetin ja tehon lisääminen mahdollistaa Orkkiin muutamia muitakin lisäjuttuja, niistä kuitenkin lisää myöhemmin.

Itselleni ei valitettavasti jää kovin paljon aikaa Orkille tämän pikkuprinsessan hoitamiselta, mutta teen mitä pystyn ja kerkeän. Tero ja Kari ovat luvanneet auttaa servereiden siirrossa ja lisätekniikoiden laittamisessa. Kari on muutenkin luvannut auttaa Orkin ylläpidossa, kunnes saan opeteltua rutiinit tämän pikkuipanan kanssa 😉

EDIT: Siirrossa oli tullut joitain teknisiä viivästyksiä, jatkuu seuraavana yönä.

Profiilikuva käyttäjästä t3r0
    t3r0 Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 8
    Vastauksia: 22

Siirto uusille palvelimille on nyt tehty!

Itse siirron osalta kaikki sujui suunnitelmien mukaan ja Orkki tulee toimimaan jatkossa huomattavasti nopeammin kuin viimeaikoina!

Lisätty palvelinkapasiteetti avaa ylläpidolle kuan kaivattuja mahdollisuuksia tuottaa Orkkilaisille uusia palveluja. Tiedotamme niistä myöhemmin.

Tero / Orkki Team

Profiilikuva käyttäjästä Kari
    Kari Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.07.2006
    Kirjoituksia: 175
    Vastauksia: 1456

Olipas kaikkineen melkoinen urakka, mutta kuten Tero tuossa edellä totesi, niin siirto on tehty ja systeemit testattu. Kansainväliset nimipalvelinten tietokannatkin alkavat pikku hiljaa päivittyä ja Orkkilaiset ohjautuvat vanhan sijasta tänne uudella palvelimella oleville sivuille. Nopeuttakin uudella palvelimella on olellisesti aiempaa enemmän.

Profiilikuva käyttäjästä 123
    123 Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 734
    Vastauksia: 1553

Hienoa, kiitos tästä päivityksestä Tero ja Kari!

Nyt näyttää pikkuhiljaa tosiaan siltä, että viimeisetkin operaattoreiden nimipalvelimet päivittyvät ja ohjaavat Orkkilaiset oikeaan paikkaan, kuten Kari jo totesikin yllä. 🙂 Tästä on taas hyvä jatkaa!

Profiilikuva käyttäjästä Suoratukka
    Suoratukka Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.10.2006
    Kirjoituksia: 111
    Vastauksia: 1765

Ja me Orkkilaiset ”naatitaan”. 🙂

Profiilikuva käyttäjästä Timo -70
    Timo -70 Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 30.12.2007
    Kirjoituksia: 9
    Vastauksia: 111

Olikos vielä joku lisäpäivitys nyt tiistaina, kun välillä jo toimi mutta tänään ilmoitti, että siirto käynnissä.

Minulla muuten alunperinkin alkoi toimimaan vasta sunnuntai-iltana, ei tuolloin kun noissa viesteissä ilmoitellaan toimivuudesta.

Profiilikuva käyttäjästä Kari
    Kari Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.07.2006
    Kirjoituksia: 175
    Vastauksia: 1456
    Timo kirjoitti:

Yksi ja sama servereiden vaihto oli kyseessä ja se saatiin päätökseen yo. tiedotteen mukaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Tuollaisissa Timo-70:n mainitsemissa viiveissä on kyse internet -operaattoreiden välisistä eroista kansainvälisten ”nimipalvelimien” päivittämisen suhteen. Jotkut operaattorit päivittävät tietokantansa vikkelästi, jotkut aina silloin tällöin. Meille netin käyttäjille tämä näkyy esimerkiksi juuri noiden palvelinten siirtojen yhteydessä hieman eri tavalla.

Asiaan vaikuttaa vielä operaattoreiden ja selainten niinsanotut ”välimuistit” asetuksineen, ja siirtojen alkuvaiheessa saattaa olla hetkiä, että sivupyynnöt ohjautuvat hieman miten sattuu sekä vanhoille että uusille palvelimille.

Timo-70:n kertoman esimerkin ”uhreiksi” joutuvat tyypillisesti ne, joiden operaattorit päivittävät tietokantojaan verkkaiseen tahtiin tai pitävät datasiirtokulujaan säästääkseen yllä kuminauhamaisia asetuksia välimuisteissaan.

Näille ei loppukäyttäjän toimesta ole paljoa tehtävissä, mutta selaimen välimuistin tyhjentäminen auttaa joissain tapauksissa.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.