Uusimmat › Keskustelu › Yleistä › Purkautumisosasto › Liikenneympyrät
- Tämä aihe sisältää 21 vastaukset, 7 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 12 vuotta, 2 kuukautta sitten aikku toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Espanjassa niitä liikenneympyröitä riittää ja ainakin Murciassa 5-kaistainen ympyrä(missä ei järkee), ajan tietty aina ulointa kaistaa koska olen kääntymässäkin oikealle,mikä siinä sääntönä ? kun vasemmalta puolelta kiilaa kääntyen oikealla niin että törmäys on liki, eikös siinä pidä ryhmittyä ensin oikelle kaistalle ?
Espanjassa noiden ympyröiden suhteen voi olla omat liikennesäännöt. 😕aikku kirjoitti:kun vasemmalta puolelta kiilaa kääntyen oikealla niin että törmäys on liki, eikös siinä pidä ryhmittyä ensin oikelle kaistalle ?
Pitää… sisemmillä kaistoilla on väistämisvelvollisuus ulompana ajaviin nähden. Valitettavasti vain paikalliset (erityisesti mopot) ei tunnu sitä tietävän, joten pitäisi olla silmät niskassakin.
Kiitä onneasi siitä, ettei täällä ainakaan ole tällaisia liikenneympyröitä: http://www.premierfootballbooks.co.uk/images/attractions/magic_roundabout.jpg (ainakaan en ole itse nähnyt). 😉
bhajee kirjoitti:aikku kirjoitti:kun vasemmalta puolelta kiilaa kääntyen oikealla niin että törmäys on liki, eikös siinä pidä ryhmittyä ensin oikelle kaistalle ?
Pitää… sisemmillä kaistoilla on väistämisvelvollisuus ulompana ajaviin nähden. Valitettavasti vain paikalliset (erityisesti mopot) ei tunnu sitä tietävän, joten pitäisi olla silmät niskassakin.
Kiitä onneasi siitä, ettei täällä ainakaan ole tällaisia liikenneympyröitä: http://www.premierfootballbooks.co.uk/images/attractions/magic_roundabout.jpg (ainakaan en ole itse nähnyt). ;)[/quote] ..joo ei sentään onneks, huh huh 😀
silmät niskassa ja valppain mielin,,ei tule törmäyskurssia 🙂
jos on 2 kaistaa, jotka tulevat liikenneympyrään ja 2 kaistaa ympyrässä ja siitä lähtee myös 2 kaistaa pois? Paikalliset ajavat tottuneesti siten, että jos ajat oikeanpuoleista kaistaa sisään ympyrään, niin syytä olisi lähteä heti seuraavasta liittymästä ulos tai viimeistään siitä liittymästä, joka jatkaa eteenpäin pääväylänä, mutta yli puoltakierrosta ei siis olisi syytä jatkaa. Jotku jopa mainiosti vilkuttavat oikealle kun alkavat kiilaamaan vasemmalta (sisemmältä) kasitalta oikean yli ulos pääväylää jatkaen… (sen vasenta kaistaa)
Mutta siis – sakon paikkahan tuo kuvattu kaistanylitys taitaa olla? Eli ihan turhaa on jatkaa kahdella kaistalla pääväylää liikenneympyrästä ellei tuo kuvaamani tapa olisi sallittua. Sakko tulee ainakin siitä jos menee sisään oikeaa kasitaa, ajaa ympyrässä sisempää (vasenta) ja poistuu yli uloimman kaistan. Eli koittaa suoristaa ajolinjaa mahdollisimman paljon. Taitaa rapsahtaa 300€ pikavoitto tästä tempusta?
bhajee kirjoitti:Kiitä onneasi siitä, ettei täällä ainakaan ole tällaisia liikenneympyröitä: http://www.premierfootballbooks.co.uk/images/attractions/magic_roundabout.jpg (ainakaan en ole itse nähnyt). 😉
Tuohon vielä nättejä noin 2m korkeita istutuksia noihin tyhjiin peintareisiin jne! Liikenteen kätisyys vähemmistömallia?
Lumenluoja kirjoitti:Liikenteen kätisyys vähemmistömallia?
Juu, tuo on Englannista.
näkemys tuohon kirjoittamaani liikenneympyrä-käyttäytymiseen?
Lumenluoja kirjoitti:jos on 2 kaistaa, jotka tulevat liikenneympyrään ja 2 kaistaa ympyrässä ja siitä lähtee myös 2 kaistaa pois? Paikalliset ajavat tottuneesti siten, että jos ajat oikeanpuoleista kaistaa sisään ympyrään, niin syytä olisi lähteä heti seuraavasta liittymästä ulos tai viimeistään siitä liittymästä, joka jatkaa eteenpäin pääväylänä, mutta yli puoltakierrosta ei siis olisi syytä jatkaa. Jotku jopa mainiosti vilkuttavat oikealle kun alkavat kiilaamaan vasemmalta (sisemmältä) kasitalta oikean yli ulos pääväylää jatkaen… (sen vasenta kaistaa)
Mutta siis – sakon paikkahan tuo kuvattu kaistanylitys taitaa olla? Eli ihan turhaa on jatkaa kahdella kaistalla pääväylää liikenneympyrästä ellei tuo kuvaamani tapa olisi sallittua. Sakko tulee ainakin siitä jos menee sisään oikeaa kasitaa, ajaa ympyrässä sisempää (vasenta) ja poistuu yli uloimman kaistan. Eli koittaa suoristaa ajolinjaa mahdollisimman paljon. Taitaa rapsahtaa 300€ pikavoitto tästä tempusta?
että noin se menee tai pitäisi mennä, mutta meno vaan joskus sen verran villiä ettei auta kuin pysytellä oikealla kaistalla jne.ja antaa jonkun kiilata,joskus auto voi tulla jostain kuin tyhjästä vaan aikans hyvällistä vauhtia,,kyllä siinä hereillä pysyy ratin takana 🙂 mutta muuten liikennemeno joustavaa.
aikku kirjoitti:Lumenluoja kirjoitti:jos on 2 kaistaa, jotka tulevat liikenneympyrään ja 2 kaistaa ympyrässä ja siitä lähtee myös 2 kaistaa pois? Paikalliset ajavat tottuneesti siten, että jos ajat oikeanpuoleista kaistaa sisään ympyrään, niin syytä olisi lähteä heti seuraavasta liittymästä ulos tai viimeistään siitä liittymästä, joka jatkaa eteenpäin pääväylänä, mutta yli puoltakierrosta ei siis olisi syytä jatkaa. Jotku jopa mainiosti vilkuttavat oikealle kun alkavat kiilaamaan vasemmalta (sisemmältä) kasitalta oikean yli ulos pääväylää jatkaen… (sen vasenta kaistaa)
Mutta siis – sakon paikkahan tuo kuvattu kaistanylitys taitaa olla? Eli ihan turhaa on jatkaa kahdella kaistalla pääväylää liikenneympyrästä ellei tuo kuvaamani tapa olisi sallittua. Sakko tulee ainakin siitä jos menee sisään oikeaa kasitaa, ajaa ympyrässä sisempää (vasenta) ja poistuu yli uloimman kaistan. Eli koittaa suoristaa ajolinjaa mahdollisimman paljon. Taitaa rapsahtaa 300€ pikavoitto tästä tempusta?
että noin se menee tai pitäisi mennä, mutta meno vaan joskus sen verran villiä ettei auta kuin pysytellä oikealla kaistalla jne.ja antaa jonkun kiilata,joskus auto voi tulla jostain kuin tyhjästä vaan aikans hyvällistä vauhtia,,kyllä siinä hereillä pysyy ratin takana 🙂 mutta muuten liikennemeno joustavaa.[/quote]
torvet soi ja katseetkin voivat vähintään vammauttaa jos ajat lenkiä likenneympyrässä ulommaista kaistaa…
Lumenluoja kirjoitti:aikku kirjoitti:[quote=Lumenluoja]jos on 2 kaistaa, jotka tulevat liikenneympyrään ja 2 kaistaa ympyrässä ja siitä lähtee myös 2 kaistaa pois? Paikalliset ajavat tottuneesti siten, että jos ajat oikeanpuoleista kaistaa sisään ympyrään, niin syytä olisi lähteä heti seuraavasta liittymästä ulos tai viimeistään siitä liittymästä, joka jatkaa eteenpäin pääväylänä, mutta yli puoltakierrosta ei siis olisi syytä jatkaa. Jotku jopa mainiosti vilkuttavat oikealle kun alkavat kiilaamaan vasemmalta (sisemmältä) kasitalta oikean yli ulos pääväylää jatkaen… (sen vasenta kaistaa)
Mutta siis – sakon paikkahan tuo kuvattu kaistanylitys taitaa olla? Eli ihan turhaa on jatkaa kahdella kaistalla pääväylää liikenneympyrästä ellei tuo kuvaamani tapa olisi sallittua. Sakko tulee ainakin siitä jos menee sisään oikeaa kasitaa, ajaa ympyrässä sisempää (vasenta) ja poistuu yli uloimman kaistan. Eli koittaa suoristaa ajolinjaa mahdollisimman paljon. Taitaa rapsahtaa 300€ pikavoitto tästä tempusta?
että noin se menee tai pitäisi mennä, mutta meno vaan joskus sen verran villiä ettei auta kuin pysytellä oikealla kaistalla jne.ja antaa jonkun kiilata,joskus auto voi tulla jostain kuin tyhjästä vaan aikans hyvällistä vauhtia,,kyllä siinä hereillä pysyy ratin takana 🙂 mutta muuten liikennemeno joustavaa.[/quote]
torvet soi ja katseetkin voivat vähintään vammauttaa jos ajat lenkiä likenneympyrässä ulommaista kaistaa…[/quote]
siis jää ajamaan ulointa kaistaa pelkkää ympyrää, vaan käännyn sinne oikealle eka liittymästä tai viimeistään toisesta liittymästä, toki sukellan sisemmälle kaistalle mihin mentävä on.
Tästä oli aikoinaan jossain juttua… suositus(mutta ei laki) on, ettei ulkokaistaa käytettäisi yli puolta ympyrää. Käytännössä monet olettavat, että ulkokaistalle mennyt poistuu seuraavassa liittymässä (mihin ei siis ole mikään pakko). Lisäähauskuutta tulee siitä, että joskus se poistuva tie on kaksikaistainen, joskus taas ei…
bhajee kirjoitti:Tästä oli aikoinaan jossain juttua… suositus(mutta ei laki) on, ettei ulkokaistaa käytettäisi yli puolta ympyrää. Käytännössä monet olettavat, että ulkokaistalle mennyt poistuu seuraavassa liittymässä (mihin ei siis ole mikään pakko). Lisäähauskuutta tulee siitä, että joskus se poistuva tie on kaksikaistainen, joskus taas ei…
tainnut olla. Ja hyvin toimiva suositus jos noudatettaisiin poikkeuksetta. Mutta turistit kun ajavat miten ajavat, niin homma ei välttämättä toimi kesällä. Talvella homma tuntuu toimivan – eli taas voi ajella vapaammin.
Ulkokaistaa ajava voi vetää vaikka täyden ympyrän jos sattuu huvittamaan, sisäkaistaa ajava väistää aina. Piste. Käytäntö ja se mikä kannattaa on toinen juttu. Vähänkin enemmän täällä ajava saanee äkkiä juonesta kiinni.
Täkäläisen liikenteen tekee myös mielenkiintoiseksi , etenkin kesällä se , että puolet autoilijoista on turisteja.
Joista vaikkapa monella engelsmannilla , etenkin jos ne on vielä jurrissa ratissa , on vaikea muistaa , että sivistyneessä maailmassa on oikeanpuoleinen liikenne.
Samoin suomalaisella jäykkäniskatyylillä, jos mä olen oikeassa mä en väistä tuumaakaan, on huono ennuste.
Oikeasti näissä ympyröissä ei ajeta kovinkaan kovaa, joten jos ei ole ihan muumioasteella ,on yleensä hyvää aikaa toimia tilanteen mukaan ja joustaa jos on tarpeen.on ilmeisesti vähän kaikkissa liikenneympyröissä nopeusrajoitus.
Liikenteessä vaikeudet alkavat yleensä kahdesta asiasta: muusta liikenteestä poikkeavasta nopeudesta ja/tai arvaamattomuudesta/toiset huomioimata jättämisestä. Liikennöijät ovat hyvä läpileikkaus ihmismassasta pääsääntöisesti ajokortti-iän ylittävästä porukasta.
että haluavat alentaa 30km/h ??
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.