Suomen kilvissä olevan moottoripyörän käyttäminen Espanjassa

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Suomen kilvissä olevan moottoripyörän käyttäminen Espanjassa

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä alter-ego
    alter-ego Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 05.07.2012
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 1

    Tervehdys 🙂

    Tämmöinen noppelikysymys, olen tulossa ensi talveksi Espanjaan, ja tekisi mieli laittaa prätkä rekkarahtina sinne. Mutta saako Suomen kilvissä olevalla mopolla ajaa siellä n.9-10kk, vai onko uudelleenkilvitys/vakuutus edessä? 😕

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä blues
    blues Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 26
    Vastauksia: 1920

    Laitappa sama kysymys http://www.costariders.com palstalle niin saanet paikkansapitavan vastauksen. Suomikilpisia ei taida montaa olla rannikolla pitempia aikoja mutta englantilaisia sitakin enemman. Kasittaakseni saat turistina pitaa 6kk ja sitten taytyy kayda ulkomailla esim Gibraltarilla tankkaamassa halpaa bensaa. 😉

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä bhajee
    bhajee Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    Sitä Gibiksellä käyntiä on hankala todistaa… toisaalta, käänteisesti, poli-isin (joka kyllä tietysti on aina oikeassa) on vaikea todistaa milloin se mopo on Espanjaan tullut.

    Käytännössä en huolehtisi asiasta enempää.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Asia lienee niinkuin Bjahee tossa yllä sanoo. Lisäisin siihen tekstiin yhden lauseen. Katso , että vakuutukset ja katsastus on kunnossa.
    Täkäläinen poliisi osaa kyllä tsekata suomalaisistakin papereista asian.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä alter-ego
    alter-ego Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 05.07.2012
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 1

    Kiitos vastauksista 🙂

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä virmar
    virmar Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 21.05.2012
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 1

    Jos ne on pykälät ovat samantapaiset kuin Suomessa ja muualla EU:ssa, niin autoa saa pitää maassa 6kk kalenterivuoden aikana (yhdellä kerralla tai pätkissä). Sen jälkeen pitäisi rekisteröidä Espanjaan ja maksaa verot. Eli se päivän poissaolo maasta ei nollaa oleskeluaikaa siellä. Näin pykälät, mutta valvonta on vaikeampaa. Tosin uutisissa on kerrottu kiristyneestä valvonnasta ja jos todistetaakka on auton/moottoripyörän omistajalla, niin siinähän ollaan… 😕

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä koo
    koo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.09.2009
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 6

    Mulla oli prätkä koko viime talven Espanjassa. Ei siellä ketään varsinaisesti kiinnosta kuinka pitkään se pyörä on siellä ollut, ellet sitten aja jotain vakavampaa mälliä ja pyörän taustat sikäli tutkitaan. Normaali ratsiassa riittää kun se pyörä on kilvissä (rekisteriote mukana) ja vakuutettu (green book myös mukaan). Koska prätkää ei tarvitse katsastaa eikä auton vuosiveroa maksaa, ei näistä myöskään tarvitse mitään erillisiä leimoja tai proopuskoja.

    Sen Green Bookin (vihreä kirja) saat vakuutusyhtiöltäsi (ei maksa mitään), joka sen myöntämällä näin vahvistaa että vakuutukset ovat voimassa ja heitä voi lähestyä jos tulee korvattavia. Yleensä vakuutusyhtiö myöntää tuon kirjan vain laskutusjakson pituiseksi ajaksi, joten esim. mulla 3kk laskutusvälillä pyytelin niitä sitten postittamaan sopivasti aina uuden.

    Ja jos nyt joku tosiaan kysyy siitä maassaolosta, niin pieni valkoinen valhe pyörän käyttämisestä naapurimaissa tai sen että muistaa tuloajankohdan väärin saattaa olla paikallaan. Jos ajat mällin ja yliaika tulee kysymykseen, ei se Espanjan ajoneuvoverokaan kovin paha ole maksettavaksi. Sen sijaan espanjalaiskilvin Suomeen viedystä pyörästä se maksu on melko huima!

    Pyörän kuskaamista kannattaakin sitten miettiä erikseen. Listahinta rekkarahdille on 700e/suunta, alv 0, eli yli 800e. Suurin piirtein tuohon rahaan sen pyörän saa kuskeineen laivalla Helsinki-Bilbao, eikä aurinkorannikolle jää kuin se viimeinen 1000 kilsaa ajettavaa (Finnlines, 5vrk, täysihoito, erinomainen huolenpito sekä kuskista että motskarista). Säästyy lentolipunkin hinta.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä suomenkielinenpalvelutoimisto
    suomenkielinenpalvelutoimisto Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.08.2010
    Kirjoituksia: 13
    Vastauksia: 3387

    pitkaan Espanjassa,

    ”Koska prätkää ei tarvitse katsastaa eikä auton vuosiveroa maksaa, ei näistä myöskään tarvitse mitään erillisiä leimoja tai proopuskoja.”

    Espanjassa pitaa kylla tehda molemmat;vero seka katsastus.

    voiko tulla vastaan poliisi joka pyytaa katsastustodistusta tai kaupunkivero kuittia?

    Jos poliisi pysayttaa niin kirjataanko ulkolaisilla rekkareilla saadut sakot jonnekin ylos?

    Katsastuskuitin pyyntoa nakisin todennakoisemmaksi tietysti riippuen pratkan iasta.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä koo
    koo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.09.2009
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 6

    Jos prätkä on Suomen kilvissä (niinkuin alter-ego aloitusviestissään ilmoittaa), silloin kaikki verot ja katsastukset ym. hoidetaan Suomessa. Siksi nämä asiat eivät Espanjan viranomaisia kiinnosta.

    Suomessa kilvissä oleva moottoripyörä on vapaa sekä vuosittaisesta ajoneuvoverosta että katsastuksista.

    Jos prätkän vaihtaa Espanjan kilpiin, on asia ihan eri. Sitten mennään Espanjan lainsäädännön, verojen ja katsastusvälien mukaan.

    Jos tulee sakkoja, pitää ne tietty maksaa. En ole varma peritäänkö espanjalaisia sakkoja jo Suomesta asti mutta on se mahdollista.

    AI NIIN: Jos olet ajoneuvoa kuskaamassa rajojen yli, varmistapa että se on omissa nimissäsi (=omistaja). Jos kulkuneuvosta on velkaa (esim. rahoitusyhtiölle), ja rekisteriotteessa ko. taho on merkitty omistajaksi, joudut pyytämään heiltä maastavientiluvan. Ilman sitä ei vehje lähde rekan eikä laivan mukana Suomesta mihinkään. Jos ajokki on omissa nimissäsi, riittää että olet itse paikalla rahtia valmistelemassa (ts. katsotaan ajokortti).

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä pauliina
    pauliina Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 05.02.2007
    Kirjoituksia: 67
    Vastauksia: 641

    Minua itseäni tällaisessa taloustilanteessa häiritsee asenne: miten voin kiertää maksuja ja veroja.

    Eikö voitaisi pikkuhiljaa mekin opetella paikalliseen lainsäädäntöön ja maksaa verot kun valtion ylläpitämiä teitä
    kuitenkin käytämme ?

    Suomessa on ratsattu tiuhaan virolaisia työntekijöitä, jotka käyvät viikonlopun kotimaassa tai kerran kahdessa viikossa ja
    ajelevat Suomessa Viron kilvillä maksamatta mitään veroja.

    Aika pian me suomalaisetkin näytämme oppivan tähän paikalliseen veronkiertoon, jos se halutaan oppia jo ennen maahan tuloa.

    Siis, josko alettaisiin kunniakansalaisiksi. Ei me Suomessakaan katota hyvällä, jos ulkomaalaiset kiertävät veroja ja vievät meidän
    suomalaisten työn maksamalla verot esim. Viroon.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä arnold malaga
    arnold malaga Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.07.2010
    Kirjoituksia: 79
    Vastauksia: 2846

    Asvaltti on sitten Espanjassa liukkaampaa ja ”karkaistumpaa” kuin Suomessa. Sekoittavat siihen jotain silikaattia (lasia) kestävyyden parantamiseksi.

    Suomessa on käytettävä pehmeämpää, mutta sitkeämpää laatua, koska nastarenkaat. Ne repisivät espanjalaisen asvaltin sirpaleiksi.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä koo
    koo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.09.2009
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 6
    pauliina kirjoitti:

    Minua itseäni tällaisessa taloustilanteessa häiritsee asenne: miten voin kiertää maksuja ja veroja.

    Eikö voitaisi pikkuhiljaa mekin opetella paikalliseen lainsäädäntöön ja maksaa verot kun valtion ylläpitämiä teitä
    kuitenkin käytämme ?

    En kyllä ymmärrä mitä veronkiertoa tässä nyt muka olisi tapahtumassa. Se, että tuo ERITTÄIN KALLIISTI Suomeen verotetun moottoripyörän talveksi halvan verotuksen Espanjaan ei todellakaan ole veronkiertoa – päinvastoin.
    Jos tarkoitat sitä että Suomesta tuotu moottoripyörä pitäisi Espanjassa hetimiten katsastaa ja laittaa paikallisiin kilpiin on suurta hölmöyttä, jos kerran sen pyörän oleskelu maassa on tilapäistä. Siitähän joutuu rekisteröimään sen jälleen Suomen kilpiin takaisin mennessä, eikä siinä puljauksessa kyllä ole järjen häivää.

    Muuten kyllä kannatan paikallisten verojen maksua.

    —-

    Ja kyllä, ne lasimäet ovat myös tuttuja. Ymmärtääkseni auringonpaiste lasittaa tiet ja sitten ne ovat varsin liuykkaat, varsinkin jos sataa. Kieli keskellä suuta saa ajella (moottoripyörällä). Nyt olen onneksi tänä kesänä huomannut että monessa paikoissa laitetaan samanlaista mustaa asfalttia kuin Suomessakin. Kuluu nopeammin mutta ei lasitu.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Abso
    Abso Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.07.2012
    Kirjoituksia: 15
    Vastauksia: 542
    pauliina kirjoitti:

    Minua itseäni tällaisessa taloustilanteessa häiritsee asenne: miten voin kiertää maksuja ja veroja.

    Taloustilanne on poliitikkojen aiheuttama ja aivan tarpeeton harjoitus. Minua se ei liikuta suuntaan eikä toiseen niin kauan, kun arvaan markkinoiden liikkeet oikein. Muille sanoisin, että sitä saa, mitä äänestää.

    Autosta olen kerran maksanut käyttöönottomaksun, eikä sekään ollut Suomeen. Varsinaista autoveroa en ole maksanut koskaan, eikä suunnitelmissakaan sellainen ole. Mitä järkeä on maksaa syvävedestytä pellistä tuplahintaa? Järkyttävintä oli autoveron arvonlisävero. Vain ääliö maksaa veroa verosta! :O

    Virolaisella autolla voi ajaa aivan laillisesti Suomessa. 🙂

    Pitäkää mainostoimistojen imagomarkkinoimat poliitikkonen ja tunkkinne. Verosuunnittelu on herrasmiesten laji. Jos veropoolossa ei pärjää, niin eikun kyykkyyn. }:)

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.