mopoilusta (jossei edellinen mennyt lapi)

Uusimmat Keskustelu Yleistä Yleiset pulinat mopoilusta (jossei edellinen mennyt lapi)

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä henrikki
    henrikki Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 20.02.2008
    Kirjoituksia: 5
    Vastauksia: 2

    mopoiluikaraja espanjassa? tartteeko korttia?mita vakuutus maksaa?onko mitaan ongelmia ulkomaalaisella? tassa muutama kysymys vastauksia pliis!

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Old Chap
    Old Chap Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.07.2006
    Kirjoituksia: 106
    Vastauksia: 2386

    Mopoilun ikärajasta en osaa varmaa sanoa, muta oliko se nyt ennen 14 vuotta ja sitten nostivat siitä – sanokaa joku muu. Yläikärajaa ei ole ja silleen on mullakin mopo. 50 cc skootteri, jonka vakuutus maksaa yhdessä yhtiössä noin 250 euroa per vuosi. Vajaita vuosia ei myydä, joten vaikka ajelisit vain osan vuotta, joudut maksamaan kokonaisen.

    Kypärää käytti kymmenen vuotta siten vain muutama, nyttemmin kaikki. Poliisi valvoo tarkasti ja sakottaa. Eikä mopolla sovi mennä moottoriteille, sillä siitäkin rapsahtaa sakko. Jalankulkijoita kunnioitetaan ja ruuhkissa ohitellaan autojonoja. Että sellaista se on Espanjassa. Äläkä opettele keulimaan ja muista, että et ole liikenteessä yksin.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Jahu
    Jahu Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 11.08.2006
    Kirjoituksia: 49
    Vastauksia: 1073

    Tulipa mieleen kysyä : harrastavatko espanjalaiset nuoret mopon virittelyjä ?

    Onko siellä ns. ”apinamopo kulttuuria” kuten tuntuu olevan täällä Suomessa vai ajavatko he sivistyneesti skoottereilla ?

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Mariitta
    Mariitta Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.07.2006
    Kirjoituksia: 102
    Vastauksia: 959

    minulle on kerrottu: Kaverin poika ajoi mopokortin 14-vuotiaana täällä, mutta kyyditä saa vasta kun on 16.
    Ja kyllä, virittävät, helposti kulkevat 2 päällä 70-80km/h.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä dreamer
    dreamer Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 08.01.2008
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 58

    Kyllähän nuoret ovat samanlaisia joka puolella! Varmasti virittävät ja sivistyneitä skoottereita on muuten paljon helpompi ja edullisempi virittää, kuin perinteisiä mopoja.

    Uusin juttu tuntuu olevan nämä mopo-autojen virittämiset. Kesäkuussa fuengirolassa olessani, luulin jonkun tulevan Paseota pitkin mikro-autolla. Kun auto lähestyi, niin ymmärsin jonkun vain virittäneen mopo-autoansa. Saundit oli tosi kimakat!!! Olisipa omassa nuoruudessa ollut moisia pelejä 😉

    Mielestäni pikku virittely on ihan ok. Silloin mopolla pysyy liikenteen mukana paremmin, eivätkä ole tukkeena… Tietty keskustassahan ne jo nyt lentävät milloin mistäkin ohi…

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä N35u
    N35u Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 20.10.2006
    Kirjoituksia: 23
    Vastauksia: 388
    dreamer kirjoitti:

    Mielestäni pikku virittely on ihan ok. Silloin mopolla pysyy liikenteen mukana paremmin, eivätkä ole tukkeena… Tietty keskustassahan ne jo nyt lentävät milloin mistäkin ohi…

    Mutta mopojen jarruja ei varmaan ole suunniteltu pysäyttämään vehjettä tuollaisista nopeuksista, siis 80-120km/h, saati muitakaan rakenteita? Mopopojilla ei tuo ajotaitokaan ole välttämättä vielä kehittynyt niin että pystyisi hallitsemaan pientä ”pikakiitäjää” tuollaisissa nopeuksissa, kun tuskin ovat saaneet siihen edes opetusta, Suomessa saa ainakin sakot kortitta ajosta ja tulevat kortit siirtyy, mikäli jää kiinni viritetyllä mopolla ajosta, siihen kun tarvisi kevari tai mp-kortin että sitä saisi kuljettaa, jos silloinkaan.. ja vieläkö ”pikku” virittely on ok, kun valitsee lapselleen arkkua?

    Ja tuosta liikenteen mukana pysymisestä, mopot on varmaankin suunniteltu lähinnä taajama-, ja lähiö-alueella käytettäväksi, ei niinkään valtateille, joten sen 45-50km/h pitäisi riittää vallan hyvin, ja silloin kovemmat nopeudet on vain vaaraksi.. ”lentelevät milloin mistäkin ohi…”

    Mutta enemmän asiaan perehtyneet saavat ojentaa ja korjata väittämääni… 🙂

    Ja kyllä, minäkin olin aikanani mopopoika… 😀

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Old Chap
    Old Chap Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.07.2006
    Kirjoituksia: 106
    Vastauksia: 2386

    Täällä Espanjassa lienee vähemmän tarvetta virittelyyn kuin Suomessa, missä mopot ovat rakenteellisestikin hitaampia. Oma myynnissä oleva moponi (joo – kuka haluaisi ostaa, hinta 850 euroa ja mittarissa tällä hetkellä vain 2090 km) kiihtyy ilman virityksiä 50 cc moottoristaan huolimatta köykäisesti 80 km/h nopeuteen.

    Vaan tottakai ne virittelevät.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä dreamer
    dreamer Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 08.01.2008
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 58

    Hmm. Aloin tässä miettimään, että mikähän se lainsäädäntö espanjassa onkaan. OC mainitsi vakion mopon kulkevan 80km/h? Eli jos näin on niin silloin toi lisävirittely ei aina olekaan tarpeellista 😉

    Mitä tulee mopojen/skootereiden jarruihin ym. rakenteellisiin asioihin. Käytäntö on, että samalle laitteelle (jarrut, runko ja jopa moottori on sama) asennetaan erikokoiset sylinterit esim. 50c, 70cc, 80cc etc. eli sen ”mopon” tekniikka kyllä on suunniteltu isoimmillekin tehoille… tietty jossain vaiheessa joudutaan vaihtamaan muutakin ja jossain vaiheessa myös jarruja;)

    Tämän päivän mopot ovat kuitenkin huomattavasti turvallisempia, joka suhteessa kuin minunkin nuoruudessa olleet…

    Sanonpa nyt senkin, että nykyään ajelen Harrikalla ja siinä on suhteessa paljon huonommat jarrut kuin nyky mopoissa!!!!

    Nuorten mopoilijoiden taidot ovat varmasti monikerroin paremmat kuin joidenkin iäkkäämpien. Johan 16v. kilpailevat tasavertaisesti ratapyörien maailmanmestaruuksista!!! Nuoremmillekin on useita luokkia…

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Taitaa olla samat eu-pykälät voimassa niin esp. kuin suomessakin.Nykyään 45 km/h on 50cm mopojen vauhti espanjassakin,mä kysyin tarjousta moposta yhdestä liikkeestä ja tietysti kysyin ns.rajoittimistakin,liike olisi poistanut kys.nopeusrajoittimen vasta sisäänajon jälkeen.Eli kyllä ne kulkee 70-90 km/h tehtaan jäljiltä ilman keinotekoisia rajoittimia.Jarrut ,kuten tuolla edellä todettiin ,on samat kuin isommissakin laitteissa,nykyään levyjarrut edessä ja takana.
    Turvallisuuteen pätee sama kuin autoillakin ,on porukkaa joiden ei pitäisi ajaa ikinä mitään moottorilla kulkevaa ,joko asenteiden takia ,tai sen takia etteivät ikinä tule osaamaan ajohommia.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Jahu
    Jahu Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 11.08.2006
    Kirjoituksia: 49
    Vastauksia: 1073

    Tähän pieni huomio :
    – Suomessa myytävät skootterit kulkevat pääsääntöisesti 65 -70km/h , mutta lainsäädännössä nopeudeksi on määritetty kuitenkin 45 km/h tällä hetkellä. 65 km/h pääsee varoituksella .
    Toisaalta skoottereiden jarrut ovat yleensä eri luokkaa kuin apina – ja paappamopoissa.
    Niiden virittäminen on käytännössä prikkojen poistoa . Eri asia sitten nuo vanhan mallisilla manuaalvaihteistolla varustetut , niihin joutuu tekemään suuremmman remontin .

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Nykyään mopojen rajoittimet ovat elektronisia,eli prikkahommat alkavat jäädä historiaan,toinen vanha rajoituskeino oli tukkia pakoputki osittain ja näitä nuoriso sitten sahaili ja hitsaili auki(vrt.tehoputket).
    Mulla on kiinalainen Fude merkkinen moto täällä suomessa (itse asiassa se on rajoitettu rajoittamalla kaasarin luistin liikettä),se on aivan tehtaan jäljiltä ja kulkee n.60 km/h,alamäessä on löytynyt 75 mittariin ,mikä lienee todellista nopeutta juurikin 60-65.Se että tällä pysyy hyvin kaupunkiliikenteen rytmissä mukana on mitä tärkein turvallisuustekijä.Mä ajan tällä kaikki mahdolliset ajot sään salliessa ja auto pysyy tallissa .Ja mä asun stadin keskustassa ,mikä lienee tullut esille jo aikaisemmista jutuistakin.
    Tähän turvallisuuspuoleen uskallan ottaa kantaa ,jonkuntasoista kompetenssia antanee jonkunnäköinen
    kokemus ajohommista,kokemuksiin kuuluu häkäpönttöautolla ajo armeijassa,johdinauto -eli trollikka kortti,45 v mopoilua ,moottoripyöräilyä,autoilua ,kuorma-autoilua, linja-autoilua ja taidan saada ajaa kaikkea mikä pyörillä liikkuu tie päällä,jes ja oonhan mä ajanut traktoriakin ja raskaita maansiirtokoneita
    ihan ammatikseni.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Willi
    Willi Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.01.2007
    Kirjoituksia: 28
    Vastauksia: 792
    Mariitta kirjoitti:

    minulle on kerrottu: Kaverin poika ajoi mopokortin 14-vuotiaana täällä, mutta kyyditä saa vasta kun on 16.
    Ja kyllä, virittävät, helposti kulkevat 2 päällä 70-80km/h.

    Säännöt ovat muuttuneen keväällä 2008. Alaikäraja on 15-vuotta ja kyydittämiseen ikäraja on 18-vuotta. Samoin heidän on läpäistävä teoriakoe ja samoin ajokoe.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Mariitta
    Mariitta Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.07.2006
    Kirjoituksia: 102
    Vastauksia: 959

    Kävi pojalla tuuri, ehti vanhan lain aikaan ;).

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Jahu
    Jahu Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 11.08.2006
    Kirjoituksia: 49
    Vastauksia: 1073

    Aiheeseen liittyen , yksi juttu ;
    – kun tänne tuli viestini perää 3 viestiä – tuli myös 3 viestiä minun sähköpostiini , onko orkin systeemissä jokin muuttunut ?

    Sitten itse mopoon kukahan sattuu muistamaan suomalaisen vanhan kunnon pappatunturi mallin , joka kulki laillisesti 60km/h !! tai olla ensimmäisiä kuuluisia 50- luvun Tunturi-malleja .

    http://www.geocities.com/mopedmania/Pappahistoria.html
    ( Katso kohdasta v. 1963 , jolloin mopon kehitystä keinotekoisesti hidastettiin )

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Mä sain ekan moponi niin ,että hain sen osina jonkun faijan kaverin kellarista,vuosi oli -62.Se taisi olla Solifer speed,siinä ei ollut takajousitustakaan vaikka silloin uusissa mopoissa se oli.Vuosimallista ei enää hajuakaan.Sen mä muistan että Soliferin ja Tunturin kannattajat oli uskossaan vahvoja,ja niillä onnellisilla joilla oli uusi mopo oli jatkuvasti pakko ottaa kisaa kumpi merkki kulki kovempaa.Muut merkit joita silloinkin oli useita ,oli täysin b-luokan vehkeitä nuorten mielestä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.