Uusimmat › Keskustelu › Yleistä › Kokemuspankki › Autolla Espanjaan
- Tämä aihe sisältää 38 vastaukset, 19 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 12 vuotta, 1 kuukausi sitten
Ritacasanueva toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Ensikerta Espanjaan, reitti ruotsi-tanska-saksa-ranska-espanja.Kysymyksiä herättää polttoaineen maksaminen,bensalaatujen merkinnät. Jos automaatti mittarit,imaseeko siru kortin kokonaan sisään,sen ainoan visa-kortin,entäs jos kortti ei tule ulos.
aurinkoloma kirjoitti:Ensikerta Espanjaan, reitti ruotsi-tanska-saksa-ranska-espanja.Kysymyksiä herättää polttoaineen maksaminen,bensalaatujen merkinnät. Jos automaatti mittarit,imaseeko siru kortin kokonaan sisään,sen ainoan visa-kortin,entäs jos kortti ei tule ulos.
Saapiko kysyä, että miks Ruotsin kautta? Se kun on about maailman tylsin reitti.
Laivalla Travemundeen säästää ajossa tollanen 900 km, eikä se ylitys maksa juuri mitään: Autollinen porukkaa + auto 338 euroa/suunta.”Automaattikysymykseen” en osaa vastata koska en ymmärtänyt kysymystä. (Lähinnä osaisin vasta ”Kyllä, jos automaatti imaisee kortin niin ettei se tule ulos, niin se ei tule ulos” mutta kysymyksessa tuskin ajettiin tuota takaa)
Sensijaan kiinnitin huomiota sanontaan ”sen ainoan visa-kortin”. Nyt on pakko olla suorasanainen: jos joku ihminen ihan oikeasti lähtisi Euroopan läpi autolla niin, että ainoana maksuvälineenä olisi yksi ainoa Visa-kortti, niin se lähentelisi äärimmästä hölmöyttä. Kortteja on hyvä olla tollanen 2-4 kpl eri pankeista.
Ja kaikkein uusavuttomimmille tiedoksi, sopiva nippu pätäkkää kanssa mukaan.EU ei vielä ole kieltänyt käteisen käyttöä.
Pakko esittää eriävä mielipide:
Ei kannata ottaa mitään kortteja mukaan. Käteisen voi jättää kotiin. Kaikki yhteystiedotkin voi jättää, samoin puhelimen. Matkasta tulee paljon jännittävämpi niin.
Kun fyffet on loppu ja bensa finito, majoitu lähimpään hosteliin salanimellä ja ota yhteyttä Org-palstalle salanimellä ”igor” ja pyydä lähettämään fyffeä….
Homma on ennenkin onnistunut niin.
Saapiko kysyä, että miks Ruotsin kautta? Se kun on about maailman tylsin reitti.
Laivalla Travemundeen säästää ajossa tollanen 900 km, eikä se ylitys maksa juuri mitään: Autollinen porukkaa + auto 338 euroa/suunta.Piti itsekin käydä luuppaamassa tuon ylityksen hintaa, olihan se, 4 hytissä, sydäntalvella, 2 henkeä ja keväämmällä onkin jo eri hinnat
Tylsää se matkanteko on koko matkan, se ruotsi sen tylsempi ole kuin ranskan maksubaanakaan, minusta.
freesoul65 kirjoitti:Pakko esittää eriävä mielipide:
Ei kannata ottaa mitään kortteja mukaan. Käteisen voi jättää kotiin. Kaikki yhteystiedotkin voi jättää, samoin puhelimen. Matkasta tulee paljon jännittävämpi niin.
Kun fyffet on loppu ja bensa finito, majoitu lähimpään hosteliin salanimellä ja ota yhteyttä Org-palstalle salanimellä ”igor” ja pyydä lähettämään fyffeä….
Homma on ennenkin onnistunut niin.
..passi kandee olla mukana, sekun jää pantiksi respaan 😉
jerrypuu kirjoitti:Saapiko kysyä, että miks Ruotsin kautta? Se kun on about maailman tylsin reitti.
Laivalla Travemundeen säästää ajossa tollanen 900 km, eikä se ylitys maksa juuri mitään: Autollinen porukkaa + auto 338 euroa/suunta.Piti itsekin käydä luuppaamassa tuon ylityksen hintaa, olihan se, 4 hytissä, sydäntalvella, 2 henkeä ja keväämmällä onkin jo eri hinnat
Tylsää se matkanteko on koko matkan, se ruotsi sen tylsempi ole kuin ranskan maksubaanakaan, minusta.
Finnlinkillä on käytännössä kesästä lähtien ollut tarjoushinta tuolla välillä. Edellinen tarjous loppui 12.12. ja tämä nykyinen tuli voimaan tammikuun alkupuolella. Ei siihen hyttiin ole pakko ottaa neljää. Sama 338 euroa se on silti vaikka olisi vain kaksi hytissä.
Tuosta tylsyysaspektista toki on turha edes alkaa kiistellä. Kukin kokee tylsäksi mitä kokee. Minulle henk.koht. se on tylsä siksi, että sitä Suomen ja muun Euroopan väliä on aikanaan tullut tosi rankasti rassattua edestakaisin ja juuri tuo Ruotsin pätkä Vätternistä etelään on se jossa se suurin tylsyys aina iskee. Olen tosin huomannut, että jotkut kokevat ko. pätkän tylsänä jo kahden ajokerran perusteella.
Juuri em. syistä Ranskassakin vältän niitä maksubaanoja. Tosin ensi viikolla niille taas on pakko mennä, kun reitti menee silleen että on vähän pakko (Noh, 100% pakkohan tietty ei ole koskaan)
freesoul65 kirjoitti:Pakko esittää eriävä mielipide:
Ei kannata ottaa mitään kortteja mukaan. Käteisen voi jättää kotiin. Kaikki yhteystiedotkin voi jättää, samoin puhelimen. Matkasta tulee paljon jännittävämpi niin.
Kun fyffet on loppu ja bensa finito, majoitu lähimpään hosteliin salanimellä ja ota yhteyttä Org-palstalle salanimellä ”igor” ja pyydä lähettämään fyffeä….
Homma on ennenkin onnistunut niin.
No ei se nyt oikein hyvin onnistunut. En saanut kuin runsaan tonnin sillä keinolla 🙁
aikku kirjoitti:freesoul65 kirjoitti:Pakko esittää eriävä mielipide:
Ei kannata ottaa mitään kortteja mukaan. Käteisen voi jättää kotiin. Kaikki yhteystiedotkin voi jättää, samoin puhelimen. Matkasta tulee paljon jännittävämpi niin.
Kun fyffet on loppu ja bensa finito, majoitu lähimpään hosteliin salanimellä ja ota yhteyttä Org-palstalle salanimellä ”igor” ja pyydä lähettämään fyffeä….
Homma on ennenkin onnistunut niin.
..passi kandee olla mukana, sekun jää pantiksi respaan ;)[/quote]
Aivan, tosin Meillä Tzheng-hen-alueellahan pässpörttiä ei periaatteessa tarvita. Ajokortin pitäis riitää hosteloisellekin kun se kerta riitää rajoja vahtivalle sedällekin.
Tee virallinen walitus, jos ei EUvostoliiton ajokortti riitä. Hojas de reclamaciones on hyvä ”tervehdys” repliikki avata lämminhenkinen keskustelu respan tytsän kaa.
BTW, oletteko tutustunueet millaisen kategoria-helvetin EUvostoliitto on saanut aikaan ajokorteissa?
Ennen riitti että oli AB ja C korttiluokat. Vähän sen jälkeen tuli vielä D busseille ja E rekkamiehille, mutta noilla mentiin pitkään. Ai niin, maajusseille vielä helposti muistettava T-luokka eli (t)Rattori.
Mutta nykyään? Oh hell. A1, A2, MW329, WIE938, C1, E2, B-, C++, E-D(leicht), E^^ ja loppumattomasti erilaisia luokkia. Suurin piirtein tyyliin: ”Tällä saa ajaa nelipyöristä max 2000 kg painavaa ajoneuvoa, mutta jos se onkin kolmipyöräinen ja painaa 1300 kg, niin siihen pitää ollakin B-Z13 luokka, ethän sinä tätä osaa muuten ajaa….” Mikähän p-keleen taho noita lobbaa läpi???
EUvostoliitto. Euroopan ja Neuvostoliiton haittapuolet yhdistettynä.
freesoul65 kirjoitti:Aivan, tosin Meillä Tzheng-hen-alueellahan pässpörttiä ei periaatteessa tarvita. Ajokortin pitäis riitää hosteloisellekin kun se kerta riitää rajoja vahtivalle sedällekin.
Ajokortti ei ole matkustusasiakirja. (Pohjoismaissa se kyllä kelpaa). Muihin maihin ei kelpaa edes Finnairin sedille/tädeille.
Ensikertalaisen kysymys hölmö. On minulla käteistä mukana ja kartanlukijalla myös visakortti.Neste express asemilla suomessa sirukortti ei mene kokonaan sisään,saa pois häiriö tilanteessa,onko samanlaisia.Käteisellä maksaminen tankataan ja maksetaan sisälle? Vai onko tankkaus palvelu?
aurinkoloma kirjoitti:Ensikertalaisen kysymys hölmö. On minulla käteistä mukana ja kartanlukijalla myös visakortti.Neste express asemilla suomessa sirukortti ei mene kokonaan sisään,saa pois häiriö tilanteessa,onko samanlaisia.Käteisellä maksaminen tankataan ja maksetaan sisälle? Vai onko tankkaus palvelu?
Suomenkielen osaamisen asteesi kyllä kysymys herättä, Google translate botti onko hän?
Espanja tankki maksa mennä sisälle usein maksa kortti etukäteen comprendo?
ensin ja maksa sitten sisällä. Matkattu useamman kerran Tukholma- Torrevieja väliä, eikä ole koskaan tarvinnut ottaa toista tai kolmatta korttia käyttöön. Eikä ole tarvinnut käyttää käteistä. Lähes yhtä helppoa kuin Suomessa tankkaus. Mittaria valitessa tosin kannattaa olla tarkkana, ettei tankkaa vahingossa väärää ainetta. Värit ei aina ihan vastaa suomalaisia standarteja. Opiskele bensiini 95 ilman lyijyä niillä kielillä missä tankkaat. Tai tietysti se, mitä haluat tankkiin laittaa.
Autoosi tarvitset matkaa varten vielä toisen varoituskolmion, varapolttimopaketin tai polttimoita, huomioliivit siltä varalta että nouset autosta, alkometrin Ranskaan ja käteistä, jolla maksaa mahdolliset sakot(auto lähtee poliisin mukaan ilman matkustajia jos rahaa ei löydy). Hyvä myös tarkistaa vakuutukset ja ottaa valmiiksi yhteystiedot eri maiden toimijoista(hinaus, poliisi, hätänumero, vakuutusyhtiö, tiepalvelu jne) mihin ottaa yhteyttä jos jotain sattuu.
Tai ainahan voi mennä seikkailumielellä ja katsoa, jos vaikka jotain jännää tapahtuisi.Periaatteessa kortit toimii, mutta sitten kun pitäisi päästä eteenpäin bensikseltä tai aamulla hotellista ja sähköt eli nettipiuhat on jostain syystä solmussa , niin on paljon kivampi kun löytyy käteistä ja pääsee jatkamaan matkaa. Näinkin on vuosien mittaan meille sattunut.
Ja ihan vaan tiedoksi suomalaiselle korttikansalle, vaikkapa täällä meilläpäin ei ole tapana maksaa jokaista euron kahvikuppia tai kaljaa kortilla. Ja kaikissa paikoissa kortti ei kelpaa ollenkaan. Ja vaikkapa semmoinen liikeyritys kuin Lidl, joka kaiketi pyörittää semmoista Suomen kansantalouden kokoista liikevaihtoa , ei hyväksy korttia alle kympin ostoksista.
Suomessahan alle kympin ostos on mahdoton ajatus , mutta täällä niin aina välillä sattuu, vaikka ei pelkkää leipää ostaisikaan.
Noi autoon , eri maiden sääntöihin ja varusteisiin liittyvät asiat on helppo tsekata Autoliiton nettisivuilta. Siellä on kattavat tiedot eri maiden erikoisuuksista.Näitä eri reittejä on tällä sivustolla käsitelty monta kertaa!
Haulla löytyy vain tämä ketju, mutta kuukeloimalla niitä muitakin!On ymmärrettävää, että ensikertalaisella on hieman ”jännää”, mutta sekaan vaan!
Kopsasin vanhan pätkän aikaisemmista kirjoittamistani ketjuista:
”Tämän reitin olen ajanut n 15-20 kertaa!
Vuosaari-Trawemunde -Hampuri -Hannover -Kassel -Frankfutth am M. -Karlsruhe -Freiburg -Raja D/F- Mulhouse -Besancon-,jossa tiehaarassa no 4 useita hotelleja, -Dole -Lyonin ohi itäpuolen kehätietä- Orange -Beziers -Raja F/E, jossa + 5km La Jonguera ja 10 hotellia! -Barcelona -Valencia- ja sisämaan tullitonta moot.tietä Albaceteen päin- Huom sitten La Font de La Figuera (7 km oikotie)- Murcia- Granada -Malaga jne…Ajan yksin ja nuo 2 yöpymistä riittää hyvin henkilöautolla, jos laiva on aamulla Skandinavienkain satamassa!
Mittariin tuli yleensä n 2700 km.”
Minäkin suosittelen laivaa Rostociin, tai Traween! Kannattaa valita se reitti, missä laiva saapuu aamulla Saksaan. Näin säästyy 1 yöpyminen.
Saksassa yöpyminen on yöpyminen helppoa! Moottoritien varsilla joka ikisessä kylässä on useita ” Bed Breakfast” -paikkoja ja viihtyisiä kohtuuhintaan. Googlettamalla niistä löytyy sivusto, missä niitä on tuhansittai, joskaan ei ihan kaikkia!
Mitä tulee kortteihin, niin kyllä niitä on hyvä olla enemmän, kuin 1!
Jos Ranskassa, tai Espanjassa ajelee tulliteitä, niin ruuhkankin aikana on CARD/ TARJETA jne… puomit nopeita!- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.