Uusimmat › Keskustelu › Asuminen ja eläminen › Hintatasot › Auton osto Espanjassa
Merkitty: karvareuhka
- Tämä aihe sisältää 200 vastaukset, 30 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 vuotta, 1 kuukausi sitten
mañana mañana toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Kyseessä on käsittääkseni käytetyt autot eli verojippoa tuskin on. Jos verot maksettu jo Britteihin, niin ei kai siinä mitään lisämaksuja tule. Kaippa ne kilvet tulee vaihtaa espanjalaisiin, mutta se tuskin on iso juttu.
ohitella pelkääjän penkillä ajaessa 8)
Kilpien vaihto on pikku juttu. Jos kaikki on auton ja paperien suhteen kunnossa. Ja maksaa. Vähemmän jos kaiken hoitaa itse, ja siinä on bonuksena kivaa ajankulua ja espanjan kielen katsastus- ja autosanaston ja lakitekstin kertaamista.
Tätä kilpienvaihtoa on käsitelty ja arvottu täällä paljonkin.Hakutoiminnolla taitaa löytyä?Monissa maissa autojen katsastajat antavat tilastoja siitä mikä automerkki on ollut luotettavin, ts reputtanut vähiten katsastuksissa. Löytyiskö Espanjasta vastaavaa tilastoa?
mañana kirjoitti:Ystävä vinkkasi yhtä brittimiestä agentikseni auton metsästykseen. Sain häneltä puhelun eilen. Brittirekkareissa saisin hänen kauttaan loistopelin ja ihan pilkkahintaan. Autoja tuodaan Briteistä tänne. Hmm… mielenkiintoista. Onkohan tässä joku jippo?
Right hand drive. Jälleenmyyntiarvo paska täällä mantereella.
Säälittävä avaus muuten tässä säikeessä. Yhden auton takia ollaan valmiita juoksuttamaan ystäviä ym. paskaa.
Anna olla sen kärryn jos ei kerran myy ja mene potkimaan seuraavasta renkaita. Kyllä maailmassa autoja – ja automyyjiä piisaa.
Mulla ainakin kiinostaisi kuinka tässä autokaupassa oikein kävi. Tuliko kauppaa, vaihtuiko väri vai valitsitko Britti biilin höger ohjauksella `?
Olen harrastuksena maalaillut ja ruostekäsitellyt autojani. Teetetyn maalauksen suurin kustannuserä on työ. Sen määrään vaikuttaa olelliisesti auton pintojen kunto sekä haluttu lopputulos. Jos haluat helmiäispinnan, niin kalliiksi käy. Säästää voi sitten myös siinä maalataako koko kori samalla. Kysymys kuuluu: kun avaat oven, pitääkö karmien näyttää valkoisilta?
Valkoisen pinnan saa aikaan akryylimaalilla, joka ei vaadi päälle edes lakkaa.
Maali + tarvikkeet maksavat noin 250 euroa. Työllä ei ole ylärajaa. Tehtaan linjamaalauksen tasolle päästäkseen liikutaan tasolla 2000 – 3000 euroa (ilman ylärajaa, pahin taitaa olla Rolls Royce, jonka uudelleenmaalausta ei voi eikä pidä alle 10.000 ostaa, se kun on siinä määrin vaikea tehdä oikein). Linjamaalaus on taidetta enemmän kuin tiedettä. Linjat viritetään aikaa ja rahaa säästämättä. Harva amattimaalarikaan pääsee työn laadussa oikein viritetyn linjan tasolle.
Mainuttu 700 euroa on sen verran halpa, että alvit ja maalit pois laskien työn bruttohinnaksi jää alle 300 euroa. Jos työ on hyvin tehty, jäisi bruttopalkaksi noin 3 euroa tunnilta, mikä ei ole lainkaan uskottavaa.
Itse lasken auton maalauksen maksavan minulle noin 300 euroa per kiesi, kun teen kaiken itse ja välineet ovat jo suurimmaksi osaksi olemassa. Lasken säästäväni 90 %. (Ruostekäsittely maksaa itse tehtynä alle 100 euroa ja maksaa teetetynä yli 1000 euroa, joten sekin on tuottava harrastus.)
Maalaus käy harrastuksesta, mutta sen hankkiminen ostopalveluna ei yleensä ole järkevää (pois lukien arvokkaat keräilyharvinaisuudet).
Valkoisen värin saa aíkaan ilman maalaustakin. Periaatteessa auton voisi yliteipata. En ole koskaan yliteipannut itse, mutta uskoisin, ettei se ole kovin vaikeaa. Kerran kysyin teipin ja tarvikkeiden hintaa ja sain materiaalikustannuksiksi 400 euroa per silloinen auto. Teippaus voisi onnistua teetettynä automerkistä riippuen tonnilla tai parilla pinnan kunnosta riippuen.
Kun meitä on kaksi kaikkien alojen asiantuntijaa jotka haluavat avautua kaikesta kokemastaan kirjoittelemalla orkkiin, niin huolimatta alhaisesta iästäni , alle 70v., ja huolimatta siitä , että olen tehnyt monenlaista elämäni aikana, mahtuu kokemuksiini myös autojen maalaus.
Minä maalailin autoja aikana jolloin yleensä vielä käytettiin yksikomponenttimaaleja siis maalit ohennettiin tinnerillä, tosin uudemmat metodit olivat jo myös käytössä. Harrastus, siksi sitä pitää sanoa , sai alkunsa suvussa olleen ammattimaalarin innostamana.
Ja eräskin kosla tuli maalattua.
Siksi luenkin hieman hämmentyneenä Abson käsitystä autojen maalauksesta, koska itse kertoisin asiasta hieman tai itse asiassa aivan toisin.
Mutta näin erilailla asiat voi nähdä.
Toki onnittelen Absoa siitä , että hänellä harrastelijana on ollut mahdollisuus ostaa tai vuokrata asiaankuuluvat tilat tätä taiteellista harrastusta varten. Investoinnit eivät ole ihan pienet jos haluaa päästä ja niinkun Abso kertoo, hän pääsee ammattimaiseen lopputulokseen.
Maalaamossa pitää olla pölytiivis maalauskammio joka samalla yleensä toimii kuivauskammiona . Siellä auto ylimaalataan ja sen jälkeen lämmöllä kuivataan prosessin nopeuttamiseksi.
Tietysti maalaamossa on asiaankuuluvat paineilma- ja ilmastointijärjestelmät , joita ilman ei ensiluokkainen jälki synny.
Toisaalta kohtuullista jälkeä syntyy , osaavissa käsissä , kadunvarrellakin ja käyttäen spraypurkkimaaleja ja peittämiseen lehtiroskiksesta sanomalehtiä.
Viimeksi maalasin tällä expresmetodilla erään väliaikaiskäytössäni olleen Cordoban helmat ja keulan ja takapuskurin ja siitä alaspäin. Maalatut osat onnistuivat niin hyvin , että sitten näytti muu auto sangen kulahtaneelta.
Kaikenkaikkiaan , harrastuksena aika mukava , ammattina vaativa . Oikeat ja hyvät automaalarit ovat taiteilijoita sen lisäksi , että ovat kovan luokan käsityöläisiä.Autokauppa ei lähtenyt tinkaamaan kun soitin. Kummallisia kauppiaita. Ja tämä ”englantilainen agentti” osoittautui oikeaksi pelleksi. Hän soitti minulle pokkana ja kertoi, että hänen ”asiakkaansa” antoi juuri vaihdossa etsimäni auton ja lupasi tuoda auton oikein kotiovelleni koeajoa varten. Hän tosiaan toi auton, ja ajelin sillä. Ajettuja kilometrejä oli hintaan nähden liikaa eikä auto oikein tuntunut kunnolla kiihtyvän.
Menin sitten mielenkiinnosta milanuncios.com -sivustolle tekemään hintavertailuja kyseisen vuoden mallista ja kappas kappas, siellä se agentin ”asiakkaankin” auto oli tyrkyllä. Hinta tosin 3000 euroa halvempi ja hinnan vieressä luki, että tinkauskohde! Autokauppa sitä myi. Agentti kuvitteli, etten osaa käyttää nettiä.
Vieläkään ei ole autoa ei. 🙁
Siksi luenkin hieman hämmentyneenä Abson käsitystä autojen maalauksesta, koska itse kertoisin asiasta hieman tai itse asiassa aivan toisin.
Voisiko joku joskus kirjoittaa ihan asiaakin? Edes vahingossa?
Kohtuullisen hyvä, joskin pinnallinen, esitys löytyy tästä: http://www.autoverkko.fi/auton-maalaus/
Se, mitä halusin sanoa, oli se, että hyvä maalaus maksaa teetettynä paljon, koska työmäärä on melko suuri. Itse tekemällä auton maalaa noin 300 eurolla. Teetettynä hinta tuppaa nousemaan kymmenkertaiseksi tai yli.
Se, missä minä maalaan, on oma asiani.
Minun mielestäni on kiva tehdä erilaisia asioita. Viime viikolla puhtaaksimuurasin. Santiago repeää tietysti tästä ja julistaa, ettei Abso ole muurari. Juu, ei ole, mutta tekee silti ammattimaista jälkeä. Ah, ja tänään korjasin elektorniikkaa, ja sain laitteet toimimaan vaihtamalla pari oikosulun polttamaa piirilevyä. Juu, enkä laskuta mitään , mutta kaverit sitten lainaaavat vaikkapa tehtaansa maalauslinjaa. Huomenna ajattelin tarkistaa parit vikavirtasuojakytkimet, kun on perusteltu syy epäillä, etteivät toimi.
Where is your problem Santiago?
Nyt kun autonmaalaus on käsitelty voin ehdottaa omaa ratkaisuani sähkötöiden suhteen. Toivottavasti ehdotuksen sävy tyydyttää , pyrin kyllä asiallisuuteen. Valitan jo etukäteen jos kykyni eivät yllä Abson vaativan maun edellyttämälle tasolle
Vaihda ne vikavirtakytkimet , mitä niitä tarkistelemaan. Hommahan on helppo ja osat halvat. Toisaalta , enhän mä voi tietää missä maassa kyseiset kytkimet sijaitsevat joten mielipiteeni voi olla aivan väärä.
Mutta meillä Espanjassa se menisi noin.
My problem is everywhere.Miksi joku haluaisi maksaa vähänkään isompaa kauppaa, esim. autoa, käteisellä? Eihän tällaisia rahoja pidetä käteisenä kotona normaalisti. Tai jos pidetään niin se on hälytysmerkki rahan mahdollisesti laittomasta alkuperästä. Riskiä sisältyy myös myyjälle sen vastaanottamisesta. Myyjällä täytyy olla mahdollisuus todistaa rahan alkuperä. Itse en myisi tai ostaisi autoa käteisellä vaikka se olisi laillistakin, vaan aina pankin kautta tilisiirtona. Käteisellä voi maksaa pankin kautta myyjän tilille helposti ja pienillä kuluilla. Pankki vaatinee maksajalta passin henkilöllisyyden todentamiseksi.
El 19 de noviembre de 2012 ha entrado en vigor la normativa (Ley 7 / 2012) que prohíbe pagar más de 2.500 en efectivo. Sólo afecta a las operaciones comerciales en las que interviene
En las transacciones en las que sólo participan dos particulares sí se puede pagar cantidades superiores a esta cifra en metálico.19 Marraskuuta 2012 voimaan tulleen lain mukaan on kiellettya maksaa yli 2.500€ ostoksia (koskee myos remontteja ym.)kateisella kun toinen kaupan osapuolista on ammatinharjoittaja.
Kun kaupan molemmat osapuolet ovat yksityishenkiloita ei tassa ole mitaan rajaa. Esim. autokauppa ottaen huomioon etta yksityisten valisissa auto ym. kaupoissa joihin liittyy varainsiirtovero tehdaan siita joka tapauksessa ilmoitus/maksu verottajalle.
Verottaja lupaa 25% sakkoja kaupan arvosta ja voi sakottaa ostajaa, myyjaa tai molempia samanarvoisesti.
Jos jompikumpi ”kaupantekijoista” katsotaan maksukyvyttomaksi lankeaa maksu toiselle osapuolelle.Si no cumples esta normativa te enfrentas a una multa del 25% del valor de la transacción. Hacienda podrá exigir el abono de la sanción al pagador, al comprador o a ambos a partes iguales. Si uno de los dos se declara insolvente, el otro tendrá que hacer frente a la deuda.
Ei-residenttella sama summa on 15.000€. (Turistit)
mañana kirjoitti:Kyseessä on käsittääkseni käytetyt autot eli verojippoa tuskin on. Jos verot maksettu jo Britteihin, niin ei kai siinä mitään lisämaksuja tule. Kaippa ne kilvet tulee vaihtaa espanjalaisiin, mutta se tuskin on iso juttu.
Myönnän heti oitis, että tietopäivitykseni ei ole ihan tuore, joten tarkistakaa!
Verottajalla on ollut kaikille automerkeille taulukko, minkä mukaan käytetylle autolle tulee ”varainsiirtovero”. Muistamani (?) mukaan kaavake oli 620 ?? IMPUESTO SOBRE TRANSMISIONES
PATRIMONIALES ??Taulukko autojen hinnoista taisi olla: BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO. Löytyy netistä!
Ostohinta ei siis vaikuta verotukseen!
Suomenkielinen varmaan oikoo muistiharhani oitis!
kylla sina ihan oikeassa olet.
Kaytetysta autosta, asunnosta, laivasta/veneesta ja lentokoneesta/helikopterista maksetaan varainsiirtovero ja sen maksaa ostaja.
Miten tama tapahtuu kun auto on vaikka brittirekkarissa ja myydaan Espanjassa; tehdaan kauppa ja sen jalkeen rekisteroidaan Espanjan rekkariin.
Tassa vaiheessa autoa usein kasitellaan tuontiautona joten kannattaa ottaa selvaa ennenkuin ostaa.
Kun kaytetysta autosta maksetaan varainsiirtoveroa (yksityisten kauppa)on verottajalla lista hinnoista ja jos ”kauppahinta” on alle listahintojen kannattaa
1. maksaa verottajan hinnasta laskettava vero
2. maksaa kauppahinnasta ja odottaa maksimi 4 vuotta pyytaako verottaja lisaa.Ostettaessa autoliikkeesta joka tapauksessa esittaa lasku ja 0 veromaksu varainsiirtoverosta.
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.