Uusimmat › Keskustelu › Asuminen ja eläminen › Hintatasot › suomessa kauppalasku 266% kalliimpi kuin espanjassa
- Tämä aihe sisältää 32 vastaukset, 12 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 vuotta, 10 kuukautta sitten
Los Knots toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Kun nyt pääsin vauhtiin tässä linkittämisesä niin tässä yksi lisää . http://mvlehti.net/2015/05/02/suomessa-kauppalasku-266-kalliimpi-kuin-espanjassa
Tähän ei tarvitse varmaan lisätä enää mitään. Se on siinä.
Uutinen euroina laskettuna on aivan totta, mutta…
Vaikka noissa supisuomalaisissa hinnoissa onkin varmasti myós ilmaa, eli tyhmán miehen lisáá, niin silti on syytá ottaa huomioon, ettá espanjalainen tulotaso on huomattavasti heikompaa luokkaa kuin vaikkapa suomalaisen, Espanjassa aikaansa ja mukavan kokoista elákettáán (tosin kyllá hyvin ansaittua) viettáván elákeláisen.
Ei espanjalaiselle normi duunarille tai tavan elákeláiselle ole vitosen viinipullo mikáán halpatuote. Vaikkakin myónnettákóón, ettá Mercadonasta saa kolmella eurolla Pata Negra Gran Reseservan joka Suomessa maksaa kympin verran. Mutta siltikin… jos tállá viini-indeksillá mennáán… niin saman tuntimáárán jotuu seká suomalainen ettá espanjalainen duunari painamaan tuon saman viininlitkun eteen. Tosin, aivan kelpo litkua tuo P.N.Gr.Res. 🙂
Ja sama se on sonnin sisáfileen kanssa. Sama máárá duunia joka suupalan takana.
En halua tássa milláán muotoa ”jeesustella”, mutta syytá meidán hyvin toimeentulevien on muistaa, ettá Espanjassa me olemme tavallaan etuoikeutettuja. Mutta toisaalta myónnán, ettá olisihan sitá itse kukin voinut Suomeenkin jáádá ónisemáán ja maksamaan paikallisia hintoja elinkustannuksistaan. Joten syyt ja seuraukset taitaa menná fifty-sixty.
Hyvä Arnold
Olet aivan oikeassa. Kun vertaamme hinoja , meidän tulisi verrata myös palkkatasoa / eläkkeitä. Kyllä espanjalaiselle ruoka on kallista, vaikka meistä suomalaisista ruuan hinta tuntuu alhaiselta. Sama on asuinkustannuksissa ( sähkö ja netti taitavat olla Suomessa halvempia)
No, járkyttáván paljon kiitoksia =D
Tuo Santiago laittaa juttua monasti hieman ”kieli poskessa”, tosin kyllá omassaan 🙂 , mutta tavallisesti sieltá lóytyy myós se ’totta toinen puoli’.
Espanjaan muuttaneitahan arvostellaan, ja usein myós syyllistetáán milloin mistákin, ennen kaikkea Suomen horisontista maailmaa katselevien maanmiestemme (tai pitäisi nykyáán kai sanoa ’maanhenkilóidemme’; se tasa arvo ja silleen) toimesta. Námá Santun viittaukset lienee kohdistettu paljoltikin heille.
Sáhkó on Suomessa halvempaa muun muassa siksi, ettá sitá kulutetaan ympäri vuoden ja etenkin talvikautena (eli yhdeksán kuukautta) peruskuluttajatasolla per kársá huomattavasti enemmán kuin Espanjassa. Syitá voi kukin punnita tahollaan.
Netti puolestaan on Espanjassa hintavaa tavallaan aivan vastakkaisista syistá. Esimerkiksi suurien servereiden (eli palvelimien) jááhdyttáminen kuumassa ympáristóssá kuluttaa energiaa, luonnollisesti sáhkóenergiaa, tavattoman paljon enemmán kuin yleiskylmássá Suomessa. Jos serveri kuumenee liikaa se kaatuu, ja samalla myós lukematon máárá sivustoja. Ehkápá tuolle TV-kaistaleellekin kávi juuri niin.
P.S. Tuohon espanjalaisten matalaan tulotasoon viitaten kehottaisin itse kutakin káyttámáán espanjalaisia palveluja. Suomalaisethan pelkáávát, että espanjalainen vedáttáá. Válittómásti en nyt kuitenkaan muista ainuttakaan tapausta, jossa ’paisano’ olisi huijannut suomalaista. Muunmaanlaisia ohivetoja kyllá tiedán useitakin, etenkin juuri suomalaisten válisiá.
No, itse saatan antaa ”armon káydá oikeuden edellá”, jos suomalainen yrittájá káyttáá espanjalaista tyóvoimaa, ja maksaa vielápá káypáá palkkaakin, eli tukee maan taloutta sillá tavoin.
Nythän pitää, vai sanoisiko , saa, muistaa, että minä laitoin vain linkin erään toisen henkilön tekemään huomioon Suomen, sinivalkoisen isänmaamme , hintatasosta. Näin ne silmät aukeaa, sanotaanhan että matkailu avartaa.
Tiedon välittäminen on iloinen asia. Ja näin ne päivät eläkeläisellä kuluvat kun lueskelee netistä , laidasta laitaan , Suomen nykymenosta kertovia uutisia.
On olemassa mutu -tuntumaa ja sitten vaikka ostovoimavertailuja , taitaa olla ihan eu: nkin tekemiä. Ja mun mutu ja ostovoimavertailut kertovat samaa . Suomi on helvetin kallis maa asua ja elää. Espanja on länsieuroopan eli ns. sivistyneen maailman halvin. Tätä huomiota ei ole vaikea tehdä vaikka automatkalla Euroopan läpi Suomesta Espanjaan. Riippuen tietysti paljon siitäkin uskaltautuuko sieltä autosta matkan aikan ulos näkemään mitään mitä ympärillä tapahtuu ja mitä mikäkin eri maissa maksaa. Hyvään alkuun pääsee vaikka vertailemassa hotellihintoja matkan varrella.
Ja kun asuu täällä ja on varovaisesti integroitunutkin täkäläiseen tavallisten ihmisten elämänmenoon, siinä määrin että Mercadona ja Lidl ovat pääasiallisimmat päivittäiskaupat , voi todeta itse mitä kauppalasku kustantaa. Ostoskori on täällä muodostunut paljon monipuolisemmaksi ja mainittakoon nyt tässä vielä etenkin ruokatuotteiden Suomea paljon korkeampi laatukin. Ja siinä laskussa on EROA JA PALJON , Suomeen verrattuna.
Espanjalaisten pään sisään on mahdoton päästä ja tietää kuinka kalliina he täysiä ostoskärryjään kassalla pitävät. Mutta paljon täällä ostetaan ja kulutetaan ja yleensä tai tietysti aina se espanjalainenkin asiakas maksaa ilman ongelmia ostoksensa siinä Mercadonan kassalla ja työntelee sitten lastinsa parkissa odottavaan autoonsa.
Ja vaikka mä olen nyt täällä asunut vuosia , ei mua yhä jaksa olla ihmetyttämättä kuinka välillä ja oikeastaan aika useinkin selviää pikkuostoksistaan aamulla alle vitosen ja erittäin usein paljon alle kybän. Sellaista ei vaan kertakaikkiaan Suomessa tapahdu . Tai oikeammin tapahtunut.
Jos suhdanteet sallivat pitää taas tulla tuomaan Jefa Suomeen sukuloimaan. Ja siinä pääsee sitten samaan hintaan itse järkyttymään Prisman kassalla. Mielenkiintoinen kokemus , aina vaan, sillä varauksella että pumppu kestää järkytyksen.
Arnold on oikeassa viitatessaan kummankin maan palkka/eläketasoon. Jos keskieläke on Espanjassa alle 500 euroa ja minimipalkka 700 euron paikkeilla ja asuakin pitää, tuoreen kalan ja maitotuotteiden hinta kirpaisee espanjalaisperheessäkin. (Vaikka näissä suomalaisten hintavertailuissa viinin hinta tulee korostetusti esille, espanjalaiset juovat hyvin runsaasti maitoa.) Puhumattakaan töyöttömistä perheistä, jotka odottavat mercadonien roskisten liepeillä iltaisin, mitä ylipäiväistä taas on jäänyt.
Jos entisestä kotimaasta napsahtaa säännöllisesti tilille 3-5 kertaa espanjalaisen minimipalkan suuruinen eläke, tavaroiden espanjalaiseen tulotasoon suhteutettu hinta vaikuttaa tietysti hyvin kohtuulliselta. Ja matala tulotaso tulee siitä, että espanjalaiset palkat ovat kautta linjan sellaisia ettei suomalainen omassa maaassaan viitsisi sen takia edes takapuoltaan nostaa tuolista.
Tulee vain hakematta mieleen erään suomalaispuolueen populismi, jolla julistetaan yksinkertaistettu ”perustotuus” asiasta kuin asiasta.
Monelle Espanjaan muuttaneelle suomalaiselle eläkeläiselle on aikanaan ollut vain kaksi syytä muuttoon: ilmasto ja halpa peruselämä. Kaikki sen siis jo tietävät, miksi säännöllisin väliajoin kertoa siitä kuin suuresta uutisesta?
Mulla on erilainen kuva Espanjalaisesta keskieläkkeestä kuin Kojolla. Ei niin kovin kauan sitten luin jotain asiasta ja taisi olla keskieläke tossa tonnin kieppeillä. Ja huom. täällä on maakunnittain erittäin suuria eroja niin eläkkeissä kuin palkoissa kuin hinnoissakin. Pohjoisessa ja tietysti suurissa kaupungeissa kaikki on toisin kuin täällä meillä Afrikan vieressä Andaluciassa.
Sillä sukupolvella joka saa eläkkeensä kotiäitinä tai maanviljelyksessä tehdystä työstä on aivan eri eläkkeet kuin vaikkapa teollisuuden palveluksessa olleilla .
Ei muuten Suomen keskieläke tainnut olla kuin jotain 1200 € / kk. Siitäkin on aina säännöllisin väliajoin kirjoituksia lehdistössä.
Mutta jokuhan varmaan tietää tarkat summat paremmin tai ehkä viitsii nähdä vaivaa kaivaa ne esiin googlesta.
Sillä ei nyt mun mielestä ole niin suurta väliä. Tilastot ovat tilastoja ja oma silmä sanoo paljon enemmän. Mikään ei kuitenkaan ole näissä asioissa sitä miltä se ensisilmäyksellä näyttää. Jokaisella yhteiskunnalla on omat sisäänrakennetut kuvionsa joita ulkopuolisen /ulkomaalaisen on vaikea tietää.
Mulla on tietysti sen ohella että itse eletään jokapäiväistä elämää täällä, kosketus ihan tavallisten espanjalaisten elämään. Ja eri säännöillä täällä mennään kuin Suomessa . Ja ei kannata verrata julkisia tilastoja vaikkapa tulonmuodostuksesta Suomen ja Espanjan välillä. Se ei anna oikeata kuvaa vaikkapa jokapäiväisestä elintasosta.
Mun mielipide on , että täällä menee paljon paremmin kuin tilastoja lukemalla luulisi.
Muillakin kuin suomalaisilla eläkeläisillä.
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288656062426.html
https://www.facebook.com/elavanaelakkeelle/posts/634391183293956
Tässä nyt kuitenkin vähän tilastotietoa. Siellä keskimmäisessä linkissä löytyy muiden joukosta espanjankin eläkepalkki.
Kyllä se kaikki totta on, mitä lehteen tai nettiin on kirjoitettu. Varmasti Espanjan ”muuttolintu” kieriskelee asunnossaan rahoissaan kun koto-Suomesta saamastaan eläkkeestä 166 % kauppalaskun arvosta jää säästöön. Eli jos siis kauppalasku on 1000 €/kk Suomessa, jää siitä Espanjassa sievoiset 625 € säästöön pantavaksi. Vuodessahan tuo summa on 7500 €. Ei hullumpaa säästöä ?
Ehkä tuo tonneroinen on hieman liikaa jopa Suomessa ruokaan ja viineihin laitettuna, vaikka helpostihan sen saa kulumaan. Siitä vaan Stockan Herkusta ostoksille, kärryihin brassihärkää, Västerbottenostia, hanhenmaksaa yms. Ja Alkosta viinit siitä silmän tasalta, ei alimmalta halvimmalta hyllyltä.
Jos laskee korkokuluksi 7500 € ja korkokannaksi 5 %, voi päätellä, että muuttamalla Espanjaan voi ostaa ruokakuluista syntyneillä säästöillään n. 150.000 €:n arvoisen asunnon… Lainaamalla saman summan pankista. Korot hoituisivat ko säästöllä ja lyhentäähän lainaa ei tarvitse, kun pankit mielellään antavat bullet-lainoja. Jos sitten perilliset haluavat joskus velasta irti niin asunnon pääoma-arvohan on sama tai jopa noussut ja velka tulee hoidetuksi. Simply clever ?
Kysymys kuuluukin: Miksi asua Suomen pakkasissa, kun voi asua Espanjan lämmössä ?
Kysymys kuuluukin: Miksi asua Suomen pakkasissa, kun voi asua Espanjan lämmössä
^ Tässä kysymys jonka Pena heitti peliin tossa ylempänä.
Nyt ainakin minä odottelen ns. kieli pitkällä arvoisia vastauksia.
Mulla ei siihen ole vastausta , mutta tiedostan kyllä vajavaisuuteni enkä tule vastausta tähän omin voimin löytämään. Saatan olla jäävikin tämän kysymyksen suhteen. Poliitikkojahan jääviys ei haittaa , mutta meitä moraalisesti normaaleja ihmisiä se estää tekemästä yhtä ja toista.
Ajattelin, ettá en enempáá táhán ketjuun, mutta sen verran pakko vielá, ettá…
Tuo naamakirjalinkin pylváskuvaaja…
https://www.facebook.com/elavanaelakkeelle/posts/634391183293956
… on linkitetty sinne sivulta…
http://yle.fi/uutiset/suomalainen_elake_on_euroopan_keskitasoa/7095047
…jonka europylváát ymmártáá lapsikin, mutta kappas kappas, missáán ei kerrota, millá indeksillá nuo ostovoimaeuropylváát on luotu. Marmoroidun ulkofileen, vaiko torilla myytávien perunoiden indeksillá?
Siis, ettá… ”- Tanskassa ja Luxemburgissa keskieläke näyttäisi nousevan reippaasti yli 2 000 euron, mutta ostovoimaltaan ne jäävät noin 1 500 euron lukemiin, kuvaa kehityspäällikkö Marjukka Hietaniemi Eläketurvakeskuksesta tulevaa selvitystä.”
Ihme huuhaa-selittelyá ja silmáánpissaamista. Jos miná saisin elákettá 2000 euroa, niin kyllá minun ostovoimanikin silloin olisi tuo 2000 euroa. Eri maissa tosin saisin sillá erilaisen máárán hyódykkeitá.
Eli siis, sellaisella pylváskuvaajalla, jossa ei kerrota, mihin kuvaajassa káytetyn toisen pylváán arvot (tássá siis eurot) indeksoituvat, on yhtá paljon hyótykáyttóá kuin hevonen virtaan kakkaisi.
No, vákisinkin syntyy epáilys, etteikó tuo hienosti graafiikalla toteutettu tilastopylváikkó ja sen yhteydessá káytetty kásite ”ostovoima” olisikin suunnattu vain tyhmien kusettamiseksi ja tiettyjen poliittisten tahojen vallan pónkittámiseksi.
Itse herättämääni kysymykseen (ja vastauksena Santiagon kysymykseen) liitän oheen pari linkkiä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Adolf_Ehrnrooth
”Suomi on hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa.”
”Suomi on toiseksi paras maa maailmassa äideille”
http://www.talouselama.fi/uutiset/suomi+ei+ole+enaa+paras+maa+aideille++norja+kiri+ohi/a2304784Miten nuo väitteet pitävät nykyisin paikkansa ja miten ne kestävät ajan myötä jää jokaisen itsensä arvioitavaksi. Ja ehkä varakkaan aatelisen herran näkökulmasta asianlaita niin onkin kuin hän sanoo. Tavallisen tuulipukua kantavan suomalaisen kannalta tilanne voi olla erilainen.
Minun henkilökohtaiseen tilanteeseeni vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta Portugali. Siellä ei ”verot verta juo”. Ja säästöä tulee ruokalaskussa ja veroissa. Ikäänkuin tuplaisi tulevan eläketulonsa.
Enkä tuota suomalaista saunaa tai saunavihtaa mitenkään kaipaa. Saunassa en ole käynyt 10 vuoteen. Eikä kukaan ole valittanut epäsiistiksi. Ilmastokin on nykyiseen verrattuna melko sopiva.-
Tätä vastausta muokkasi 7 vuotta, 10 kuukautta sitten
pentti52.
Tässä taas yksi tilasto jonka mukaan Espanjan työvoimakustannukset on suunnilleen EU:n keskitasoa.
Tässäpä esimerkkejä Malagan alueen nettokuukausipalkoista (lähde sanomalehti Sur In English, 1.5.2015):
Raksatyöläinen: 1 200 €
Hotellisiivooja: 650-975 €
Tarjoilija: 800-1 000 €
Yksityislääkäri: 1 840-2 600 €
Tietokoneohjelmoija: 870-1 000 €
Vastaanottohenkilö (hotelli) 670-850 €
Supermarketin kassa: 850-950 €
Lakimies: 1 000-1 400 €
Vartija: 1 100 €
Mekaanikko: 660-900 €
Opettaja (yksityiskoulut): 1 050-1190 €Keskipalkka bruttona 1092 € (miehe2 1 225 €, naiset 939 €)
Nuo siis nettopalkkoja, summia jotka napsahtavat tilille 14 kertaa vuodessa.
-
Tätä vastausta muokkasi 7 vuotta, 10 kuukautta sitten
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.