Morjesta vaa

Uusimmat Keskustelu Yleistä Esittele itsesi? Morjesta vaa

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • LINKKI

    Jasqa
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 24.07.2010
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 3

    Tervehdys kaikille Tampereelta.

    Esittely hommiin siis… Pirkanmaalla ollaan vielä toistaiseksi, tähtäimessä España, mitä etelämmäksi sen parempi. Malagan seudulla on lomilla käyty, kun siellä jo tuttuja ja sukulaisia asuu. Ipanakin alkaa olemaan jo siinä iässä että sen voisi jo ”hylätä” omilleen. Eikä tuo emäntäkään ole ainakaan suoralta kädeltä ajatusta hylännyt.

    Taloustilanne etelä-euroopassa vaan pistää miettimään. Tällä hetkellä ei, ainakaan saamieni tietojen mukaan, rekkamiehelle töitä sieltä taida löytyä. Onneksi niitä on sentään täällä minkä ajaa jaksaa. Antaahan tämä nousukauden odottelu toisaalta aikaa kielen opiskeluun ja perinteiseen suomalaiseen ”asioiden läpi miettimiseen”. Ammattiautoilijan talvi suomessa on vaan perin ikävä, kun henkisesti on jo paikassa missä ei ole ihan niin liukasta. Onneksi noita töitä on tullut tehtyä niin monella eri alalla, että tuskin se loppujen lopuksi siitä kiinni jää etteikö töitä löytyisi. Ymmärtääkseni pitäisi vaan ottaa ja siirtyä paikan päälle niitä hakemaan.

    No, näillä mennään ja töitä tehdään, että saataisiin asiat sille mallille kuin ne itse haluaa. Hyvää kesän jatkoa kaikille tasapuolisesti.

    LINKKI

    Suoratukka
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.10.2006
    Kirjoituksia: 112
    Vastauksia: 1765

    Yhtenä orkkilaisena toivotan sinut tervetulleeksi tähän hienoon porukkaan. 🙂
    Kyllähän täällä välillä vitsiäkin väännetään, mut’ei siitä kannata herneitä ottaa.
    Ja neuvojakin saa ihan kohtuullisesti.

    Tuosta Espanjan työtilanteesta on täälläkin paljon puheltu.

    Muutto Espanjaan sit vaan, jos siltä tuntuu. 😉

    LINKKI

    Vanha Rouva
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 30.01.2008
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 21

    Olipa esittelysi niin raflaava, että piti kirjautua ihan sitä varten.
    Suoratukka jo sanoi sen miten täällä asiat on.
    Toivon myötätuulta suunnitelmiisi.

    LINKKI

    Jasqa
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 24.07.2010
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 3

    Juu, neuvoja täältä löytyy joka lähtöön, niin että tuntee itsensä välillä lähes vanhaksi tekijäksi, kun on niitä jonkun aikaa jo tullut selattua. Ja kyllä huumoria maailmaan mahtuu, ei sen viemä tila ole keneltäkään pois.

    Kyllä startissa oma aikansa varmaan menee, hidas kun olen (hämeestä). Toisaalta kun päätös on tehty, niin mikään ei voi estää, jääräpäinen kun olen(hämeestä). Kieli on opeteltava paremmin kuin auttavasti, koska ärsyttää suunnattomasti ettei ymmärrä eikä tule ymmärretyksi. Talvella sitä pääsisi kokeilemaan kun mahd. tullaan joulupukkia karkuun 😉

    Huomasin myös että olisi parempi hommata tuo D-kortti vielä lisäksi, niin saisi sitten ajaa kaikkia ”autoja” mitä vastaan tulee. Taitaa sitä paitsi olla helpompi löytää töitä bussin ratista kuin rekan. Toiveissa olisi tietysti kaikkien aikojen nousukausi koko eurooppaan.

    Kupeiden hedelmälle on ilmoitettu että ”häätö” on tulossa, ja lupa maanpakoon on saatu siltäkin suunnalta. Eli alun toista vuotta täällä on vielä varmaankin ”lusittava” ehkä koko kaksi??

    Edelleen, kauniin kesän pitkää jatkoa itse kullekin.

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Jos olet ajatellut sijoittua palkollisen asemaan, ei yrittäjäksi, niin tsekkaa mikä on palkkataso alan hommissa.
    Poikkeaa aika paljon suomen liksoista.

    LINKKI

    Jasqa
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 24.07.2010
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 3

    Juu olen jotain infoa saanut. Näihin palkkoihin verrattuna taitaa olla liki puolet pienemmät. Tosin verotkin hiukan pienemmät. Tuo kunnallisvero on se mikä nyppii, nousee ilmeisesti taas Tampereella.

    En muuten ole juurikaan tutkinut tuota yrittäjyys puolta, koska aikanaan saamani tietojen mukaan pienet, muutaman auton firmat on kaikkialla muualla maailmassa jo isot kuljetusjätit syöneet. Olenko väärässä???

    Onneksi emäntä on myös työkykyinen 😉 ja haluinen. Ja hänhän se on meidän perheen korkeasti koulutettu.

    LINKKI

    Jorgeco
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 16.09.2009
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 32

    Pistetään akat duuniin ja nautitaan elämästä lähikuppilassa. Ootko miettiny josko muuttas Turkkiin?

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Hyvä , otat hämäläisen rauhallisesti aiheen palkoista. Joten mä rohkenen avautua vähän lisää.
    Viralliset liksat busakuskeilla lienevät siinä 1200€:n kieppeillä, kuorma-autohommissa vähemmän.
    Nää työpaikat vaan hävisi totaalisesti laman, tai kriisin , niinkuin täällä sanotaan, myötä.
    Pimeillä markkinoilla on PALJON itäeuroopan ja latinalaisen amerikan tulokkaita jotka tekee hommia tyyliin 3-5€/h. Ja espanjan omat 4000 000 työtöntä päälle.
    Busahommiin ei vissiin ihan kävellä kadulta , vaikka kuponki olisikin. Mulla on semmoinen käsitys , että alalle on jotain paikallisia erikoisvaatimuksia.
    Mä luulen , että täällä on vielä paljonkin pieniä yhdenmiehen kuljetusfirmoja. Mutta mä olen myös kuullut (mediasta) kuinka homma ei enää kannata. Täähän on kyllä yleismaailmallinen yrittäjien mantra, joten siihen voi suhtautua tietyllä varauksella.

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Mä olen hyvinkin syvällisesti miettinyt mikä niissä miehissä on vikana jotka ei kestä sitä , että vaimo tienaa enemmän. Mä olin itse siinä etuoikeutetussa asemassa , että mä sain sairaseläkeläisenä toteuttaa itseäni ja vaimo kävi työssä. Mä olin täysin sinut itseni kanssa vaikka mä kerroin , että vaimohan mut elättää. Sehän ei nyt tietysti ollut koko totuus, mutta oli väliin kiva katsella vastapuolen ilmeitä , niillä ei ehkä asetelma oikein asettunut ajatusmaailmaan.
    Sitten tullaan asian ytimeen , eihän naiset elätä kuin parhaita A-ryhmän miehiä. Meitä ei tunnetusti kasva joka oksalla.
    Joten ei kun pisteiden keruuseen kaikki jotka haluavat tähän kadehdittavaan asemaan.

    LINKKI

    Jorgeco
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 16.09.2009
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 32

    Puhut asiaa, onneksi kuulutaan siihen parhaaseen A-ryhmään.

    LINKKI

    Jasqa
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 24.07.2010
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 3

    Ei tuo kortti tosiaan itsessään riitä. Ammattitutkintoon tähtäävä koulutus on oltava. Kestää C-korttilaisella 26 opintoviikkoa, CE-korttilainen selviää ilmeisesti hiukan nopeammin. Tutkintoa ei ole pakko suorittaa, koulutus riittää ammatissa toimimiseen. Tuo henkilökuljetuspätevyys olisi tosiaan max. 1/2 vuoden homma, ja maksaisi viranomaismaksujen verran. Sitten tulee kuvioon nuo paljon puhutut direktiivi-koulutukset.

    Ammattipätevyyden ylläpitämiseksi ja täydentämiseksi kuljettajalle annetaan jatkokoulutusta kuljettajan tehtävän kannalta keskeisissä perustason ammattipätevyyskoulutukseen sisältyvissä oppiaineissa.

    * Jatkokoulutuksessa opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia viidessä vuodessa
    * Opetus on annettava vähintään 7 tunnin jaksoissa
    * Opetukseen on kuitenkin aina sisällytettävä ennakoivan ajamisen opetusta vähintään 7 tuntia

    Tuollaista se on niin tavara- kuin henkilökuljetuksissa. Lisäksi valvonta kiristyy koko ajan. Ei ne yhden auton firmat ainakaan suomessa kovin kannata. On kyllä kiva kuulla että niitä on vielä olemassa muuallakin.

    Suuret monikansalliset firmat minulla hiukan mielessä on pyörinyt, kun tuo koulutus yhdistelmän ajamiseen on joskus tullut hommattua. Olen hiukan katsellut alueen firmojen (esim. Actiu Transport) sivuja, eikä ne ainakaan kovaan ääneen työntekijöitä hae.

    Ei auta masentua, kyllä se talous sieltä toipuu. 🙂

    LINKKI

    Willi
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.01.2007
    Kirjoituksia: 28
    Vastauksia: 792
    santiago kirjoitti:

    Viralliset liksat busakuskeilla lienevät siinä 1200€:n kieppeillä, kuorma-autohommissa vähemmän. Nää työpaikat vaan hävisi totaalisesti laman, tai kriisin , niinkuin täällä sanotaan, myötä.

    Busahommiin ei vissiin ihan kävellä kadulta , vaikka kuponki olisikin. Mulla on semmoinen käsitys , että alalle on jotain paikallisia erikoisvaatimuksia.

    Noista linja-autokuljettajien palkoista voin valaista hieman enemmän. Vaihtelee maakunnan ja kaupunkien mukaan. Jo pelkästään Malagan ja Granadan väliset erot ovat selkeät. Mieheni työskentelee Malagan parhaimmalla työnantajalla tällä hetkellä ja palkka on 1800€/kk ylöspäin.

    Granadassa mieheni joutui työskentelemään kuukauden ilman vapaata päivää 15-19 tuntiin päivässä jotta pääsi tuohon minimipalkkaan jota saa nyt. Toisessa paikassa jossa mieheni työskenteli kuljettajana Malagassa, palkka oli noin 1500€ kuukaudessa. Sitten on eräs firma jossa palkka lähtee 900€ ylöspäin.

    Miten sitten tuon työnsaanin kanssa? Pohjois-Espanjassa on enemmän töitä kuorma-autokuljettajille. Vuosi sitten kun mieheni oli työttömänä 7 kuukautta hän kävi viemässä ympäri Andaluciaa CV:tä, tuloksetta. Ja tässä ei puhuta vain parista CV:stä vaan monista sadoista CV:stä. Joka paikassa vastauksena oli Ei ole, kunnes sattui tuuri, ja nykyisellä työnantajalla oli vapaa paikka.

    No tuossakaan firmassa ei asiat ole tällä hetkellä hyvin turismin pienennyttyä. Monet kuljettajat ovat joutuneet lähtemään ja autoja on jouduttu myymään jotta kuljettajien palkat on saatu maksettua. Kerrottakoon että firma ei ole ihan mikään pikkufirma ja ei toimi pelkästään Malagassa.

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Tää palkka-asia on kohtuullisen vaikea juttu. Viralliset tilastot ja ja vaikkapa Suomessa palkkataulukot eivät ole kuin suuntaa antavia.Joissain maissa maksetaan osa palkasta yleisesti pimeästi, jossain tehdään paljon ylitöitä, joista sitten maksetaan tai ei. Työehdot ovat hyvinkin erilaisia. Espanjassa vakituisille duunareille , ainakin ennen , maksettiin yksi tai kaksi ylimääräistä kuukausipalkkaa vuodessa.
    Verotus vaihtelee suuresti. Ehkä paras mittari olisi vuodessa käteen jäävä summa.
    Niinkuin Willi tuossa jo mainitsikin , palkat eripuolella Espanjaa eroavat suuresti.Kuten tietysti myös menot.
    Yhden huomattavan eron voisi vielä mainita Espanjan ja Suomen välillä. Täällä on vielä siesta voimissaan joten duunipäiville tulee pituutta ihan eri tavalla kuin Suomessa.
    Autohommiin ja etenkin bussikuskin hommiin tää ei toisaalta paljon vaikuta. Niissä hommissa on muutenkin kiinni tavalla josta merkonomiosasto ei tiedä mitään. Sekä Espanjassa , että Suomessa.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.