Autolla Espanjasta Suomeen – kokemuksia?

Uusimmat Keskustelu Aktiviteetit Matkakertomukset, reissuvinkit ja -kokemukset Autolla Espanjasta Suomeen – kokemuksia?

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä 123
    123 Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 03.07.2006
    Kirjoituksia: 734
    Vastauksia: 1553

    Nyt kun kesä on jo tulossa ja monet suunnittelevat matkaa Suomeen, on noussut esille paljon kysymyksiä koskien matkaa Espanjasta Suomeen omalla autolla.

    Oletteko te matkan jo tehneet pitäneet kirjanpitoa muun muassa eri reiteistä ja niiden kustannuksista? Olisi hyvin mielenkiintoista kuulla faktaa – mitä maksoi, mitä kautta menitte ja millaisia vaihtoehtoja valitsitte eri tilanteisiin.

    Baltian kautta, vai Ruotsin lautalla? Mitkä ovat hintaerot? Nämä kysymykset mietityttää monia – itseänikin. 🙂

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Ensiksi,lentäminen on nykyään halvempaa,mutta sitähän ei kysytty.Mä panen tähän vähän suurempia linjoja ,enkä takerru yksittäisiin tietullimaksuihin ja vastaaviin.Mehän ollaan tultu autolla suomesta espanjaan ja takaisin,mutta samat tsydeemit pätee tietysti yhdensuuntaiselle matkalle.Tärkeä periaatepäätös on tietenkin ajaako mahdollisimman nopeasti vai onko tarkoitus katsella nähtävyyksiä matkalla.Oletetaan ,että kyseessä on vain matka suomeen.Taas on tehtävä päätös,moottoriteitä ,jotka ovat osittain maksullisia,vai pienempiä maksuttomia teitä?Maksuttomat tiet ovat HITAITA,eli yöpymisissä häviää kirkkaasti tiemaksut,samoin polttoainetta kuluu enemmän.Ja moottoritiet ovat moninkerroin turvallisempia kuin pienemmät väylät.Samoin moottoritiet ovat espanjassa ja ranskassa yksityisiä kaupallisia yrityksiä ja erittäin hyvässä kunnossa,eivätkä yleensä kovin ruuhkaisia.Samoin mahdolliset vaikeat luonnonolot,myrskyt ,sateet ja tulvat eivät paljon vaikuta motareilla.Malagasta on periaatteessa kaksi reittiä ylös ,rantatie ja Madridin kautta.Matka on suunnilleen sama,matka-aika samoin.Moottoritiemaksut melkein samat,eli makuasia kumman valitsee.
    Ranskassa ja Saksassa on tietysti vaihtoehtoja ,mutta varma reitti on Narbonne,Lyon,Mullhausen,Frankfurt,Hannover,Hampuri,sitten tulee valinnan paikka ,joko laivalla saksasta suomeen tai ruotsin läpi ajaen.Laiva on kalliimpi,mutta jää aika monta kilometriä ajamista väliin.Päivän ajomatkat ovat kovastikin yksilöllinen juttu,mutta mulla pisin ajo on 2300km yhtä soittoa.
    Käytännössä aina yksi maa eli espanja,ranska,saksa ja sitten tanska-ruotsi menee yhdessä päivässä.
    Me ollaan nykyään oltu yötä Ibis-ketjun hotelleissa,hyvän hintaisia ,helppoja varata netissä,helposti matkan varrella,niissä on yleensä oma ravintola ja portieeri paikalla yli yön,joten auto aika turvassa pihallakin.Ja jos on ollut jotain arvokkaampaa gamaa autossa on valittu hotelli missä on talli.Noin hinta
    kahdelta hengeltä iltaruokailuineen ja aamiaisineen 100€/yö.Tää on helppo tapa,mutta halvemmallakin pääsee jos viitsii tutkia esim.netistä eri vaihtoehtoja.Bensa/nafta kulut on helppo laskea oman auton kulutuksen mukaan.Suosittelen navigaattoria,sen kanssa hermot lepää ja pysyy välit (vaimon)kartanlukijan kanssa kunnossa.Senhän kaikki tietää ,että elokuu on lomakuukausi euroopassa ja tiet voivat olla ruuhkaisia ja hotellit on syytä tilata hyvissä ajoin.Sama koskee auto-ja hyttipaikkoja laivoilla. Ja eikun menoksi.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Raija
    Raija Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 20.07.2006
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 152

    Joskus männävuosina ajeltiin edestakaisin monta kertaa. Laskin, että Saksa-Espanja maksoi mummonmarkkoja n. 10.000,-; Turku-Tukholma-Espanja noin 5.000,- ja Hki-Tallinna-Espanja n. 4.000 mk. Matkassa kaksi aikuista, kaksi koiraa ja diesel-maasturi. Koirat nostivat Saksa-reitin hintaa roimasti.

    Dieselin hinta Baltiassa on noussut, samoin Hki-Tallinna -siirtymiset, joten suhdeluku on muuttunut.

    Mukavuudessa Saksa on helpoin, mutta Tukholma mukavin. Laivalla Saksasta/Saksaan on tylsää ja tulee ähky. Meillä valinta meni Tukhoma-reittiin. Tosin Ruotsi on aika tylsää katseltavaa. Tanskaan/Tanskasta mentiin aina siltaa pitkin. Puttgarden-lautan lippu kannattaisi hankkia etukäteen, paikalla on ryöstöhinta (melkein sama 45 min. ylityksestä kuin Turku-Tukhoma hytilllisestä matkasta).

    Meillä ennätysajo/vrk on Lyonista kotiin Benalmadenaan, jotain 1750 km. Silloin vaihdettiin kuskia ja lähdettiin aikaisin aamulla, jolloin kilometreja tulee helposti ruuhkattomalla tiellä.

    Yleensä se menee todellakin niin, että päivä/maa. Espanja vaatii vähän yli, mutta Ranska kompensoi.

    Suosimme maksullisia teitä ja ne maksut sisältyvät alussa oleviin laskelmiin. Eipä tule ylimääräisiä hotellikuluja. Ja varsinkin Ranskassa ovat todella rauhallisia ajella.

    Baltia on tietynlainen seikkailu. Puolassa tiet ovat huonoja, liikenne kauheaa ja eteneminen hidasta. Liettua ja Latvia ovat saaneet jo tiensä kuntoon – samoin Viro, joten siellä ajaminen aika helppoa.
    Ei kuitenkaan Keski-Euroopan moottoritie-vauhtia. Ja sakkoja saa pelätä, jos nopeusrajoituksia ei noudata. Mutta ei Baltiakaan ole mikään huono vaihtoehto. Keväällä mm. on komeaa katsella kaulushaikaroiden pesintää teiden varsilla.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Jäi tietysti laivayhteyksistä sanomatta varteenotettavat varustamot.Hinnathan muuttuu joka vuosi,joten netistä löytyy päivän hinnat.Tallinnaan pääsee tietysti Tallinkillä,Vikingillä on just tullut uusi ,iso ja nopea lautta reitille,nää molemmat on aika halpoja.Suomesta saksaan saa lippuja Ferrycenteristä,Vikingillä on yhdistelmälippu jossa on kaikki ylitykset Suomesta Saksaan asti.Siis tietysti myös toisinpäin(alkuperäinen kysymys).Polttoaineiden hinnat myös muuttuu koko ajan,mutta suomalaisille hinnat ei ole shokki,vaan varmaankin melkolailla suomen tasolla,samaa ei voi sanoa espanjan päässä,euroopan hinnat kymmeniä senttejä litralta kalliimpia.Pienellä dieselautolla kulutus voi olla jotain 5l/100km,joten polttoainekulut on pienin menoerä matkalla.Räyhäkkäämmällä bensa-autolla ,jos vielä antaa vähän kenkää,menee helposti yli 10 l/100.Motarimaksutkaan ei ole sietämättömiä,välillä on pitkiä pätkiä ilmaista tietä.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä bochorno
    bochorno Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.10.2006
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 464
    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Masa P
    Masa P Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 744

    Valitaampa ”Länsireitti”

    Se on nopein tie mennä Suomeen. Kokemuksia 17 kpl (ida/vuelta)

    Malaga-Granada-Valencia-Barca- Beziers. 12 tuntia ja 1260 km on tähän Tiehaara no 35. Siinä on aivan moottoritien lähellä 8 hotellia alkaen 34€ yö.

    Jatketaan kohti Orangea ja Lyonin läsiohitustien kautta Mulhouseen ja Reinin yli Saksan puolelle, jonne on n 750 km tuosta yöpaikasta ja Espanjan rajalta 130 km enemmän.

    (Tullit tekevät 101€. Visa elektron ei käy maksuun, mutta Visalla nopeammin, kuin rahalla. Korttilinjat merkitty.)
    Sitten vaan ylös Karlsruhesta kohti Frankfurtia ja edelleen Kassel-Hanover-Hampuri-Putgarden.
    Saksasta löytyy mukavia Pensionaatteja joka kylästä 40-60€:n hintaan. Huippupaikkoja yleensä maukkaine aamupaloineen. Hotelleja en käytä koskaan.

    Sitten onkin lauttamatka 45min Tanskan puolelle. Tanskassa ei voi yleensä yöpyä kohtuuhinnalla. 100€ menee aina rikki paitsi suosimassamme Gamla Skolessa, mikä on Guldborgissa 30 km Rödbyn lautalta.

    Tanska on 200 km ja sitten onkin Ruotsin lautan vuoro (25min). Ylitys maksaa salmet molemmat yhdessä 86€. Silta Malmöön on myös mahdollinen. Onhan se sitten nähtävyys tuo mailman pisin vinoköysisilta! En kuitenkaan itse sitä käytä, ajomatka pitenee.

    Tukholmaan on 560 km Helsingborgista. Molemmat laivayhtiöt vievät sitten Turkuun tai Helsinkiin.

    Välittömät kustannukset viime ajossani oli 600€ (dsl/ 5lit/100km) ja jos auton kulumista hiemankin lasketaan, huomaa lennon olevan halvan kyydin.

    Ruotsin kautta kulkiessa tulee reissu n 200€ halvemmaksi Turkuun saakka.

    Seuraavalla kerralla menen kuitenkin Helsinki-Trawemunde laivalla. Ruotsin 110kmh uuvuttaa kuoliaaksi!

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Masa P
    Masa P Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 744

    Pikku lisäys edelliseen.

    Tuo 200€ on siis säästö Ruotsin kautta ajaen verrattuna laivaan Tra-Hki.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Tähän auto-lento kuvioon tuo kivan lisämausteen tilanne jossa tullaan espanjaan esim.kuukaudeksi tai pariksi.Kannattaa tietenkin laskea mitä tekee lennot+autonvuokraus/omalla autolla tulo.Edellyttäen että katsoo tarvitsevansa autoa ja kuinka monta henkeä kuvioon kuuluu ja muut mahdolliset muuttujat.
    Senhän voi kyllä sanoa,että halvat ajat on historiaa.

    LINKKI

    Nimetön Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.01.1970
    Kirjoituksia:
    Vastauksia:

    illalla fugesta seuravana illalla travesta laivaan säästää hoteli kuulusa

    LINKKI

    Nimetön Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.01.1970
    Kirjoituksia:
    Vastauksia:

    19,00fugesta ranskan raja 0600 saksan raja13,30 trave laivaranta 22,30 terveiset P P lle

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Susanna Maria
    Susanna Maria Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 21.04.2007
    Kirjoituksia: 3
    Vastauksia: 53

    autojunan. Auto junan kyytiin Narbonnesta ja päätepisteenä meillä oli Berliini, koska jatkoimme lautalla Rostockista, mutta vaihtoehtoja löytyi myös muistaakseni Hampuriinkin. Kustannus oli 149 euroa auto ja istumapaikka (makuuhyttejäkin oli tarjolla, en muista hintoja). Netistä löytyy paljon eri hintaisia vaihtoehtoja. Eli jos voi valita lähtöpäivän, pääsee edullisesti. 🙂

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä enlight
    enlight Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 15.08.2007
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 9

    This comment has been moved here.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.