Uusimmat › Keskustelu › Yleistä › Purkautumisosasto › Ongelmia autovuokrausfirman kanssa
- Tämä aihe sisältää 35 vastaukset, 19 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 vuotta, 4 kuukautta sitten
pauliina toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Ajauduin riitatilanteeseen autovuokrausyrityksen kanssa Costa Del Solin alueella. Olisin erittäin kiitollinen jos jollain teistä on kokemuksia/tietoa, josta voisi olla hyötyä riitatilanteen ratkaisuun. Seuraavassa kuvaus tapahtuneesta:
Vuokrasin viikoksi Fiat Grande Punton brittiläisestä autonvuokrausfirmasta. Vakuutukseen ei kuulunut autolle aiheutetut naarmut. Auton noudon yhteydessä auton naarmut käytiin läpi ja naarmut merkittiin sopimukseen. Naarmuja oli paljon. Vuokra-ajan päätyttyä luovutin auton takaisin, ja heidän mukaan autoon oli syntynyt kaksi naarmua lisää (pelti ei rutussa eikä mitään painaumia). Kyseiset naarmut olivat erittäin huomaamattomia. En ole varma oliko naarmut jo autoa vuokrattaessa. En ollut ainakaan tietoisesti aiheuttanut mitään vahinkoa autolle.
Lopputuloksena he veloittivat mitään kysymättä 330 euroa kortiltani. Siihen kuulemma sisältyi korvaus menetystä kolmen päivän vuokrasta (!).
Mielestäni autonvuokrausfirma on toiminut tässä kohtuuttomasti? Ensinnäkään en ymmärrä miten parin naarmun korjaukseen voi mennä kolme päivää. Korjauksen voisi sitä paitsi tehdä off-season aikaan, jolloin autolle ei olisi kysyntää. Lisäksi on järkyttävää, että he voivat yksin määrätä summan ja veloittaa sen ilman mitään ilmoitusta kortiltani.
Yritin sovitella asiaa, mutta heillä ei ollut halukkuutta siihen. Ilmoitin harkitsevani reklamaation tekoa pankkiini syynä asiaton veloitus. Vastauksena sain uhkauksen oikeusjutulla, koska reklamaatiolla syyttäisin heitä petoksesta.
Jos jaksoit lukea tähän asti ja sinulla olisi mahdollisuus kertoa mielipiteesi tai miten kannattaa toimia, niin olisin erittäin kiitollinen. Myös vastaavista kokemuksista olisi kiva kuulla.
Totean myös, että alueella on selvästi myös rehellisiä autonvuokrausfirmoja, sillä edellisessä firmassa josta vuokrasin auton, vastasin ainoastaan avaimesta ja renkaista, eikä luottokorttia kopioitu tai otettu panttia.
Jos naarmut on oikeasti korjattu niin kyllä se kolme päivää menee helposti kun auton naarmut paikataan.
Mutta itse vastasit omaan kysymykseesi heti alussa.
Vuokrasin viikoksi Fiat Grande Punton brittiläisestä autonvuokrausfirmasta. Vakuutukseen ei kuulunut autolle aiheutetut naarmut. Auton noudon yhteydessä auton naarmut käytiin läpi ja naarmut merkittiin sopimukseen. Naarmuja oli paljon. Vuokra-ajan päätyttyä luovutin auton takaisin, ja heidän mukaan autoon oli syntynyt kaksi naarmua lisää (pelti ei rutussa eikä mitään painaumia). Kyseiset naarmut olivat erittäin huomaamattomia. En ole varma oliko naarmut jo autoa vuokrattaessa. En ollut ainakaan tietoisesti aiheuttanut mitään vahinkoa autolle.
Et varmasti itse tietoisesti aiheuttanut mitään vahinkoa autollesi mutta täällähän ihmiset tykkää narmuttaa autoja jostain syystä.
Tuossa nyt kävi vaan semmoinen huono säkä sulla, ehkä ne huomas että olit naarmuja merkates hieman ”uninen”/muissa maailmoissa joten jättivät kaksi kolme naarmua merkkaamatta. Jonka jälkeen sinä allekirjoitit sopimuksen.
En nyt tuon tapauksen takia sanoisi tätä huonoksi kokemukseksi vaan erittäin hyväksi tätä firmaa kohtaan jos sinä sait kerta olla mukana merkkaamas noita naarmuja kun vuokrasit auton.
Koska olen kuullut firmoista joissa auto noudetaan pihalta ja jälkeenpäin tulee lasku siitä että on tullut naarmuja. ”Siinähän oli naarmuja ennestään” ”joo mutta ei sitä naarmua”Ilmoitat pankillesi ettei kyseistä laskua saa maksaa. Yksikään firma ei lähde viemään tämmöistä juttua oikeuteen. Ensinnäkin jo ilmoitusvaiheessa kytät nauraa nää ulos. Toisekseen saat nukkua rauhassa monta vuotta ennenkuin tämäntapaiset jutut ylipäänsä menisivät oikeuteen.
Ja jos ei tämä neuvo kelpaa, onhan täällä kuluttaja-asiamiehen toimisto , mistä saat neuvoja lisää.
Mutta yleensäkin mua ihmetyttää eikö ihmisillä ole mitään otetta siihen miten paljon niitä voi kusettaa.
Härskiydellä nää firmat pelaa , eikä tässä ole mitään oikeata syytä takana.
Ja vielä yksi juttu, kysy asiasta neuvoa myös luottokorttifirmaltasi /pankiltasi , heillä on kyllä kokemusta näistä tapauksista.….kusetukseen.
Suosittelen samaa kuin edellinen ja lisäksi Firman nimi vaan tiesoksi orgin sivuille, että muut osaavat välttää ko. puljua.
Kyllä löytyy rehellisiäkin autovuokraamoita, joita kannattaa suosia.
Santiago hei silmät nyt auki.
1) vuokraat auton, sinulle ilmoitetaan että tämä vuokraus ei sisällä naarmuja kattavaa sopimusta.
2) TARKISTAT YHDESSÄ VUOKRAAMON EDUSTAJAN KANSSA AUTOSSA OLEVAT NAARMUT JA MERKITSETTE NE YLÖS PAPERILLE!
3) Saat pyytämällä varmasti kopion ellet muuten saanut sopimuspapereista ja naarmuista.
4) Kun palautat auton siinä on naarmuja lisää. Tottakai sä olet korvausvelvollinen tässä vaiheessa.Ainoat asia mistä voit kinastella heidän kanssaan oliko tuo 330€ summa oikeutettu summa? Varmasti aika lähellä totuutta jos naarmut oikeasti korjattiin.
Ja toinen mikä nyt oli muodollisuus että lukeeko paperissa että auto oli 1 vai 3 päivää pois liikenteestä.Mä luin semmoisen alkuperäiskirjoituksen missä mainittiin autossa olleista lukemattomista naarmuista. Puuttumatta siihen oliko niitä tullut lisää vai ei , niin mun kymmenien vuosien autoalan kokemuksen mukaan näitä kirjoittajan mainitsemia uusia naarmuja ei voi korjata, tarkoittaa paikkamaalata niin, ettei vanhojakin vaurioita samalla korjata. Jos joku fakiiri on tähän pystynyt niin minä syön hatullisen paskaa. Ja jos näin ei pystytty tekemään ei siitä voida veloittaakaan.
Toisekseen mä satun tietämään mitä vastaavat korjaukset täällä kustantavat. Kirjoituksessa mainitulla hinnalla täällä maalaa puoli autoa.Jokaisen naarmun voi esm.kynällä peittää ja autonhan voi maalata tuolla hintaa varmasti.
Mutta se että auto palautetaan tiistaina, se viedään keskiviikkona huoltoon ja haetaan sieltä huollon kiirellisyydestä riippuen torstaina perjantaina? Niin kyllä siinä ne kolme päivää menee.
Täällä auton vuokra yhdelle päivälle on 75€ kun tuosta yhdestä liikkeestä kysyin. 3 x 75€ ja siihen 330€ vaatimukseen päästään ja helposti.
suomessa jos lähdet oikeuteen tollaisessa tapauksessa häviät 110% varmuudella.
Mitäs minä tästä koposen kanssa kinaan,eihän tää ole mun keissi, mutta korjaamot ei hoida naarmuja paikkauskynällä, ja jos vuokraamo sen tekee itse , niillä on yleensä omat varikot missä tehdään sitä sun tätä huoltoon liittyvää , ja silloin ei auto ole korjaamokeikalla yhtään päivää.
Asiakas ei voi missään maassa , paitsi ehkä Venäjällä, hävitä näin ilmiselvää kusetusta.
Ja kun mä nyt aloitin selittämään , niin selitetään sitten. Täällä vuokraamot , niinkuin yksityiset autoilijatkin tietävät ja sietävät kyseiset pienet vauriot. Yleinen käytäntö täällä on , että autoilijat maalauttavat silloin tällöin tai vaikkapa myynnin yhteydessä helmat ja puskurit kuntoon.
Operaatio on hyvin yleinen täällä.
Normaali vuokraamo ei kiinnitä mitään huomiota pikku naarmuihin.
Mulla on ihan oikeata tietoa siitä miten oikeusasiat tässä maassa hoituu.
Ja vain hullu tai todellinen periaatteen idiootti lähtee oikeuteen tällaisesta.
Mä jätän Suomen prosentit omaan arvoonsa , täällä on moni muukin asia toisin kuin siellä , autoilun luvatussa maassa.Niin täällä on nuo naarmut aivan helvetin yleistä. Tiedän sen, mutta mikäs sen helpompaa kuin laittaa mustaa valkoselle ennen vuokrausta ja ottaa ulkomaalaiselta rahat pois.
Varma häviö jos lähdet taisteleen oikeuteen koska itse on asiakas mennyt allekirjoittamaan sopimuksen mikä ei kata naarmuja ja naarmujen paikkauksen hoitaa suomessakin merkkiliikkeet kynillä. Jos autoista tiedät niinkuin väitit tietäväsi niin nuo kynäpaikkaukset ovat ihan arkipäivää ympäri maailmaa ja kyse ei oo mistää tiimarin tusseista.
Menes nyt hyvä koponen , kun aamu valkenee, ja vilkaise tarkemmin näitä täkäläisiä koslia. Siellä on näiden mainitsemiesi naarmujen lisäksi hankautumia , kunnon lommoja , halkeamia, puuttuvia muoviosia ja lisävaloja ja sitä rataa.
Sitten kun nämä korjataan, auto viedään pajalle missä homma tehdään niinkuin kuuluukin, eli siltä osin auto on korjauksen jälkeen kuin uusi.
Mulla on hyvä esimerkki kyseisestä operaatiosta, mun tallinaapuri, jonka aika tuore Altea oli aika pahan näköinen ja nyt taas parin päivän korjaamokeikan jälkeen kuin uusi.
Sen verran mä tiedän autoista ja osaan niille kaikennäköistä tehdäkin , jos enää nykyään viitsin, että kun mulle tuli nykyinen espanjalainen auto vaihdossa , mä tein kyseisen toimenpiteen sille itse.
Ihan korjauskynä ei riittänyt , mä ainakin tarvitsin hiomakonetta, pohjamaalia ja pari purkkia alkuperäistä maalia , tosin vain spraypullossa.
Ja kun nyt ollaan jo jonkunverran eksytty alkuperäisestä aiheesta , niin voinen kertoa , että kun tässä on vedetty Suomea ja Suomen olosuhteita mukaan tähän keskusteluun , pienen esimerkin miten asiat voivat olla toisin . Suomessa taitavat merkkikorjaamoiden tuntiveloitukset olla 60-100€/h. Satuin juuri tänään lukemaan Autofacilia missä oli juttua jonkunsortin korjaamovertailusta. San Sebastianissa , mikä on kalleinta Espanjaa, kyseiset tuntihinnat ovat 36-40€/h.
Mulle on toi tee se itse mentaliteetti jäänyt vähän päälle Suomesta. Toisaalta kun mä olen eläkkeellä ja aikaa on , niin on tässä tää toinenkin aspekti, joskus näitä helpompia vasemman käden hommia tekee ihan huvikseen.
Mutta täällä paikalliset ei kuvittelekaan tekevänsä mitään itse, näillä hinnoilla hommat kannattaa teettää.
Mäkin alan oppia siihen ja suosittelen sitä muillekin täällä asuville suomalaisille.pissitysyritykseltä – oikein TARKOITUKSELLA on käyty auton vieressä merkkalemassa naarmuja. Tuollaisessa tilanteessa tulisi ottaa käyttöön oma kamera. Kuva on hyvä todiste kun vastassa on subjektiivinen esitys.
Siis ei missään nimessä kannata maksaa tuota laskua riitelemättä ja sen vuokraamon nimi ja osoite vaan esiin.
Kuten jo jossain (europcar?) ketjussa kirjoitin, että minulle tuli pakasta otettuun uuteen autoon 2 selvää naarmua vuokrauksen aikana ja Atesa ei ollut asiasta moksiskaan. Jos vuokrafirma on ”noin tarkka” jo huonossa kunnossa olevasta autostaan, niin jokin ei täsmää.santiago kirjoitti:Menes nyt hyvä koponen , kun aamu valkenee, ja vilkaise tarkemmin näitä täkäläisiä koslia. Siellä on näiden mainitsemiesi naarmujen lisäksi hankautumia , kunnon lommoja , halkeamia, puuttuvia muoviosia ja lisävaloja ja sitä rataa.
Sitten kun nämä korjataan, auto viedään pajalle missä homma tehdään niinkuin kuuluukin, eli siltä osin auto on korjauksen jälkeen kuin uusi.
Mulla on hyvä esimerkki kyseisestä operaatiosta, mun tallinaapuri, jonka aika tuore Altea oli aika pahan näköinen ja nyt taas parin päivän korjaamokeikan jälkeen kuin uusi.
Sen verran mä tiedän autoista ja osaan niille kaikennäköistä tehdäkin , jos enää nykyään viitsin, että kun mulle tuli nykyinen espanjalainen auto vaihdossa , mä tein kyseisen toimenpiteen sille itse.
Ihan korjauskynä ei riittänyt , mä ainakin tarvitsin hiomakonetta, pohjamaalia ja pari purkkia alkuperäistä maalia , tosin vain spraypullossa.
Ja kun nyt ollaan jo jonkunverran eksytty alkuperäisestä aiheesta , niin voinen kertoa , että kun tässä on vedetty Suomea ja Suomen olosuhteita mukaan tähän keskusteluun , pienen esimerkin miten asiat voivat olla toisin . Suomessa taitavat merkkikorjaamoiden tuntiveloitukset olla 60-100€/h. Satuin juuri tänään lukemaan Autofacilia missä oli juttua jonkunsortin korjaamovertailusta. San Sebastianissa , mikä on kalleinta Espanjaa, kyseiset tuntihinnat ovat 36-40€/h.
Mulle on toi tee se itse mentaliteetti jäänyt vähän päälle Suomesta. Toisaalta kun mä olen eläkkeellä ja aikaa on , niin on tässä tää toinenkin aspekti, joskus näitä helpompia vasemman käden hommia tekee ihan huvikseen.
Mutta täällä paikalliset ei kuvittelekaan tekevänsä mitään itse, näillä hinnoilla hommat kannattaa teettää.
Mäkin alan oppia siihen ja suosittelen sitä muillekin täällä asuville suomalaisille.Niinhän ne on täynnä naarmuja mutta edelleen JOS allekirjoitat sopimuksen mikä EI kata naarmuja ja vanhat naarmut merkataan YHDESSÄ ennen vuokrausta niin on se vähän voi voi.
Edelleen ajattelet vain paljonko toi työ maksaa.
Se työ maksaa sen 2-3h mitä ne velottaa vähintää, eli sen satasen.
Auton vienti x päivänä sinne ja haku seuraavana = Auto on kaksi päivää pois vuokrauksesta = tappiota X summa yritykselle kun se auto olisi mahdollisesti vuokrattu tuona aikana.
Siitä tulee helposti tuo kyseinen summa.
Onhan tuossa yllä tapausta käsitelty jo monipuolisesti.
Minusta kuitenkin on kysymyksessä selvä k…tus.
Näitä naarmuja ei korjata yksitellen, vaan aikanaan paljon suurempi alue. Koko kyljen Punton maalaus maksaa 300-400€! Nämä naarmut maksetaan moneen kertaan ja aina ne, jotka suostuvat maksamaan!
Koko kyljen maalausaika on 3 vrk max.Ennen vuokrausta olisi auto kuvattava niin, että se näkyy joka puolelta ja siten, että kuvauksen aika näkyy. Sinänsä kameran aika on muutettavissa, joten se ei ole pitävä todiste. Onhan se ongelma, jos auton noutaa esim lentoasemalta. Jokin keino vaan olisi keksittävä.
Tietysti on yksinkertaisempaa, jos vuokraa auton, jossa on todellinen täyskasko. Niitäkin on.
– ja kysástá viattomasti ennen sopparin allekirjoitusta miksi se auto ON táynná naarmuja, jos edellisetkin vuokraajat ovat niiden paikkauksesta kuitenkin maksaneet, tahi saako seuraava vuokraaja vielá entistákin naarmuisemman auton, jos ja vaikka miná omat kolhuni maksan.
Voipihan ainaskin huvitella kuuntelemalla vastauksen 😉
Muun muassa http://www.autokatti.com tarjoaa asiakkailleen myos tayskaskoa pikku lisahintaan joka poistaa mahdolliset naarmuriskit.
Ei halvin perushintatarjous aina tarkoita etta laskun loppusumma olisi edullisin.
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.