Uusimmat › Keskustelu › Opiskelu, työnteko ja yrittäminen › Kielikulma › Katalaanin opiskeluryhmä – tehtävät
- Tämä aihe sisältää 15 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 14 vuotta, 7 kuukautta sitten
Anna-Katariina toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Heippa,
Avaan uuden katalaanikeskustelun, johon voidaan laittaa meidän tehtävät ja itseopiskelumateriaalissa esiintulleet kysymykset.
Aloitetaan aivan alusta eli ensi viikoksi käydään läpi parla.cat:in (www.parla.cat) nettikurssin Bàsic 1 – Unitat 1 – Activitat 1.1-1.17 eli ensimmäinen ”bloc” loppuun. Tehtäviä on aika paljon, mutta ne ovat helppoja ja itseasiassa ne on käyty läpi jo muutamaan kertaan.Ja sitten se ensimmäinen tehtävä… Itse kurssissa se on muihin tutustuminen, mutta kun jo tunnemme toisemme aika hyvin, niin jokainen keksii itselleen jonkin uuden henkilöllisyyden ja kirjoittaa lyhyen esittelyn. Ensi kerralla voimme sitten kysellä toisilta nimeä ja tutustua jokaisen uuteen henkilöllisyyteen.
Kiitos Annaleena! Hyvä, että joku pitää jöötä 🙂 Tuskin maltan odottaa teidän ”sivupersooniin” tutustumista 😀 Loistava idea.
Mitä minä onneton menin tekemään?
Rekkasin sitten itseni parla.cat:iin.Miksiköhän?
Kai se on niin vänkää osata muutama sana enemmän katalaania, että menisin vielä enemmän sekaisin kielissä.Tästä on viisainta pitää kuitenkin matalaa profiilia koska meidän kulmilla motto on:
”SOM VALENCIANS MAI CATALANS”
Seuraavaksi kerraksi eli ensi keskiviikoksi käydään läpi osio Bàsic 1 – Unitat 1 – Activitat 2.1-2.15 eli toinen ”bloc” loppuun.
Tehtävänä kysellä ensi tunnilla muiden puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet, joko tuon keksityn henkilön tai sitten ihan omat.
Ja Raya, jos haluat osallistua opiskeluun meidän tahtiin, voit lähetellä vastauksia vaikka orkin kautta, joko tänne foorumille tai privana. Eihän katalaani niin paljon valencianosta eroa. Tämä on tässä kohtaa vain ja yksin minun mielipide ja teillä Valenciassa päin ollaankin asiasta eri mieltä… 😉
Tässä vuoden ensimmäiset katalaanin opintoryhmän tehtävät ensi keskiviikoksi:
Mennään keskiviikoksi itsenäisesti Bàsic 1: Unitat 2 – Activitat 1.1 – 1.14 eli ensimmäinen ”bloc” läpi.
Tehtävinä kirjoitetaan seuraavat keskustelut:
1. Puhelinsoitto, joka menee väärään numeroon
2. Puhelinsoitto, joka menee oikealle henkilölle. Asian esitys ja vastaus.
3. Henkilön kuvailu adjektiiveilla kaverille, joka ei tunne tätä henkilöä etukäteen (esim. pitkä, nuori, tumma)Lisäksi harjoitellaan puhelinnumeroiden kysymistä niin, että annetaan numerot kymmeninä, esim. 93.45.26.89.
Nähdään!
moro
oltais annan kaa tulossa kasiks tänään? onko muita tulossa?
Sori, unohdin kokonaan sanoa viime kerralla (ja tälläkin viikolla päivän myöhässä 😉 ) etten pääse tällä viikolla. Teen tän viikon pitkiä päiviä Bread&Butterissa enkä päässyt eilen nettiin kuin vasta myöhään… Mutta ensi viikolla taas klo 19.30?
No niin, tässä uudet tehtävät tämän viikon keskiviikolle. Mennään siis läpi osio Bàsic 1: Unitat 2 – Activitat 2.1.-2.15.
Tällä kertaa kirjoitetaan esittely perheestä ja suvusta (oma tai kuvitteellinen) käyttäen seuraavia asioita:
Verbit:
– dir-se nimistä kerrottaessa
– ser sukulaisuussuhteissa
– tenir iästä puhuttaessa
Muut:
– numerot 1-100
– omistuspronominit (el meu, la meva….)Onkos tänään tulijoita? Itse olisin taasen tulossa, jos muitakin… Sants 19.30?
moro! minä ja annat oltas tulos 20.00 sama paikka 🙂
Mitäs ihmisille on tapahtunut? Onko iskenyt laiskuus? Eikö kukaan ole tänäänkään tulossa? Viimeistään sitten ensi viikoksi ryhdistäydytään.
Onkos tänään innokkaita opiskelijoita?
Rupean vihdoinkin laskemaan itseni terveitten kirjoihin ja voisin hiihdellä Santsille päin illalla, jos joku muukin olis tulossa…moro,
mulla oli vieras suomesta, joka lähti eilen. toivun vielä turistikierroksista ym. jalat ihan soosina…
ens viikolla lähden santiagoon ja varmaan muillakin pääsiäissuunnitelmia? miten ois sitä seuraavalla viikolla?
Ok,
Yritetään myöhemmin uudemman kerran!
Oikein hauskaa Pääsiäistä kaikille!Mitenkäs tällä viikolla?
Olisikos innokkaita opiskelijoita?- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.