Uusimmat › Keskustelu › Yleistä › Kokemuspankki › Pelkäätkö autoilla Espanjassa?
- Tämä aihe sisältää 18 vastaukset, 11 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 13 vuotta, 11 kuukautta sitten
santiago toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Useimmat Andaluciassa asuvat ja miksei muuallakin Espanjassa viihtyvät ovat lienee tottuneet paikallisiin ajotapoihin.
Kuitenkin hieman kiinnostaa, että hikoaako kädet ajellessa?
Kehitys on ollut suotuisaa mitä tulee kolareihin. Vuodesta 2004 kuolemaan johtaneet onnettomuudet näyttävät putoavan noin puoleen 2010 verrattuna. Kerrassaan hyvä asia.Tässä vähän käppyröitä: http://www.dgt.es/portal/es/seguridad_vial/estadistica/accidentes_24horas/n_accidentes_mensuales/
Tuollaista grafiikkaa katselee mielellään.
Muutakin liikenneturvallisuustietoa tarjoaa DGT.es seguridad vial otsikon alla.
Nyt yli 10 vuotta Espanjaa ja Eurooppaa kolutessa tuntuu jotenkin turvallisemmalta, kuin Suomessa ajo!
(Italia on oma lukunsa, jossa tulee myös liikuttua. Hermostuttavinta siellä on turvaväli ruuhkaliikenteessä, jolloin se saatta venyä jopa 5m:n pituiseksi.)Ei ratissa toki pelota, mutta joskus turhauttaa turhalta tuntuva jonotus, kuten paikallisiakin. En silti töötötä. Vuosien myötä se on täälläkin vähentynyt, vai kuvittelenko vain?
Mä rakastan autolla ajamista Valenciassa!
Valenciaa pidetään haasteellisena kaupunkina ulkomaalaisen autoilla, mutta minä soljun kaupungin liikenteen virtaan ja nautin täysillä.
Tottakai Salerin tien ruuhka ottaa hermoon kesäviikonloppuisin ja ääliöitä mahtuu Valenciankin kaduille.
Joskus tuntuu ahtaalta ajaa moottoritien keskikaistaa, kun vierellä on iso rekka jonka ajolinjat eivät ole ihan eksaktit…tätä tosin tapahtuu Suomessakin aika usein, etenkin talvella se on Suomessa pelottavampaa.Mä olen suorittanut lanssitutkintoa Valenciassa ja sitäkautta tutustunut myös hälytysajoneuvolla ajamiseen suurkaupungissa. Joskus hirvittää, että tuleeko sitä tilaa, mutta ihme kyllä sitä tilaa tulee kokemukseni mukaan helpommin kuin Suomessa jossa kuskien reaktiot ovat tooooooodella hiiiiiiitaat.
Minusta Espanjassa liikenne sujuu jouhevammin kuin esimerkiksi Suomessa vaikka liikennetiheydet ovat isoja. Tietysti Espanjassa nopeudet ovat vähän kovempia (keskimäärin & fiilispohjalta), mutta toisaalta ollaan selvästi kohteliaampia ja otetaan paremmin huomioon kevytliikenne ja etenkin LAPSET sekä vanhukset omine kommervenkkeineen taajama-alueilla. Toki toimivuuteen vaikuttaa jo liikennesuunnittelu – Suomessa on vallalla usko tekniikkaan eli joka paikka on täynnä liikennevaloja. Tottuneelle liikkujalle se saattaa olla haitta, mutta toisaalta liikennevalot tuovat varmuutta risteyskohtiin. Jos haluaa olla mukana liikenteessä monotonisella mielelä, niin tekniikka antaa siihen hyvän mahdollisuuden ja tuen. Ja toisaalta valot jne. saattavat kyllä olla hyväksi talviliikenteessä, jota Spaniassa on vähemmän ja rajatummalla alueella kuin Suomessa.
Espanjassa on paljon liikenneympyröitä. Esim N-332 tie on hyvä esimerkki jostskin Alicanten nurkilta aina lähes Cartagenaan saakka. Liikenneympyröihin saavutaan kaksikaistaista tietä ja siitä poistutaan samanlaista kaksikaistaista ympyrän vastakkaiselta puolelta, ellei sitten halua ulos jostain väliltä pienestä exitistä tai 3/4 ympyrän päästä tai jopa 360 asteen päästä. Minua on vain ihmetyttänyt miten porukka ajaa ympyrässä – tullaan sisään vasemmanpuoleista kaistaa ja poistutaan vasemmanpuoleiselle kaistalle ikäänkuin leikaten yli oikeanpuoleisen eli ulomman kaistan. On siinä monta äksidenttiä ollut lähellä, jos ulkoreunaa ajava ei olekaan poistunut ulos ympyrästä päätielle kuten leikkaava kuski monesti olettaa. Siis kysymys: Ajatteko näissä ympyröissä virallisesti kuten suomalainen autokoulu opettaa ja tieliikennelaki määrittää vai espanjalaisen erityislain voimalla vai onko käytössä puhdasta liikenneintuitiota ja varovaisuutta???Vastauksena aloituksen kysymykseen: en.
Lumenluoja kirjoitti:Liikenneympyröihin saavutaan kaksikaistaista tietä ja siitä poistutaan samanlaista kaksikaistaista ympyrän vastakkaiselta puolelta, ellei sitten halua ulos jostain väliltä pienestä exitistä tai 3/4 ympyrän päästä tai jopa 360 asteen päästä. Minua on vain ihmetyttänyt miten porukka ajaa ympyrässä – tullaan sisään vasemmanpuoleista kaistaa ja poistutaan vasemmanpuoleiselle kaistalle ikäänkuin leikaten yli oikeanpuoleisen eli ulomman kaistan. On siinä monta äksidenttiä ollut lähellä, jos ulkoreunaa ajava ei olekaan poistunut ulos ympyrästä päätielle kuten leikkaava kuski monesti olettaa. Siis kysymys: Ajatteko näissä ympyröissä virallisesti kuten suomalainen autokoulu opettaa ja tieliikennelaki määrittää vai espanjalaisen erityislain voimalla vai onko käytössä puhdasta liikenneintuitiota ja varovaisuutta???
Juu tämä espanjalaisten liikenneympyräkäyttäytyminen on mielenkiintoista.
Yleinen harhakäsitys tuntuu olevan, että siellä sisäkaistalla olevalla on etu- ja yliajo-oikeus ulkokaistalla ajaviin nähden ympyrästä poistuttaessa (näinhän ei ole).
Suuntavilkun käytöstä noissa ympyröissä en viitsi edes sanoa mitään.
bhajee kirjoitti:Juu tämä espanjalaisten liikenneympyräkäyttäytyminen on mielenkiintoista.
Yleinen harhakäsitys tuntuu olevan, että siellä sisäkaistalla olevalla on etu- ja yliajo-oikeus ulkokaistalla ajaviin nähden ympyrästä poistuttaessa (näinhän ei ole).
Suuntavilkun käytöstä noissa ympyröissä en viitsi edes sanoa mitään.
No sitten kelpaa ajella (varovaisesti) kolaroimatta ja turhaa hässäkkää aiheuttamatta. Aika monta tyyttäystä on tullut kuultua kun ulkokehää on pyöritelty… Pitäis varmaan laittaa autoon Ruotsin lippu liehumaan…
Missään maassa en hyppää niin kuljettajaksi kuin matkustajaksikaan panssariajoneuvoa tai kivirekkaa kevyempään ajoneuvoon sellaisella tiellä, jossa ajetaan miljoonaa, mutta vastaantulijoita erottaa pelkkä valkoinen katkoviiva keskellä tietä. Bussikyyti tuollaisella tieosuudella on hiinä ja hiinä, mutta mieluummin junalla, jos vain mahdollista.
Olen tuossa maantieliikenneasiassa ehkä pelkuri ja vellihousu, mutta ainakin toistaiseksi elävä sellainen.
Arnold kirjoitti:Olen tuossa maantieliikenneasiassa ehkä pelkuri ja vellihousu, mutta ainakin toistaiseksi elävä sellainen.
Toisille elämäkin on arvo sinänsä ja se on minusta aika kunnioitettavaa…sullahan oli muistaakseni pelkokerroin zydeemiä ton lentämisenkin kanssa, no koskaan ei voi olla liian varovainen.
Mä olen päässyt aika kivasti monista ns turhista peloista eroon, mutta vielä mulla on niissä duunia…en tahdo olla eka joka putoaa Sagrada Familian yläkäytävältä maahan selvinpäin.
Raya kirjoitti:Mä olen päässyt aika kivasti monista ns turhista peloista eroon, mutta vielä mulla on niissä duunia…en tahdo olla eka joka putoaa Sagrada Familian yläkäytävältä maahan selvinpäin.
Maantieliikennepelostani en _haluakaan_ päästä eroon. Elätin itseäni kymmenen vuotta ratin takana. Se aika opetti, että ne turhien kuolemien tilastot näyttävät tien päällä huomattavasti karmaisevammilta kuin sanomalehden sivuilla tai TV:ssa konsanaan.
Kaupungissa ja moottoriteillä kyllä ajelen aivan o-kei, mutta mainitsemilleni suojaamattomille ”pikatie”-reiteille en enää suostu lähtemään.
Kukin tykönään valitsee, mikä peloistaan on turha. Leijonan luolaankan en lähde, vaikka tietäisinkin, että se viettäisi siellä vuorokaudesta vain ennalta-arvaamattomat kolme minuuttia.
=)Lumenluoja kirjoitti:Liikenneympyröihin saavutaan kaksikaistaista tietä ja siitä poistutaan samanlaista kaksikaistaista ympyrän vastakkaiselta puolelta, ellei sitten halua ulos jostain väliltä pienestä exitistä tai 3/4 ympyrän päästä tai jopa 360 asteen päästä. Minua on vain ihmetyttänyt miten porukka ajaa ympyrässä – tullaan sisään vasemmanpuoleista kaistaa ja poistutaan vasemmanpuoleiselle kaistalle ikäänkuin leikaten yli oikeanpuoleisen eli ulomman kaistan. On siinä monta äksidenttiä ollut lähellä, jos ulkoreunaa ajava ei olekaan poistunut ulos ympyrästä päätielle kuten leikkaava kuski monesti olettaa. Siis kysymys: Ajatteko näissä ympyröissä virallisesti kuten suomalainen autokoulu opettaa ja tieliikennelaki määrittää vai espanjalaisen erityislain voimalla vai onko käytössä puhdasta liikenneintuitiota ja varovaisuutta???
Mun näkemys ja kokemus on se että se sisin kaista on täysin turha, miksei samalla tehdä vain yhtä kaistaa, mut ei epsanjalaisten aivot saaneet liikaa auringon säteilyä ettei järki enää toimi 😀
Joo se täytyy myöntää, että kun on tuossa lanssissa nähnyt mitä liikenteessä tapahtuu niin sitä miettii minkälaisia kpäitä liikenteessä onkaan.
Mulla ei ole lanssikuski kokemusta Suomesta paljoakaan niin en voi vertailla kummassa kauheampaa.Mutta se mahdollisuus, että juoppokuski posauttaa sun päälle on realistinen ainakin täällä Tmprkl:n kulmilla ja se että kun kävelet suojatiellä bussi ajaa sun päälle.
Mutta mä lähde ajamaan pikkuteitä vuoristoon…mua huimaa niin pirusti, sen mä koen isoksi riskiksi.
Pelkään. Pelkään autolla ajamista yleensäkin. Ajan vain jos on aivan pakko.
tuttavat ovat varoitelleet että auto joutuu helposti vahngonteon kohteeksi jos on talon edessä parkissa – avaimilla/veitsellä naarmutetaan kylkiä tms. en millään viitsisi ajaa autotalliin joka yöksi varsinkin jos olen heti aamulla lähdössä likenteeseen.onko riski jättää kadulle (sisälle ei tietenkään jätetä edes karttaa)? lähinnä benalmadenalaisten kommentit kiinnostavat.
Enemmän naarmuja/pikku kolhuja tulee erilaisten ostareiden, markettien ym. parkkipaikoilla… mulla on auto ollut pääasiassa kadulla (Fuengirolassa) nelisen vuotta (tallikin on) mutta siitä ei ole ollut ongelmia.
Jos sulla on kiiltävä Jaguar tai Mersu ulkomaan kilvissä , siihen tulee skraadi helpommin kuin espanjalaisissa kilvissä olevaan Focukseen.
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.