Autolla Espanjasta Suomeen.

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Autolla Espanjasta Suomeen.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä harrison
    harrison Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 04.08.2007
    Kirjoituksia: 34
    Vastauksia: 84

    Tästä aiheesta löytyy tosin kyllä keskustelua, mutta on tarkoituksemme
    ajaa ensimmäisen kerran omalla autolla Suomeen huhtikuun alkupuolella.

    Kysyisin teidän kokeneiden mielipidettä seuraaviin
    asioihin:

    -mikä on teidän mielestä ”paras” reitti? (ajoaika)

    -nopein ajoaika jollakin tietyllä reitillä? (ajoaika)

    -hitain ajoaika jollakin tietyllä reitillä? (ajoaika)

    -lunta / jäätä vai pakkasta matkan varrella?

    Millaisia asioita turvallisuuden lisäksi olisi huomioitava?

    Sattuneesta syystä olisi tarkoitus ajaa Tallinnaan ja sieltä
    laivalla Helsinkiin.

    Kiitokset jo ennakkoon.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Sun kysymyksiin ei mitenkään voi vastata yhdellä ainoalla oikealla tavalla.
    Pitäisi tietää mistä sä lähdet , millä autolla sä ajat, ketä on kyydissä,oletko rattimiehiä vai ajatko vain pakosta.Onko kiire , vai onko kova kiire , pystytkö tarvittaessa ajamaan päivän ajon jälkeen siihen vielä koko yön päälle.Ajatko yksin jne. jne.
    Mutta vaikka esimerkikinomaisesti Fugesta Stadiin homma voisi mennä näin.
    Lähtö aamulla 5-6:n aikaan ,et joudu ruuhkaan Malagassa ja jos ei matkalla tule vastoinkäymisiä olet illalla ajanut koko Espanjan ja voit olla yötä jossain rajan lähellä.
    Sitten voikin helpottaa tahtia ja ajaa Ranska seuraavana päivänä , Saksa sitä seuraavana ja sitten niinkuin me on yleensä tehty, Saksan ja Tanskan välinen laivamatka , Tanska , sieltä H:gör-H:borg ja sitten Ruotsi ja illalla Stokiksesta laivaan ja Suomeen.
    Tämä on toiminut aina. Nyt kun ollaan eläkkeellä ja ei ole kiire , niin ainakin Espanjassa oltaisiin yötä jossain vähän yli puolivälin.
    Toisaalta nyt kun tultiin Espanjaan matkailuautolla , niin lähdettiin Stadista ja käytiin kääntymässä Norjan Skibotnissa ja sieltä taas Stadin kautta laivalla Saksaan ja sitten pikkuhiljaa sieltä täältä Mijas costalle.
    Niinkuin huomaat vaihtoehtoja löytyy.

    Voihan kysymyksiin tietysti vastata aika yleisellä tasolla.
    Huhtikuussa ei ainakaan rantareitillä pitäisi olla minkäännäköisiä lumivaikeuksia ja se on mun mielestä ehdottomasti helpoin ja nopein reitti keväällä.
    Mä olen aikoinaan nuorempana ja kun mulla oli kunnon Bemari, ajanut yhtä soittoa yli 2100km ja aina kun mahdollista liikenteen puitteissa, pyrkinyt pitämään vauhdin yli (200) kahdensadan.Läpi koko Euroopan.
    Silloin matka joutui aika nopeasti. Nykyään se ei enää onnistu , nopeuksia valvotaan jopa Espanjassa ja liikennemäärät eivät enää mahdollista kyseisiä nopeuksia.
    Ja toisaalta, ollaan oltu Saksassa yli 5 tuntia liikkumatta kun sattui kunnon ruuhka reitille. Ja juuri silloin , jos on tiukka aikataulu, pitää seisokki kuitata yön yli ajolla.
    Huomioitavaa osioon panisin vaikka kehoituksen hommata HYVÄ navigaattori,se helpottaa kummasti urakkaa.
    Tulee mieleen eräskin kerta kun jouduttiin ajamaan Stokiksen läpi pahimpaan ruuhka-aikaan ja siellä oli laajamittaisten tietöiden takia koko läpiajo poikkeusreiteillä jossain sivukaduilla. Ilman navigaattoria oltaisiin siellä varmaan vieläkin.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Don Bavarontti
    Don Bavarontti Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.07.2006
    Kirjoituksia: 113
    Vastauksia: 2154

    meijä kylä 10.30 -Vilafranca ennen Barcelonaa-Freiburg- – Travemünde. Kaksi yöpymistä, siitä minä tykkeen.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Mummeli
    Mummeli Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 03.04.2007
    Kirjoituksia: 3
    Vastauksia: 127

    Sen olemme oppineet, että kaikki vuoristoiset kohdat kannattaa ajaa moottoriteitä. Säästää paljon aikaa ja hermoja. Jos ei ole kiire, voi esim Ranskan tasangoilla ajella muitakin teitä. Meillä oli ennen navigaattoria Micheliniltä tulostetut ajo-ohjeet. Nythän niitä saa myös esim. Google mapista.

    Alkuaikoina emme varanneet hotelleja ennakolta. Silloin tahtoi tulla kinaa, kun minä halusin ruveta etsimään hotellia kuuden maissa illalla, mutta mies, joka meillä ajaa, vasta tunteja myöhemmin. Joskus ehti tulla puoliyö ennenkuin löysimme vapaan huoneen. Joskus mies ajoi yönkin päivän ajon jälkeen.

    Viimeisillä matkoilla olemme olleet matkalla jopa kuusi yötä plus laiva Saksasta Suomeen ja varanneet hotellit ennakolta. Se on miellyttänyt minua. Olisi kiva lähteä keväällä ajelemaan, mutta mies ei enää välitä olla kuskina pitkiä matkoja. Jos hän lähtee omalla autolla, menemme, kuten joskus ennenkin, autojunassa Narbonnesta Hampuriin. Junapaikat pitää varata kuukausia aiemmin.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Frank
    Frank Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 20.11.2009
    Kirjoituksia: 9
    Vastauksia: 255

    Just oikein, tähän ei ole oikeaa vastausta.
    Kaikki riippuu kuskista, tarpeista ja aikataulusta.
    Joka tapauksessa suosittelen navigaattoria.

    Alas ajessamme kävimme moikkaamassa useita tuttuja matkan varrella, joten siitä tulee omat lenkkinsä ja oma ajoaikansa. Kuka haluaa mitäkin.

    Suomeen ajaessa Fuengirola-Lion yksi päivä, yö siellä, seuraavana päivänä Lyon-Köpis. Taas yö siellä. Kolmas ajopäivä Köpis-Tukholma. Yöllä yli Suomeen. Vaihtoehto olisi toki Köpiksen sijaan Travemunde.

    Kaverini ajeli Travemunde-Calahonda 25 tuntia reilun tunnin torkuilla. Alaspäin menee toki nopeemmin kun on alamäki.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.