Miten espanjalaisessa liikenneympyrässä ajetaan?

Uusimmat Keskustelu Asuminen ja eläminen Yleistä asumisesta ja elämisestä Miten espanjalaisessa liikenneympyrässä ajetaan?

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä blues
    blues Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 26
    Vastauksia: 1925

    Ma olen nyt ajellut jokusen kilometrin Suomessa ja kylla siella on mita ihmeellisimpia rajoituksia. Kayppa katsomassa esimerkiksi Kuopiosta pohjoiseen lahteva osuus.

    50-60/h rajoituksia laitellaan ilman nakyvaa muuta syyta kuin ”turva” kamera 🙁

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä diablita
    diablita Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.04.2008
    Kirjoituksia: 15
    Vastauksia: 380
    aikku kirjoitti:

    ..Santiago, en tiedä missä Suomen motareilla on 30 km h ,edes liittymissä ?

    Makarios, ei sellaista ohjekirjaa olekaan jotta selviäisi 30 km h motarilla 😉 ?

    Aikku hyvä, Santiago sanoi näin:

    ”Ja suomalaisen tiebyrokraatin luonteenlaatua kuvaisi se, että Suomessa näissä olisi 30:n rajoitus,hidastustöyssyt, tutkat, kamerat ja vihreiden iskuryhmä videoimassa liikennerikollisia.”

    Ei siinä sanota, että Suomessa jossain on, vaan että vastaavassa tilanteessa olisi. Ja Makarioksen kommenttia et kenties ymmärtänyt laisinkaan…. tai jotenkin hassusti senkin 🙂

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä holahola
    holahola Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 11.09.2012
    Kirjoituksia: 47
    Vastauksia: 57

    Voisiko joku suomentaa nuo tekstit?

    Ajaminen espanjalaisessa liikenneympyrässä

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä joined
    joined Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 15.12.2010
    Kirjoituksia: 8
    Vastauksia: 111

     

    Ai miten ajetaan vai .. no myötäpäivään niinku muuallaki

    • Tätä vastausta muokkasi 4 vuotta, 4 kuukautta sitten Profiilikuva käyttäjästä joined joined.
    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä sailA omeN
    sailA omeN Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.07.2013
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 171

    Niin tai vastapäivään jos pohjoisella pallon puoliskolla ollaan?

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä MiMadrid
    MiMadrid Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.04.2008
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 649

    Paras neuvo liikenneympyrään Espanjassa on: varovasti.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä makarios
    makarios Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 23.04.2011
    Kirjoituksia: 37
    Vastauksia: 688

    Just noin, MiMadrid: Paras neuvo liikenneympyrään Espanjassa on: varovasti.

    Fugessa asuu porukkaa yli sadasta eri maasta. Kuinkahan moni niistä tuntee espanjalaiset liikennesäännöt?

    Sen verran vielä säännöistä (jos ei jo tuolla yllä tullut sanotuksi), että vilkkua käytetään vain silloin, kun halutaan kertoa takana tulijoille, että nyt mä poistun tästä rinkulasta.

    Norjalaisilla on erivapaus ajaa max kolme kierrosta, mutta se heille sallittakoon.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä artosalo
    artosalo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 06.09.2010
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 33

    Tiivistetään vielä kokemukset Torreviejan liikenneympyräajosta:

    1. Osa autoilijoista ei käytä lainkaan vilkkua liikenneympyrässä.
    2. Osa näyttää vilkkua oikealle, kun tulevat sisään ympyrään.
    3. Osa näyttää vilkkua vasemmalle kun pysyvät ympyrässä, mutta poistuessaan ei lainkaan.
    4. Suuri osa näyttää kuvittelevan, että sisäkaistalta saa poistua ulos ympyrästä vilkkua näyttämättä ja myös sivulleen katsomatta, erityisesti silloin, kun ikäänkuin jatketaan kuviteltua suoraa tielinjaa, siis poistutaan toisesta ulostulosta. Tällaisessa tilanteessa olen nähnyt jopa soitettavan torvea ulkokaistalla olevalle, joka jatkoikin ympyrässä ajamista, eikä ”älynnyt” antaa tietä.

    Ulkokaistalla ajava on aina etuajo-oikeutettu sisäkaistalta ulos pyrkivään, eli kaistanvaihtajaan nähden. Tästä seuraa, että niin kauan kuin pysyt ulkokaistalla, olet aina oikeassa, jos kolari syntyy sisäkaistalta tulevan kanssa.

    Pelottavimmat tilanteet syntyvät silloin, kun olet ulkokaistalla ja näin etuajo-oikeutetun paikalla, mutta et olekaan poistumassa liikenneympyrästä suoraan, mutta rinnallasi sisäkaistalla on auto. Tämä saattaa tulla vilkkua näyttämättä vasempaan kylkeesi, tai hyvällä tuurilla livahtaa puolen metrin päästä keulastasi, mutta aivan yhtä hyvin se voikin jatkaa rinnallasi ja poistua myöhemmin. Tähän en ole vielä keksinyt ratkaisua, vaan tapatumat tällaisessa tilanteessa ovat ”korkiammas käres”.

    Täkäläisissä liikenneympyröissä suojatiet ovat yleensä ennen kärkikolmiota, joten polkupyörällä tietä suojatien kautta ylittävä ei ole samalla tavalla ”kolmion suojaama”, kuin Suomessa.
    Suomessahan kolmio on aina ennen suojtietä, joten pyöräilijällä on tämän vuoksi kiistaton etuajo-oikeus.

    Eli: kun pysyt aina vain ulkokaistalla, etkä tunge sisään liikenneympyrään, kun millä hyvänsä kaistalla on auto tulossa, niin olet oikeassa, jos jotakin tapahtuu.

    • Tätä vastausta muokkasi 4 vuotta, 4 kuukautta sitten Profiilikuva käyttäjästä artosalo artosalo.
    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä MiMadrid
    MiMadrid Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.04.2008
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 649

    Artosalon kokemukset eivät ole Torrevieja-spesifisiä, samat kokemukset ovat kaikkialla Espanjassa. Pitää vain valita seuraavista vaihtoehdoista:

    1) ajaa ”oikein” jolloin pellin ruttaantuessa olet voittajien sakissa. Herätät närää suuressa osassa kanssa-autoilijoista päivittäin ja pääset kuuntelemaan torvea ja näkemään käsimerkkejä.

    2) ajaa ”väärin” ja pitää huolen siitä että vakuutuksesi on kunnossa. Ajaudut usein vaaratilanteisiin ”oikein” ajavien kanssa.

    3) ajaa tilanteen mukaan oikein tai väärin ja samalla yrittää olla kolhimatta kiesiä sekä olla opettamatta muita ajamaan kummallakaan yllämainitulla tavalla.

    Itse kuulun ryhmään 3) niin kauan kun ryhmiin 1) and 2) kuuluvia näkyy sankoin joukoin. Mulle kelpaisi hyvin joko 1) tai 2) muttei tämä nykyinen sekamelska. Eikä se oikeassa olo ole maailman paras juttu jos auto on vaikka viikon telakalla.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Maassa maan tavalla ja niin edelleen. Tolla kolmosvaihtoehdolla mä olen ajanut täällä kymmeniä vuosia. Mukaanlukien kaikki Espanjan suurimmat kaupungit ja kymmeniä pienempiä. Mukaanlukien  Espanjan liikenteellinen  keskus  Fuge. Vielä ei ole kolissut, eikä tästä käytännöstä ole tullut isompia traumojakaan. Se vaan on täällä tällä tavalla.  Ongelmahan liikenteessä , kaikkialla, on se että siellä on niin paljon kuljettajia jotka eivät tajua koko jutusta mitään. Eivätkä tule ikinä tajuamaankaan. Ne on juuri ne omasta mielestään parhaat kuskit jotka ihmettelevä miten niin moni muu ajaa koko ajan väärin.

    Pikku vihjeenä niille jotka asuvat Espanjassa ja haluavat helpolla ja halvalla laajentaa käsitystään siitä miten monilla eri tavoilla voi autoilla, suosittelen pikku matkaa auton kanssa Marokkoon. Vaikka Casablankaan tai Marrakeshiin.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä artosalo
    artosalo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 06.09.2010
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 33

    Miten ajaisit silloin, kun et poistu liikenneympyrästä suoraan (180°), vaan vasta seuraavasta (270°), jolloin 90 % sisäkaistalla ajavista leikkaa vilkkua näyttämättä suoraan edestäsi ulos ympyrästä ? Edellyttäen tietysti, että olet silloin ulokokaistalla.

    Jos taas menet sisäkaistalle, niin joudut varautumaan kaistanvaihtoon lyhyellä matkalla, jolloin ehkä tilaa ei löydykään.

    Tätä ongelmaa en ole vielä ratkaissut.

    Se ei tietysti ole mukavaan jos auto on viikon telakalla ja olet ollut oikeassa kolarin sattuessa, mutta vielä epämukavampaa on se, kun auto on kaksi viikkoa telakalla ja olet lisäksi ollut väärässä.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Ratkaisu ympyröissä ajamiseen on siinä , että on vielä siinä kunnossa että niska liikkuu sen verran että näkee peilit ja tietysti tajuaa mitä sieltä näkyy, samoin osaa katsoa sivuikkunoista ulos ja tajuaa näkemänsä. Antaa väärin ajajien mennä ja tulla ja  kun on itse menossa ympyrästä ulos /sisään , osaa kiihdyttää tai hiljentää ja vaihtaa ajolinjaa tarpeen mukaan. Vilkkua kannattaa käyttää vaikka muut ei käyttäisikään tai sitä huomioisikaan. Ei siitä koskaan vahinkoa ole. Sekin kannattaa muistaa , niinkuin tuolla jo kirjoitettiinkin, että ihmisten käsitys vilkun käytöstä voi olla ihan eu lakien mukainen tai sitten , useimmiten, aivan päinvastainen. Jos tästä asiasta tekee ongelman , se on sitä. Jos taas ajaa paikallisen tavan mukaan ja jos vielä on sen luokan kuski joka osaa lukea liikennettä , ei ole eikä tule mitään ongelmia. Jos asia on oikea henkinen ongelma , niin ehkä se helpottaa jos tekee hieman omaehtoista epätieteellistä tutkimusta. Mene lähimpään isoon , vilkkaaseen ympyrään, ota kynä ja lehtiö mukaan ja ala tilastoimaan. Ruksi lehtiöön kun ympyrässä ajaa auto, toiselle riville ruksi kun ympyrässä tapahtuu mälli. Kun seisoo siinä koko päivän ruksaamassa ja illalla tekee yhteenlaskun , näkee tilastollisesti kuinka suuri on todennäköisyys siihen että ympyrässä kolisee. Ja jos ekana päivänä ei satu mitään , jatketaan tilastoimista kunnes saadaan mitattavia tuloksia. Niille nuoremmille jotka eivät tiedä mikä on lehtiö ja kynä , tilaston voi tehdä vaikka tabletilla . Insinöörit tekevät tämän tietenkin exelillä.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä diablita
    diablita Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.04.2008
    Kirjoituksia: 15
    Vastauksia: 380

    Hih, tuosta Santiagon kirjoituksesta tuli mieleen, ettá oon aikoinaan nuorena ollut liikenteenlaskijana!!! 😀 😀 Pariinkin eri otteeseen. Seistiin (tai joskus istuttiin kaistojen válissá / risteyksessá nurtislla) tietyissá kohdissa teiden varsilla ja kirjattiiin paperilla ja kynállá liikennemááriá. Ihan totta!! Piti hetki itsekin miettá, ettá ei se unta ole ollut… 🙂

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä arnold malaga
    arnold malaga Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.07.2010
    Kirjoituksia: 79
    Vastauksia: 2846

    Itse suosi(ttele)n tuota makarioksen mainitsemaa ”norjalaista ajotyyliä”. Vaikka sitten viisi kierrosta liikenneympyrän sisäkaistaa, kunnes tie ulos on vapaa ja turvallinen.

    Jos nimittäin ryskähtää, niin mielestäni se, että on juridisesti oikeassa, on laiha lohtu siitä, että auton kylki on kupruilla ja matka (tai siis, se niin tyypillinen kiire) katkeaa taatusti sillä kertaa siihen.

    Santun vastauksesta diez puntos. Ja lisättäköön siihen vielä, että kyllä niska kannattaa pitää sen verran vetreänä, että kykenee joskus vilkaisemaan jopa yli olkansa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Hero
    Hero Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.06.2012
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 38

    Onko tietoa?

    Espanjasta löytyy paljon liikenneympyröitä, joihin tullessa ei ole kärjellään seisovaa kolmiota. Miten ajo-oikeus? Joutuuko ympyrässä ajava väistämään oikealta tulevaa?

    Kun ympyrään tulee kolme kaistaa ja itse ympyrässä on vain kaksi, kuka kolmesta väistää?

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 30)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.