Eriarvoisuutta Espanjassa – Restaurante el Pilar, el Chorro

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Eriarvoisuutta Espanjassa – Restaurante el Pilar, el Chorro

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Kari
    Kari Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.07.2006
    Kirjoituksia: 175
    Vastauksia: 1456

    Olen asunut Espanjassa vuodesta 1994 alkaen ja saanut nauttia ravintoloissa maukkaasta ruuasta, sekä hyvästä palvelusta ja ystävällisestä ilmapiiristä pääsääntöisesti kaikissa niissä paikoissa, joissa olen murkinoinut. Seurueestani riippumatta olen kokenut olevani tervetullut asiakas ja suomalaisuudestani on usein herännyt kiinnostunutta ja positiivista keskustelua, aivan samoin kuin liikkumavälineenäni olevasta moottoripyörästä.

    Tämänpäiväinen moottoripyöräretkemme Malagasta noin 50 kilometriä sisämaahan sijaitseville El Chorron järville oli valitettavasti tyystin toiseen äärilaitaan kolahtava kokemus.

    Kuninkaiden polun kalliot
    Kuninkaiden polun kalliot

    Olimme tulossa kolmen pariskunnan voimin moottoripyörillä Aloran suunnasta El Chorron järville ja pysähdyimme ”kuninkaiden polun” kohdalla olevalle parkkipaikalle maisemia ihastelemaan. Samalla katseemme jämähti etuvasemmalle tien vieressä olevaan ”Restaurante el Pilar” -ravintolaan ja heidän tienvarsimainoksiinsa.

    Tällainen ravintola
    Näkymä ravintolaan kuninkaiden polun levikkeeltä

    Terassi vaikutti tyhjyydestään huolimatta viihtyisältä, eli mopot parkkiin ja tuttavuutta tekemään.

    Lupaava alku…

    Kaikki vaikutti aivan normaalilta ja kuuden hengen seurueemme tilasi janojuoman lisäksi grillissä tiriseviä herkkuja. Muu osa seurueestamme päätyi kana-annoksiin, mutta allekirjoittanut valitsi grillissä valmistumista odottavien herkkujen joukosta grillimestarin minulle erityisesti suositteleman ja osoittaman Argentiinalaisen fileen. Jokainen valitsi annoksiinsa perunoiden sijasta salaatin.

    Tyytyväistä elämäniloa ja positiivista odotusta uhkuva seurueemme veti tähän aiemmin tyhjähköön ravintolaan magneetin tavoin lisää sekä ulkomaalaisia että paikallisväestöön lukeutuvia huikopalan tarvitsijoita. Elämä hymyili, juomat olivat huurteisia ja varjoisan terassin alla oli kiva parantaa hyvässä seurassa maailmaa – juuri tilattujen herkkujen valmistumista odotellessa.

    Mutta mitä ihmettä…

    Argentiinalaisen tarjoilijarouvan vastaanottohymyn sävy muuttui sillä silmänräpäyksellä, kun Espanjalaisia seurueita kerääntyi terassille. Jäimme paitsioon jo alkumetreillä, sama kävi myös kahteen naapuripöytään tulleille brittiseurueille.

    Ihmetyksemme alkoi jo siitä, kun omien annostemme kanssa samoja annoksia tilanneille Espanjalaisille kiikutettiin meidät jonossa ohittaen valtaisat liha-annokset kullekin, ja jokaiselle omat salaatit – aivan tilausten mukaisesti, kuten itsekin tilasimme.

    Totesimme tulleemme ohitetuiksi jonossa, mutta eipä se maailma siihen kaadu, kohta varmaan on meidän vuoromme. Niin olikin, meidän kunkin eteen läntättiin hätäisesti pienet leipälautaset ja keskelle tuotiin kaikille yhteiseksi yksi pieni hikinen salaatti – pienempi kuin yksikään naapuripöydän hidalgojen salaateista. No, kohta varmaan tulevat lihat, eli siitäpä sitten syömään alkupaloja. Oli ainakin leipää, öljyä ja suolaa.

    Ongelmat alkavat…

    Yllätys olikin suuri, kun kuuden hengen seurueemme keskelle ohimennen viskattiin pieni lautanen, jossa oli pari kälyistä kanankoipea ja -siipeä, yksi kuivunut rintapalan puolikas ja pari peukalonpään kokoista kylkiluun pätkää, nekin pelkkää rustoa ja läskiä.

    Parit tapakset kuudelle a'la Restaurante el Pilar - 75 Euroa kiitos!
    Parit tapakset kuudelle a’la Restaurante el Pilar – 75 Euroa kiitos!

    Naapurin espanjalaisseurueen isukki sensijaan näytti vetelevän allekirjoittaneen erikseen tilaamaa Argentiinalaista erikoisfilettä huiviinsa mitä parhaimmalla ruokahalulla. No, ehkä nuo pari pikkupeukalon kokoista läskillä vuorattua rustonpätkää katsottiin ravintolan toimesta aivan riittäviksi jollekin ulkomaalaiselle, tilauksesta viis.

    Noiden nenämme eteen paiskattujen muutaman lihanriekaleen huiviin heittämisessä meni tasan pari minuuttia, ja jäimme edelleenkin ylinälkäisinä elättelemään toiveita annostemme saapumisesta ”…kohta ne varmaan tulevat, täytyyhän niiden grillata lisää, kun vahingossa antoivat annoksemme naapuripöytään… odotetaan rauhassa, mikäs tässä odotellessa, kiva päivä….”

    Sopiihan sitä noinkin haaveilla… mutta hei, meillähän oli asiat sentää hyvin; naapuripöytien brittiherrasväki ei ollut päässyt edes näin pitkälle, heidät oli ei pelkästään ohitettu, vaan tyystin sivuutettu. Harmitti ja säälitti heidänkin puolestaan, kovasti ihmeissään olivat itsekin.

    Mittamme täyttyy…

    Voisin kirjoittaa terassin tapahtumista paljonkin, mutta jätetäänpäs muutamat fiilikset kommentoimatta, koska ne eivät ole erityisen mairittelevia tuota argentiinalaiskuppilaa ja sen toimintaa kohtaan. Lasimme joka tapauksessa tulvivat siinä määrin ylitse, että päätimme siirtyä laskuvaiheeseen ja painua tyydyttämään nälkäämme aivan jonnekin muualle. Tätä paikkaa tuli nähtyä tälle elämälle aivan riittävästi.

    No niinhän siinä sitten loppupelissä kävi, lasku oli kyllä noista muutamasta nahanriekaleesta baarille suhteellisen hyväkatteisen oloinen, melkoinen huumorikäsitys heillä kieltämättä oli. Normaalikuppilassa joku 15 Euroa koko laskusta olisi ollut jo paljon, mutta tämä Restaurante el Pilarin mamma oli saanut väännettyä laskun numeroiksi hulppeat 75 Euroa. Naurustamme ei meinannut tulla loppua, vai oliko se siinä vaiheessa jo itkua, en muista.

    Tuleehan siinä kuppilalle kieltämättä parempi kate, jos ensin myy jotain ja sitten ei toimitakaan – mutta laskuttaa kuitenkin täyden toimituksen täysillä mausteilla ja extroilla. Tuli siis keittiöreissu ja painuin laskun kanssa mamman juttusille. Vahinkoja voi sattua, se on inhimillistä, mutta henkilökohtaisesti koko tilanteen alusta loppuun läpi käyneenä voin vakuuttaa, että kyseisen ravintolan menettelymallit ulkomaalaisia asiakkaita kohtaan ovat omakohtaisen kokemukseni mukaan ala-arvoisia, ne eivät olleet mitään vahinkoja. Olimme ulkomaalaisia, joita kohdeltiin kuin saastaa.

    Selvittelyt alkavat…

    Mamma ei ottanut kuuleviin korviinsa selvityspyyntöäni ja reklamaatiotani, vaikka sokeankin oli helppo nähdä tapahtuneet virheet ja välinpitämättömyydet. Loppupelissä mamma rupesi jo huutamaan, ei pelkästään minulle, vaan kiersi terassin pöydät läpi ja haukkui meitä hulluiksi ulkomaalaisiksi. Oli kiva silmät pyöreänä ja kovasti huvittuneena seurata mamman käyttäytymistä. Huvinsa kullakin, mutta koin tilanteen koomiseksi.

    Pattitilanteeksihan se meinasi lipsahtaa, mutta lopulta ilmoitin maksavani laskun ja pyysin kuittia täydestä maksusta – ja sen lisäksi – vaadin virallista valituskirjaa La Hoja de Reclamación. Mamma oli olevinaan tyystin tietämätön tuollaisen asiakirjan olemassaolosta ja lakimääräisyydestä. Yksi paikallisista espanjalaisista herrasmiehistä kuitenkin valisti argentiinalaismammaa sen verran vakavissaan, että perille meni ja oikein kunnolla. Sillä hetkellä mamma ymmärsi olevansa enemmän kuin heikoilla jäillä ja ääni kellossa muuttui.

    Loppu hyvin – kaikki hyvin

    Tuiskimista asia ei kuitenkaan muuttanut minnekään, mutta miehekkäiden **** -sanojen säestämänä mamma sai sähistyä suustaan, että jos hän sitten heittää 75 Euron laskustaan pois 50 Euroa. No niin, nyt summat alkoivat olla edes hieman sinne päin. Heitin mammalle 50 Ekee kouraan ja totesin extran olevan tippiä kokemastamme hyvästä palvelusta ja mahtavista eväistä.

    Lopputulos…

    Henkilökohtaiseen ja kuusihenkisen seurueemme omakohtaiseen kokemukseen perustuen en voi suositella el Chorrossa olevaa Restaurante el Pilaria ainakaan ulkomaalaisille.

    Restaurante el Pilar, el Chorro - ei voi suositella
    Restaurante el Pilar, el Chorro – ei voi suositella

    Jos joudutte vastaaviin tilanteisiin:

    • Esittäkää vaatimuksenne faktoihin perustuen
    • Esittäkää ne rauhallisesti ja asiallisesti
    • Yrittäkää sovitella
    • Tarvittaessa pyytäkää virallinen valituskirja
    • Mikäli valituskirjaa ei ala löytyä, vaatikaa sitä – ja pysykää vaatimuksessanne (kyse on pokerin peluusta)
    • Ottakaa valokuvia
    • Säilökää kuitit
    • Kertokaa kokemuksistanne Orkissa ja myös suoraan kavereillenne!
    • Kertokaa myös positiivisista kokemuksistanne!
    • jne…

    Turhaan tuollaisista kuitenkaan on yöuniaan menettää ainakan pienen takia, mutta joskus on järkevää myös kuppilan itsensä kannalta tuoda esille havaitsemansa vääryydet.

    TÄRKEÄÄ!

    Haluan erityisesti korostaa sitä, että kyseessä on harvinaislaatuinen poikkeustapaus, eikä sitä voi millään lailla yleistää. Espanja on upea maa ja erityisen upea, kun poikkeaa sivuun tavanomaisilta turistialueilta.

    ——————
    16.7.2007 edit by Kari: Lisätty kaksi kuvaa

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Old Chap
    Old Chap Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.07.2006
    Kirjoituksia: 106
    Vastauksia: 2386

    Olen ylpeän onnellinen siitä, että osasitte valittaa. Turhan moni nielee tilanteet ja maksaa turhasta jääden kärsimään ikävää lopuksi elämäänsä – tuntuuko tutulta, eikös vain?

    Tuo valituskirja (La Hoja de Reclamación) on muuten todella vahva väline Espanjassa, se kannattaa turistienkin muistaa. Mutta mikä sen sitten niin vahvaksi tekee, onhan Suomessakin kuluttaja-asiam… eikun Espanjassa todella sitten tapahtuu, jos asiasta tehdään oikeanmuotoinen valitus. Ja prosessiin saattaa monasti liittyä myös verotarkastus, joten. Siinäpä se.

    Itse opin asian konkreettisesti vuosia sitten, jolloin huonekaluliike toimitti tilattujen ja maksettujen tuolien sijasta väärät, heidän omassa kuvastossaankin olleet lähes puolta halvemmat. Kävin liikkeessä, opettelin uusia sanoja, uskoin, toivoin ja likipitäen rakastin kunnes viimein räjähdin ja vaadin äänekkäästi saada sen kirjan käsiini (saatuani asiaan viimein asianmukaiset neuvot).

    Jo loppui vääntely. Liikkeen pomo suorastaan juoksi paikalle, latoi kauppahinnan palautuksen käteisenä tiskille ja lupasi noudon väärille tavaroille samana päivänä – aivan kuten kuluttajaviranomainen (mikä sen instanssin nimi nyt onkaan, Fuengirolan kauppahallin kivijalassa) oli minua ohjeistaessaan ennustanut.

    Mutta … lukekaa vielä kerran Karin toimintaohjeet. Todella selkeästi sanottu ja kun silleen toimii, niin pääsee vähemmällä ja melko varmasti suotuisaan tulokseen.

    Kiitos Kari kokemuksesta!

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Willi
    Willi Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.01.2007
    Kirjoituksia: 28
    Vastauksia: 792

    Kiitos Kari kertomuksesta ja ohjeistuksesta. Oli todella mielenkiintoista lukea myös tämänlainen kertomus. Itse en ole el Chorroon päin ehtinyt menemään. Viimekesänä reissut sioittui enemmän tuonne villafranca de nuevan suuntaan. Sitä edeltäneenä kesänä suunattiin Valenciaan. Kertaakaan emme ole joutuneet pyytämään tuota valituskirjaa La Hoja de Reclamación. Hyvä on kuitenkin tietää miten toimia tilanteessa jos yksin joudun kyseiseen tilanteeseen ja joudun pyytämään valituskirjaa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Masa
    Masa Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 04.09.2006
    Kirjoituksia: 179
    Vastauksia: 303

    Espanjalaista kuluttaja-asiaa löytyy myös Suomen Kuluttajaviraston sivuilta.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Rellamada
    Rellamada Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.01.2007
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 125

    Kiitos kovasti tuon ravintolakokemuksen ja siihen liittyvien vinkkien jakamisesta. Myös tuolla HOT:n kirjoituksessa oli asiaan liittyvä tärkeä suora linkki: valituskaavakkeen täyttämisohjeet.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.