Auto Espanjan kilvissä. Kuka saa ajaa?

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Auto Espanjan kilvissä. Kuka saa ajaa?

  • Tämä aihe sisältää 16 vastaukset, 9 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä PabloS PabloS 6 vuotta sitten.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä adantus
    adantus Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.05.2012
    Kirjoituksia: 14
    Vastauksia: 22

    Löysin Orihuela Costan saksankielisiltä nettisivuilta ohjeen koskien ajoa autolla, joka on rekisteröity espnajan kilpiin ja kuljettaja on ei residentti. Sakko kuulemma tulee, jos ei ole NIE papereita autossa mukana?
    Jos siis ostan Espanjasta auton ja esim. tyttäreni tulee visiitille ja lainaan hänelle tätä Espanjan kilvissä olevaa autoa, niin autossa täytyy olla minun NIE paperini mukana? Näinkö menee?

    Wichtiger Hinweis für alle Nichtresidenten!

    Wer in Spanien kein Resident ist und ein Auto mit spanischem Kennzeichen fährt, muss im Auto die Nichtresidentenbescheinigung mitführen. Diese Bescheinigung heisst: ”Certificado de no residencia” (Formulario EX 15). Sie bekommen dieses ”Certificado” bei der Nationalpolizei und müssen danach erst einmal EUR 6,89 bei der Bank einbezahlen und einen Termin bei der Nationalpolizei machen. Gesetz 4/2000 vom 11. Januar über die Rechte und Freiheiten von Ausländern und ihre soziale Integration. Königlicher Erlass 557/2011, vom 20. April, der die Verordnung des Gesetzes Nr. 4/2000 über die Rechte und Freiheiten der Ausländer in Spanien und ihre soziale Integration genehmigt und nach den Änderungen durch das Gesetz 2/2009 geregelt wird.

    In Orihuela-Costa befindet sich das Büro der Nationalpolizei im Rathaus (Extranjería).

    Sollten Sie in eine Polizeikontrolle geraten und haben diese Bescheinigung nicht dabei, wird unter Umständen EUR 200.- Bussgeld von Ihnen verlangt!

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Pepe Navares
    Pepe Navares Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.05.2008
    Kirjoituksia: 16
    Vastauksia: 71

    Mikäli auton vakuutukseen ei ole em. tytärtä mainittu kuljettajaksi, niin vakuutus ei ole voimassa. Kannattaa siis ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön ennen auton luovuttamista ulkopuoliselle.
    Kuka saa ajaa ja kuka ei? Siihen löytyy sellaisia MUTU vastauksia yhtä monta kuin vastaajiakin. Oikean vastauksen saa joko suoraan Traficolta tai Gardia Civil:ltä. On luonnollista, että poliisi haluaa tietää ratsiassa kuljettajan ja auton omistajan suhteen. Jotenkin se on pystyttävä todistamaan, mikäli omistaja ei ole mumana, muuten voi syntyä käsitys, että kyseessä on varastettu auto.
    Panen tähän linkun Traficon sivuilta:

    http://www.dgt.es/portal/ca/oficina_virtual/conductores/canje_permisos/?tit=Permisos%20v%E1lidos%20para%20conducir%20en%20Espa%F1a.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Ourdream
    Ourdream Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.10.2009
    Kirjoituksia: 7
    Vastauksia: 29

    Jos kuljettaja on alle 24 vuotias eikä häntä ole merkitty vakuutukseen vakuutus ei siis kata häntä. Jos jokatapauksessa ajaa ja poliisi pysäyttää poliisi antaa jatkaa matkaa mutta ajaminen jatkuu omalla vastuulla. Eli kolarit menee omasta pussista. Meillä on tämän kaltainen vakuutus autossa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Ritacasanueva
    Ritacasanueva Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.08.2010
    Kirjoituksia: 14
    Vastauksia: 3416

    auto jos ei ole voimassa olevaa vakuutusta vaikka kuinka menisi omalla vastuulla ja laki ei anna kellekkaan sellaista mahdollisuutta etta ”ottaa oma vastuu” kun asiasta on maaratty laki ja lain rikkomisesta rangaistukset.

    Mista maksetaan sellaisten auton/kuljettajien aiheuttamat vahingot joilla ei onnettomuus hetkella ollut vakuutusta? Yhteisesta potista, sinulta ja minulta.

    Tama loytyy uudesta liikennelaista;

    Inmovilizar por riesgo

    También adquiere categoría de “muy grave” el sobrepasar la velocidad en un 50% el límite establecido y se da cobertura legal a la inmovilización de automóviles y ciclomotores cuando su utilización pueda suponer un riesgo grave para la circulación, las personas o los bienes. En este sentido, se considerará riesgo grave conducir un ciclomotor o motocicleta sin casco y también se podrá inmovilizar un vehículo cuando: su conductor se niegue a pasar las pruebas de detección de alcohol y otras sustancias, por no hallarse provisto del correspondiente seguro obligatorio, por sobrepasar los niveles de gases, humos y ruidos, cuando se haya realizado en el vehículo una reforma de importancia, por un exceso del 50% en los tiempos de conducción o por reducir ese mismo porcentaje los tiempos mínimos de descanso, o por la manipulación del tacógrafo. Además, los gastos que origine la inmovilización correrán por cuenta del titular.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Ourdream
    Ourdream Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.10.2009
    Kirjoituksia: 7
    Vastauksia: 29

    Näin meille suomenkielinen vakuutusvirkailija selvällä suomenkielellä kertoi.Pitää varmaan käydä toimistolla juttusilla.
    Siis, autossa on vakuutus, joka ei salli alle 24 vuotiaan ajaa ilman lisähintaa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Ritacasanueva
    Ritacasanueva Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.08.2010
    Kirjoituksia: 14
    Vastauksia: 3416

    vaarinkasitys tulee siina etta tassa asiassa on kaksi eri vastuuta kyseessa ;

    1. mita liikennelaki sanoo asiasta: liikennelaki vaatii kattavan vakuutuksen ollakseen varma etta onnettomuuden tapahtuessa vahingot korvataan.Ja ettei tassa ole mahdollisuutta toimia ”omalla vastuulla” maaraa liikennelaki asiassa, ilman vakuutusta onnettomuuden sattuessa menee kaikki vahingot ensin yhteisesta valtion vakuutuskassasta ja sitten perintaan.

    Kaikista liikennevakuutuksista (sinun ja minun)menee pieni maksu aina sinne valtionkassaan joilla korvataan niitten tekemia torttoilyja joilla ei vakuutusta ollut.Vaikka vastaajana on valtion konttori niin naita korvauksia , jotka voivat olla todella suuria summia, ei niita usein saada ulosmitattua henkiloiden ollessa maksukyvyttomia.

    Oikealla ”CONSORCIO” maksu 6.79€

    http://img140.imageshack.us/img140/4305/recibo247ne7.png

    2. mita vakuutusyhtio sanoo taas omissa vakuutusehdoissaan on eri asia, he eivat puhu ”omasta vastuusta ” lakia ajatellen vaan omaaa korvausvastuuta ajatellen.

    Tassa vakuutuspuolessa taas kaikilla vakuutusyhtiolla on omat saantonsa ja kaytantonsa satunnaista kuljettajaa ajatellen.

    Toiset ovat tarkkoja jos toinen kuljettaja ”conductor ocasional” on nuori , toiset laskuttavat osan kuluista.(onnettomuuden ollessa oma syy)

    Taas vakuuttaa toinen vakituinen kuljettaja ”conductor habitual” ihan kuten itsensa voi olla paras vaihtoehto ja nain molemmilla on taysivakuutus paalla.

    Espanjassa yleensa tarkein asia vakuutusta ottaessa on ajokortin ika ja sen jalkeen oma ika, paitsi silloin kun kuljettaja on jo iakas.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Ourdream
    Ourdream Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.10.2009
    Kirjoituksia: 7
    Vastauksia: 29

    Emme halua ajaa ilman asianmukaista vakuutusta se on selvä. Ja ei kannata ajaa autolla jos ei ole varma auton vakuutusehdoista se on myös selvä. Meidän autossa on asianmukainen liikennevakuutus ja sillä selvä. Emme todellakaan kehoita ketään ajamaan auto missä ei ole asianmukaista vakuutusta. Ja jos kuski (korjaus) alle 25 vuotias älä aja, jos ei sallittu koska poliisi voi kysyä ajajan ikää ja näin voi syntyä ongelmia.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä adantus
    adantus Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.05.2012
    Kirjoituksia: 14
    Vastauksia: 22
    Ritacasanueva kirjoitti:

    vaarinkasitys tulee siina etta tassa asiassa on kaksi eri vastuuta kyseessa ;

    1. mita liikennelaki sanoo asiasta: liikennelaki vaatii kattavan vakuutuksen ollakseen varma etta onnettomuuden tapahtuessa vahingot korvataan.Ja ettei tassa ole mahdollisuutta toimia ”omalla vastuulla” maaraa liikennelaki asiassa, ilman vakuutusta onnettomuuden sattuessa menee kaikki vahingot ensin yhteisesta valtion vakuutuskassasta ja sitten perintaan.

    Kaikista liikennevakuutuksista (sinun ja minun)menee pieni maksu aina sinne valtionkassaan joilla korvataan niitten tekemia torttoilyja joilla ei vakuutusta ollut.Vaikka vastaajana on valtion konttori niin naita korvauksia , jotka voivat olla todella suuria summia, ei niita usein saada ulosmitattua henkiloiden ollessa maksukyvyttomia.

    Oikealla ”CONSORCIO” maksu 6.79€

    http://img140.imageshack.us/img140/4305/recibo247ne7.png

    2. mita vakuutusyhtio sanoo taas omissa vakuutusehdoissaan on eri asia, he eivat puhu ”omasta vastuusta ” lakia ajatellen vaan omaaa korvausvastuuta ajatellen.

    Tassa vakuutuspuolessa taas kaikilla vakuutusyhtiolla on omat saantonsa ja kaytantonsa satunnaista kuljettajaa ajatellen.

    Toiset ovat tarkkoja jos toinen kuljettaja ”conductor ocasional” on nuori , toiset laskuttavat osan kuluista.(onnettomuuden ollessa oma syy)

    Taas vakuuttaa toinen vakituinen kuljettaja ”conductor habitual” ihan kuten itsensa voi olla paras vaihtoehto ja nain molemmilla on taysivakuutus paalla.

    Espanjassa yleensa tarkein asia vakuutusta ottaessa on ajokortin ika ja sen jalkeen oma ika, paitsi silloin kun kuljettaja on jo iakas.

    Kiitokset vastauksista tosiaan. Jäi hieman vielä härnäämään tuo viimeinen lause ”Espanjassa yleensä ,..paitsi silloin kun kuljettaja on jo iäkäs”.
    Halpeneeko vakuutusmaksu iän lisääntyessä kallistuakseen radikaalisti kun katsotaan todella iäkkääksi?

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä jpmadrid
    jpmadrid Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.04.2009
    Kirjoituksia: 15
    Vastauksia: 192

    Hola,

    Auton omistajan NIE paperin ei kyllä varmasti tarvitse olla autossa jos omistaja ei ole mukana, auton papereistahan se löytyy. Jos auton kuskilla on NIE mukana, tai poliisilla on muuten mahdollista saada se selville, hän saa sakkoon maksuaikaa, muuten jos ajaa ulkomaalaisella ajokortilla niin sakko tulee maksaa paikanpäällä.
    Poliisille riittää että auto on vakuutettu laillisesti, nykyään ei tarvi edes pitää mukana sitä maksulappua, poliisi saa heti selville onko auto vakuutettu vai ei. En ole koskaan kuullut että poliisi alkaisi katsomaan vakuutuksen ehtoja…jos näin ei ole niin voisi laittaa asiasta jotain linkkiä..

    Toinen asia on sopimus vakuutusyhtiön kanssa, vakuutuksissa on yleensä sekä conductor habitual että conductor ocasional, eli pääkuski ja sillointällöin-kuski, sen mukaisesti vakuutus hinnoitellaan. Jos kumpikin ovat esim 40 vuotiaita, niin yleensä vakuutuspapereissa on ehto että alle tietyn ikäinen ja alle tietyn ajokorttivuosimäärän omaava kuski ei saa autoa ajaa. Siksi monet laittavat esim. lapsensa ocasional kuskiksi, nostaa paljon vakuutuksen hintaa, mutta on kyllä ehdottoman tärkeää jos jotain joskus tapahtuu..
    On halvenpaa laittaa nuori ocasional kuskiksi kuin pääkuskiksi ja vakuutuksenottajaksi, monet vakuutusyhtiöt eivät edes tee vakuutusta uusille kuskeille, conductor novel, vaan sitten pitää hakea vakuutus valtion laitokselta Consorcio de Compensación de Seguros, sieltä saa vakuutuksen kun niille antaa, muistaakseni, kahden vakuutusyhtiön kieltävän lausunnon.

    Eli kannattaa katsoa niitä vakuutusehtoja, yleensä rajana on 25 vuotias ja ajokortti yli 5 vuotta..taisin laittaa turhankin paljon tekstiä..

    Saludos

    Janne Madrid

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Ritacasanueva
    Ritacasanueva Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.08.2010
    Kirjoituksia: 14
    Vastauksia: 3416

    perustuu: ikaan, ajokortin ikaan, (ajokortin pisteisiiin jos kortti espanjalainen) autoon, aikaisempiin mahdollisiin vakuutuskorvauksiin ym.

    Kallis vaihtoehto on aina; uusi kuljettaja, maksaa aina mannoja. Tassa voi kylla kayttaa isan tai aitin vakuutusta kytkyna ettei nuoren kuljettajan autoon vakuutus maksa aivan valtavia summia. Mutta tama on myos riski paavakuutetulle.

    Jannen mainitsema Consorcio voi siina tapauksessa olla vaihtoehto.Joka on se minun aikaisemmin mainitsemani ”Consorcio” valtionkassa.

    Taas mita vanhempana olet uusi kuljettaja , vakuutus taas maksaa paljon. (50 v tai siita ylospain)

    Espanjan liikennelaitos suunnitteleen iakkaamille kuljettajlle ajokortin uusimisen yhteydessa lisakoetta joka perustuisi kirjallisiin kysymyksiin, tama jos toteutuu voisi olla aikamoinen rajoittaja kortin uusimisessa.

    Liitan tahan Uuden liikennelain ja helpon grafiikin miten rangaistukset muuttuvat.

    http://www.dgt.es/revista/num151/pages/ley.html

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä BeeKeeper
    BeeKeeper Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.01.2011
    Kirjoituksia: 31
    Vastauksia: 169
    jpmadrid kirjoitti:

    Hola,

    Eli kannattaa katsoa niitä vakuutusehtoja, yleensä rajana on 25 vuotias ja ajokortti yli 5 vuotta..taisin laittaa turhankin paljon tekstiä..

    Saludos

    Janne Madrid

    Tekstia ei ole yhtaan liikaa! On aina ilo lukea Sinun asiallisia, kokemukseen tai muuhun tietoon perustuvia, sujuvia ja kieliopillisesti virheettomia tekstejasi. Tuo ”saludos” oikein lammittaa sydanta 🙂

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Nea
    Nea Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 30.07.2013
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 1

    Hei!

    Eli siis saako kuitenkin suomalaisella ajokortilla ajaa espanjassa autoa vai onko siinä jotain rajoituksia? Onko eroja jos on turistina (vuokra-auto) tai jos asuu vakituisesti maassa ja haluaa hommata oman auton?

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä matias31
    matias31 Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 16.09.2010
    Kirjoituksia: 8
    Vastauksia: 193

    Mulla on tosiaan espanjalainen ajokortti koska suomalainen korttini varastettiin ja Suomen pykälien mukaan kotipaikkakunnan nimismies myöntää uuden kortin varastetun tilalle. Koska olen kirjoilla Espanjassa niin minun piti pyytää Suomesta rekisteriote ajokortista, käännättää se ja hakea sillä täkäläisestä Traficosta espanjalainen ajokortti varastetun tilalle. Ajoneuvoluokat pysyivät ihan samana mutta kortin voimassaolo taisi hieman muuttua.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Ritacasanueva
    Ritacasanueva Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.08.2010
    Kirjoituksia: 14
    Vastauksia: 3416

    sitten viela piti Traficoon vieda Suomesta saatu todistus , jonka muuten sai englanninkielisena, postissa perille ja laskun kera hinta noin 22€,

    mutta jo 2012 alussa todistusta tarjottaessa kerrottiin Traficosta ettei kyseista todistusta tarvita vaan tiedot vahvistetaan Suomen Traficosta suoraan.

    Nain myos tapahtui ja uusi espanjalainen ajokortti saapui perille noin 5 viikossa.

    http://www.dgt.es/portal/gl/oficina_virtual/conductores/canje_permisos/

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä matias31
    matias31 Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 16.09.2010
    Kirjoituksia: 8
    Vastauksia: 193

    Eli tarkennuksena vielä että kaikki suomalaiset ajokortit ovat EU-kortteja ja niillä voi ajella EU-maissa. Minä vaihdoin vielä Suomessa asuessa vanhan paperikorttini EU-korttiin pikku-E-luokan takia. Olenkohan Nea jutellut isäsi kanssa asiasta kun kävin Suomessa pari kuukautta sitten? 8)

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.