Reitti Andalusiaan

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Reitti Andalusiaan

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • LINKKI

    ope
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2010
    Kirjoituksia: 56
    Vastauksia: 91

    Hei

    Haluasimme vihjeitä, missä alueilla olette yöpyneet mennessänne autolla Suomesta Andalusiaan. Olemme suunnitelleet huhtikuussa sinne menoa ja toukokuussa paluuta, nyt omalla autolla.Jos saisimme joitain tietoja, olisi meille helpompi haeskella netin kautta yöpymispaikkoja. Laiva aamulla Saksassa.
    Täältä kautta olemme aina saaneet hyvät tiedot Andalusian matkoillemme. KIITOS KAIKILLE!!

    Kiitos jo edeltäkäsin!

    mummu ja pappa

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Mä en nyt ehdota konkreettisesti mitään paikkoja , mutta kirjoittelen aikani kuluksi vähän yleisesti aiheesta.
    Tää on samalla kivaa ajankulua kun poden jalkaani ja en voi oikein tehdä muutakaan . Vaikkapa ruohonleikkuu olisi tossa työlistalla , mutta ei auta kuin odotella aikaa parempaa.
    Mä muistelen , että teillä oli navigaattori. Ja ainakin mun Tonto antaa lyhyimmäksi reitiksi ylöspäin mennessä , Madrid- Baskimaa- Biarritz- Ranskan länsirannikko- Pariisi-jne.
    Jos mä oikein käsitin olette menossa ylös huhtikuussa. Silloin minä ainakin valitsisin Välimeren rantareitin missä on jo melkein täysi kesä , mutta ei vielä oikeasti kuuma. Ja jatkossa euroopan läpi on säät melko varmasti paremmat .
    Ja alaspäin voi sitten tulla pohjoisespanjan kautta.
    Tässä on suorimmat reitit. Jos taas haluaa nähdä erityisen mukavia maisemia ja ei ole kiire, niin silloin ehdottomasti suosittelen alaspäin tuloa niin , että ajaa jostain yli Pyreneiden. Mahdollisuuksia on monia , mutta tässä pari ehdotusta. Pyreneiden yli Andorran kautta ja vielä niin , että ajaa siellä ylimmän huipun kautta , eikä oikaise tunnelin läpi. Andorra on muuten erinomaisen edullinen yöpymispaikka. Hyviä ja halpoja hotelleja , joko Andorra La Vellassa tai pitkin tien varrella olevia pikkukyliä. Ja hyvää vuoristoruokaa.
    Toinen kiva reitti tulee yli Lourdesin kieppeillä. Lourdesissa voi käydä varmistamassa taivasosuuttaan ja siellä voi hyvin olla yötäkin.
    Ja yksi ehdottomasti suositeltava paikka vierailla Pyreneillä on Picos De Europa.
    Jo Espanja on täynnä paikkoja joissa olisi ns. pakko käydä, puhumattakaan muusta Euroopasta.
    Me ollaan vuosien mittaan tultu ja menty eri reittejä. Välillä keski-euroopan kautta , välillä saksa- tsekki-italia linjalla. Ja näkemistä riittää enemmän kuin ihmisiän aikana ehtii hoidella.
    Sehän on ollut maa ja päivä , ainakin meillä, silloin kun oltiin vielä työelämässä ja oli ”kiire” alas Espanjaan.
    Nyt olaan menty ja tultu välillä ilman mitään erikoisia suunnitelmia. Välillä Ranskan läpi vain maksuttomia -ja pikkuteitä pitkin. Sama Espanjassa. Ja täytyy myöntää , että silloin saa ihan erilaisia kokemuksia kuin motareilla.
    Navigaattori on hyvä apuväline kun suunnittelee reittejä. Se antaa matka -ajat ja kilometrit. Maksu- ja maksuttomia teitä pitkin.
    Toinen hyvä apuväline on Via Michelin. Se laskee annnettujen tietojen mukaan polttoainekulut ja tiemaksut.
    Ja annettujen hakuehtojen mukaan se hakee vaihtoehtoisia reittejä.
    Näissä molemmissa on rajoituksensa. Mulla on kyllä aina myös kartta käytössä mistä voi katsoa mitä kone ehdottaa . Ja samoin voi itse hahmotella eri reittejä.
    Eikä erilaiset matkaoppaatkaan ole , ainakaan mun mielestä, vanhanaikaisia. Niissä on paljon tietoa josta voi poimia itselleen parhaat palat.

    Jos haluaa vain ajaa Espanjasta Suomeen , niin mä olen vetänyt Espanjan yhtä soittoa. Yötä on oltu Figuerasissa tai La Jonguerassa. Tai sitten jos on menty toista kautta ollaan oltu yötä vaikka Irunissa, mikä on kyllä ikävystyttävä kaupunki. Mutta toisaalta kun on ajanut yhtä soittoa 1200 km, ei kauheasti kaipaakaan yöelämää eikä nähtävyyksiä ajopäivän päälle. Jos ei halua vetää Espanjaa yhtä soittoa , niin sopivia välietappeja voisivat olla Valencia tai Madrid. Esimerkiksi joku Ibisketjun hotelli , joita on molempien kaupunkien ohitusteiden varrella.
    Ranska -Saksa rajalla ollaan aina yövytty Mulhausin kieppeillä ja sittenhän seuraavana päivänä jo ollaankin Saksan lauttarannassa.
    Helppo ratkaisu majoittumiseen on vaikkapa Ibis hotellit. Ne ovat persoonattomia , mutta taso on suunnilleen tiedossa. Aina tulee lämmintä vettä, varaus on aina ok,ja jos valitsee Ibiksen missä on ravintola saa siellä siedettävää ruokaa sopuhintaan ilman suurempaa etsimisen vaivaa. Ja huoneen hinta on siedettävä.
    Toisaalta esim. booking.comissa on kymmeniä tuhansia hotellivaihtoehtoja tälle matkalle.
    Aiheestahan on täällä kirjoiteltu enemmänkin vuosien mittaan ja monennäköistä tapaa ajaa tämä väli tuntuu olevan olemassa.
    Meillä se on muotoutunut tämmöiseksi muutaman kymmenen vuoden kokemuksella.

    LINKKI

    ope
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2010
    Kirjoituksia: 56
    Vastauksia: 91

    Kiitos , kiitos Santiago!!!

    Printtasimme juuri vastauksesi. Sillä on moneksi kerraksi käyttöä, vaikka ei Andalusiaan asti tultaisikaan.Moniste makaan, kun liikumme asuntoautolla keskieuroopassa. Espanjaan ei rohkeus riitä Dethlefillä tulla: pikkukaupungeissa ei taida mahtua mihinkään .JA ne pikkukaupungit ovat PARASTA! Jos Andalusiaan tulemme omalla henkiläautolla , meidän kannattaa varata aikaa enemmän kuin kuukausi, kun tuo välimatkakin kuulostaa niin upealta . Kesäällä siis kierretään Andalusiaa taas vuokra-autolla.

    Kiitos vielä kerran!!!

    lunta ja lumitöitä piisaa

    mummu ja pappa

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Meillä oli kanssa integroitu LMC millä tultiin nimenomaan Lourdesin kautta yli Pyreneiden pikkuteitä pitkin.
    Muutenkin kun oltiin eläkkeellä eikä ollut kiirettä ajettiin Ranska ilmaisia teitä pitkin , samoin Espanja.
    Espanjassahan on käytännössä tänne meille alas Andaluciaan koko ajan ilmainen moottoritietasoinen vaihtoehto maksullisille teille.
    Ei matkailuauton kanssa oikeasti ole kummassakaan maassa vaikeaa. Se on totta , että vanhoissa pikkukaupungeissa täytyy katsoa ettei aja itseään jumiin liian pienille reiteille. Mutta ei meille kumminkaan niin käynyt.
    Sen verran hankalaa se kuitenkin on , että auton jätti mielellään kämppärille vähän laidemmalle ja tutustui paikkoihin muuten.
    Ihan vaan esimerkkinä , Fugessa , melko keskustassa Feria-alueen pysäköintipaikalla on kymmenittäin asuntoautoja , voisi sanoa pysyvästi parkissa. Moni jopa talven yli. Samoin niitä löytyy muualtakin vähän sieltä ja täältä.
    Ja täällä on Camping Fuengirola ihan kävelymatkan päässä kaupungista.
    Me sitten kyllä luovuttiin LMC:stä kun ei sille oikein ollut käyttöä kun täällä on vakituinen asunto.
    Nykyään liikutaan autolla ja se on toisaalta hyvä vaihtoehto Espanjassa. Täällähän on hotellit aika edullisia ja sillälailla päsee aina ihan kaupunkien keskustaan ja nähtävyyksien vierelle.
    Ja luntahan me nähdään vaan uutisissa tai kirkkaina aamuina Sierra Nevadan huipulla.
    Ei kun mielenkiintoisia matkoja.

    LINKKI

    freesoul65
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.12.2012
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 697

    Eräs koeteltu ratkaisu noiden pikkukaupunkien sopukoiden koluamiseen on kuljettaa kämppärissä mukanaan paria polkupyörää. Niitä on nykyään semmoisia kokoontaitettaviakin fillareita (lähinnä purjeveneilijöille jne), mutta kunnon kämppärissähän kulkee kyllä mukana ihan täyskokoinenkin fillari.

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Kuka mitenkin ratkaisee lähiliikkumisensa. Tämän päivän trendi kyllä on isompi tai pienempi moto takakontissa tai takatelineellä. Edistyneemmät harrastajat vetävät Smarttia tai Fiiu 500 takana ja rahamiehillä on linja-auton kokoiset matkailuautot joissa on takatalli pikkuautolle.
    Toinen tapa ratkaista asia, etenkin kaksinmatkustavilla eläkeläispariskunnilla on Camper eli pakettiauton pohjalle rakennettu matkailuauto.Ne saavat koko ajan lisää suosiota kätevän kokonsa ansiosta. Käytännössä niillä tekee saman kuin henkilöautoilla. Ja ovat taysin asuttavia ja täydellisesti varusteltuja.
    Ja kuka on oikeasti kierrellyt vaikkapa Espanjan pikkukyliä , tietää että 90% niistä on rakennettu paikkakunnan korkeimman mäen päälle ja niihin tutustuminen ei onnistu fillaroiden ilman huippu-urheilijan ydinfysiikkaa.

    LINKKI

    freesoul65
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.12.2012
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 697

    Taatusti löytyy niin pieni vaihde, että jaksaa rapakuntoisempikin (kuten esim. minä) polkea vaikka minkä mäen päälle.

    Voi sen pyörän jättää kämpperiinkin, jos tutustumiskohde on niin vuoristoinen ettei usko polkemalla pärjäävänsä. Kävelee sitten.

    Onhan niitä tosiaan miljoonääreille (tai sellaisiksi itseään luuleville) tarjolla kaikenlaisia matkailuvaunuja, sellaisikin minne mahtuu tosiaan se mopoauto sisään. Pidän kyllä sellaisella liikkumista jo melko naurettavana laskutaidottomuutena! Nimittäin, se määrä PÄÄOMAA mikä sellaiseen rotiskoon sitoutuu – ja siinä ajellessa tuhoutuu – ajelee moneen kertaan TAKSILLA ne pikku ajot siellä paikanpäällä! Taksissa on sekin etu, että voi ottaa vaikka hieman reippaammin sitä viiniä eikä tartte välittää navigoinnista tai liikenteen seurannasta mitään. Sen kun kattelee maisemia ja nauttii!

    Taksilla ajelu nyt ei varmasti niin kallista ole, etteikö siihen ole varaa jos kerta on vara iskeä 2 miljoonaa euroa kiinni johonkin ruostuvaan, arvoaanmenettävään matkailubussinrotiskoon…. (joka vaatii muuten sitten kortiltakin muitakin kirjaimia kuin B…)

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Tosimiehillä riittää kupongissa kirjaimia ja rahaa on, niin ettei tarvitse miettiä mikä kannattaa ja mikä ei.
    Voi tehdä mikä sattuu huvittamaan.

    LINKKI

    Vinatero
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.08.2008
    Kirjoituksia: 17
    Vastauksia: 154

    ..fillareita näkee täällä Espanjassakin jo melko usein, viimeksi tänään vissiin saksalaisella pariskunnalla tässä meidän kadun markkinoilla. Emännällä näytti olevan koira takatelineellä korissa jonkin harvan verkon alla ja isäntä lastasi toriostoksia satulalaukkuihin.

    Voisin kuvitella, että voisivat olla matkailuautoon mukava lisä juuri paikallisliikkumiseen.

    LINKKI

    freesoul65
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.12.2012
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 697

    Että kupongissa kaikki mahdolliset kirjaimet on – mahdotonta jo iänkin perusteella.

    Mutta rahamiehistä puheenollen: juuri nämä jotka eivät osaa mitään taloudellisesti laskea, ovat yleensä niitä persaukisia.

    Jos ei taloudellinen äly riitä kertomaan, että 2 millin matkailubussilla (johon mahtuu se mainostamasi mopoauto), ajaa taksilla vaikka 24h x loppuelämänsä, niin tuskin on edes sen 2 millin omistaja…

    Näin se vaan menee. En ole tavannut elämässäni koskaan ainuttakaan oikeasti rikasta, joka ei olisi osannut laskea tarpeen vaatiessa myös mikä kannattaa ja mikä ei.

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Tule joskus käymään Puerto Banuksen marinassa. Siellä on monen laskutaidottoman rahamiehen tai ehkä ääliön pikku leikkikaluja. Sanovat niitä huvipursiksi. Maksavat paljon. Joko kannattavat taloudellisesti tai sitten ei. Mutta jotain järkeä niissä on tai ainakin huvia. Koska niitä ei siellä ole yhtä eikä kahta , vaan monta.
    Täällä isossa maailmassa on monta ihmeellistä asiaa.
    Laskutaidottomia persaukisia , joilla on varaa tehdä mitä mieleen tulee.
    Kuten sanottu, eikun Banukseen , niin voit sitten tavata tai ainakin kävellä samalla kadulla näiden laskutaidottomien kanssa.
    Huomenna voisikin mennä vetämään cortadon sinne ja katsomaan miltä tosi tyhmä tosirikas näyttää.

    LINKKI

    aikku
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 03.09.2012
    Kirjoituksia: 5
    Vastauksia: 418

    ..auton lisäksi ehkä kukaan sen ihmeempiä tarvii kuin sen fillarin(ehkä skopan ?)
    Ja nyt uus hyvä on Vinateron muistuttama sähköavustuksella kulkeva fillari ! 🙂
    siis,olen tuon sähköfillarin nähnyt Espanjassa aina käydessäni,kätevää ken tarvii.

    Ne isommat autojutut vielä on harvinaisempii, liittyvät ehkä jonkun ammattiin
    tai siihen liittyvää ( valokuvaaja jne. ) ehkä siis tarve lisäautolle ym.,,
    toki onhan niitä rikkaitakin jotka menee kuten lystii,,kuskeineen.

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Täällähän näkee vähemmän suomalaisia matkailuautoilijoita. Ja mitä näkee taitavat olla näitä talven yli paikallaan olijoita enimmäkseen.
    Mutta suomalaisia varakkaampia tai ainakin harrastuksen , ehkä elämäntavankin, pitemmälle vieneitä keskieurooppalaisia näkee paljonkin. Ja aika monella on moto mukana ja aika monella on pikkuauto hinauksessa.
    Sähköfillari on varmaan todella kätevä . Nimittäin useimmat täällä näyttäytyvät asuntoautoilijat ovat varttuneempaa väkeä ja jos ei voimat vielä olisikaan loppuneet , voi olla että isommat halut kovaa kuntoa vaativaan pyöräilyyn eivät enää ole tallella.
    Sähköfillari, hyvä semmoinen on vaan melko arvokas kapine. Hinnat tosin tulevat alaspäin koko ajan.
    Mutta esimerkin vuoksi, ”suomalainen” sähköjopo maksoi jotain 2000 ja 3000€ :n välillä. Teknarihan niitä vähän aikaa sitten esitteli.
    Toisaalta jos mä ostaisin vastaavan keksinnön täältä, niin Decathlon tai Norauto myy niitä jotain + – 400-500 €:n hintaan.
    Mutta mainittakoon että noihin hintoihin saa vanhaa akkutekniikkaa ja ajomatka akulla on melko rajoitettu.
    Ja mulla on jo mun rakas 250 cc Piaggio moto. Ja fillarit hävitettiin jo muutama aika sitten meidän perheestä.

    LINKKI

    freesoul65
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.12.2012
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 697
    santiago kirjoitti:

    Sähköfillari, hyvä semmoinen on vaan melko arvokas kapine.

    Kertoo meille ihminen, joka ensin suosittelee 2 miljoonan matkailuautoa (ja mopoautoa sen sisällä) ”ratkaisuna” liikkumisongelmiin????

    Nyt sitten sähköfillari onkin arvokas?? Heh hee. Pelkkä mopoautosi maksaa 3-4 x sen mitä paraskin sähköfillari!

    LINKKI

    freesoul65
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.12.2012
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 697

    Toistan mitä sanoin: ”En ole tavannut elämässäni koskaan ainuttakaan oikeasti rikasta, joka ei olisi osannut laskea tarpeen vaatiessa myös mikä kannattaa ja mikä ei.”

    Huomaa, että tuossa ei sanota, etteikö rikas voisi ostaa 100 miljoonan huvipurtta ja ostaakin, jos sellaisen kokee tarvitsevansa. SILTI en ole tavannut ainuttakaan OIKEASTI rikasta, joka ei osaisi TARVITTAESSA myös laskea, mikä kannattaa ja mikä ei. On tavallaan sisäänrakennettua, että tuo taito kuuluu rikastumiseen ja myös rikkaana pysymisen statukseen.

    Maailma on täynnä esimerkkejä siitä, kuinka isonkin arpajaisvoiton, tyyliin 20 miljoonaa euroa, voittanut mourooni on pistänyt KAIKKI rahat haisemaan alle 10 vuodessa. Ja ollut sen jälkeen sosiaaliavun varassa.

    Kyllä maailmassa rahaa saa palamaan siihen malliin että jopa Bill Gates on konkassa.

    Mutta luultavasti minun ei kannata jatkaa tästä aiheesta väittelyä ihmisen kanssa, joka kehuskelee rahoillaan mutta joutuu yöpymään Ibiksissä. LOL.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.