Malagan lentokentän kansainväliselle siviililiikenteelle avaamisesta kulunut 50 vuotta

Uusimmat Keskustelu Yleistä Uutiskulma Malagan lentokentän kansainväliselle siviililiikenteelle avaamisesta kulunut 50 vuotta

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Kari
    Kari Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.07.2006
    Kirjoituksia: 175
    Vastauksia: 1456

    Malagan lentokentän kansainväliselle siviililiikenteelle avaamisen 50 -vuotisjuhlallisuudet vietettiin puolipilvisen sään saattelemana, mutta aurinkoisessa hengessä, Malagan ilmailumuseon järjestämänä kutsuvierastilaisuutena.

    Kenttä avattiin kansainväliselle siviililiikenteelle 20. lokakuuta 1959. Tapahtuma on suomalaisten kannalta erityisen merkittävä, koska ensimmäinen kentälle laskeutunut ulkomainen kone oli lentokapteeni Olli Mäkisen päällikkyydessä tilauslentoa liikennöinnyt Kar-Air Oy:n Convair 440 Metropolitan –kone, rekisterimerkinnältään OH-VKN, joka laskeutui kentälle em. päivänä kaksi minuuttia kentän avautumisen jälkeen.

    Aurinkolaivueen uroteko

    Aurinkorannikolla vaikuttava, entisistä ja nykyisistä suomalaisista lentäjistä koostuva Aurinkolaivue kunnostautui kentän avaamisen 50 -vuotisjuhliin aivan erityisellä tavalla; he ottivat täyden rahoitusriskin ja junailivat kentälle museoidun Convair -koneen maalauksen alkuperäisiin Kar-Airin väreihin.

    Historiallinen tapahtuma herätti erityisesti espanjalaisissa tiedotusvälineissä ansaittua huomiota, eikä vähiten sen johdosta, että nimenomaan suomalaisista löytyi se yhteishenki, jonka myötävaikutuksella ja yhteisillä ponnistuksilla tämä Espanjan ilmailu- ja turismihistorian näkyväksi muistomerkiksi jäävä kone saatiin museoitua ja maalattua alkuperäiseen kuosiinsa.

    TervetuloaTervetuloa

    PuuhamiesPuuhamies

    KipparitKipparit ja emot

    Kipparit ja emotKipparit ja emot

    Palmun varjossaPalmun varjossa

    PilottejaLentopojat

    Nyt juhlitaanJa sitten juhlitaan

    Viini virtaaViini virtaa

    Seuraa löytyyKivaa seuraa

    Lisää seuraaLisää kivaa seuraa

    Saisko olla juomaaSaiskos olla juomaa?

    Pikku purtavaaEntäs pikku purtavaa?

    Sinäkin voit vielä vaikuttaa ilmailun historiaan!

    Aurinkolaivueen varainhankinta maalauksen rahoittamiseksi on ollut menestys, mutta apua tarvitaan vielä. Pienikin apu on tervetullutta, lue lisää täältä.

    Malagan lentokenttä on eräs Espanjan vilkkaimmista lentokentistä. Vuosittainen matkustajamäärä on samaa luokkaa kuin Helsinki-Vantaan, ollen suuruusluokkaa 13 miljoonaa vuosittaista matkustajaa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Pentti Tuisku
    Pentti Tuisku Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 04.11.2006
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 12

    Kiitos Orggi eilisen juhlatilaisuuden hienoista kuvista. Varsinkin kuvat lentoemoista ja kippareista olivat hienoja. Kuvista oli helppo todeta, että mukana olijoilla oli paremmanpuoleinen olotila. Ihmettelen vaan. miksi en voinut olla mukana tuossa tilaisuudessa, vaikka kuulun mielestäni aivan henkeen ja vereen Aurinkolaivueeseen. Syyt ovat moninaiset, eikä niitä voinut välttää. Kaipaan kovasti Aurinkorannikolle ja siellä nimenomaan lentäjäkavereita ja heidän ihania ”mammojaan”. Mutta toivossa on hyvä elää, niinhän tavataan sanoa ja se toivo kohdistuu kohdallani johonkin tulevan vuoden alkuun.
    Haluan vielä kohdistaa erikoisen kiitoksen niille muutamille laivuelaisille, jotka aikaa ja työtä kaihtamatta saivat aikaan Convairin maalauttamisen. Uskon myös , että raha suomalaisella ja espanjalaisella pankkitilillä tulee riittämään urakan rahoittamisen. PTku

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä blues
    blues Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 26
    Vastauksia: 1924

    Juhla oli hieno mutta olisi ollut taydellinen jos olisit paassyt mukaan. Karilla on paljon kuvia juhlasta ja poltamme ne CD levylle jonka voimme postittaa sinulle. Tuleppa pian katsomaan upeasti maalattua ”konnaa”.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Pentti Tuisku
    Pentti Tuisku Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 04.11.2006
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 12

    This comment has been moved here.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Oiva Hietala
    Oiva Hietala Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.02.2008
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 8

    Mikä puuttuu,hienosti maalatusta koneesta?
    Vastaus.
    Potkurien jäänpoistokumit,tietystihuomasin pian kun katselin kuvia,jotain puuttuu…
    Jos aletaan hiuksia halkomaan,koneen alapinta (kuten tuohon aikaan oli tapana) oli maalaamaton.
    Muuten hieno juttu, tuo KAR-AIRin maalauskaavio on kaikkein onnistunein ja kaunein mitä olen nähnyt tässä tyypissä,erityisesti tuo kirkkaan punainen väri valkoisen katon kanssa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Matias
    Matias Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 04.11.2006
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 2

    Kiitokset Oiva Hietalalle tarkkanäköisyydestä. Itsekin vaistosin jotain erilaisuutta seisoessani moottorin/potkurin edessä. En hiffannut, tosin lensin Convairilla vain vuoden päivät – 50 vuotta sitten. Konehan lenteli SAS´n jälkeen Afrikassa, Kaliforniassa. Ei ollut ilmeisesti tarpeellisuutta potkurien jäänpoistoon. Liimataan kumit tai vähintäin heilautetaan mustaa pensseliä. Näin jo sovimme tänään museolla. Nokan muoto on tarkoitus myös uudelleen muotoilla kauniiksi tehdasasenteiseksi tutkanokaksi kuten oli Kar-Air´n Convaireissa. Ihan lähitulevaisuudessa.
    Matias

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Matias
    Matias Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 04.11.2006
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 2

    Ja lisäksi jatkoa – tämä N8042W, SAS`n ex ”Assur Viking” oli kokonaan maalattu, myös alta. Joten siipien ja rungon alaosan maalin poisto olisi ollut melkoinen työ. Siksi alumiinimaali suojaa nyt ”Vanhaa Ladyä” vuosiksi eteenpäin.
    Matias.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Kari
    Kari Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.07.2006
    Kirjoituksia: 175
    Vastauksia: 1456

    Muiden kiitosten ohella Malagan lentoasema muisti Aurinkolaivuetta oheisen plakaatin muodossa tästä upeasti hoidetusta projektista, josta sekä espanjalaiset että suomalaiset osapuolet voivat olla ylpeitä. Aurinkolaivueen merkitys koko tämän historiallisen tapahtuman onnistumiseksi oli merkittävä.

    Huomionosoitus Aurinkolaivueelle
    Huomionosoitus Aurinkolaivueelle

    (Kuva: Pertti Seeve)

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Pekka
    Pekka Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 26.12.2007
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 61

    GEORGE PRIOR MALAGA
    It was Finnish airline, Kar Air,
    which pioneered the way tourists
    arrive to the Costa del Sol back in
    1959, thereby changing tourism;
    the landscape; the economy; and
    society for this part of Spain forever.
    The first plane, all those years
    ago, carried 48 passengers from
    Helsinki on a route thatwas called
    “The Route of the Sun.” By today’s
    standards, itwas to be a mammoth
    journey. Fromthe Finnish capital
    the route included Gothenburg,
    Basel, Barcelona and finally
    Malaga. The 3000 kilometres was,
    at the time, the longest flight to
    have been undertaken in Europe.
    The half-century anniversary
    event at the Aviation Museum of
    Malaga airport, which used to be
    the terminal building itself, took
    place at midday on 20th October,
    which was the exact date and time
    five decades ago that the Kar Air
    flight arrived.
    Retired members of the flight
    deck and crew, dressed in uniforms
    from 1959; plus 48 Finnish “passengers;”
    and a lovingly restored aeroplane,
    perfectly recreated the landmark
    celebration. The flight and
    passengers were greeted by local
    and provincial authorities at the
    terminal as it was 50 years ago.
    Mario Otero, the Director of
    Malaga airport, said the Convair
    440 Metropolitan aircraft that
    landed that day has led us towhere
    we are now. In the last 12 months
    alone, a total of 470 aeroplanes have
    transported 83,000 people from Finland
    to Malaga. He added, it is
    “unimaginable not to have planes
    in our skies the way we do here in
    Malaga” and that “over 30 million
    people will be coming though the
    airport when the new terminal
    building is completed.”
    Paying tribute to aviation leaders
    from Finland, Otero said that it
    is partly due to them that “millions
    of tourists visit us each year, tourists
    coming to aMalaga that offers
    them quality; culture; gastronomy;
    smiles; and of course, the sun!”
    Talking of the partnership between
    Finland and Malaga, the Director
    of the Finnish Aviation Museum
    in Helsinki said it was “an
    honour to attend the celebration”
    of that inaugural flight and thanked
    everyone involved, before presenting
    the museum in Malaga with a
    special commemorative plaque.
    Half a century of
    charter flights

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Kari
    Kari Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.07.2006
    Kirjoituksia: 175
    Vastauksia: 1456

    Ohessa Malagan kentän 50 -vuotisavajaisista kuvattu videonpätkä. Videossa tavoitellaan viidenkymmenen vuoden takaisia tapahtumia ja fiiliksiä, kun ensimmäiset siviilimatkustajat rantautuvat juuri avatulle kentälle. Myös lentoaseman johto ja turismin edustajat ovat vastaanottamassa ensimmäisiä aurinkomatkailijoita.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä la luz
    la luz Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.10.2008
    Kirjoituksia: 8
    Vastauksia: 277

    Miksi muuten tämän koneen, videossa näkyvä ovi on auki myös yöllä???

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Jani Lehti
    Jani Lehti Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 08.11.2006
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 2

    Haluamme onnitella UB:n puolesta Convair-lentokoneen upeasta lopputuloksesta. Malagan lentokentän 50-vuotisjuhlaan valmistunut maalausprojekti on varmasti vaatinut Aurinkolaivueelta isoja panoksia, joten päätimme omalta osaltamme liittyä hankkeen tukijoiden joukkoon. Projektin toteutus viestii Aurinkolaivueen ihailtavasta yhteishengestä.

    Terveisiä kylmästä Helsingistä ja tapaamisiin tilaisuudessanne 5.11!

    UB:n puolesta
    Jani & Inka

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä arska402
    arska402 Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 20.09.2006
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 13

    On hienoa nähdä, että jotakin mennyttä pelastetaan muistoksi jälkipolville. Itsekin vanhojen koneitten keräilijänä ja kunnostajana ihailen tehtyä työtä. (Itse kylläkin koneitten parissa, jotka lähinnä ”syleilevät” maata). Vanhat traktorit lähellä sydäntä.
    Nyt heräsi ajatus, että voisko joku lentäjä/ lentoemo tai matkustaja kirjoittaa matkakertomuksen tuolta ajalta, kun ensimmäiset lennot lennettiin Malagaan?
    Meille tämänpäivän lomalaisille olis varmaan mielenkiintoista luettavaa. Jään mielenkiinnolla odottamaan…

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.