Uusimmat › Keskustelu › Aktiviteetit › Harrastukset › Team 18,5 , kutsu laihoiksi haluaville
- Tämä aihe sisältää 26 vastaukset, 7 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15 vuotta, 2 kuukautta sitten Don Bavarontti toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Nyt laihduttamisesta ja vuorivaelluksen alkamisesta olen innostunut ja ajatellut perustaa anonyymiryhmän ”Team 18,5”. Mikä tarkoittaa painoindeksiä. Lasketaan kaavasta paino jaetaan pituus metreinä toiseen potenssiin. Mikäli kannatusta löytyy. Ryhmä olisi ihan vain netissä toisilleen tietoa vaihtamassa. Indeksi 18,5 on juuri normaalin ja lievästi alipainoisen rajalla, mutta 0,1 normaalin puolella. Oli esim. Lasse Virenillä huippukunnon aikana. Kova ruokavalio pudottaa painoa sinänsä tehokkaasti, mutta lihaksetkin vaativat huoltoa. Huomasin tuossa jo kolmen viikon
”sellijumpan” tuloksena painon alkavan lievästi nousta. Lihakset kasvaa, mutta kannaltani vääriin paikkoihin. Johtui siitä kun tein myös käsillä liikesarjoja. En halua
ylävartalooni yhtään ylimääräisiä lihaksia, joten muutin jumppaa ja vähensin kertoja.
Vaeltamisessa on jalat pääroolissa. Siis sinne ohuita pitkiä ja sitkeitä lihaksia kuin
myös selkään ja lantioon, mutta bodarin kroppa pitää unohtaa. Vain sen verran käsissä ja yläselässä, että juuri selviää päivän askareista.
Haastetta on vielä minullakin 69 kg-53 kg eli 16 kg. Ihmettelen vain onko muuta tietä kuin tämä kävely yleensäkään.
Tällaisiin asioihin kaipaan vastauksia kokeneemmilta, ja tämä olisi myös tämän
Team 18,5 idea. Jos joku tietää jotakin, kertoisi sen muillekin tällä palstalla.
Team olisi tietysti hyvin,hyvin epävirallinen.Kyllä tän painoindeksin ja lihaskunnon/suorituskyvyn voi nähdä toisinkin.Sulla voi olla terveydelliset syyt takana tavoitellessasi omia painoihanteitasi.Mulla ON terveydelliset ja elämänlaadulliset syyt omiin valintoihini.Mulla on ikää yli 60v. Pituus 170cm ja painoa tällä hetkellä 70-73kg.Penkiltä nousee hyvänä päivänä 100kg.Siis käyn salilla suht säännöllisesti.En omaa minkäänlaista urheilu tai voimailutaustaa.Siis kunto josta olen hyvin tyytyväinen on tulosta säännöllisestä ominpäin treenaamisesta.Ja syy miksi olen tyytyväinen kuntooni ja painooni.Jokapäiväinen elämä,mukaanlukien fyysiset suoritukset,on hyvässä kunnossa helppoa.Kauppakassit ei paina mitään.Kun tein remppaa ei tullut hiki sementtisäkkien eikä muun raskaan materiaalin kanssa.Ja jos oikein machoksi ruvetaan,on kaduillakin turvallisempi kulkea.
Toisaalta mun ongelmani on selkä ja nivelvaivat ja ilman hyvää lihaskuntoa olisin varmaan pyörätuolitavaraa.
Etenkin vanhemmiten alipainoisuudesta /laihduttamisesta ,jos ei kiinnitä erikoista huomiota ruokavalioonsa,voi seurata aliravitsemusta ,vitamiinien ja hivenaineiden puutosta ja sitä kautta vakavia terveydellisiä haittoja.Saman ikäluokan staroja tässä ollaan. Minä täytän 65 seuraavaksi. Olen huomannut kuntojuttujen vaikuttavan nopeastikin. Mulla on urheilutausta, 30 vuotta
urheilin, puntista, moottorikelkkailusta ja jääkiekosta päälajiini tennikseen. Lopetin kun nopeus ei enää
riittänyt ja molemmat nilkat 7-8 kertaa nivelsiteet revähti. Siksi tämä vaellus nyt sitten uutena urheilumuotona. Siinähän 16 kg laihdutus antaa ihan toisenlaista liikkumisvapautta. Auttaahan hyvä kävelykunto vaikkapa sementtisäkkien kannossakin, ei se yläkeho vaelluksessa sen huonompaan kuntoon mene.
Minä en ole vuosiin käynyt kaupungilla machoilemassa, jos päälle käydään löytyy siihen muutama itämainen kikka ja nopea notkeus.
Kysehän on
rasvaprosenteista. Kuten jutussani jo mainitsin 18,5 on vielä normaalin puolella, ei alipainoinen. Minä olen sattumoisin opiskellut tuon ravitsemuspuolen kaikki asiat, niin
pitkälle kuin mahdolista. Tiedän hyvin tarkkaan mitä hivenaineita, vitamiineja, kuituja, valkuaista yms. pitää syödä tai olla syömättä ja noudattaen vielä jokaisen omaa biorytmiään. Minä syön hyvin vähän hiilihydraatteja, ei sokeria, ei suolaa, ei alkoholia. Enemmän on sitten soijapapuja,parsaa, purjoa, kukkakaalia, raejuustoa, joghurttia, kalaa, katkarapuja yms. Nämä yhteenlaskien kaikki hivenaine- ja vitamiinitarpeet
tulevat moninkertaisesti viikottain täytettyä. Viikko on ka. ihmisen biorytmi.
Ei vanhemmiten laihduttaminen ole läheskään niin vaarallista kuin esim. teini-ikäisenä.Oletan kaikkien tällaiseen ryhtyvän tietävän hyvin tarkkaan syömisensä ja ravinto-
asiat muutenkin. Jos sinulla on kaikki asiat hyvin kunnossa, ja olet sitä mieltä, ettei
enää paremmin voi olla, on asia jo luonnettasi vastavassa kunnossa. Minä kun olen
toivoton perfektionismi, yritän aina parantaa suoritustani asiassa kuin asiassa.Meikäläisen pitäisi painaa n. 63 kg, jotta painoindeksi olisi 18,5. Noin laiha en ollut edes teini-ikäisenä (tai pitäisi sanoa noin kevyt, olin kyllä kuin luuviulu).
Etten tulisi ihan väärin ymmärretyksi. 18,5 on tavoite. Saavuttaako sen vai ei, on sitten ihan toinen juttu. Espanjaan muuttaessani painoin 103 kg. Johtui piilevästä
sokeritaudista, joka sitten täällä pantiin heti kuntoon pillerilääkityksellä. Siitä se
alamäki alkoi. Lääkityksen ja erittäin tiukan ruokavalion kanssa yhdessä lisättynä
vielä liikunnalla olen nyt 69 ja paino sen kun vain putoaa. Ajattelutapani kun on fatalistinen muutenkin, suomalaiseen tyyliin ajattelin, antaa mennä kun on alamäki.
Olen fatalistinen, perfektionisti ja bipolaari, jolla on jatkuva hypovaihde päällä, kaikesta pitää ottaa selvää ja kaikkea kokeilla,(olenhan taiteilija) eikä antaa kyynisyydelle valtaa.
Tähän lihaskatopelkoon voin kertoa omista kokemusksistani vaikkapa jalkakyykyn.
Yritäpä 103 kiloisena tehdä kyykkyjä! Mutta nyt painon laskiessa ja muutaman viikon
kaikkea treenaten, menee 20 kyykkyä, enkä enempää aiokaan, pelkona lihasmassan
kasvu. Näinhän kävi jo ylävartalon kohdalla. Mullahan on vieläkin rasitteena ne nuorempana punttisalilla hankitut hartia- ja niskalihakset, jotka ovat aivan turhaa
painolastia, koska niitä tarvitaan vain puntinnostossa. Kiittäisin Krishnaa, jos saisin
ne pois. Voimaa en yläpäässä tarvitse vaan näppäryyttä ja nopeutta pianoa ja
kitaraa soittaessani. Minä korostan itselleni nopeuden tärkeyttä. Ja näinhän se
kääntäen on, voima=massa x nopeus.
Mitä nyt yritän tässä söpöttää on, ettei ne lihakset keneltäkään lopullisesti katoa,
jäävät vain pienempinä olemaan. Ne voi kaivaa ja kuntouttaa taas käyttöön jonkun
mittaisella treenillä. Mutta ainakaan minä en keksi mitään käyttöä suurelle hauksille tai reisilihaksille.Korostan tätä asiaa vielä, jos ette tunne ihmisen ravintoasioiden kaikkia puolia, älkää tähän ryhtykö. Tämä on vain asiaan vihkityneille.
kv3052 kirjoitti:Mutta ainakaan minä en keksi mitään käyttöä suurelle hauksille tai reisilihaksille.
/quote]
mun mielestá toi kaveri tossa kuvassa on ruikun ja alipainoisen nákóne,
ja mulla taas on paljonkin káyttóá hauis, niska ja reisilihaksille 😉Jenkit sanoo osuvasti autoista,mikään ei voita kuutiotuumia,onhan se mun mielestä sama juttu miehillä että mikään ei voita voimaa.Onhan se kiva tunne kun nykäisee semusäkin kummallekin olkapäälle ja vie ne kolmanteen kerrokseen,kyllä ne jalatkin tulee siinä testattua.Ilman pattia säkit ei nouse edes olkapäälle.
Mutta vakavasti,eiköhän nää Vireenit ole ruikkukukkoja ja friikkejä ,samoin kun hormooneilla lihaksensa kasvattaneet bodaritkin.Lienee se viisaus jossain siellä puolessavälissä.Aika harvoin olen nähnyt bodarinnäköisen tennispelaajan ainakaan pärjäävän.
Lihaksikas käsi ei osaa tehdä sitä piiskansivallusta, mitä siinä tarvitaan. Myös taitolajit ja sormiherkkyys kärsii. Olisi myös hauska nähdä 130 kiloinen jässikkä puomilla. Ihan sama
pätee kaikissa taistelulajeissa. Ei lihaksikas Sonny Liston pärjännyt kevyelle Alille, joka vain tanssahteli ympärillä ja pisti kuin käärme. Lisäksi kevyt urheilija ehtii aina juosta karkuun.
Tärkeä asia, ei tämä ole vähimmässäkään määrin ulkonäköasia. Jollekin saattaa itselle olla tärkeää pullistella peilin edessä, mutta kukaan muu ei sitten siitä vähääkään välitä, oletko muskelimasa vai laihahko normaali. Ne on ihan muut asiat jos toinen ihminen sinusta kiinnostuu. Mitä noihin jenkkiautoihin tulee, on mullakin ollut viritetty
Firebird. Ei sillä kuitenkaan mutkaisella tiellä saa skodaakaan kiinni. Eikä nykyään
moottoritielläkään. Sataankahteenkymppiin asti pääset kumia polttamaan, so what?
Rakennusalan miehenä mua kiinnostaa missä päin maailmaa sementtiä viedään kantamalla kerroksiin, ja tehdään sitten siellä betonia, tänä päivänä? Kaitpa se betonisorakin sitten kannetaan sinne. Minä olin vuonna 1962 vinssimiehenä työmaan
betoniasemalla. Muuten homma kävi koneilla, mutta sementtisäkkikuorma purettiin
kaksin myllärin kanssa ihan käsipelillä, ja ne oli silloin 50 kg säkkejä. Ei sinne kerroksiin silloinkaan muuta kannettu kuin tiilet ja muurauslaastit.
Vuorivaelluksessa on ihan yksinkertaisesti kysymys kokonaispainosta. Jos sulla on bodya muuallakin kuin jaloissa, niin niitähän sitten kantelet, kun minä kannan eväsreppua.Pieni varoituksen sana ennenkuin alat raakkaamaan kroppaasi. Tein samanlaisen virheen aikoinani Portugalissa kun teki mieli olla taas 18-vuotias. Pudotin painosta 25 kiloa ja juoksin aamuisin sellaisen 10 kilometrin lenkin joka paiva. Sain siita kipeat polvet ja kovat allergiat. Nyt taas vyo silleen kivasti kiristaa ja on paljon parempi olo.
kv3052 kirjoitti:Aika harvoin olen nähnyt bodarinnäköisen tennispelaajan ainakaan pärjäävän.
Lihaksikas käsi ei osaa tehdä sitä piiskansivallusta, mitä siinä tarvitaan. Myös taitolajit ja sormiherkkyys kärsii.tehdessä kantsii lukea tämä artikkeli.
Miniminä käsittelemättömästä karvasta tehtävä mineraali- vitamiinitesti, jota täydennetään verestä tehtävillä analyyseilla.
Pisin elämä on tiedossa ihmisillä, joiden painoindeksi on 23-25
(Lähteet: Annals of Internal Medicine, Jan. 7, 2003 ? News release, American College of Physicians-American Society of Internal Medicine ? The Journal of the American Medical Association, Jan. 8, 2003.)En minä halua enää olla nuori ja tyhmä. Näkisin mieluummin itseni laihana, ryppyisenä mutta viisaana intiaanishamaanina, kuin nuorena rantaleijonana. Kyllä aika pahan mokan olet silloin tehnytkin alkamalla juoksemaan. Sehän on pahin polvien surma, kyllä tämä tiedetään. Povia säästääkseni minä valitsin vuoristovaelluksen. Asfaltilla juoksu on pahinta mitä tiedän. Mulla on ihan toisenlaiset päämäärät. Haluan tutustua luontoon ja maisemiin aivan kaikessa rauhassa inspiroidakseni itseäni. Voin vakuuttaa etten ota ensimmäistäkään juoksuaskelta. Kunnon hoitaminen on minulle aivan sivuseikka, jos sitä tapahtuu, niin taphtukoon. Tuohon painoasiaan sanon samat sanat kuin aikaisemminkin, on
vähemmän kantamista.
Minulla ei ole pienintäkään masokistista piirrettä. Paljon mieluummin vain nautin ja
laiskottelen, mutta koko ikäni urheilleena teen mieluummin jotakin liikuntaan liittyvää.Minä olen aina valmis mihin tahansa vallankumoukseen, pääasiahan on että jotakin
tapahtuu.Tuo painoindeksihän on nykyään varsin kiistelty..
Useimmat lähteet suosittelevat vanhemmille ihmisille korkeampia arvoja (esim. 55 – 64 vuotiaille 23-28).
Juu ja komppaan Bavaronttia – samoista tutkimuksista olen lukenut.
Pari lainausta (valitettavasti saksaksi):
Vor allem seit eine neue amerikanische Studie zum Ergebnis kommt, dass Übergewichtige (mit einem BMI von 25-30) im Schnitt etwas länger leben als Normalgewichtige oder Fettleibige (BMI über 30), hat sich die Diskussion um die gesundheitliche Schädlichkeit von Übergewicht neu belebt.
Eine seit 1963 laufende Studie mit mehr als 10 000 israelischen Männern über 40 Jahren scheint die genannte Studie zum Teil zu bestätigen: Sie zeigt, dass zumindest ein leicht erhöhter BMI zwischen 25 und 27 mit einer hohen Lebenserwartung einhergeht.Minä olen rafaelin suuri idoli. No siis painoindeksi on 25, mutta esim Stefan Edbergillä 22. Ei sillä väliä, siellä ne liikkuu, paitsi juoksijoilla on 20 ja alle ja painonnostajilla lähellä 30.
Eli onhan tämä meidä Rafaelimme vielä aika kaukana Bodarista, ainakin niinkuin minä
sen Mr Body kilpailuista ymmärrän. Ne kundit on oikeasti bodareita.
Siis tarkoittaa vain sitä että vuorivaellus nyt on vähän lähempänä juoksulajeja kuin
esim. painonnosto.Pakko periaatteen vuoksi vastata,vaikka ei viitsisi alkaa sen enempää selittelemään.Mutta kun mä olen tämmöinen tee se itse mies,ja meidän espanjan residenssissä ei ole hissiä,niin mä en yksinkertaisena ja mielikuvituksettomana miehenä siihen hätään keksinyt muuta keinoa saada ne semut kerroksiin kuin itse kantaa ne.Selityksenä se että hain ne itse Bauhausista ja ihan itse kuljetin ne himaan.Ja panin kylppärin uusiksi joten muutama sata kiloa sitä tarvittiin.Ja niinkuin maan tapa on ,niin siinäpä käytävällä oven ulkopuolella semut ,tai tarkemmin semento cola oli sekoitettava.Ja etten liikaa kehuisi ,niin ne säkit on vaan 25 kiloisia.Ja ei se vanha ammekaan itse ulos kävellyt ja siitä mä olen erittäin ylpeä että mä ihan YKSIN lihakset pullistellen toin sen rappuja alas kadulle ja lopuksi heivasin sen komeassa kaaressa ikäänkuin urheilusuorituksena jätelavalle.Selitetään tääkin juttu olosuhteita tuntemattomille,tämän teon mahdollisti se että kylpyammeet(tässä tapauksessa ihan täyspitkä)espanjassa ovat emaloitua peltiä ,eikä valurautaa.Mutta eihän se miltään kynäniskalta olisi kuitenkaan onnistunut.Eli kyllä mun mielestä styrkasta on hyötyä.
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.