Asfaltin liukkaus ja turvallinen ajaminen

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Asfaltin liukkaus ja turvallinen ajaminen

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Kari
    Kari Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.07.2006
    Kirjoituksia: 175
    Vastauksia: 1456

    Espanjassa pitkään asuneena ja päivittäin sekä autoa että moottoripyörää liikkumavälineenä käyttäneenä haluan tuoda esille tärkeän turvallisuuteen liittyvän asian; asfaltin liukkauden.

    Olemme Suomessa tietyllä tavalla tottuneet liukkauteen jäisten talvien myötä, mutta harvoin tulee ajatelleeksi, että Espanjassa asfalttitiet saattavat olla joissain tilanteissa melkoisia jäätiköitä. Tarkoitan sitä todella ja vakavasti, eikä tätä asiaa voi liiaksi korostaa. Espanjan asfaltit ovat liukkaita – sadekelien lisäksi myös kuivalla kelillä.

    Erityisesti asia tulee esille risteyksissä ja liikenneympyröissä, sekä tiehen maalattujen merkkien (esim. suojatiet) ylityksissä. Mopo tai moottoripyörä karkaa tuolloin helposti alta, ellei ole tarkkana kiiltäväksi sliippautuneen asfaltin kanssa. Aivan yhtä lailla autot luistelevat liukkaissa paikoissa omia menojaan.

    Miksi? Tämä ei perustu mihinkään tieteelliseen tutkimukseen, vaan allekirjoittaneen omiin käytännön huomioihin. Liukkaus johtuu osittain erityyppisestä asfalttiseoksesta ja toisaalta liukkautta aiheuttaa Saharasta Espanjaan laskeutuva hienonhieno hiekkapöly, joka sliippaantuu kuumaan asfalttiin ja kiillottuu sen pintaan.

    Espanjan liukas asfaltti
    Espanjan liukas asfaltti

    Asfaltti on kokemusperäisesti liukasta erityisesti liikenneympyröissä, mutta se on sitä muuallakin, eli aivan samaa pitoa ei tienpinnasta löydy, kuin esimerkiksi Suomessa on. Sateella on luonnollisestikin syytä olla erityisen tarkkana.

    Erityisesti – mutta ei pelkästään – mopoilijoille!

    Olen tavalla tai toisella harrastanut mopojen ja moottoripyörien kanssa kurvailua lähes 40 vuotta ja mielestäni tiedän asiasta ainakin joitain perusasioita. Siitä huolimatta ilahduin positiivisesti, kun löysin netistä turvallista ajamista ja siihen liittyviä asioita käsittelevän ilmaisen oppaan.

    Opuksen on alunperin alunperin tuottanut Norjan Harrikka ja se on sittemmin käännetty ja taitettu talkootyönä suomeksikin. Sivulla olevien tietojen mukaan suurimman osan käännöksestä on tehnyt Esa Myyryläinen. Myös Tero Ahlqvist on muokannut tekstiä yhdessä Motoristi Survival -kouluttajien kanssa. Taiton on tehnyt Risto Vainio.

    Tässä suora linkki, lataa kirja tästä. (5.5MB PDF)

    Suosittelen tuon opuksen lukemista, siinä on hyödyllistä tietoa ja hyviä vinkkejä. Toivon Orkkilaisten kertovan näistä asioista myös eteenpäin, koskien erityisesti mopoilla ja moottoripyörillä liikkuvien nuorten vanhempia.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä JarmoS
    JarmoS Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 23.10.2006
    Kirjoituksia: 3
    Vastauksia: 15

    Hyvä Kari, kun herätät porukkaa ajattelemaan sellaista turvakysymystä, joka Suomessa on liki tuntematon. Meidän tavanomainen ajattelumme liukkaasta koskee vain talvea ja joskus uutta märkää asfalttia. Eli jos on himo kaksi- tai nelipyöräisellä Andaluciassa liikuntaa harrastaa kannattaa Karia uskoa.

    Itselläni on mopopuolelta kokemusta Costalla ehkä kymmenen tuhannen kilsan verran ja aion jatkossakin noudattaa viisaampieni neuvoja.

    Se kirja on muuten sairaan asiallinen, myös pohjolan oloihin.

    Pankaa sana kiertämään ja linkki esim Costaridersien sivuille.

    Yhdeksäs pv lokaa pitäisi WB 911:sta pärähtää ekaa kertaa etelän auringossa.

    Terkuin X-Pleksiboi

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä La Cruizer
    La Cruizer Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.03.2007
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 238

    Liukasta on. Itselle meinasi käydä hassusti viime keväänä. Lähestyin autollani liikenneympyrää. Kevyt vesisade oli juuri alkanut ja tiedostin, että saattaa olla liukasta joten hidastin vauhtia. Vähän ennen ympyrään ajamista näin kuinka edessä ajanut auto heitti 180 astetta ympäri yrittäessään poistua ympyrästä – onneksi mihinkään osumatta. Ajattelin mielessäni, että taisi olla kokematon kuski eikä tajunnut sateen vaikutusta. Itse menin ympyrään n. 30 km/h ja kun yritin suoraa ulos, niin totesin saman kuin edellinen – ei mitään saumaa. Onneksi sain korjattua viime hektellä ja päädyin tolpan sijasta tekemään ylimääräisen kierroksen ympyräsää – kävelyvauhtia tällä kertaa. Ei nyt ole ainoa kerta kun täkäläisten teiden liukkaus on yllättänyt, mutta tässä tapauksessa peilijää olisi ollut yhtä pitäväi… Sinänsä ei tietenkään kovin ihme, sillä ohut kerros veden, ja täällä pöllyävän hienon hiekan sekoitusta toimii kuin öljy tien pinnalla.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä blues
    blues Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 26
    Vastauksia: 1928

    Olen myos tullut yllatetyksi erikoisesti liikenneympyroiden liukkaudesta. Todella liukasta. Vaikea uskoa ennenkuin itse ”luistelee” eka kerran ympyran lapi. Ovat liukkaat ilman sadettakin ammo sitten markana.
    Maltti on valttia! Jokaisen kaksipyoraisen kuljettajan kannattaa lukea Karin liittama ajo-opas. Todella hyvaa tietoa meille jokaiselle.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä bhajee
    bhajee Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    Näin se on.. viimeksi kun kävin Nerjassa (mopolla), niin lähtiessä meinasi takapää irrota ympyrässä kun hieman annoin kaasua (siis todella vähän, sanoisin että vauhtia oli 10-15 km/h siinä ympyrässä).

    Pitänee hommata apupyörät siihen mopoon… 🙂

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Willi
    Willi Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.01.2007
    Kirjoituksia: 28
    Vastauksia: 792

    Bhajee, mie haluan nähdä sitten sen siun pyörän niitten apupyörien kanssa.

    Ite en ole kertaakaan onnistunut liukastelemaan ympyröissä vielä tähän mennessä ja taasen huomenna laitan nokan kohti Malagaa ja niin veivaan taas neljällä pyörällä monessa ympyrässä. Toisaalta pyrin pitämään ympyröissä aina matalan nopeuden koska tiedän niiden olevan liukkaita. Mieheni otti ja kaatui pyörällänsä kaksi vuotta sitten ympyrässä ja nopeutta hänellä ei todellakaan ollut kuin tuo 20km/h. Onneksi ei pahempaa käynyt ja pienillä naarmuilla selvisi mies. Myös se, jos tiellä on tuota pientä kiveä tai muuta epämääräistä, aiheuttaa liukkautta varsinkin 2pyöräisille. Ensi talveksi toivottavasti saadaan toinen auto myös miehelle tai pakotan sen ottamaan auton joulukuussa, jos taas tulee lunta ja miehen pitää lähteä töihin. Sain kyllä olla sydän syrjällään viimeeksi kun mies lähti aamulla 5 aikaa töihin moottoripyörällä ja maa oli valkoisena.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä bhajee
    bhajee Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    No autossa on onneksi ne apupyörät jo valmiina 😉 – ja vähän peltiä ympärillä..

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Willi
    Willi Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.01.2007
    Kirjoituksia: 28
    Vastauksia: 792

    Niin on 😉 Sen tähden mielummin huristankin laulutunneille, töihin ja kouluun autolla 🙂 Ainoastaan ruuhka-aikaan hyppään mielummin pyörän kyytin ja annan ohjat miehelleni.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Jahu
    Jahu Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 11.08.2006
    Kirjoituksia: 49
    Vastauksia: 1073

    Tuo liukkaus on ajankohtainen myös Suomessa ; märkiä lehtiä asfaltilla :O

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä LakuPekka
    LakuPekka Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 25.11.2006
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 394

    Heippa,

    Eräs turvallisuuteen liittyvä seikka on se, että Espanjassa vieläkin melko usein ajellaan ns. vanhasta muistista pienessä sievässä.

    Poikani (19v.) tuli juuri kotiin mopolla ja selvästi vahvassa humalatilassa ajava autoilija oli pyyhkäissyt takaapäin rantatiellä niin läheltä, että moposta lähti toinen vilkku irti.

    Onneksi hän oli jotenkin aavistanut tilanteen etukäteen, koska auton valot alkoivat olla huomattavan lähellä ja ehti siten väistää sivulle. Kyydissä oli vielä toinen nuori henkilö, joten pahemmenkin olisi voinut käydä.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Savoyard
    Savoyard Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 24.10.2009
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 10

    Nostan tätä Karin hyvää avausta näkyviin ettei se painuisi unohduksen suohon.

    Itsellänikin on paljon kokemusta kaksipyöräisellä liikkumisesta ja ymmärrän hyvin miten tärkeästä asiasta on kysymys.
    Liukkauden torjuntaan varsinkin märällä tiellä voi jonkin verran vaikuttaa rengasvalinnalla ja etenkin sillä, ettei aja liian vanhoilla renkailla.
    Vaihdatin itse tämän vuoden keväällä eturenkaan juuri iän takia, kulutuspintaa olisi vielä riittänyt. Tosin renkaan DOT-merkinnän tarkistamiseen tarvittiin toistaiseksi suomalaisella kestopäällysteellä ajettaessa eräässä kaarteessa yllättäen alkanut märkä tienpinta ja etupään luistoyritys!

    Olisin myös hyvin kiinnostunut kuulemaan Espanjassa elävien suomalaisten moottoripyöräilijöiden reissuista ja mahdollisista alan yhdistyksistä.
    Fuengirolassa toimiva Gospel Riders tulikin jo tietoon tv-ohjelman kautta mutta myös muut pienemmätkin yhteiset reissut kiinnostavat aluetuntemuksen parantamiseksi.
    Omaksi asuinpaikakseni näyttää siivilöityvän Fuengirola Malagan Alicantea parempien yhteyksien ansiosta, joten varsinkin sieltä tietoja kaivataan.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä blues
    blues Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 26
    Vastauksia: 1928

    Kayppa katsomassa http://www.costariders.com sivut. Tietoa loytyy laidasta laitaan ja porukka on erittain aktiivinen. Joten eikun mukaan joukkoon tummaan… 😉

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Jahu
    Jahu Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 11.08.2006
    Kirjoituksia: 49
    Vastauksia: 1073

    Ongelmanahan on ettei Espanjassa käytetä teitä karhentavia nastarenkaita ,kun Suomessa .
    Kesärenkaa taas pyöristävät teitä entistä sileammaksi . 8)

    Jospa laittaisi karkeammat rengaskuviot alle auttaisiko asiaa ??

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä arnold malaga
    arnold malaga Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.07.2010
    Kirjoituksia: 79
    Vastauksia: 2846

    Kuulin jo vuosia sitten paikalliselta insinööriltä, että espanjalaisessa asvaltissa, ja etenkin tienpinnan valkoisissa kaista-, nuoli- ja suojatiemerkinnöissä, käytetään massan seassa jotain silikaattia (siis lasia) kulutuksenkestävyyden parantamiseksi. Lienee joku kansantalouteen liittyvä viritys, ettei tienpäällysteitä tarvitsisi uusia aivan ”joka päivä”.

    Tokihan nastarenkaat eivät ole kuluttamassa tien pintaa, mutta aurinko sitten paistaakin kaksi kertaa kuumemmin ja lähes ympäri vuoden, laittaen vuorokauden aikana asvaltin elämään voimakkaasti, toisin kuin vaikkapa pohjoismaissa, joissa tuo eläminen on enemmänkin vuodenaikojen mukaista.

    Näin ollen kuumalle asvaltille en suosittelisi isokuvioisia renkaita, paitsi sateella, vaan ennemminkin aivan slicks’ejä, jotka kylläkin ovat laissa kiellettyjä, kun kulutuspinnan mittaaminen voi olla sangen hankalaa, ja noin muutenkin sadekelin sattuessa ovat hengenvaaralliset.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Ritacasanueva
    Ritacasanueva Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.08.2010
    Kirjoituksia: 14
    Vastauksia: 3416
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.