Uusimmat › Keskustelu › Yleistä › Yleiset pulinat › PULINABOXI 74/2
- Tämä aihe sisältää 67 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15 vuotta, 7 kuukautta sitten
Elämästä utelias toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Mulla on sellainen ”seinan” kokoinen TV ja siella elokuva mika ei mua kiinnosta tippaakaan…sekin ranskan kielinen. Mut varmaan muutetaan pikkuhiljaa ranskalaiseksi jos en pida varaani. Mieluummin olisin vaikka lansi afrikassa , vaikka sitten ranskan kielisessa…
Nimetön • Ei kirjautuneenaLiittynyt: 01.01.1970
Kirjoituksia: 232
Vastauksia: 2467Kai niissä jotain yhteisiä piirteitä on, mutta mun kielitaidolla on paree pysyy vaan siinä tankero engelskassa! 🙁
tankero?? kysyy blondi Palmasta.
Molemmat latinalaisia kielia. Hyvin samanlaisia rakenteeltaan. Espanja, portugali, italia kaikki lahella ranskaa. Romaniakin kuulostaa ymmarrettavalta…
Vastauksia: 2467Eikös se ollu niitä 60 luvun juttuja Ahti Karjalaisen englanninkielen taidoista?
muisti riita enaa noin kauas,hyva kun muistan eilisen,hah,hah.
dangerous Tuisku. Fredi lauloi aikoinaan yhden biisin ”huonolla”englanninkielellä,siitä se ”tankero” tulee.
Voi olla että ei tuu siitä biisistä kuiteskaan.Minulla vaan se kävi ensimmäisenä mielessä.
Minä olen huono katsomaan telkkua nykyään,nukahdan aina kesken leffan.
tarjonta aika surkeeta viikonloppuisin,ei sen puoleen tan masiinan aarella on ihan kiva olla.
huomenna ei sitten ”vinoilla”mulle noista ”tomyista”.Elämästä kirjoitti:Tytär kyllä on sitäkin opiskellut.Sanoi että espanjan kielioppi muistuttaa ranskan.
Vaikka onhan paljon espanjalaisia sanoja jotka muistuttaa myös englantia ja ruotsia. (olen huomannut)
Espanjassa, ranskassa ja englannissa on yllattavan paljon samoja sanoja. Eri aantamys tosin.Mulla tosin aikoinaan oli portugalilainen kolleega joka sanoi puhuvansa saksaa, Volkswagen, Telefunken Grundig jne… Ne on nama portugeesit sellaisia veitikoita
Vallanku
Vastauksia: 2467Täytyyhän sinua muistaa ”kiittää” hyvästä juttuseurasta!! 🙂 Olis pitäny aikanaan lukea edes tuota englantia paremmin, mutta kyllä tolla keskikouluenglannilla osaan mäkin jonkun lauseen vääntää ja Canarialla ollaan paikkakuntalaisten kanssa monta kertaa yhtä ”hyviä” seurustelemaan tuopin ääressä, kunhan sopiva keskustelualue löytyy!! 🙂
Sehan se tarkeinta on etta saa suunsa auki oli kieli sitten mika tahansa. Siita se sitten lahtee juttu luistamaan.
Niillä veikee se ”murre”. Nyt kovasti opiskellaan tuota espanjaa tytön kanssa. Täytyy sanoa että paljon ollaan opittu viimeisen 6 kk aikana.
Tytär päätti että hän menee espanjalaiseen kouluun kun päästään Teneriffalle,ihan vaan sen kielen takia. Muistan aikoinaan kun Ruotsissa tuli Suomesta lapsia ja ihan ummikkona ne vaan joutui ruotsalaiseen kouluun.Ei silloin ollut suomalaisia luokkia tai kouluja. Äkkiä ne siitä oppi kielen.
Ei minun nuorinkaan osanut pienenä ruotsia kunnes laitoin hänen ruotsinkieliseen tarhaan ja esikouluun täällä Turussa. Meni 6 kk niin hoitajat sanoi että tyttö ymmärtää eikä heidän tarvinnut käyttää suomenkieltä.
Lapset oppivat helposti. Mullakin on molemmat pojat kasvaneet Afrikassa ja kaiken muun oppivat paitsi maidon juonnin . Se tuntui olevan vaikeinta omaksua kun palasivat Suomeen. Turhaa oli huoli etteivat osaisi kielta tai tapoja suomeen palattuaan. Hiihtokilpailut tosin meni ”persiilleen”. Nuorempi totesi naama mutrussa ettei ole hanen laji…Pari vuotta myohemmin sekin meni jo.
Vastauksia: 2467Ainakin Kanarialaiset on luonteeltaan mukavia ihmisiä mun kokemuksen mukaan; muistan sen elämäni ensimmäisen Kanarian reissun kun tein La Palman saarelle ja Puerto Naosissa vietin aikaani rantakallioilta kalastellessa, niin eräskin varmaan kuuskymppinen paikallinen oli kanssa melkein jokapäivä siellä samoilla paikoilla onkimassa. Hän ei osannut englantia ja minä en espanjaa mutta elekielellä pärjäsimme ihan mainiosti kun harrastus oli sama.
Tyttärellä nyt ruotsi,englanti,saksa,ranska ja espanjaa.
Mutta itse hän päätti että haluaa mennä espanjalaiseen kouluun. Luulen että sen takia jos vaikka siinä kävis niin että ei tulla takaisin Suomeen. Onpahan sit mahdollisuus jatkaa opiskelua espanjalaisessa koulussa. 😉Hiihtokilpailut ei minulta edes onnistuis ……enään 🙂
Joko Tuisku ja Vilperi nukahti ?
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.