Uusimmat › Keskustelu › Yleistä › Uutiskulma › Finnairin lakko alkaa
- Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15 vuotta sitten santiago toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Työntekijäpuoli ei hyväksynyt valtakunnansovittelijan ehdotusta.
Finskin pilotit eivät halua koneeseen muita kuin finskin pilotteja.Siis lakko alkaa maanantai aamuna.
Kiva! Eihän meillä kellään täällä lämpimässä etelässä ole kiire kylmään ja pimeään Suomeen. Lentäjätkin saavat ansaitsemansa lepotauon, jolloin ehtivät kuluttamaan vaatimattomalla liksallaan enemmän ja kulutusta pitää lisätä laman häätämiseksi ja lentäjät osaavat rahan käytön muita tyylikkäämmin.
Kyllä lentäjät ovat oikeassa eli heidän pitää voida päättää Finnairin alihankinta- ja muustakin strategiasta ja lentäjien kaikki edut ja työpaikat on turvattava ainakin seuraavaksi sadaksi vuodeksi, koska me Finnairia käyttävät toki mielellään maksamme tuplahinnan, jotta lentäjät puhuvat suomea…. ja ulkomaiset asiakkaat myös arvostavat suomalaisten lentäjien ylivertaista osaamista ja myös maksavat mielellään extraa.
Eihän siitä tulisi mitään, jos poispotkittu suomalainen lentäjä joutuisi toisen lentoyhtiön työpaikkahaastattelussa listaamaan kaikki ne 200 etua, jotka ovat toki edellytys sille, että hän suostuu uuden työnantajan leipiin.
Olisi se myös julmaa, jos lentäjien pitäisi majoittua Japanissa lentokentän läheiseen 5-tähden hotelliin, koska pitkä matka Tokion keskustan koenukuttuun hotellin on palkallista työaikaa, mikä vaikuttaa vapaa-aikaan. Vain tällä menettelyllä he saavat riittävästi lepoa, jotta paluulento on turvallinen.
Viva Vinnair, viva Vinnairin lentäjät!
No, kohta saadaan tietää jatkaako lentäjät lakkoa. Ehkä huomaavat, että piruvie ne saa lennot kulkemaan ilman meitä. Ja jos yhtiö hakee itsensä konkkaan, niin irtisanovat meidät kaikki. Tuttuni maatoiminnoista sanoi, että lentäjät palauttelevat työsuhdeautonsa (800 kiesiä) sinne heidän työpaikan lähelle.
Valtakunnansovittelija Esa Lonka on jättänyt lentäjälakossa sovintoesityksen. Molempien osapuolten neuvottelijat ovat jo hyväksyneet esityksen ja suosittelevat jäsenilleen sen hyväksymistä. Vastauksia esitykseen odotetaan puoli seitsemään mennessä. Jos sopu syntyy, päättyy lakko välittömästi.
Lakko on päättynyt…
Ei halunnu pojat palautta autoja. Työtä kun on viisi päivää kuukaudessa, niin milläs ois sitten muu aika ajeltu
Ei ollut kyse autojen palauttamisen halusta tai haluttomuudesta, jokaisen pilotin taloudesta löytyy joku toinenkin kulkuväline.
Nyt vaan olikin niin, että lentojätkien perse olisi kestäny lakkoilua kauemmin kuin Finnair tulojen keskeytystä.
Jo viikon lakosta olisi tullut sellaine älämölö kenttäväeltä, ettei sitä olisi kestänyt edes uusi toimitusjohtaja.Kysehän ei ollut pilottien palkasta, palkanalennuksiin oli suostuttu jo aikoja sitten, vaan ulkomaisten lentäjien kurssittamisesta omissa koneissa ja näin ollen omien työmahdollisuuksien heikentämisestä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lent%C3%A4j%C3%A4#Palkka
Lentäjien palkka ko Finnairin liikevaihdosta on alle 5% ja syitä yhtiön syöksyyn onkin haettava ihan muualta.
Ei kaikki suinkaan tienaa €200k/vuosi, vähän toistakymppiä kuussa on keskivertopilotin liksa.Lentäjiä on 800 ja koko henkilökunta on 9550. Jos liikevaihto oli 2,2 miljardia, niin lentäjät sai palkkaa 88 miljoonaa, eli keskimäärin 110 000 euroa brutto per nuppi, eli siitä sivukulut ja verot pois.
LISÄKSI lentäjäthän tarjosivat Finnairille 5% palkanalennusta. Yli 10 miljoonaa €uroa.
Paljonko Finnairin johtoryhmät ja Finnairin hallitus on alentanut palkkojaan ja kokouspalkkioitaan?Syyt on muualla kuin ohjaamossa.
SLL:n Rintala totesi uutisissa että huonoin sopimus mitä he ovat ikinä tehneet.
Hyvinhän nuo alkoi korvaavat yhteydet toimimaan. Ei noi lentäjät maahenkilökunnalta ainakaan sympatiaa saa. He ovat säästäneet ja nyt kaikki kankkulan kaivoon. Kyllä tällaisessa taloudellisessa tilanteessa pitäisi vähän miettiä mitä tekee. Reilu satsu palkkaa ei kuulosta pahalta. Ei siihen ainakaan tartte viittä vuotta opiskella yliopistossa ja ottaa velkaa. Vapaatakin on ihan riittävästi. Miksi muut lentää halvemmalla ? Onko tämä sitä sosialismia; muilta vaan pois muttei multa. Ei se huono vaihtoehto vaikka ois nurin mennytkin, sitten ois saanut palkata uudet työntekijät kehiin.
Ei nykyinen finskin johto ole näitä etuha lentäjille antanut, mutta he joutuvat nyt laittamaan firmaa kilpailukuntoiseksi. Täytyy muistaa noiden johtajien työmäärä vs. lentäjien. Pikkasen on eri tuntimäärät (eikä auta lakkoilu).
Miksi täällä itsepintaisesti vängätään pilottien mahdottomista ja jopa Finnairin kaatavista palkoista.
Lue edeltä paljonko ne tekee kokonaisliikevaihdosta.Lentäjien palkat eivät olleet kiistan keskiössä enää pitkään aikaan, kyse oli muualta koulutettaviksi otettavista lentäjistä, tilanteessa jossa omiakin on lomautettu ja siitä kun lentohenkilöstö on ollut sopimuksettomassa tilassa jo vuoden päivät.
Lentäjien palkat on yx jutska, mutta se oleellisin juttu on Finnairin saneeraaminen sellaiseksi, että se oikeasti pärjäisi tulevaisuudessa. Tämä uusi sopimus sitoo oleellisesti Finnairin johdon käsiä ja vesittää todellisen tervehdyttämisen ja oikean uudistumisen – valitettavasti. Ehkä joku fuusio toisen kanssa voisi auttaa?
Uudella toimarilla ei tule olemaan helppoa. Saas nähä, meneekö Finnair kuitenkin lopulta konkkaan? Sanoisin Nykäsen termein: fifty-sixty! Itse en haluaisi omistaa Finnairin osakkeita.
Mitä tulee lentoturvallisuuteen… kokeneita lentäjiä tärkeämpää voipi olla moderneilla koneilla lentäminen – Finnairin konekanta on ollut melkoisen vanhaa. Saakohan koneiden uudistusprosessin läpivietyä? Hope so ennen kuin konkka kolkuttaa.
Kun sais edes niiden tympeiden vahojen lentoemojen tilalle nuoria, hymyileviä ja palveluhalukkaita tyyppejä – auttaisi myös markkinoinnissa! Nuoret vasta koulutetut emot on työnnetty pois ja vanhat jatkaa murjottamistaan – great!
Sinivalkoiset siivet? Yx hailee! Air Berlin voisi ottaa Finnairin hommat hoitaakseen: hinnat kohdallaan ja palvelu loistavaa…..
Taitaa jutut Finnairin erinomaisuudesta olla samanlaista aivopesua kuin tarinat muustakin suomalaisten erinomaisuudesta.Maailman parhaista elintarvikkeista,heh heh,kauniista ja puhtaasta maasta,hyvistä sosiaalieduista,osaavasta rakentamisesta,hienosta arkkitehtuurista,maailman parhaasta terveydenhoidosta,alhaisesta eläkeiästä,kovasta työmoraalista josta johtuen suomalainen on maailman paras ja ahkerin työläinen ja onhan näitä ja uskoohan näihin moni.Mutta voihan se olla että monen silmät ovat maailmalla nähneet ihan muuta,parempia lentoyhtiöitäkin ja tietysti lentäjiäkin.
Ja toden totta, tosta listasta meinasi ihan unohtua,SUOMALAISET MAAILMAN REHELLISIMMÄT JA PARHAAT POLIITIKOT!!!!!- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.