Uusimmat › Keskustelu › Opiskelu, työnteko ja yrittäminen › Yleistä opiskelusta, työnteosta ja harjoittelusta › Espanjan ”veroilmoitus”/”retenciones”/”declaracion de hacienda”
- Tämä aihe sisältää 6 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 vuotta, 6 kuukautta sitten Ritacasanueva toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Hei!
Olen töissä espanjalaisessa firmassa, ollut reilun vuoden, ja nyt joku aika sitten työkaverit alkoivat puhua, että pitää tehdä ”retenciones” tai ”declaracion de hacienda”, eli jonkin sorttinen veroilmoitus. Kumma vaan, kukaan ei tunnu osaavan sitä itse tehdä, vaan pitää maksaa jollekkin ”gestorille”, joka sen tekee toisen puolesta ja voi siten saada huomattavasti paremmat ”palautukset”.
En minäkään sitä itse osaa ja sen taitaakin tehdä tulevalla viikolla joku appiukon tuttu. Mutta jos sen osaisi tehdä ensi kerralla itse.
Jos täällä olisi joku, joka tietää, mitä siihen tarvitaan? Mulla nyt on tuo työpaikalta saatu ”certificado de retenciones”, missä viime vuoden palkka ja maksetut verot, mutta siihen varmaan voi ilmoittaa maksetut vuokrat? Ylipäänsä jos joku voisi tehdä simppelin listan mitä sellaiseen tarvitaan ja mihin sen kanssa mennään? Tarvitaanko maksukuitteja, vuokrasopimuksia, tilitietoja…?
Onko sen tekemiseen aikarajaa? Olen kuullut, että toukokuun aikana? Ja onko vakavaa jos se jää tekemättä?
Vai kannataako se vaan sitten aina teetättää jollain joka osaa?
Kauhia kun tuli tekstiä. Kaipa nämä tarvittavat lappuset selviää joka tapauksessa sen apen tutultakin jossain vaiheessa (tunnetusti sitten viimetipassa). Mutta jos joku tietää ja jaksaa vaivautua, saattaahan tästä hyötyä joku muukin.
Gracias y les deseo a todos un feliz día! 🙂
Meema kirjoitti:Hei!
Olen töissä espanjalaisessa firmassa, ollut reilun vuoden, ja nyt joku aika sitten työkaverit alkoivat puhua, että pitää tehdä ”retenciones” tai ”declaracion de hacienda”, eli jonkin sorttinen veroilmoitus. Kumma vaan, kukaan ei tunnu osaavan sitä itse tehdä, vaan pitää maksaa jollekkin ”gestorille”, joka sen tekee toisen puolesta ja voi siten saada huomattavasti paremmat ”palautukset”.
En minäkään sitä itse osaa ja sen taitaakin tehdä tulevalla viikolla joku appiukon tuttu. Mutta jos sen osaisi tehdä ensi kerralla itse.
Jos täällä olisi joku, joka tietää, mitä siihen tarvitaan? Mulla nyt on tuo työpaikalta saatu ”certificado de retenciones”, missä viime vuoden palkka ja maksetut verot, mutta siihen varmaan voi ilmoittaa maksetut vuokrat? Ylipäänsä jos joku voisi tehdä simppelin listan mitä sellaiseen tarvitaan ja mihin sen kanssa mennään? Tarvitaanko maksukuitteja, vuokrasopimuksia, tilitietoja…?
Onko sen tekemiseen aikarajaa? Olen kuullut, että toukokuun aikana? Ja onko vakavaa jos se jää tekemättä?
Vai kannataako se vaan sitten aina teetättää jollain joka osaa?
Kauhia kun tuli tekstiä. Kaipa nämä tarvittavat lappuset selviää joka tapauksessa sen apen tutultakin jossain vaiheessa (tunnetusti sitten viimetipassa). Mutta jos joku tietää ja jaksaa vaivautua, saattaahan tästä hyötyä joku muukin.
Gracias y les deseo a todos un feliz día! 🙂
todella tietämättömyyttä kun on töissä ollut reilun vuoden ja asiasta ollaan tietämättä mitään?
(sorry, näin ajattelin ensimmäisenä luettuani aloituksen)Minä neuvoisin ensimmäisenä ottamaan pikaisesti yhteyttä gestoriaan veroasioiden tiimoilta.
Lisäksi en pihistelisi muutamaa kymppiä / yhtä satasta gestorian palveluksesta.
Olen 99 %;sti varma sanktioiden paukkumisesta verottajan taholta, jos verot jää myöhästyvät / jää hoitamatta. Verottaja on kiristänyt otettaan mm, verojen suhteen. Toinen vaihtoehto on pakata tavarat autoon ja hissun kissun
hipsiä Suomeen…kaksoisverotus ei taida onnistua EU:ssa?Omakohtaisesti voin kertoa että vuoden 2011 verot maksaessani pankkiin, pankki unohti postittaa verottajalle edelleen lähetettävän kappaleen. Marraskuu 2012 verottaja lähetti kyselyn kappaleesta vaikka maksetut verot näkyivät kyselyssä, mutta kun ei ollut saanut kappaletta…homma seisoi…No gestoria hoiti homman kuntoon.
Hei,
Jos saat palkkaa vain yhdestä paikasta ja muita palkka- tai pääomatuloja ei ole ja vuoden bruttopalkka on alle 22.000€, niin veroilmoitusta ei tarvise tehdä. Et kuitenkaan voi myöskään saada veronpalautusta jos sinulta on peritty liikaa. Gestoria veloittaa noin 50€ yksinkertaisen veroilmoituksen teosta.
Verottajan sivuilta voi myös tulostaa veroehdotuksen, mutta ei taida ensimmäisenä vuotena onnistua koska siinä kysyvät edellisvuoden tietoja. Työnantajan tulee antaa sinulle certificado de retenciones lappusen, viet sen ja vuokrasopimuksen gestoriaan ja siinä se.. siellä kyselevät perhetilannetta, onko lapsia, oletko maksanut vapaaehtoisia eläkemaksuja…jneSaludos
Janne Madrid
kun ;
1. Olit vain yhden tyonantajan palveluksessa vuonna 2012
2. Voit tehda vuokravahennyksen jos olet hankkinut vuoden aikana alle 24.100€
Jos vuokrasopimus on vain sinun nimissasi vahennys on sinun hyvaksesi 100% ja jos se on vaikka sinun ja asuinkumppanisi nimissa vahennys jaetaan 50% ja 50%.
3. Jos olet hankkinut alle 22.000€ vuonna 2012 (yhdelta maksajalta ja kaikki tulo Espanjalaiselta tyonantajalta) ei sinun tarvitse tehda veroilmoitusta jos et halua tehda vahennyksia.
4. Voit simuloida veroilmoituksen ja katsoa tuloksen ja sen mukaan paattaa jatatko sen verottajalle vai et.
Tama tapauksessa 3.
Otat mukaan passin, residenssin, ”certificado de retenciones” vuokrasopimuksen, pankkitilinnumeron ja muut mahdolliset vahennyksiin oikeuttavat todistukset.
Veroilmoituksen voit tehda netin kautta (siella on sinun tietosi valmiina)http://www.agenciatributaria.es/AEAT.internet/Renta2012.shtml
Voit pyytaa verotoimistoon ajan ja esittaa sen siella. Por teléfono en el 901 22 33 44 (Servicio Telefónico de Cita Previa), de lunes a viernes, de 9 a 19 horas.
Voit maksaa esim. gestorialle sen tekemisesta. Ottaavat noin 50€
Aikaraja: 28 Kesakuuta 2013
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Huomioi myos ulkomailta saadut tulot ja/tai tyottomyyskorvaus, nain maksajia olisi enemman kuin 1 jolloin veroilmoituksen jattaminen on pakollinen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++Gestoriassa veroilmoituksen tekeminen ei lisaa palautusten maaraa millaan tavalla,ainut ero on se etta Gestoria tietaa tarkalleen mita vahennyksia voi laittaa ja itselta voi unohtua.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++Muuten veroilmoituksen teko on hyvin yksinkertaista ja helppo oppia.
Espanjasta tyo/elaketulonsa hankkivaa koskee toisenlaiset verotusmaaraykset kuin esim. Suomalaisia elakelaisia.
ylimaaraisena pidatetyn ennakonpidatyksen.
”Jos saat palkkaa vain yhdestä paikasta ja muita palkka- tai pääomatuloja ei ole ja vuoden bruttopalkka on alle 22.000€, niin veroilmoitusta ei tarvise tehdä. Et kuitenkaan voi myöskään saada veronpalautusta jos sinulta on peritty liikaa.”
”Verottajan sivuilta voi myös tulostaa veroehdotuksen, mutta ei taida ensimmäisenä vuotena onnistua koska siinä kysyvät edellisvuoden tietoja
”Sen saa myos ilman edellisen vuoden ”casilla 620” tietoa. Siina tapauksessa pyydetaan pankkitilinnumeroa.
Hola Suomenkielinen..
Ok, en tiennyt että tilinnumerolla voi veroehdotuksen myös saada. Veronpalautuksesta olen eri mieltä, miten voi saada palautusta jos ei tee veroilmoitusta?
Tarkoitin että veroilmoitusta ei tarvi tehdä, mutta sen toki voi tehdä…jos tulot alle 22.000 ja vain yhdeltä maksajalta..
SaludosJanne Madrid
varmaan ”malentendido”.
4. Voit simuloida veroilmoituksen ja katsoa tuloksen ja sen mukaan paattaa jatatko sen verottajalle vai et.
Tarkoitan talla etta alle 22.000€ tuloissa kannattaa katsoa tulos ja sitten paattaa jattaako veroilmoituksen vai ei.Useasti jaa palautusten puolelle. Tama tietysti riippuu ennakonpidatyksista ja vahennyksista.
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.