Uusimmat › Keskustelu › Yleistä › Kokemuspankki › Autolla Espanjaan
Merkitty: ässä, kuuma tienpinta, Marokko, mersu, panssarointi, renkaat, rottinki
- Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta, 10 kuukautta sitten
Oikka toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Vietimme viime talven Espanjassa ja minulle oli liian pitkä aika olla pois kotoa 8 kk. Haluaisimme uudelleen sinne, mutta lyhyemmäksi aikaa. Matkasimme siis omalla autolla ja aikaa jolloin ei tarvinnut Suomessa eikä Ruotsissa talvirenkaita. Onko kenelläkään kokemusta matkustaa sinne etelään aikaan jolloin saattaa täällä lähteissä jo talvi iskeä. Tai olla vielä talvi täällä kun palaa. Mikä ratkaisuksi rengasongelmaan, kitkat? Pärjääkö niillä täältä lähteissä Ruotsin läpi ajo (haluamme mennä aina Ruotsin kautta, kavereiden ja poikamme perheen luona). Tai jos menee laivalla Saksaan suoraan, pärjääkö miten talvella Keski-Euroopan läpi? Kestääkö kitkat Espanjan kuuman asfaltin?
Eräs tuttavaperhe ratkaisi vastaavan ongelman lumiketjuilla. Eli ketjut vaan peräkonttiin ja kesärenkailla liikkeelle. Sen mukaan vetelee ketjuja paikalleen kun tarvii. Usein ei tarvitse ketjuja lainkaan vaan voi posotella kaikessa rauhassa kesärenkailla menemään. Kannattaa varmistaa että kyseessä on kestävää laatua olevat kesärenkaat jotka kestää eteläisessä Euroopassa olevaa kuumaa tienpintaa ettei käy kuten toiselle tuttavaperheelle. Rinta rottingilla lähdettiin liikenteeseen valtavan suurella ässämersulla jollaisella ajelee tavallisesti valtionpäämiehet. No siinä sitten perheen pää oli pihinä miehenä säästänyt renkaissa ja ostanut halvaat kiinalaiset, jotka ei sovellu eteläisen Euroopan kuumalle tienpinnalle. Jossain Madridin kohdalla oli sitten pinnat irroneet ja ässä tien varteen ja hinaamalla paikalliselle Veholle. Veholla oli sitten huomattu että ässämersu oli vielä luodinkestävä eli panssaroitu, joka oli nostanut auton painoa melkein tonnilla. Hirvittävän painava lotja siis mutta kestää mahdolliset marokkolaisten ja muiden rikollisten luodit jos sattuvat yrittämään kidnappausta. Tämä oli perheen päällä ajatuksena kun panssaroinnin oli tilannut. Renkaiden olisi myös pitänyt olla samaa sarjaa eli räjähdyksen kestävät. Niitä ei löytynyt Madridista mutta jonkun suomalaisen panssaroituihin autoihin erikoistuneen kauppiaan kautta Centro Finlandiasta löytyi alta kahden viikon. No ehkä panssarointi on siinä mielessä liioittelua että nyt on mennyt pari vuotta ilman hyökkäyksiä, mutta onhan sillä turvallista ajella kun tietää että luoti pysähtyy tarvittaessa. Ja tietysti jälkiviisasteluahan se on todeta että ”mitään ei ole tapahtunut”, koskaan ei tiedä kun on villien ihmisten läheisyydessä isolla mersulla ja näyttävästi kultaa ranteissa ja kaulassa.
Tulimme viime tammikuussa autolla Suomesta Espanjaan ja mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on laittaa kitkarenkaat alle. Ajoimme Travemundestä ja tuolla Saksa-Ranska akselilla oli ainakin paikoin ihan talvikelit silloin eli en lähtisi kesärenkaissa eikä noilla ketjuilla ajaminen varmaan ole kovin hääviä. Kesän olen ajanut samoilla renkailla ja hyvin on michelinit kestänyt pahimmatkin kuumuudet. Toimivuus ei tietenkään ole parhaimmillaan kuumalla asfaltilla kitkoissa, mutta pääasia, että on pärjännyt. Ja Espanjasta saa edullisesti kesärenkaita, jos on tarve niille.
Tulimme viime tammikuussa autolla Suomesta Espanjaan ja mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on laittaa kitkarenkaat alle. Ajoimme Travemundestä ja tuolla Saksa-Ranska akselilla oli ainakin paikoin ihan talvikelit silloin
Kannattaa kuitenkin ensin ottaa selvää onko kitkarenkaat yleensäkään sallittuja jokaisessa maassa minkä läpi joutuu ajamaan! Vaikka eihän suomalainen tietenkään ulkomaan laeista piittaa!
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.