Autoilu Espanjassa

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Autoilu Espanjassa

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • LINKKI

    petterip
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.03.2013
    Kirjoituksia: 10
    Vastauksia: 70

    Auto varattu pariksi päiväksi kesäkuulle Torreviejassa. Onko mitään erityistä tiedettävää/muistettavaa liikenteessä verrattuna Suomeen?? Entäs pysäköinti?? 😉

    LINKKI

    jukkawa
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 21.09.2011
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 5

    Españassa on tapana pysähtyä suojatien eteen jos jalankulkija on astumassa suojatielle toisin kuin suomessa missä ajetaan yli vaan.

    LINKKI

    Leena G
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 04.11.2007
    Kirjoituksia: 13
    Vastauksia: 65

    kannattaa olla tarkkana em. jos kaksi kaistaa ja ajat reunimmaisella, olettavat että poistut seuraavasta ulos jos et niin pelti paukkuu koska sisemmästä voi myös ajaa ulos, käytä vilkkua aina jotta näkevät mitä aiot.

    LINKKI

    jokainenxw
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 18.09.2009
    Kirjoituksia: 16
    Vastauksia: 168

    Monta mielenkiintoista erilaista ajo-ohjetta mitkä poikkeaa suomen käytännöstä, mukana myös liikenneympyrässä ajo.

    LINKKI

    MiMadrid
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.04.2008
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 649
    Leena kirjoitti:

    kannattaa olla tarkkana em. jos kaksi kaistaa ja ajat reunimmaisella, olettavat että poistut seuraavasta ulos jos et niin pelti paukkuu koska sisemmästä voi myös ajaa ulos, käytä vilkkua aina jotta näkevät mitä aiot.

    Sisemmältä kaistalta ei täälläkään voi ajaa ulos vaikka käytäntö toista sanookin. Liikenneympyröissä ylivarovainen asenne on poikaa eikä kannata yrittää olla oikeassa…menee loma helposti pilalle jos autossa on pelti rutussa.

    Muuten ohjeet on kait ne yleismaailmalliset: selvinpäin ja varovasti. Vuokra-autossa on paikalliset pakolliset varusteet mukana joten sen puoleen ei hätää. Jos motarilla näkyy auto konepelti pystyssä niin ei välttämättä kannata pysähtyä jeesaamaan…toisaalta laki myös velvoittaa auttamaan hätätilanteessa mutta ei konepellin avaaminen aina juuri hätätilannetta meinaa.

    LINKKI

    Huimis
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 19.10.2011
    Kirjoituksia: 19
    Vastauksia: 442
    jukkawa kirjoitti:

    Españassa on tapana pysähtyä suojatien eteen jos jalankulkija on astumassa suojatielle toisin kuin suomessa missä ajetaan yli vaan.

    Eikä vain tapana. Sakot tulee armotta, jos ei pysähdy ja poliisi näkee.

    Muuta:
    Samaten hands-freen käyttö on paljon valvotumpaa kuin Suomessa. Puhelimen näpelöinnistäkin ajon aikana, ei tarvitse edes puhua siihen, tulee sakot jos poliisi huomaa.
    Jos auto hajoaa, sitä ei saa alkaa hinailla omilla konsteilla. Keltaiset liivit päälle, varoituskolmiot paikoilleen ja odottelemaan hinausautoa.

    Liikenneympyrässä ajetaan näin:

    LINKKI

    Leena G
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 04.11.2007
    Kirjoituksia: 13
    Vastauksia: 65

    eikä osata Espanjaa, mutta käytäntö opettanut noin 1000km Aurinkorannikolla talvessa ajaneena olemme tulleet siihen tulokseen ympyräkäyttäytymisessä jossa on enemmän kaistoja kuin yksi.

    Turvallisia kilometrejä kaikille.

    LINKKI

    petterip
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.03.2013
    Kirjoituksia: 10
    Vastauksia: 70

    Tässähän on jo alkuun mukavasti tietoa 🙂

    LINKKI

    diablita
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.04.2008
    Kirjoituksia: 15
    Vastauksia: 380

    Hyvä on tietáá liikennesáánnót, koska jos jotain (vakavampaa) sattuu, niin lain mukaanhan niitá seurauksia sitten tulee – useimmiten.

    Noin yleisesti ottaen kuitenkin, oman kokemuksen mukaan, liikenne kaupungeissa ja kylissá on váhán sellaista ”soveltavaa tiedettá” ja hyvinkin joustavaa ja maalaisjárjen mukaista. Torvet soi ja kádet huitoo, mutta kaikki sujuu. Verrattuna muistikuviini vaikkapa Helsingin liikenteestá, tááltá puuttuu se jáárápáinen oikeassa olemisen pakkomielle ja sen tuoma joustamattomuus. Aina on tietysti myós poikkeuksia.

    Kun láhtee liiikkeelle rennoin mielin, ei kiivastu turhista, varautuu kanssaliikkujien táysin epáloogisiin ratkaisuihin ja muistaa antaa niille jalankulkijoille tietá (!), niin eikóhán se sillá suju 🙂

    Moottoritiet yms. on sitten ihan oma lukunsa….

    LINKKI

    MiMadrid
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.04.2008
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 649
    Leena kirjoitti:

    …käytäntö opettanut noin 1000km Aurinkorannikolla talvessa ajaneena olemme tulleet siihen tulokseen ympyräkäyttäytymisessä jossa on enemmän kaistoja kuin yksi.

    Käytäntöjä tosiaan on useita: on niitä jotka vilkuttavat vasemmalle ympyrässä ajettaessa, on niitä jotka ajavat ympyrässä kuin kaistoja ei olisi jne. Sitten on hauskoja paikkoja kun ympyrään tulee kolme kaistaa mutta itse ympyrässä on vain kaksi kaistaa.

    Autokouluissa opetetaan nykyisin ajamaan ympyrässä ns. ”oikein” (lue: suomalaisittain) ja tuoreet kuskit tämän osaavatkin. Edellinen sukupolvi ei osaa, ammattilaisista ja poliiseista lähtien.

    En mä muuta oikein osaisi tämän suhteen suositella kuin äärimmäistä varovaisuutta ympyrään ajettassa, siellä ajaessa ja sieltä poistuttaessa.

    LINKKI

    freesoul65
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.12.2012
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 697
    jukkawa kirjoitti:

    Españassa on tapana pysähtyä suojatien eteen jos jalankulkija on astumassa suojatielle toisin kuin suomessa missä ajetaan yli vaan.

    Lain mukaan Suomessakin pitäisi pysähtyä. Mitä etelämmäs Suomessa mennään, sitä röyhkeämpää on autoilu. Helsingissä tuota pykälää ei noudateta ollenkaan, ja jos kyseessä on Audin omistaja, ajavat suorastaan jalankulkijan yli…

    LINKKI

    freesoul65
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.12.2012
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 697
    MiMadrid kirjoitti:

    Autokouluissa opetetaan nykyisin ajamaan ympyrässä ns. ”oikein” (lue: suomalaisittain) ja tuoreet kuskit tämän osaavatkin. Edellinen sukupolvi ei osaa, ammattilaisista ja poliiseista lähtien.

    En mä muuta oikein osaisi tämän suhteen suositella kuin äärimmäistä varovaisuutta ympyrään ajettassa, siellä ajaessa ja sieltä poistuttaessa.

    Tuo on hyvä suositus. Espanjassakin sitten ympyrän sisemmällä kaistalla ajava on väistämisvelvollinen ulompikaistaiseen nähden (eri asia noudatetaanko…no mällin sattuessa maksaja on tiedossa).

    Sellainen huomautus kuitenkin, että Suomessa nykyään opetetaan olemaan käyttämättä ympyrään mennessä ja siellä ennen poistumista ajettaessa vasemman puolen vilkkua. Espanjassa näin ei toimita, vaan vasemmalle vilkuttaminen on täysin käypää liikenneoppia.

    Tässä vielä seikkaperäinen selostus ajo-ohjeista. Kannattaa silti olla joustava, täällä ei sääntökirjan mukaan aina ajella… http://www.infocoches.com/reportaje/circulacion-en-las-rotondas-31455.html

    LINKKI

    petterip
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.03.2013
    Kirjoituksia: 10
    Vastauksia: 70

    Ja niitä liikenneympyröitähän taitaa Espanjan maalla riittää 😉 Taitaa olla parempi ajaa ympyrän sisemmälle kaistalle ja ajella vaikka vaan ympyrää kunnes tulee turvallinen paikka poistua 😛

    LINKKI

    blues
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 26
    Vastauksia: 1928

    Tarkea juttu sateen sattuessa ympyroissa on niitten uskomaton liukkaus. Varoen eritoten autolla jonka rengastuksen laatua et tieda.

    LINKKI

    MiMadrid
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.04.2008
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 649
    freesoul65 kirjoitti:

    Espanjassakin sitten ympyrän sisemmällä kaistalla ajava on väistämisvelvollinen ulompikaistaiseen nähden (eri asia noudatetaanko…no mällin sattuessa maksaja on tiedossa).

    Lähtökohtaisesti ”vakuutus maksaa” mutta siinä menee helposti arvokas lomapäivä pilalle kun joutuu kuponkia täyttelemään ja kenties jopa autoa vaihtamaan.

    Kuten muutama jo mainitsi, joustavuus on A ja O. Torvensoitto ei ole solvaus kuten koto-Suomessa vaan kuuluu asiaan. Kansainvälisiä sormimerkkejä en suosittele käyttämään vaikka joku tööttäilee ja autostaan ”tervehtii”…tuollaisen käsien heiluttamisen ja sormimerkkien ero on solvausasteikossa iso.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.