Uusimmat › Keskustelu › Yleistä › Yleiset pulinat › Auto täysin ilman veroa
- Tämä aihe sisältää 40 vastaukset, 16 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 vuotta, 1 kuukausi sitten
Ritacasanueva toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
- pkonsta kirjoitti:
eikä sitä rekisteröidä ulkomaille sen vuden aikana.
Tämä on Suomeen myöhemmin vietävässä tax-freeautossa nimenomaan se pointti. Siinä on suomalainen tullikilpi ja se on Suomeen rekisteröity myöhemmin tapahtuvaa autoverokäsittelyä varten.
Mutta sillä ei saa ajaa Espanjassa kuin kolme kuukautta. Eli omistajan ja auton pitää olla liikenteessä ympäri Eurooppaa tai missä vain. Mutta ei Espanjassa. Siis jos tämän tekee laillisesti, mitä mä pidin alunperin oletuksena.
Jos taas homma tehdään omankäden oikeudella on kai turha miettiä koko asiaa täällä. Jokainenhan tekee lainkierrot omalla vastuulla ja tietoisena siitä mitä on tekemässä.santiago kirjoitti:Mutta sillä ei saa ajaa Espanjassa kuin kolme kuukautta.
6 kk. Joka riittää auton lailliseen tuontiin Suomeen. Viime talvenakin tuli bongattua ainakin 3 kpl Suomen tullikilvissä olevia autoja Torreviejassa. Jotka sitten tuotiin laillisena muuttoautona Suomeen.
Englannissa sillä Suomen tullikilvellä sai ajaa koko vuoden.
kysymyksena oli etta;
Onko nama kilvet josta sina kaytat nimea ”TULLIKILVET” samat kilvet mista mina kaytan nimea
”MATRICULA TEMPORAL VERDE”?Espanjassa nama ovat valiaikaiset rekisterikilvet jotka saa vain yksityishenkilo, punaiset taas saa autokauppias, maahantuoja ym.
Tata yritin saada selvaksi.
Tassa asiassa varmaan nyt katsotaan asiaa eri nakokulmista; ihan ensiksi missa kukin virallisesti asuu.
Jos asut virallisesti Espanjassa ja ostat tax-free auton Suomesta on aikaa maksaa IVA-IGIC 30 paivaa plus katsatukset sun muut.
Erikoishakemuksesta aikaa voi saada 60 paivaa.
Tax-free auto pitaisi maahantuonnin yhteydessa kayttaa tullin kautta.
Saarille kontrolli on helpompi koska laivalippua pyydetaan todistukseksi.
Ritacasanueva kirjoitti:kysymyksena oli etta;
Onko nama kilvet josta sina kaytat nimea ”TULLIKILVET” samat kilvet mista mina kaytan nimea
”MATRICULA TEMPORAL VERDE”?– – –
Ollaan oltu EU:ssa sata vuotta mutta useimmat (auto-, viina-, tupakka- yms vero-) säännökset ovat kansallisia, joten yhteisiä termejä eikä säännöksiä ole!
Viitaten allaolevaan, oikea termi lienee ”vientirekisterikilpi”.
1.3 Vientirekisteröidyn ajoneuvon väliaikainen veroton käyttö
Vientirekisteröityä ajoneuvoa ei pääsääntöisesti saa käyttää Suomessa ennen maastavientiä. Suomessa vientirekisteröity ajoneuvo voidaan kuitenkin siirtää maastavientiä varten luovutuspaikalta vientipaikalle. Ajoneuvo voidaan myös siirtää ajoneuvon omistajan maastamuuttoon liittyvä matka omistajan kotipaikalle ja sieltä edelleen vientipaikalle.
Suomessa vientirekisteriin merkittyä ajoneuvoa voidaan käyttää tilapäisesti Suomessa pakottavaksi katsotun syyn taikka tavanomaisen lomamatkan tai siihen verrattavan lyhyehkön oleskelun vuoksi.
Säännöstä on tulkittu siten, että ajoneuvoa voidaan käyttää Suomessa enintään 72 päivän ajan. Käytön edellytyksenä on, että vientirekisteröintiasiakirjoihin on pyydetty Tullin merkinnät ajoneuvon maahantulo- ja poistumispäivistä.
Vientirekisteröidyn ajoneuvon käyttö maasta muuttoa välittömästi seuraavan tai maahan muuttoa välittömästi edeltävän kuukauden aikana edellyttää sekä Tullille tehtyä käyttöönottoilmoitusta (lomake 83) että siirtolupaa.
..
Veronalennus voidaan myöntää seuraavin edellytyksin
– Ajoneuvon tuoja on maahanmuuttaja. (eli mamu)
– Henkilö on välittömästi ennen muuttoaan ollut ulkomailla yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan.
– Ajoneuvo on välittömästi ennen muuttoa ollut muuttajan tai hänen aviopuolisonsa omistuksessa tai omistukseen johtavassa hallinnassa ja muuttajan käytössä vähintään kuuden kuukauden ajan.
..
Tää on taas kerran turhaa saman asian toistoa , niinkuin tällä palstalla usein. Mutta mun pointti tässä on , että laillisesti tätä ei voi tehdä jos on tarkoitus tuoda auto ja itse asua operaation aikana Espanjassa.
Jos täyttää Suomen vaatimukset , niin väistämättä rikkoo Espanjan residencia ja autotuonti ja rekisteröintimääräyksiä.
Jos se on alunperin tarkoituskin , olisi rehellisyyden nimissä kiva myöntää asia , eikä jeesustella , että kaikki on laillista ja menee pykälien mukaan.
Se on toinen asia , että tunnetusti Espanjassa ei vieläkään näitä kukaan sataprosenttisesti valvo, joten miksei tämä menisi läpi.
Ei tarvitse mennä pitkälle , ihan meidän omassa urbanisaatiossa on lukemattomia englannin ja saksan kilvissä olevia autoja joiden omistajat asuvat täällä vakituisesti ja autot pyörineet täällä vuosia. Homma toimii niin kauan kunnes käry käy.Ja kukin hoitaa asiansa tavallaan, mikäs siinä.Ei ole jotenkin ihan yhteistä säveltä vielä löytynyt.
Suomen päähän ehdot täyttyy. Sieltä saa tax-free auton ja kunhan on asunut vuoden ulkomailla ja auto on ollut siellä omistuksessa 6kk, auton voi tuoda Suomeen ns. muuttoautona, verottomasti, kunhan verohyöty ei ylitä 13450 euroa.
Mutta Espanja on sitten eri juttu. Kysymys lienee siitä, kohdellaanko noita kilpiä eri tavalla. Normaaleilla Suomen kilvillä saisi ajaa sen 6kk, ennen kuin täytyy rekisteröidä Espanjaan. Mutta entäpä niillä tax-free kilvillä, onko niihin omaa sääntöään? Ja miten se residencia vaikuttaa. Onko se avainroolissa eli jos ei ole Espanjassa residencia-statuksella, onnistuisiko tämä silloin lain puitteissa?
Sitten on vielä yksi kulma. Jos auton tuo Espanjaan talliin lepäilemään 6 kuukaudeksi ja ajelee sitten Suomeen 🙂
Espanjassa ei voi asua yli kolmea kuukautta turististatuksella. Sen jälkeen on hankittava residencia. Ja se edellyttää kaikenlaista , mm. toimeentulon toteennäyttämistä, sairausvakuutusta jne. Ja residentin täytyy rekisteröidä ulkomailla rekisteröity autonsa Espanjan kilpiin kuukauden sisällä.
Se onkin jo toinen juttu kuka ja miten näitä valvoo ja kannattaako vältellä näitä velvoituksia.
Mun pointtini on ainoastaan teoreettinen eli se , että mun käsityksen mukaan kyseinen operaatio ei onnistu lain puitteissa. Voin olla väärässäkin kuten niin usein ennenkin, mutta voin myös olla oikeassakin.
Eli kyseinen operaatio kannattaa varmistaa joltakin taholta joka 100% tietää mistä on kysymys.
Auton säilyttäminen jossain ajamatta ja omistajan oleskelu eri puolilla eurooppaa ja eri maissa saattaisi hyvinkin täyttää ehdot. Mutta ei se ,että asuu täysaikaisesti Espanjassa ja käyttää autoa ajoihinsa koko ajan.holahola kirjoitti:kunhan verohyöty ei ylitä 13450 euroa.
Minkälaiset kiesit mahtuvat tuohon 13450€ rajaan? Olisko muutama esimerkki tarjota? Autoveroasioihin vihkiytymättömänä ja Suomen verottajaa muistellen en uskalla edes arvuutella…
Sitten on vielä yksi kulma. Jos auton tuo Espanjaan talliin lepäilemään 6 kuukaudeksi ja ajelee sitten Suomeen
Jos tarkoitus on viedä auto Suomeen muuttoautona, auton tulee olla sen min. 6 kk omistajan hallinnassa ja käytössä.
Ajelin ystävänpalveluksena kilometrejä urheiluautoon. En enää muista kuinka paljon mittarissa piti olla kilometrejä. Ajoimme porukalla muutama tuhat lasiin, eikä maahantuonnissa ollut ongelmia – ainakaan tavanomaista enempää.
Veronalennuksen määrän saa helposti laskettua katsomalla suomalaisten autokauppiaiden tarjouksia. Se ”arvioitu atovero” on se luku, jota käytetään.
Unohdin vastata kysymykseen vientikilvistä. Suomeen tullattaessa tarkistetaan se, että auto on voinut olla vientikilvillä laillisesti käytössä 6 kk. Testillä on lista niistä maista, joissa auto voi olla toisen maan rekisterissä 6 kk. Vientikilvet eroavat tavallisista vakuutuksen suhteen. Kasko on kallis enkä ole saanut bonuksia. Bonuksia ei voi myöskään menettää.
Koko vuoden voi ajaa vientikilvillä, jos voi todistaa olleensa campingmatkalla 😉
huhtikuu 2012
Esimerkki veronalennuksen laskemisesta
Muuttoauton kanssa samanlaisen käytetyn auton yleinen pyyntihinta Suomessa
50 000,00 ¤
Tavanomaiset alennukset (5 % ja 750 €)
3 250,00 ¤
Yleinen vähittäismyyntiarvo
46 750,00 ¤
Autovero (35 % x yleinen vähittäismyyntiarvo)
16 362,50 ¤
Muuttoauton veronalennus
13 450,00 ¤
Maksettavaksi jää autoveroa
2 912,50 ¤
Tässä esimerkki autosta jonka toin muuttoautona 2009 silloin autovero % oli 30 ja veroa maksoin 280eSuomen uudessa autoverossa vero % riippuu hiilidioksidipäästöistä. Ne taas lasketaan ”sopivasti” ja sovitetaan jokaisessa maassa verotukseen, ts. ne eivät ole todellisia. Maahantuojat venkoilevat päästöjen kanssa.
Ainoa helppo tapa etsiä vero % on tutustua suomalaisten autokauppojen tarjouksiin. Kun hintalistasta katsoo, mitä on kehdattu valehdella, pääsee itse vähemmällä. Vero vaihtelee välillä 5 – 50 %, joten valmistajan ilmoittamat päästöt on hyvä tietää.
Pkonstan laskelma näyttää sinäsä järkevältä, jos auto on luokassa CO2 200 g/km (ts vero 35,1 %).
Auton vieminen Suomeen on AINA kettuilun takana. Tullilla on joku autokade, joka syö virkamiehen sielua kuin mato. Se pistää raapimaan asiakkaita. Vaan ei se mitään. Siihen tottuu.
Saisko tässä samassa topikissa kysästä tätä:
Suunnitelmissa lähteä Kanarialle talveksi, menisin omalla autolla.
Saako siellä ihan vapaasti ajella suomeen rekisteröidyllä autolla ilman mitään maksuja tai velvollisuuksia?
Niin ja turistina ihan olisin, lomalla, että mitään residencioita en hommaisi, mitä ne ikinä lieneekäänSamaa asiaa pohditaan täälläkin, olemme menossa lokakuussa Teneriffalle talvenviettoon. Nyt kuitenkin jo lentoliput tilattuna. Jos menet ota yhteyttä, olisi ainakin rahtia antaa mukaan sopuhintaan.. terv. karssu@gmail.com
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.