Mistä synteettinen moottoriöljy?

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Mistä synteettinen moottoriöljy?

Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • LINKKI

    Masa P
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 746

    On totta, että monet uudet autot syövät( juovat ) öljyä.

    Valmistaja antaa huomattavia kulutuslukuja/1000km ennenkuin moottoria syytetään vialliseksi.

    Vaikka toisin väitetään on edelleen ”sisäänajo” erittäin tärkeä vaihe moottorin ”valmistamisesta” tuleviin työtehtäviin. Varsinkin ensimmäiset 1-3 tuhan km:n kannatta välttää suuria kierroksia yms. Moottori on, kuin keho, jota tulee lämmittää ennen kovempaa suoritusta.

    Toisaalta, jos näyttää että moottori ei syö öljyä, niin se on harhanäky. Jok ikinen kerta, kun mäntä käy yläasennossa öljykalvo syntyy sylinterin seinään. Palotapahtumassa se osittai palaa pois. Kulutusta siis syntyy, vaikka ei se aina öljytikussa näy. Tilalle tulee kuona-aineita, vettä ja muita epäpuhtauksia, jotka aikanaan vahingoittavat konetta. Siksi verenvaihto ei ole koneen dopingia, vaan suorastaan pakollista.

    Miksi tehtaat nykyään tekevät ”väljempiä” moottoreita?
    Pakko. Nykyiset kuskit eivät malta ajaa moottoria sisään. Vanhaan malliin tehtynä moottorit leikkaisivat kiinni heti liikkeestä ulos ajettaessa, tai viimeistään ensimmäisellä moottoritiepätkällä!

    Siltikin on nykyäänkin sisäänajo suositeltava pienten kiinnileikkaamisten estämiseksi. Niistäkin voi johtua runsas öljynkulutus.

    No, mitäs uutta tässä oli automiehelle (naiselle?). Ei mitään!

    LINKKI

    Don Bavarontti
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.07.2006
    Kirjoituksia: 113
    Vastauksia: 2154
    Masa kirjoitti:

    On totta, että monet uudet autot syövät( juovat ) öljyä.

    Valmistaja antaa huomattavia kulutuslukuja/1000km ennenkuin moottoria syytetään vialliseksi.

    Vaikka toisin väitetään on edelleen ”sisäänajo” erittäin tärkeä vaihe moottorin ”valmistamisesta” tuleviin työtehtäviin. Varsinkin ensimmäiset 1-3 tuhan km:n kannatta välttää suuria kierroksia yms. Moottori on, kuin keho, jota tulee lämmittää ennen kovempaa suoritusta.

    Toisaalta, jos näyttää että moottori ei syö öljyä, niin se on harhanäky. Jok ikinen kerta, kun mäntä käy yläasennossa öljykalvo syntyy sylinterin seinään. Palotapahtumassa se osittai palaa pois. Kulutusta siis syntyy, vaikka ei se aina öljytikussa näy. Tilalle tulee kuona-aineita, vettä ja muita epäpuhtauksia, jotka aikanaan vahingoittavat konetta. Siksi verenvaihto ei ole koneen dopingia, vaan suorastaan pakollista.

    Miksi tehtaat nykyään tekevät ”väljempiä” moottoreita?
    Pakko. Nykyiset kuskit eivät malta ajaa moottoria sisään. Vanhaan malliin tehtynä moottorit leikkaisivat kiinni heti liikkeestä ulos ajettaessa, tai viimeistään ensimmäisellä moottoritiepätkällä!

    Siltikin on nykyäänkin sisäänajo suositeltava pienten kiinnileikkaamisten estämiseksi. Niistäkin voi johtua runsas öljynkulutus.

    No, mitäs uutta tässä oli automiehelle (naiselle?). Ei mitään!

    Nykyisissä alumiinirakenteisissa moottoreissa tarvitaan sylinterin pyöreyden takaamiseksi ns.stressihoonausta, jotta reikä olisisi pyäreä runkolaakereiden- ja sylinterikannenpulttien kiristämisen jälkeen, jotta puristusrekaat ja öljyrengas voivat tehdä ”työnsä”. Puristusrenkaiden tehtävänähän on hoitaa putistupaineiden säilyvyys puristustahdin aikana. Ja öljyrenkaalla huolehtia öljyn kerääminen sylinterin seinämästä. Siihen tarvitaan ”öljytasku” alimman puristusrenkaan uranja ja öljyrenkaan uran väliin, johon öljy ylimäärä kerääntyy männän laskeutuessa alaspäin ja tyhjenee männän noustessa ylöspäin.

    Nykyteknologiassa männän helmavälys säilyy aina lähestulkoon samanlaisena, eli hiuskarvan verran 0.04 mm, mänän laajentumista ohjatta erilaisten lämpölevyjen tai renkaiden avulla männäntapin suuntaiseksi.

    Muute Volovo D5 se sissääsä Mobili ykköset 7 litroo, suodatin ja ilimansuodatin 130 € hintaan, olivatpa tarkistanneet jarrupalatii… Erittäin hyvä palavelu.

    MANUEL GUIRADO CORDOBA (Varta)

    TALLERES ELECTRICOS PARA VEHICULOS

    c/Infantes, S/N , 29740 ,TORRE DEL MAR (MALAGA)

    LINKKI

    santiago
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Mun dieselsaabiin tehtiin 60 000km:n huolto virallisella maahantuojan korjaamolla. Hinta siinä 200€, tähän hintaan vaihtui mm. öljyt ja kaikki suodattimet.(öljy, ilma, sisäilma , polttoaine)
    Tiedä sitten mitä tää olis Suomessa maksanut?

    LINKKI

    Lauri Eskola
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.11.2010
    Kirjoituksia: 5
    Vastauksia: 15

    En malta olla kehumatta moottori teknologian kehitystä. Raskaalla kalustolla ajettiin 10 vuotta sitten max 30.000 km ja vaihdettiin oljyt. Tänä päivänä ajetaan 75.000 km ja lisätään 5 litraa. Vaihto suoritetaan 150.000 km välein. Oljytilavuus noin 25-30 litraa. Öljyinä käytetään 15/40 long lifeä, eli ei mitään ns. huippuöljyjä. On öljytkin kehittyneet valtavasti, mutta luulen että nyky ruiskutustekniikalla palotapahtuma on paljon puhtaampi, kun päästötkin on saatu pienenemään aika oleellisesti.

    LINKKI

    Don Bavarontti
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.07.2006
    Kirjoituksia: 113
    Vastauksia: 2154

    volovot, Scaniat, AEC:t, Leylandit tarvitivat öljynvaihdon 5000 km välin…

    LINKKI

    Lumenluoja
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.02.2010
    Kirjoituksia: 55
    Vastauksia: 1489

    rahtari-juttua palstalla… Joo vieläkö Sisun (mitä moottoria nyt käyttääkään) moottoriin menee 60l ölppiä?

    Äiteellä oli taannon muuten Suzuki Swift, jonka litraisen koneen öljytilavuus oli sama kuin tuplasti suurempien eli 4,2 litraa…. Eli en ymmärrä, että miksi moottorien öljytilavuuksista tehdään noin pieniä? Mukavaahan se olisi, että kerran vuodessa öljy vaihdetaan tai sitten ajetaan kuin Lauri, joka puolivälissä vaihtoväliä laitetaan muutama litra lisää… ja sitten kun öljy alkaa kulumaan voimakkaammin pois = on vanhaa, niin sitten kokovaihto. Kyllä öljy tietää (tai moottori) milloin öljy on liian vanhaa…

    LINKKI

    Masa P
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 746
    Lumenluoja kirjoitti:

    rahtari-juttua palstalla… Joo vieläkö Sisun (mitä moottoria nyt käyttääkään) moottoriin menee 60l ölppiä?

    Äiteellä oli taannon muuten Suzuki Swift, jonka litraisen koneen öljytilavuus oli sama kuin tuplasti suurempien eli 4,2 litraa…. Eli en ymmärrä, että miksi moottorien öljytilavuuksista tehdään noin pieniä? Mukavaahan se olisi, että kerran vuodessa öljy vaihdetaan tai sitten ajetaan kuin Lauri, joka puolivälissä vaihtoväliä laitetaan muutama litra lisää… ja sitten kun öljy alkaa kulumaan voimakkaammin pois = on vanhaa, niin sitten kokovaihto. Kyllä öljy tietää (tai moottori) milloin öljy on liian vanhaa…

    Tällä palstalla hieman harvinainen kysymys tuo Sisun moottorit, mutta heitetäämpä ainakin osavastaus sieltä vanhemmasta päästä:
    Sisun oma, AEC, Leyland, Valmet, Rolls Royce, Cummins, Caterpillar, Renault ja nyt uudessa mallistossa ( lainaus Sisun sivuilta)
    ”Sisu Polar-malleissa tulevat olemaan vaihtoehtoisesti joko Mercedes-Benz V6- tai V8- moottorit, maksimiteholtaan 440 kW/600hv”

    Mainittakoon, että Rolls Roycen moottori oli suorastaan susi! Toivottavasti Aerbus A 380 pysyy ilmassa tietystä moottorityypistä huolimatta!

    LINKKI

    Don Bavarontti
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.07.2006
    Kirjoituksia: 113
    Vastauksia: 2154

    Amerikkalaisella lisenssillä tehty Herkules-moottori penssiini. Isäni oli linja-autokuskina Emppu Halosella Kuopiossa ja kiertokangenlaakeri pamahti linjan piässä, annas ollakkaa isä laetto tuohesta veivinlaakerin ja sillä sitte Sisu seoroovana uamuna läks linjalle Kuopijjoo ja samalla remonttii, että tämmänen tappaas tällä kertoo…

    LINKKI

    Masa P
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 746
    Don kirjoitti:

    Amerikkalaisella lisenssillä tehty Herkules-moottori penssiini. Isäni oli linja-autokuskina Emppu Halosella Kuopiossa ja kiertokangenlaakeri pamahti linjan piässä, annas ollakkaa isä laetto tuohesta veivinlaakerin ja sillä sitte Sisu seoroovana uamuna läks linjalle Kuopijjoo ja samalla remonttii, että tämmänen tappaas tällä kertoo…

    Olisihan Hercules pitänyt muistaa, mutta Penta oli 11 ensimmäisen Sisun kone! 1934 Sisuihin tuli ensimmäiset suomalaista valmistetta olevat koneet. Finska Motorfabriks Ab, Vaasa. Kone oli nimeltään Olympia!
    Se näistä öljyistä!

    LINKKI

    Don Bavarontti
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.07.2006
    Kirjoituksia: 113
    Vastauksia: 2154

    näe se tietoesuus lissääntyy kiitos:)

    LINKKI

    Lumenluoja
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.02.2010
    Kirjoituksia: 55
    Vastauksia: 1489

    että tuohon Cumminssiin meni se älytön määrä ölppiä. Tästä voisi sujuvasti jatkaa keskusteluun vaikka Fullerista?

    LINKKI

    Masa P
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 746

    Nyt vähän katkoo, mutta taisi olla 14 l:n Cumminsin öljytilavuus 40l?

    Fuller vaihteisto. Se on tarkoitettu vain ammattilaisille. Amatööri ei saa autoa edes liikkeelle 1-vahdetta pidemmälle.

    Kyseessä on suorahampainen synkronoimaton loota. Se etu on äärimmäisen nopea vaihtaminen, missä synkronointi ei hidasta.

    Lootaa suosivat erityisesti puutavaramiehet, missä ajossa metsäautoteillä ei vauhti saa pysähtyä vaihdettaessa. Näin käy synkronivaihteisella useasti. Ja, se on siinä. Siis auto.Kitka ei usein enää riitä uudelle liikkeelle lähtöön.

    Tämä aihe on muuten sellainen, ettei se orkkilaisia kiinnosta, joten …

Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.