AMMATIT AURINKORANNIKOLLA OSA I – Vuokravälittäjän arkea ja juhlaa!

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki AMMATIT AURINKORANNIKOLLA OSA I – Vuokravälittäjän arkea ja juhlaa!

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 77)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • LINKKI

    Old Chap
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.07.2006
    Kirjoituksia: 106
    Vastauksia: 2386

    ”Eiole” viittasi ihan viisaasti identiteetin muutokseen. Moni todellakin uskoo vaikkapa osaavansa siivota ja kokata, kun on semmoista kotonaankin tehnyt, mutta ammattilaiselle asetetut vaatimukset voivatkin ollakin kovemmalla tasolla. Silloin vaaditaan yrittäjältä älliä joko parantaa palvelujaan tai sitten lopettaa, ennenkuin menee myös henkilökohtainen maine.

    Toisaalta: Tuskin kaikki ovat osanneet olla aikaisemmastaan asiakkainakaan. Ja kun sitten halpojen hintojen hurmassa etsii kaikkein halvinta ja vieläkin halvempaa, kyselee sieltä sun täältä, joskus jopa Suomesta käsin funtsittuaan että olisihan se kiva minunkin muuttaa sinne funkkulaan, mutta mitähän sitten maksaisi jos … saattaa yrittäjän hymy olla kireä, kun pitäisi antaa vastauksia kaikille ja myös niille, jotka ehkä mahdollisesti saattavat harkita tai sitten ei, että jos … mutta kysyypä hän kuitenkin varmuuden vuoksi.

    Esimerkkejä näistä kyselijöistä on täällä keskustelussakin yllin kyllin.

    Pyrkiessään menestymään yrittäjä haluaa mieluiten keskittyä oleelliseen. Tekee työnsä ja mahdollisesti pitkänkin päivän ja selaa sen päätteeksi postinsa. Ahaa, siis lukee ainakin kyselyt!

    Joo, mutta ei jaksa vastata kaikille. Valitettavasti. Tai ei halua enää hakata päätään seinään selittäen, että tulkaa ensin tänne ja vuokratkaa se asunto ja kysykää vasta sitten, mitähän semmoisen siivoaminen saattaisi maksaa. Tai sähköt (mitä laitteita käytössä, montako asukasta jne.) tai asunnon remontti tai jokin muu palvelu.

    Hei, eiks’ olekin hienoa, että mekin ollaan ajateltu muuttaa sinne!

    ”Kysynkin nyt samalla, että mitähän sitten lopulisesti maksaisi asuminen Espanjassa ja mitä kaikkea muuta pitäisi ottaa jo nyt suunitteluvaiheessa huomioon?”
    ”Valmistun puolentoista vuoden kuluttua joksikin ja pitäisi löytää koulutustani vastaavaa työtä. Osaan jonkin verran ruotsia ja meinaan tietenkin opetella espanjaakin… Myös huvittelu kiinnostaa, onko siellä discoja?”
    ”Pitäisi löytää asunto ja suomenkielinen työpaikka suomalaisen koulun läheltä. Osaatteko neuvoa?”
    ”Olisi kuljetettavaa Suomeen, mitähän se maksaa ja paljonko tavaraa yhteen kuutioon mahtuu?”
    ”Ollaan perustamassa yritystä ja tarttisi kysyä mainoksista? Voiko ne maksaa sitten vasta, kun yritys ensin tienaa, vai pitääkö olla rahaa ennakkoon?”

    Apua!

    Siis hei, funtsikaa vähän mitä ja miten yrittäjiltä kysytte.
    Se saattaa helpottaa vastaajia suuresti. Varsinkin tottumattomia.

    LINKKI

    Don Bavarontti
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.07.2006
    Kirjoituksia: 113
    Vastauksia: 2154

    varmaankaa ei ole hassumpi ajatus valmistautua kotisivuilla …antamaan vastauksia.. erilaisiin kysymyksiin, vuokrattavia kohteitaan, linkkejä, hinnastoja palveluistaan. Itse vuonna 2001 lähetin 10 toimistolle kyselyn 3 vastausta tuli joista yksi kertoi hinnat, mitä palveluita tarvitsin. Arvatkaapas, oon muistanut kehua Toivosen Leenaa.

    Asunto, Espanja, Espanjasta, asunnot, Malaga, Torremolinos, Madrid, Benalmadena, asuntomyynti, asuntovuokraus, toimitila, toimitilat, asuntojen vuokraus, myynti, Los Pacos, liiketila, liiketilat, asuntoja

    Cl. Los carmenes, nº 12. local 12B, 29631 ARROYO DE LA MIEL
    Puh. +34 952 576232 GSM +34 629 958 020 Fax +34 952 444643

    no toisaalta viittasin blogissa joskus yrittäjän arkeen liittyvistä ”pikkuongelmista” ajankäytön suhteen
    Tyhjän työn kurssi , jossa keskitytään sen 7:ään ärräalkuiseen aikavarkaaseen.

    LINKKI

    trisuliini
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 27.02.2007
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 35

    Nyt on ihan pakko sanoa mielipiteeni suomalaisten välittäjien palveluhalukkuudesta. Olen jo vuosia tähän aikaan vuodesta ja myöhemminkin keväällä kysellyt vuokra-asuntoa kesäksi mutta vastauksia en saa. Yksi ainoa välittäjä on uskollisesti vastannut kyselyihini mutta muut eivät ole vaivautuneet! Pitääkö tästä päätellä etta suomalaisilla välittäjillä menee niin hyvin että uusia asiakkaita ei tarvita?? Valitettavasti on niin että ”paha kello kauas kantaa” eli muistan kyllä mainita asiasta kaikille tutuilleni sekä kehua erityisesti sitä joka vaivautuu vastaamaan.
    Että silleen suomalaiset välittäjät palvelee suomalaisia….

    LINKKI

    Jatta
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 04.02.2007
    Kirjoituksia: 5
    Vastauksia: 42

    Pakko vastata tähän huomioon. Itse olen törmännyt aivan samaan ongelmaan, yksi suomal.välittäjä vastannut asiallisiin tiedusteluihin ripeästi ja kaikki kysymäni (ja vähän muitakin) tiedot antaen.
    Häneltä olen asunnon nyt vuokrannut ja tulemme tyttäreni ja hänen lapsensa kanssa jälleen uudelleen Fugeen kesäkuun alussa. Viime vuoden viimeisenä päivänä palasimme edelliseltä reisulta.

    Taitaa olla liikaa asiakkaita joillakin niin ei ehdi palvella kunnolla.

    LINKKI

    trisuliini
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 27.02.2007
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 35

    Olenkin epäillyt että ei tämä ongelma voi yksin minua koskea ja näyttää pitävän paikkansa. Minä olen onneksi aina saanut vuokrattua suoraan omistajilta ja niin mielummin teenkin, jää välikädet pois ja saa varmaa tietoa koska tietenkin omistaja tietää asuntoaan koskevat asiat paremmin kuin välittäjä. Hintakin on edullisempi kun ei tarvitse maksaa välityspalkkioita. Siltikin toivoisin asiakasystävällisempää kohtelua suomalaisilta välittäjiltä koska mielummin työllistäisin heitä kuin muun maalaisia.

    LINKKI

    Suoratukka
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.10.2006
    Kirjoituksia: 112
    Vastauksia: 1765

    Tuli muuten mieleeni näitä lukiessani, kehen se suomal.
    ”kielitaidoton” vuokralainen sitten voisi ottaa yhteyttä?

    Silitysraudan johdon (vaarallinen?) vaihto. Oletan, että
    se kuuluu asunnon kalustoon.

    Entä se oven kahva? Vuotava vessanpönttö ?
    Uunin vastukset? Entä jääkaapin tasolasi?

    Olettaen tietenkin, ettei vuokralainen itse ole
    niitä rikkonut.

    Näitä kyselen ihan tiedon vuoksi ilman ”sarvia ja hampaita”. 🙂

    LINKKI

    Masa P
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.12.2006
    Kirjoituksia: 85
    Vastauksia: 746

    Jos suomalaista välittäjää ( yleistämättä liikaa) ei kiinnosta, niin espanjalaisiakin löytyy.
    Meikäläisellä kävi uskomaton tuuri, kun osuin Diegon asiakkaaksi. Melkein 10 vuotta on nyt vierähtänyt samassa asunnossa!
    Särkymisiäkin on ollut. Jääkaappi, hella, ym pienempää. Uudet koneet ovat tuleen niin nopeasti, ettei ole kunnolla ässää kerinnyt sanoa!
    Jopa kerran keittiön seinästä irtosi yöllä laatat. Mutta uskokaa. Manjaana meiningistä ei tietoakaan. Kahdessa päivässä seinä oli entistä ehompi anteeksipyyntöjen kera !

    Kommunikaatio pelasi aluksi molemminpuolisella tankeroenglannilla. Nykyisin meikäläisen tankeroespanjalla.

    Keväällä taas kuulen: ” koska tulet takaisin”. Rahasta emme puhu.
    P.s 8 v:n aikana kohtuullinen vuokra on noussut 40€ !!!!!!

    LINKKI

    eijuska
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.03.2007
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 6

    itse olen ollut yrittäjänä rakennusalalla,ja kaikenlaista kommenttia on joutunut kestämään.se mikä ei tapa se vahvistaa.siispä kaikesta täytyy ottaa opikseen.naisena kun on rakennualalla niin voi vaan kuvitella mitä kommenttia saa osakseen.
    yleensä aliarvostetaan,mutta täytyy yrittää ja näyttää mihin pystyy.
    kaikissa ammateissa on varjopuolensa.
    aina ei saa olla liian ahne.ahneella on paskanen loppu.itse olen saanut apua myös ilman rahaa.
    mikä laulaen tulee se viheltäen menee.
    itse uskon ihmisten hyvyyteen,vaikka aina se ei ole kannattanut.
    on myös karvaita pettymyksiä.
    pitää muistaa pitää maalaisjärki mukana.
    ahneita huijareitakin on olemassa.

    LINKKI

    janne
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 06.10.2006
    Kirjoituksia: 15
    Vastauksia: 129

    Itse tekisin kiinteistövälittäjän saappaissa asiakkaille selväksi heti alussa, että hoidan vain asuntoon liittyvät asiat, en muita – ja tekisin paikallisen asioidenhoitotoimiston kanssa sopimuksen, että suosittelisin kaikissa muissa asioissa kääntymään heidän puoleensa. Olisi heti selkeä peli ja vältyttäisiin väärinkäsityksiltä. Vaikka halua olisikin auttaa uusia tulokkaita/matkailijoita, niin aina ei vain kykene tai ehdi. Jos lupaa hoitaa ja tehdä, niin sitten asiat on hoidettava kuten on sovittu.

    On täysin ymmärrettävää että varsinkin kielitaidottomana Espanjassa ei todellakaan pärjää ja apua tarvitaan virastoissa jne. ja silloin on ehkä parempikin käyttää asioidenhoitoon toimistoa joka tietää miten jutut pitää tehdä, vaikka se vähän maksaisikin – säästää ainakin huomattavasti aikaa ja vaivaa!

    LINKKI

    Minenitar
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 02.03.2007
    Kirjoituksia: 3
    Vastauksia: 15

    huh huh, täytyy myöntää, että tämä oli mielenkiintoisin keskustelu mitä olen lukenut Orkissa! aluksi en meinannut tätä edes avata, mutta huomasin, että tänne tulee kokoajan uusia kommentteja, niin pakkohan se oli itsekkin käydä kuikuilemassa. välillä nauratti ja välillä todellakin suututti!
    sinulle Perlita lähetän paljon salmiakkia, ruusuja ja positiivista asennetta näin virtuaalisesti. Jaksamista työhön.
    Ps. täältä 5000km päästäkin kirjoitettuna asettuisin enemmän Perlita, Old chap ym, kannalle, taitaa pedro suomalainen tahalleen kiusaa tehdä…. varmasti nauttii..
    äh, kirjoitetaanko se fiksu nyt sit F ällä vai Veellä Old Chap? 🙂

    LINKKI

    mela
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 23
    Vastauksia: 195
    janne kirjoitti:

    Itse tekisin kiinteistövälittäjän saappaissa asiakkaille selväksi heti alussa, että hoidan vain asuntoon liittyvät asiat, en muita – ja tekisin paikallisen asioidenhoitotoimiston kanssa sopimuksen, että suosittelisin kaikissa muissa asioissa kääntymään heidän puoleensa. Olisi heti selkeä peli ja vältyttäisiin väärinkäsityksiltä. Vaikka halua olisikin auttaa uusia tulokkaita/matkailijoita, niin aina ei vain kykene tai ehdi. Jos lupaa hoitaa ja tehdä, niin sitten asiat on hoidettava kuten on sovittu.

    On täysin ymmärrettävää että varsinkin kielitaidottomana Espanjassa ei todellakaan pärjää ja apua tarvitaan virastoissa jne. ja silloin on ehkä parempikin käyttää asioidenhoitoon toimistoa joka tietää miten jutut pitää tehdä, vaikka se vähän maksaisikin – säästää ainakin huomattavasti aikaa ja vaivaa!

    Tama onkin se meidan suomalaisten vaikeus. Ei osata kordinoida asioita oikeille urille. Eli jos ”kiinteistonvalittaja” on sita mielta etta jotkut tehtavat eivat kuulu hanen hoidettavakseen, niin hyvaan asiakaspalveluun kuuluu kertoa mista kyseisen palvelun saa.

    Voisin luetella lukemattoman maaran asioita jotka eivat kuulu baarin pitajan tehtaviin? esim. miten noi puhelinliittymien hankinta kuuluu baarinpitajan tehtaviin ?? EI MUUTEN MITENKAAN!!! mutta informaation antaminen kuuluu meille kaikille palveluammatin omaaville. Ja jos itse ei pysty jotakin auttamaan voi antaa yhteystiedot kielenkaantajalle joka lahtee mukaan puhelinkauppaan… niin kylla se maksaa, mutta jos en itse pysty auttamaan tai kehtaa velotta on helpompaa antaa informaatiota MISTA KYSEISEN PALVELUN SAA..

    Jos taas joku on sita mielta etta minun taytyisi itse sinne lahtea ja viela ilmaiseksi voi aina sanoa etta ”en valitettavasti kiireiltani paase”… pitaa muuten myontaa etta myos vapaa-ajallani olen joskus tormannyt kartta kadessa kulkeviin suomalaisturisteihin. Yleensa autan jos vaan voin. olisiko sittenkin kyseessa luonne kysymys?

    mela

    LINKKI

    S3condLif3
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 18.02.2007
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 3

    Melko ammattitaidotonta porukkaa taitaa olla kyseisellä alalla? Ei taideta hispaaniassa vaatia mitään lkv-tapaisia tutkintoja ja muukin ”bisnes” kokemus taitaa olla aika vähäistä. Enpä ole aikaisemmin törmännyt yrittäjään joka haukkuu idiooteiksi asiakkaita nettifoorumissa, jota myös asiakkaat lukevat. Kannattaa vuokrata asuntonsa suuremmilta toimistoilta, jos osaa vähänkään enkkua. Silloin ei tarvitse olla tekemisssä moisten YRITTELIJÖIDEN kanssa. Aurinkorannikolta kyllä löytyy ammattitaitoista väkeäkin, jopa suomalaisissa. Kielitaitoisena kyllä parhaan palvelun saa paikallisilta, joten rohkeutta vaan kielen käyttöön. Englannilla pärjää jo nuorempien Espanjalaistenkin kanssa monessa paikassa.

    LINKKI

    Selma
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 38
    Vastauksia: 583

    Perlita on nostanut vain kissan pöydälle ja vähän herätellyt miettimään, mitä asiakkaana voi pyytää.

    N. 30 vuotta asiakaspalvelussa olleena voin sanoa, että kaikkea näkee, kun sattuu ja tapahtuu. Enää nykyisin harvemmin hämmästyy mistään.

    Aivan oma rotunsa on hyväksikäyttäjät. Tekeydytään sairaaksi ja heikoksi ja sotia käyneeksi ja kauhean uhrautuvaksi. Syyllistämisestä on tehty oikein tiedettä. Ja sitten annetaan asiakaspalvelijan kuulla kunniansa, jos ei saada mitä haluaa.

    Erikoisesti vanhemmat naiset osaavat nämä temput. Odotan innolla, enää muutama vuosi ja voin alkaa etuilemaan kassajonossa, vaatimaan paikkaa bussissa. Jee, koko inhottava minä pääsee oikeuksiinsa.

    Elä Perlita välitä! Se koiraälähtää, johon kalikka kalahtaa.

    LINKKI

    Selma
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 38
    Vastauksia: 583

    Aamulla yritin muuttaa ja luulin, ettei muutu, mutta oli muuttunut sittenkin. Hyvä minä.

    LINKKI

    IPT42
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 07.12.2006
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 65

    Täytyypä todeta S3condLif3:n toteamuksen asiallisen todeksi. Kun itse mahdollisesti tulisin tulevaisuudessa asioimaan espanjalaisten yrittäjien kanssa, käytän kyllä pikkuisen aikaa myös tarkastelemalla ettei lipsahtaisi tuollaisten alotuksen kaltaisten väsähtäneiden ressukoiden pakeille. Kyllä taatusti löytyy alkeet yleisöpalveluksesta omaavia yrittäjiä Aurinkorannikoltakin.

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 77)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.