Air Finland kiertelee ja kaartelee…

Uusimmat Keskustelu Yleistä Uutiskulma Air Finland kiertelee ja kaartelee…

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 85)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570
    Arnold kirjoitti:

    Siinä ’IT-lehden’ artikkelissa taisikin olla leipätekstin seassa linkki tuonne El País’in juttuun, jos en aivan väärin muista.

    Olipa hyvinkin. Se suomenkielinen tiivistelmä oli varsin vaatimaton.

    LINKKI

    devspain
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 30.01.2007
    Kirjoituksia: 22
    Vastauksia: 1281
    bhajee kirjoitti:

    Eipä taida niistä lentokoneista Windowsia löytyä… eikä juuri Linuxiakaan. Niissä käytetään ihan spesialisoituja ”hard real-time” käyttiksiä…
    >
    Mitä tuohon uutiseen, tulee, niin kyseessähän oli joku palvelin Spanairin pääkonttorissa Mallorcalla. Käyttöjärjestelmää siinä artikkelissa ei mainittu.

    Kuten blues mainitsee ja mainitsi jo joskus aiemmin, niin ainakin jotain winukoita noissa koneissakin on. Tosin siellä on kyllä varmasti suurin osa softaa, jotka on mitä todennäköisimmin räätälöityjä unix-pohjaisia systeemejä elleivät sitten ole suoraan hardikseen tehtyä sulautettua. Tämän väitteen perustan siihen, että unix-pohjaiset systeemit kun ovat niin yleisiä erilaisissa teollisuuden ja tekniikan laitteissa ja prosesseissa -lähes kaikkialla. Eikös nuo lentosimulaattoritkin ole pääosin Silicon Grafixia, joten joku Solaris-väännös niissä pyörinee?

    arnold malaga kirjoitti
    >Ei kai ne lentokoneiden tietsikat nyt sentään mihinkään hiivatin internetiin ole yhteydessä.
    >Yhtiön omaan intranetiin korkeintaan. Wai quis on?

    Ei sen systeemin tarvitse olla Internetiin kytketty, että siihen voi tulla viruksia! Ja Intranet liitos kuulostaa jo kovin pahalta sillä silloinhan siinä ei pahimmillaan ole muuta kuin yksi vaivainen reititin välissä erottamassa sen Internetistä!

    Jollain menetelmällä ja protokollalla se kytketään siihen toiseen koneeseen, jossa se tietokanta sijaitsee. Miten, en tiedä, mutta siirron aikana voi aina tapahtua jotain ja koneeseen voi tarttua vaikka virus. Tuo ei kuitenkaan ole (ei edes voi olla) muuta kuin korkeintaan turvaluokan C1 sovellus. A tai B -tasoa sen on mahdoton olla ko. tiedonsiirtovaatimuksen vuoksi.

    Kuten kuitenkin jo mainittin, niin itse haittaohjelma oli (ehkä) siellä palvelimella, eikä siis koneen softassa, johon en usko sen vahingossa pääsevänkään. Terroritietä ehkä!

    LINKKI

    Rucola
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 19.05.2009
    Kirjoituksia: 7
    Vastauksia: 13

    Meilläkin oli Air Finlandin lennot (Hki-Malaga, kesäkuun alku), mutta kone oli italialainen (Blue Panorama). Henkilökunnassa oli muutama suomalainen, loput italialaisia.
    Ei moittimista (paitsi, että lähtö viivästyi tunnilla).

    LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570
    devspain kirjoitti:

    bhajee kirjoitti:

    Tosin siellä on kyllä varmasti suurin osa softaa, jotka on mitä todennäköisimmin räätälöityjä unix-pohjaisia systeemejä elleivät sitten ole suoraan hardikseen tehtyä sulautettua.

    Markkinaosuudeltaan suurin ”hard real time” käyttöjärjestelmä lienee vieläkin VxWorks (en kyllä tiedä käytetäänkö sitä lentokoneissa).

    Windows, Linux ja MacOS eivät ole real-time käyttikisiä… no Linuxista on kai joitan RT-versioita parsittu kasaan.

    LINKKI

    Lumenluoja
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.02.2010
    Kirjoituksia: 55
    Vastauksia: 1489

    TIEDOTE 23.8.2010

    Norwegian Air Shuttle ASA

    Norwegian alkaa lennättää suomalaisia edullisesti ja helposti Välimeren
    kohteisiin

    Norwegian lisää 2.9.2010 lähtöjä Helsinki-Arlanda-välille. Samassa yhteydessä
    yhtiö tarjoaa suomalaismatkustajille mahdollisuutta lentää helposti ja
    edullisesti suosittuihin Välimeren kohteisiin, esimerkiksi Mallorcalle,
    Alicanteen, Nizzaan ja Splitiin.

    Syyskuun alusta lähtien Norwegian lisää Helsingin ja Tukholman välisten
    lentojen määrän neljään vuorokaudessa. Lisäksi yhtiö tarjoaa
    suomalaismatkustajille mahdollisuuden jatkoyhteyden ostoon Arlandan kautta
    joukkoon suosittuja Välimeren kohteita. Tämän lisäksi tarjous koskee Lontoon,
    Barcelonan, Budapestin, Edinburghin ja Rooman kaltaisia suurkaupunkeja.

    – Matkat Helsingistä Välimeren kohteisiin ovat aika kalliita ja usein
    matkustajilta edellytetään jonkin eurooppalaisen suurkaupungin kautta
    lentämistä. Kun lisäämme Tukholmasta lähtevien lentojen määrää, toivomme että
    mahdollisimman monet suomalaismatkustajat huomaavat, että Norwegian tarjoaa
    Tukholman kautta joustavat jatkoyhteydet ja merkittävästi edullisemmin hinnoin,
    sanoo Norwegianin kaupallinen johtaja Daniel Skeldam.

    Helsingistä lähtevät voivat ostaa matkoja Tukholman kautta lennettäville
    reiteille seuraaviin kohteisiin: Palma Mallorca, Alicante, Nizza, Barcelona,
    München, Lontoo, Edinburgh, Budapest ja Rooma. Jo ennen uudistusta Norwegian on
    tarjonnut jatkoyhteyksiä Tukholman kautta Uumajaan, Luulajaan ja Kiirunaan.
    Lento Alicanten pitkille valkoisille hiekkarannoille maksaa yhteen suuntaan 89
    euroa sisältäen verot ja kulut. Yhdensuuntainen lento Nizzaan, vaikkapa
    kuuluisaa Chagall-museota katsomaan, on veroineen ja kuluineen hinnaltaan 117
    euroa.

    Lisää hintaesimerkkejä löytää osoitteesta http://www.norwegian.com

    LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    Halpoja?

    Katsoin huvikseni syyskuun lentoja Helsinki-Alicante. Halvin meno-paluu 369,50 €… no ei mua koske, Malagaanhan ne ei ilmeisesti lennä.

    LINKKI

    devspain
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 30.01.2007
    Kirjoituksia: 22
    Vastauksia: 1281
    bhajee kirjoitti:

    Windows, Linux ja MacOS eivät ole real-time käyttikisiä… no Linuxista on kai joitan RT-versioita parsittu kasaan.

    Ei ihan RT, mutta onhan noita sen suuntaisia paljonkin:

    Non Stop Linux (perustuu Non Stop Unix/Tuxedoon Himalaya (ja Tandem) alustalla) ja tietty sitten High Availability Linux.

    Linuxeja löytyy aika monesta varsin kriittisestä paikasta.

    Esimerkkinä mainittakoon vaikka Euroopan tehokkain (maailman 5.) supertietokone (cluster), Mare Nostrum Barcelonassa, joka pyörii Linux Suse Enterprise Serverillä. Tällä koneella tehdään pääosin Human Genome Projektin laskentaa, eli on kartoitettu ihmisen DNA ja nyt pääsääntöisesti lasketaan geenimutaatioiden vaikutuksia ja mallinnetaan lääketieteen sovelluksia, esimerkiksi syöpähoitoja.

    Toinen mielenkiintoinen on vaikkapa CERN:n uuden hiukkaskiihdyttimen ohjaus ja laskenta. Homma toimii Fedoran pikkusiskolla; Scientific Linuxilla, joka on muunnos Linux Red Hat Enterprise Serveristä (Fedoran downstream).

    Sitten on vaikkapa Whitbread Around the World purjehduksen tulokset, seuranta ja reaaliaikainen paikannus sekä ”hauska” reaalipeli, jossa voit osallistua virtuaaliveneellä kisaan aitojen olosuhteiden mukaisesti. Pyörii BEA Tuxedon ”alla”, muistaakseni Compaqin clusterissa (Linux-pohjaisena).

    Tein aikanaan suomessa vielä ollessani melkolailla softaa suurteollisuudelle (teräs- saha- ja maatalous-) ja melko usein noissa oli Unix ja myöhemmin Linux ainoa vaohtoehto kun VAX:sta ja PDP:stä piti päästä eroon.

    ..ja jälleen kerran keskustelu menee ”hieman” ohi Orkin aihealueen 😉

    LINKKI

    Lumenluoja
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.02.2010
    Kirjoituksia: 55
    Vastauksia: 1489
    bhajee kirjoitti:

    Halpoja?

    Katsoin huvikseni syyskuun lentoja Helsinki-Alicante. Halvin meno-paluu 369,50 €… no ei mua koske, Malagaanhan ne ei ilmeisesti lennä.

    Kait lentävät jopa Murciaan…

    Mistä sitten saisi edullisemmin? Kokeilin myös itse ja Arladan odotukset ovat lyhentyneet kuudesta tunnista kahteen. Positiivista. Edullisin meno esim HKI-> Alicante oli 112€ räpläyksen alussa ja 117€ kun koitin toisen kerran vartin kuluttua. Siinäpä sitä dynaamista hinnoittelua!

    LINKKI

    blues
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 26
    Vastauksia: 1928
    devspain kirjoitti:

    bhajee kirjoitti:

    Windows, Linux ja MacOS eivät ole real-time käyttikisiä… no Linuxista on kai joitan RT-versioita parsittu kasaan.

    Ei ihan RT, mutta onhan noita sen suuntaisia paljonkin:

    Non Stop Linux (perustuu Non Stop Unix/Tuxedoon Himalaya (ja Tandem) alustalla) ja tietty sitten High Availability Linux.

    Linuxeja löytyy aika monesta varsin kriittisestä paikasta.

    Esimerkkinä mainittakoon vaikka Euroopan tehokkain (maailman 5.) supertietokone (cluster), Mare Nostrum Barcelonassa, joka pyörii Linux Suse Enterprise Serverillä. Tällä koneella tehdään pääosin Human Genome Projektin laskentaa, eli on kartoitettu ihmisen DNA ja nyt pääsääntöisesti lasketaan geenimutaatioiden vaikutuksia ja mallinnetaan lääketieteen sovelluksia, esimerkiksi syöpähoitoja.

    Toinen mielenkiintoinen on vaikkapa CERN:n uuden hiukkaskiihdyttimen ohjaus ja laskenta. Homma toimii Fedoran pikkusiskolla; Scientific Linuxilla, joka on muunnos Linux Red Hat Enterprise Serveristä (Fedoran downstream).

    Sitten on vaikkapa Whitbread Around the World purjehduksen tulokset, seuranta ja reaaliaikainen paikannus sekä ”hauska” reaalipeli, jossa voit osallistua virtuaaliveneellä kisaan aitojen olosuhteiden mukaisesti. Pyörii BEA Tuxedon ”alla”, muistaakseni Compaqin clusterissa (Linux-pohjaisena).

    Tein aikanaan suomessa vielä ollessani melkolailla softaa suurteollisuudelle (teräs- saha- ja maatalous-) ja melko usein noissa oli Unix ja myöhemmin Linux ainoa vaohtoehto kun VAX:sta ja PDP:stä piti päästä eroon.

    ..ja jälleen kerran keskustelu menee ”hieman” ohi Orkin aihealueen ;-)[/quote]

    Sata varma ettei Spanairin MD80’ssa ollut mitaan suoraa datalinkkia. Gulfstreamissa sellainen on joka lahettaa satelliitin kautta dataa koneen toiminnoista/vioista firmaan. Mutta meillepain ei tule muuta kuin kirjoitettuja viesteja tiedoksi. Eli ei siina virukset siirry.

    Mika Windows versio meidan mittaripaneelia pyorittanee on mulle hebreaa mutta updates tehdaan Windows NT lapparilla ja kestaa noin 30-60 minuuttia kerrallaan CD-diskeilta.

    Niin se on maailma muuttunut sitten DC9 ja BAC 1-11 aikojen….

    LINKKI

    devspain
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 30.01.2007
    Kirjoituksia: 22
    Vastauksia: 1281
    blues kirjoitti:

    Sata varma ettei Spanairin MD80’ssa ollut mitaan suoraa datalinkkia. Gulfstreamissa sellainen on joka lahettaa satelliitin kautta dataa koneen toiminnoista/vioista firmaan. Mutta meillepain ei tule muuta kuin kirjoitettuja viesteja tiedoksi. Eli ei siina virukset siirry.
    >
    Mika Windows versio meidan mittaripaneelia pyorittanee on mulle hebreaa mutta updates tehdaan Windows NT lapparilla ja kestaa noin 30-60 minuuttia kerrallaan CD-diskeilta.
    >
    Niin se on maailma muuttunut sitten DC9 ja BAC 1-11 aikojen….

    Joo, varmaan Win NT -> eli se käyttis lienee sitten muokattu/riisuttu/lisätty NT tai Windows 2000 Server -pohjainen. Se sama (ehkä muokattuna) millä hoidetaan esimerkiksi ServiRed:n pankkiautomaatit. Luultavasti? Mites noissa käy kun M$:n tuki on loppunut ko. softalle? HEH.

    Tuota CD:ltä käsin siirtoa koneelta toiseen kutsutaan muuten kivasti ”Adidas-verkoksi” 🙂

    LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    En tiedä näistä mitään… mutta se tosiasia, että se softa päivitetään Windows [NT] läppärillä ei kai sinänsä todista, että se lentokoneen tietsikassa on Windows? Voihan se ollakin, mutta kuten sanoin, en tiedä…

    LINKKI

    Lumenluoja
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 22.02.2010
    Kirjoituksia: 55
    Vastauksia: 1489
    bhajee kirjoitti:

    Halpoja?

    Katsoin huvikseni syyskuun lentoja Helsinki-Alicante. Halvin meno-paluu 369,50 €… no ei mua koske, Malagaanhan ne ei ilmeisesti lennä.

    just lennon HKI-ALC joulukuuksi. Hinta 134€ kaikkine kuluineen. 2 tuntia lepoa, eli koneenvaihtoa Stokiksessa. Tässä hinnassa siis mukana 18€ pakollisia paikanvarausmaksuja puhtaan lennon päälle.

    LINKKI

    bhajee
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 01.08.2006
    Kirjoituksia: 70
    Vastauksia: 2570

    Onneksi ei tarvitse lentää AF:llä.

    Tämän illan lento on taas melkein kolme tuntia myöhässä (HEL-AGP). Koneena taas Turkuaz Airlinesin AB321 TC-TCF.

    LINKKI

    Willi
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 31.01.2007
    Kirjoituksia: 28
    Vastauksia: 792

    Jeps, kolme tuntia ja iloisesti… No onneksi oli kentällä hyvää seuraa.

    Kone olisi pitänyt lähteä 14.50 mutta taisi olla lähempänä kuutta kello kun kiitotielle kurvattiin.

    Koneessa oli tekninen vika, joka sitten selvisi että koneen akku ei toiminut eikä Finnair halunut myydä akkua Turkuazille koska eivät voineet luottaa siihen että saavat rahat akusta. Kone oli siis seisonut 1,5 páivää jo korjauksessa ja jos akkua ei olisi saatu olisi kone vaihtunut Finnairin koneeseen jolla oli kapasiteetin tuohon matkustajamäärään.

    LINKKI

    Mariitta
    Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 13.07.2006
    Kirjoituksia: 102
    Vastauksia: 959

    Kippari vielä kuulutti että laukkujen lastaus kesti,koska ei ollut edes varmaa jos vaikka koko lento peruuntuisi….tai vaihtuisi kone. Siitä varmaan miltei puoli tuntia lisäodotusta.
    Tieto matkustajille tosin tuli vasta kun oltiin jo iloisesti ilmassa, onneksi.
    Perillä kuitenkin ollaan ja loppu hyvin.
    Seurakin mukavaa odotellessa! Kiitos siitä.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 85)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.