Ajokortin ajaminen Espanjassa

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 41)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä vier
    vier Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.07.2006
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 119

    Minulle on kerrottu, että liikenneympyrässä ajaessa pitää näyttää vilkkua vasemmalle (ympyrän sisään), jos ei aio poistua ensimmäisestä exitistä. Jos aikoo ajaa ympyrässä pitempään, niin on siirryttävä sisäkaistalle ja sitä varten näytettävä vilkkua (niin kauan, kun ajaa ympyrässä). Poistuttaessa ympyrästä on sitten myös näytettävä vilkkua (oikealle tietenkin). Useimmissa espanjalaisissa autoissa on vilkut rikki koko ajan…

    Minulta varastettiin (suomalainen) ajokortti. Jouduin pyytämään AKElta todistuksen (englanniksi), että minulle on myönnetty ajokortti Suomessa. Sain sen pari viikkoa sitten. Sen paperin kanssa on nyt mentävä paikalliseen liikennelaitokseen hakemaan espanjalaista ajokorttia (muista dokumenteista en tiedä, vasta kun olen käynyt kysymässä). Tässä on ristiriitaa EU-lainsäädännön kanssa, koska sen mukaan saavutetuista eduista ei pidä joutua luopumaan, mutta suomalainen ajokorttini oli voimassa vuoteen 2040, espanjalainen pitää uusia 10 vuoden välein. Silti EU:n mukaan uutta korttia pitää hakea sen hetkisessä asuinmaassa. Minulla on NIE ja residencia.

    Nyt olen ajellut useamman kuukauden vain denuncian kanssa. Siinä lukee, että varastettujen tavaroiden joukossa oli ajokortti, mikä sinänsä ei tietenkään todista yhtään mitään. Ei onneksi ole pysäytetty, joten en tiedä, miten olisi menetelty, jos olisi.

    Minut opetti isä ajamaan. Asennettiin peilit ja jarrut. Isän piti suorittaa koe ennen kuin sai opetusluvan. Pimeäajotunneista piti saada todistus (poliisilta muistaakseni). Liukkaan kelin ajoharjoituksista myös, paikallisen harjoitusradan valvojilta. Pimeällä ja liukkaalla ajoa piti olla tietty minimituntimäärä, muuten sai ajaa niin paljon tai vähän kuin huvitti (ja riitti oppimiseen).

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Vinski
    Vinski Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 04.03.2007
    Kirjoituksia: 11
    Vastauksia: 307

    Liikenneympyrässä vilkkua näytetään vain oikealle, eli poistuttaessa. Loogisestikin ajateltuna ei liikenneympyrässä voi kääntyä vasemmalle, koska jos ”suoristat” ympyrän ja käännyt vasemmalle, törmäät päin liikenneympyrän keskiosaa!

    Lainaus sivulta http://www.tiehallinto.fi

    • Kiertoliittymään saavuttaessa ei tarvitse käyttää vilkkua, koska vain yksi ajosuunta on sallittu.

    • Kiertoliittymästä poistuttaessa näytetään aina suuntamerkkiä, jotta muut tienkäyttäjät näkevät, missä kohtaa ajoneuvo poistuu liittymästä. Vilkkua on käytettävä myös silloin, kun liittymän sisällä vaihdetaan ajokaistaa.

    Ja toinen http://www.liikenneturva.magazine.fi

    Suuntamerkin näyttäminen

    Liikenneympyrään saapuvien ajoneuvojen ei tarvitse näyttää suuntamerkkiä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen sen sijaan on aina näytettävä suuntamerkki oikealle. Isommissa liikenneympyröissä voi olla useampia ajokaistoja, jolloin kaistaa vaihdettaessa on näytettävä suuntamerkki. Suuntamerkki on tarpeellinen ympyrään saapuville moottoriajoneuvojen kuljettajille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille, jos ympyrä on varustettu kevyen liikenteen väylillä ja suojateillä niin kuin se useimmiten on.

    Ja kun avomieheltäni kysyin Espanjan autokoulujen opetuksia, vastauksena oli sama:
    Vilkku vain oikealle, ympyrästä poistuttaessa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä vier
    vier Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.07.2006
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 119

    Puhuin siis espanjalaisesta käytännöstä. Minua neuvoi policia local. Täkäläinen liikennekäyttäytyminen poikkeaa paljon suomalaisesta. Esim. valojen käyttö päivällä ajettaessa… Johtuu lamppujen erilaisuudesta. Nyt on menossa ”kampanja”, osa autoilijoista pitää valoja päällä myös päivällä ajaessaan ja yrittää näin saada käytäntöä myös tänne. Tottahan on, että myös auringopaisteessa ajaessa vastaantuleva auto näkyy paremmin, jos on ajovalot päällä.

    Tämä asia on ilmeisesti muuttumassa parin vuoden sisällä, täälläkin tulisi pakolliseksi ajaa myös päivällä valot päällä, huhuja olen kuullut, todenperäisyyttä en ole tarkistanut.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä mujer
    mujer Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 10.07.2006
    Kirjoituksia: 9
    Vastauksia: 128

    Poliisi pysäytti minut jokunen kuukausi sitten Fuengirolassa…
    vain ilmoittaakseen että olin unohtanut ajovalot päälle
    keskellä kirkasta päivää.

    LINKKI

    Nimetön Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.01.1970
    Kirjoituksia:
    Vastauksia:

    Jollen ihan väärin muista, on Espanjassa käytettävä ajovaloja päivälläkin silloin, kun alla on tietyö. Eli kun ajetaan keltaisten ajoratamerkintöjen päällä.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä mimosa
    mimosa Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 20.02.2007
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 17

    Kyllä kyseessä on ihan tosi huhu, eli Espanjan hallitus valmistelee lakiesitystä ajovalojen käyttöpakosta myös päiväsaikaan. Mallia on haettu muun muassa Suomesta, ja tavoitteena on näkyvyyden parantaminen ja sitä kautta liikenneturvallisuuden lisääminen. Todennäköisesti laki astuu voimaan jo ensi vuoden alussa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä mimosa
    mimosa Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 20.02.2007
    Kirjoituksia: 0
    Vastauksia: 17

    Kyllä kyseessä on ihan tosi huhu, eli Espanjan hallitus valmistelee lakiesitystä ajovalojen käyttöpakosta myös päiväsaikaan. Mallia on haettu muun muassa Suomesta, ja tavoitteena on näkyvyyden parantaminen ja sitä kautta liikenneturvallisuuden lisääminen. Todennäköisesti laki astuu voimaan jo ensi vuoden alussa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä 3Blades
    3Blades Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 19.08.2009
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 46

    Kaivelenpa taas näitä iänikuisia postauksia esiin kun asiat askarruttavat…

    mimosa kirjoitti:

    Kyllä kyseessä on ihan tosi huhu, eli Espanjan hallitus valmistelee lakiesitystä ajovalojen käyttöpakosta myös päiväsaikaan. Mallia on haettu muun muassa Suomesta, ja tavoitteena on näkyvyyden parantaminen ja sitä kautta liikenneturvallisuuden lisääminen. Todennäköisesti laki astuu voimaan jo ensi vuoden alussa.

    Mitenkäs tämän asian kanssa nykyisin Espanjassa on? Netti on pullollaan ”tietoa”, jonkin mukaan valoilla saa ajaa päiväsaikaankin ja toisaalla taas puhutaan sen olevan oikein ehdottoman kiellettyä… No mutkumutku, mulla on autossani ns. ajovaloautomatiikka (enkä varmaan ole ainut Suomalainen tässä kohtaa :)) eikä niitä valoja kertakaikkiaan saa pois päältä muutakuin katkaisemalla piuhat tai irroittamalla polttimot. Parkeille saa, muttei kokonaan pois. Ja takavalot palaa aina.

    Mikä on Espanjassa nykykäytäntö? Tuleeko sakot? Entäpä muualla Euroopassa? Viisaat ja kokeneet Suomi-Espanja väliä ajaneet, onko tuon valohomman/ sitä koskevien lakien erilaisuuden kanssa ollut ongelmia?

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä MiMadrid
    MiMadrid Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.04.2008
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 649
    3Blades kirjoitti:

    Mitenkäs tämän asian kanssa nykyisin Espanjassa on? Netti on pullollaan ”tietoa”, jonkin mukaan valoilla saa ajaa päiväsaikaankin ja toisaalla taas puhutaan sen olevan oikein ehdottoman kiellettyä… No mutkumutku, mulla on autossani ns. ajovaloautomatiikka (enkä varmaan ole ainut Suomalainen tässä kohtaa :)) eikä niitä valoja kertakaikkiaan saa pois päältä muutakuin katkaisemalla piuhat tai irroittamalla polttimot. Parkeille saa, muttei kokonaan pois. Ja takavalot palaa aina.

    Mikä on Espanjassa nykykäytäntö? Tuleeko sakot? Entäpä muualla Euroopassa? Viisaat ja kokeneet Suomi-Espanja väliä ajaneet, onko tuon valohomman/ sitä koskevien lakien erilaisuuden kanssa ollut ongelmia?

    Korkeintaan joku vastaantulija voi vilkuttaa pitkiä muistuttaakseen siitä ettei valoja tarvita. On joskus joku taksikuski tullut huoltoasemalla huomauttamaan valojen päälläolosta, muttei sen enempää. Käsittääkseni kiellettyä valot päällä ajaminen ei ole, mutta wanhat parrat voivat käydä ”ojentamassa”. Miliisi toisaalta on kiinnostunut kaikesta normaalista poikkeavasta, joten valot päällä ajaminen keskipäivällä voi herättää ihmetyksen kuskin havaintokyvyn puutteesta ja sitä myöten sitten voi tulla matkaan pieni paussi papereiden tarkastuksen merkeissä.

    Jos sulla on espanjalainen auto (kuvan perusteella näin on), niin melkein väittäisin että manuaalia lukemalla ohjeet valoautomatiikan poistamiseksi löytyy. Jopa mun noin 10-v ruåtsalaisestakin löytyy keinot tähän – ei ollut ihan triviaalia mutta onnistui ohjeita seuraamalla noin kymmenessä sekunnissa.

    Seuraava kysymys on tietysti se, että milloin niitä valoja sitten pitää käyttää…mua on ohjeistettu yksinkertaisesti: seuraa takseja.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Jos on vähänkään ajo/liikennesilmää joka maassa näkee aika pian mitkä tavat siellä on liikenteessä.
    Paljonko on normaali ylinopeus esim.motarilla,pannaanko valot päälle sateella,pysähdytäänkö herkästi suojatien eteen,vetääkö kuskit bensiksen kahviossa ,konjakin ,kaljan vai kahvin,annetaanko tietä vai ollaanko suomalaisia oikealta tulevia ja siksi oikeassa olevia ja niin edelleen.
    Yleensä sitä helpompaa mitä vähemmän erottuu muista.
    Ja valot päällä ajavista melkein tietää että paikalliset on unohtaneet tunnelin jälkeen valot päälle,tai sitten siinä menee suomalainen tai ruåtsalainen,ruåtsalaisen erottaa yleensä siitä ,että ne veivaa alle nopeusrajoituksen ja muutenkin ylivarovaisesti.Puuttuu vaan autoilijoiltakin kypärä.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä MiMadrid
    MiMadrid Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 17.04.2008
    Kirjoituksia: 4
    Vastauksia: 649
    santiago kirjoitti:

    Jos on vähänkään ajo/liikennesilmää joka maassa näkee aika pian mitkä tavat siellä on liikenteessä.
    Paljonko on normaali ylinopeus esim.motarilla,pannaanko valot päälle sateella,pysähdytäänkö herkästi suojatien eteen,vetääkö kuskit bensiksen kahviossa ,konjakin ,kaljan vai kahvin,annetaanko tietä vai ollaanko suomalaisia oikealta tulevia ja siksi oikeassa olevia ja niin edelleen.
    Yleensä sitä helpompaa mitä vähemmän erottuu muista.

    Niin ja tärkeintähän täällä ei ole se pilkunpäälle sääntöjen mukaan ajaminen. Kauppahelvetin parkkipaikalta kolmion takaa tullaan suomalaisittain SIIS-AIVAN-TÖRKEESTI eteen mutta jos siihen omaa vuoroa jäät odottelemaan niin seisot sen kolmion takana loppuelämäsi. Kättä heilumaan ja auton keulaa varovasti tielle. Voi torvi soida mutta soikoon. Hieman joustavuutta peliin ja homma sujuu hyvin. Autoissa on peilit muutenkin kuin ulkonäkösyistä.

    Monet ulkolaiset täällä ovat aivan kauhuissaan kun ensimmäisen kerran liikennettä muualta kuin taksin takapenkiltä näkevät. Ja monet tänne jääneet ovat kuulemma sen siliän tien päättäneet olla ajamatta. Oli mullekin kova paikka ensi kerroilla lähteä tuonne Madridin keskustaan ajelemaan mutta kun on pakko, niin äkkiä sitä talon tavoille oppii.

    Vaikka tuo liikenne saattaa härmäläisittäin näyttää hieman kaoottiselta, niin sekaan vaan. Varovasti muttei liian varovasti. Peltiä saattaa ruttaantua aika ajoin, mutta sitä varten on vakuutukset. Eikä kännissä auton rattiin vaikka naapurin setä puikkoihin hyppäisikin parin-kolmen kupin jälkeen.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä 3Blades
    3Blades Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 19.08.2009
    Kirjoituksia: 2
    Vastauksia: 46
    santiago kirjoitti:

    Jos on vähänkään ajo/liikennesilmää joka maassa näkee aika pian mitkä tavat siellä on liikenteessä.

    No älä saatana. Oot sä sitten viisas.

    Yleensä sitä helpompaa mitä vähemmän erottuu muista.

    Niin, jos ne valot on jossakin maassa tapana pitää pois päältä, niin mitenkäs sitä sitten ollaan erottumatta muista jos niitä ei saa pois päältä?? Kerro nyt ihmeessä kun tunnut olevan niin viisas mies. Pitääkö pysähtyä ensimmäiselle pysäkille repimään piuhoja irti lampuista (lienee monissa nykyautoissa helpompaa kuin polttimon irroitus) kun huomaa , ”ettei täällä kukaan käytä valoja”??

    Omasta mielestäni esitin ihan asiallisen kysymyksen, koska jos tuon asian kanssa voisi olla ongelmia niin ehtisin vielä tässä parin viikon aikana jotakin sen suhteen tehdä. MiMadridin kommentin luettuani manuaaliakin pikaisesti selasin, mutten löytänyt valoautomatiikan ”purkuun” ohjeita ainakaan näin äkkiseltään. Tuskin siis on ainakaan kymmenen sekunnin homma jonka voi tien päällä suorittaa…

    Mä en tiedä, että mistä se johtuu, mutta vähän joka toinen postisi tuntuu olevan kirjoitettu hiukan vittuilevaan sävyyn, piilo-sellaiseen nyt vähintään. Etkö ymmärrä, että ihmisiä, joilla ei ole kaikkea sitä kokemusta jota sinulla on askarruttavat sellaisetkin asiat joita sinä pidät itsestäänselvyyksinä? Mikäli et osaa vastata asiallisesti ja kertoa kaikkea sitä tietoa mitä sinulla eittämättä on, voinet yhtä hyvin jättää vastaamatta… Kun tuota edellistä postaustasikin katsoo, niin siitä ei ole minulle (ja tuskin monelle muullekaan) mitään hyötyä. Se ei vastaa yhteenkään esittämääni kysymykseen. Pelkkää henkseleiden paukuttelua.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä jpmadrid
    jpmadrid Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.04.2009
    Kirjoituksia: 15
    Vastauksia: 192

    Hola,

    Mielestani turha ruveta repimaan valoja vakisin pois, niiden kaytto ei ole kiellettya. Espanjakin muuttuu pikkuhiljaa, viime syksyna viranomaiset (DGT) jo suosittelivat valojen paalla pitamista talvisin myos paivasaikaan. Niiden kaytto tullee pakolliseksi ilmeisesti myos Espanjassa vuonna 2011. Linkki:

    http://www.lavanguardia.es/lv24h2007/20081025/53566403589.html

    Poliisi ei tule sen vuoksi sinua varmastikaan pysayttamaan, monet tulevat sinulle vilkuttamaan tai nayttamaan ystavallisesti kasimerkkia, mutta so what, ei tule aika pitkaksi kun voi tervehtia
    ihmisia 🙂

    Saludos

    Janne Madridista

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Kun asioiden selittämisessä pitää olla jokin raja ,niin mä kuvittelin että se on jo selvä että euroopan teillä ajaa kymmeniätuhansia suomalaisia ja ruotsalaisia autoja vuosittain ,joissa muista poiketen on aina ajovalot päällä.Se ei ole kiellettyä eikä ongelma.Muista voi poiketa esim.noudattamalla orjallisesti nopeusrajoituksia,maissa missä on tapana AINA ajaa huomattavaakin ylinopeutta.Roikkumalla moottoriteillä vasemmalla kaistalla ,niinkuin suomessa on tapana.Tässä vain pari esimerkkiä.
    Ja menköön tämäkin vittuilun piikkiin ,mutta ihan oikeasti ihmettelen mikset soita tai käy Seatin maahantuojan huollossa ?Mitä mä olen autojen kanssa pelannut ,niin aina ja kaikille merkeille olen tarvittaessa saanut teknistä neuvontaa.Sieltä valoasiakin selviäisi heti.
    Suomessa on Autoliitto jolla on hyvin kattavat infosivut kaikista euroopan maista.Liikennesäännöistä bensan hintaan.Liittymällä jäseneksi pääset netissä lukemaan niitä.Ja koska en itse ole jäsen,en ole ihan varma ,mutta siellä taitaa olla myös palvelu jossa eri alojen asiantuntijat vastaavat kysymyksiin.
    Ja sitten siihen ,että jos on liikennesilmää,kannattaisi suhtautua vakavasti,taitaa olla viisain lause mun kirjoituksessa.Katsomalla sillä kyseisellä silmällä,ja ymmärtämällä mitä näkee,pystyy välttämään erilaisesta liikennekäyttäytymisestä mahdollisesti aiheutuvat onnettomuudet.
    Se esimerkiksi on karmeaa katsottavaa miten erinäisistä maista,mainittakoon vaikka venäjä,suomi,marokko ja muut itäeuroopan maat,tulevat autot eivät kunnioita suojateitä espanjassa,missä jalankulkijat ovat tottuneet siihen että auto väistää.
    Samoin kaista-ajo poikkeaa erikoisesti eteläespanjassa siitä mihin olet suomessa tottunut.Sääntö on yleensä se että mitään kaista-ajosääntöjä ei tunneta.Eli suomalaisella tyylillä,missä oletetaan kaikkien pelaavan samoilla säännöillä ja ajavan oikein ,ajaa varmasti kolarin.Samoin kamikaze mopot ja prätkät vaativat huomiota eri tavalla kuin suomessa.
    Ja paras tapa oppia nämä asiat on tietysti lähteä itse baanalle,sieltä se oppi tulee.Kannattaa vaan ottaa huomioon esimerkiksi se ,että ihan vaan saksassa on siinä 80 miljoonaa asukasta ja olisikohan siellä jotain 20 miljoonaa autoa,joten ei kannata olla siinä uskossa ,että suomen autokoulussa on opetettu viimeinen totuus autoilusta.Saksassa voi olla ihan eri opit. Eli pientä nöyryyttä mukaan ja avoimin mielin baanalle.
    Ja sitten vielä semmoinen huomio että ainakin täällä turistirannoilla on totuttu ulkomaisiin autoilijoihin ja vierailla rekkareilla saa yleensä paljon anteeksi.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Sen verran vielä ajovaloista ,että jotkin automerkit varustetaan jo tehtaalla suomea varten eri valosysteemeillä.Ja kun mä aikoinaan kysyin Fordilta tätä asiaa,vastaus oli ettei muutos ole mahdollinen.Eihän se niin tietenkään ole,mutta homma olisi maksanut sen verran ettei siinä olisi ollut mitään mieltä. Olisi vaatinut osien vaihtoa ja niiden tilaamista saksasta.
    Nykyautoihin ei myöskään pidä paljon mennä itse mitään sähköpuolelle ronkkimaan.Merkistä riippuen koko sähköpuoli voi olla hyvin hienostunutta tekniikkaa joka vaatii ehdottomasti ammattimiehen ja vielä kyseisen auton erikoistuntemusta.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 41)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.