Uusimmat › Keskustelu › Asuminen ja eläminen › Yleistä asumisesta ja elämisestä › 11 syytä rakastaa Suomea
Merkitty: vittu
- Tämä aihe sisältää 94 vastaukset, 25 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 vuotta, 2 kuukautta sitten
makarios toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Menikö hiukan överiksi, ei sillä että minua risoisi. Jotenkin vaan sellaiset ytimekkäät ja yksinkertaiset kommentit jaksaa lukea paremmin loppuun.
Olen muuten käymässä suomessa ja räntää sataa eli kaikki täällä hyvin.No mun hienon digitaalisen (suomesta joskus kirpparilta eurolla ostetun) lämpömittarin anturi on tossa meidän vaaleassa pihamuurissa. Pitkälle iltapäivään täydessä sooliksessa. Ja koska se on hieno mittari on siinä kaksi anturia. Sisä- ja ulkolämpötilan mittaukseen. Ulkolämpö oli 29* ja lasitetun tessun sisäpuolella 27*. Paidan riipaisin pois. Ja sitä en viitsi turhaan tehdä. Ja olettaisin että ulkolämpötila varjossa olisi voinut olla siinä 15*.
Nythän sattui niin että tänään ei tuullut meidän pihalle . Ja näinhän se täällä menee , että kun paistaa suojaiseen paikkaan , vaikka tammikuussa, soolista voi hyvin ottaa vaikka tsimmareissa.
Kävin muuten eilen hakemassa Jefalle röökiä Fugen keskustasta. Ja sen verran lämmintä oli , että murteesta päätellen englantilaiset turistilikat olivat liikkeellä t-paidassa ja hyvinkin niukoissa sortseissa. Matkalla moton mittari näytti 15 astetta.
Tuo + 15 astetta varjossa alkaa olla realismia vuoden aikaan nähden…päivällä.
Kun sulla on tekstisi mukaan hieno lämpömittari, niin laitahan infoa aamulla paljonko ensiyönä on lämpöä…vertaan Fugen lämpöön….
Tänään oli 9* aamulla , vähän ennen kuin aurinko nousi.
Tyypillistä tälle ”arvokeskustelulle” on esimerkinomaisesti, että Suomessa harrastettu karaoke on hienoa kansankulttuuria, mutta Espanjaan tuotuna sitten halveksittavaa junttiutta.
Koko suomalainen arvoasteikko kulkee pitkin janaa, jonka alla lukee ”mitä ne meistä ajattelee?”
No niin, aamun lämpötilatiedot. 5.1-15 n. klo. 8.15. Digimittarissa joka on n. 1,5 m korkeudella maasta , 10*. Toisessa, analogisessa mittarissa mikä on maan rajassa , 7*.
Ulos ei viitsi mennä ennenkuin aurinko nousee ja lämmittää. Eli oikeastaan nyt tai ihan kohta. (klo. on 9)
Huolestuneena olin seurannut tämän ketjun hiipumista, mutta pienellä provokirjoittelulla saimme ketjuun lisää henkeä. En koe sitä kovinkaan vääräksi, onhan ketjun aihekin ollut hieman provo. Kysymyksen asettelu jo sinänsä ( 11 syytä rakastaa Suomea ) tarjoaa lukemattomat mahdollisuudet provoiluun tai trollaamiseen. Ehkäpä tällä menolla pääsemme yli 100 viestin ?
Totta on, että sekä Suomessa että Espanjassa asumisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tässä ketjussa viestien sävy ja kärjekkyys vaihtelee itse kunkin kokemusten, asenteiden ja olosuhteiden mukaan. Varmasti Espanjassa asuva puoltaa herkemmin asuinmaataan mitä enemmän on Espanjaan sitoutunut. Sitoutumisella tarkoitan asukkaan olosuhteita, kuten esim. omaa asuntoa (Espanjassa), avioliittoa tai verotuskohtelua ja tietysti kansalaisuutta. Kannanottoon vaikuttaa tietysti myös ulkoiset tekijät, joihin ei asukas itse voi vaikuttaa, kuten esim. sää ja terveys. Itse asiassa kysymyksessähän on jokaisen oma valinta, jonka jokainen on tehnyt omaa kokonaisetuaan silmälläpitäen.
Itse aiheuttamaansa fleimiin ei kannattaisi ehkä ehkä ottaa kantaa, mutta sen voin luvata, että minulle käy keskustelukieleksi mikä tahansa Tarmon ja Santiagon esittämistä kielistä, niin suomi, ruotsi, englanti, espanja tai saksa. Wie Sie wollen. – Santiago ymmärsi viestini aivan oikein lieväksi provoiluksi, mutta Tarmohan ui rysään kuin kutuhauki katiskaan. Noh, oppia ikä kaikki.
Mukavaa oleilua Espanjaan ! Pian lämpenee.brittien shortsit johtuvat siitä että ryynäri veloittaa matkalaukusta erikseen. Kannattaa siis ottaa mukaan pelkät käsimatkatavarat! Toisaalta kun he nauttivat parin litran oluttuoppia terassilla ilman paitaa niin kyllähän britit ovat kuin pikkupossuja vaaleanpunaisen ihon helottaessa. Olenkin kuullut että lempinimi pink kuuluisi nimenomaan tälle kansallisuudelle.
Terveisiä täältä rysänperältä.
Mä en oikeasti usko, että tätä foorumia on alunperinkään tarkoitettu meta keskustelulle siitä, onko Espanja vai Suomi paskempi maa, enkä itse muista koskaan esittäneeni täällä mitään todisteita kumpaankaan suuntaan. Sensijaan vedän herneet nenään yhtälailla niistä kirjoituksista, joissa kateelliset provosoivat tai typerykset kritisoivat asioita, joista heillä ei ole kuin kolmannen käden tietoa.
Jos itse lähtisin paaluttamaan näiden kahden maan paikkaa jollain käyrällä, olisi lukijani tunnettava täysin elinolosuhteeni, jotka tietty ovat yksityisasioitani. Ainoa meille täällä asuville yhteinen nimittäjä on ilmasto, joka sitten itselleni on käytännöllisesti katsoen ainoa peruste sille, että neljästoista vuoteni Costalla on menossa. Kaikki muut jutut, kuten sähkön ja kahvin hinta, kaljakuppilan asiakaskunta tai kadulle jäänyt koiranpaska ovat irrationaalisia tekijöitä, joista voidaan olla eri mieltä asutaanpa sitten missä tahansa.
Voit tietysti pitää itseäsi nokkelana, kun sait ketjuun muutaman viestin lisää. Provokirjoituksesi aihe on hapantunut vuosien saatossa aivan piloille ja tyylitön tapasi esiintyä täällä ei ainakaan minua vakuuta siitä, että saisimme sinusta tänne kelvollisen keskustelukumppanin.
Lämmöistä ja keleistä: eilen (eli tammikuun neljäs) oli aivan uskomattoman hieno päivä myös täällä pääkaupungissa keskellä maata. Pelattiin isolla ryhmällä futista ja korista tenavien kanssa, syötiin pitsaa ja juotiin vähän kaljaakin. Ulkona. Shortseissa. Auringon paistaessa pilvettömältä taivaalta. En muista vastaavaa tammikuista päivää olleen vuosikausiin. Ja vielä vapaapäivä.
Virallisen säätotuuden (www.aemet.es) mukaan iltapäivällä oli karvan vajaa 17 astetta. Kuka ikinä näistä säistä vastaakin: näitä päiviä lisää, pliis.
Ja jottei se toinen puoli meidän keleistä unohtuisi: tänä aamuna herätin naapurustossa kateutta näyttämällä miten erinomaisen hyvä yhdistelmä on Suomesta roudattu kunnon jääskraba ja Suomessa nuoruusvuosina suuren v**utuksen voimalla äärimmilleen hiottu skrabaustekniikka. Koska mulla ei ollut kiire, siivosin myös naapurin rouvan auton lasit jäästä…siitä CD-levyn kotelolla skrabaamisesta kun ei näyttänyt tulevan lasta eikä p**kaa. Tälläkään kertaa.
Ottamatta kantaa tässä ketjussa aikaisemmin lausuttuun, haluan lisátá muutaman kohdan syihin, joiden ansiosta Suomea on helppo rakastaa.
Kuten kaikki tiedämme ja meille on kansakoulussa opetettu, on lottovoitto syntyä Suomeen. Meillä on maailman paras ja puhtaimmin tuotettu ruoka, maailman paras koulusysteemi, maailman paras sosiaaliturva, maailman paras puhdas ilma (ei aurinko missään niin kirkkahasti loista ja puhtahina hohda hanget kesäkuun, kuten laulussa todetaan ) , maailman rehellisimmät poliitikot ja me itse olemme maailman rehellisin ja ahkerin kansa. Me maksoimme sotakorvauksetkin viimeistä penniä myöten. Ja me olemme myös maailman solidaarisin kansa, olemme auttaneet ihmisiä kaikkialla maailmassa Mosambikista Sortavalaan, jossa olemme rakentaneet moneen sota-aikana tuhottuun kirkkoon uudet portaat ja Kotimaassa olemme ottaneet avosylin vastaan maailmalla kovia kokeneet pakolaiset ja tarjonneet heille kodin lämmön ja turvan. Meidän kotimaamme on ehkä maailman demokraattisin ja tasa-arvoisin, meillä ei edes tunneta sanaa ”korruptio” eikä sitä edes saa käyttää julkisesti. Joissakin kohdissa on kuitenkin vielä hieman säätämisen varaa!! Ja ilolla luin tämän aamun melkein maailman parhaasta uutislehdestä, tietenkin suomalaisesta Iltasanomasta, että hallituksemme on vihdoinkin poistamassa suuren epätasa-arvoisuuden, joka valitettavasti on pienen kansamme keskuudessa vallinnut ja hieman jopa närää aiheuttanut ja rikkonut hiljaisuuden ja konsensuksen luonnonlakeja, jotka muuten niin leimallisia ovat Kotimaallemme.
Verotusta korjataan oikeaan suuntaan: suomalaiset ulkomailla asumaan joutuvat eläkeläiset pääsevät vihdoinkin maailman parhaan kotimaisen verotuksen piiriin. Tämä on iloinen uutinen! Minua on ihan kauhistuttanut, kuinka niin monet Espanjassa ja Portugalissa asuvat ovat joutuneet maksamaan näihin maihin, jotka eivät tarjoa suomalaisen sosiaaliturvan veroista turvaa kansalaisilleen, omat suomalaiset veronsa. Tosin eivät he nauti suomalaisestaan sosiaaliturvasta tai näe maailman parhaan television ohjelmia, mutta onneksi, todellakin onneksi, pian he pääsevät osallistumaan näiden rahoittamiseen. Ja minusta hallituksen pitäisi verotuksen uudistamisen yhteydessä huomioida myös se seikka, että ulkomailla majailevat suomalaiseläkeläiset eivät pääse lainkaan suomalaisen ja ehkä mailman parhaan arvonlisäverotuksen piiriin kuten Kotimaassa asuvat pääsevät. Ja siksipä olen lähettänyt omalle kansanedustajalleni (pers) kirjeen, jossa pyydän harkitsemaan juuri ulkomailla asuville eläkeläisille ihan omaa veronkorotusta tuon puuttuvan arvonlisäveron takia ja korjaamaan tämän räikeän epätasa-arvoisuuden. Minusta korotus voisi olla noin 24 prosentin luokkaa vuositasolla.
Toivottavasti, sormet ristissä nyt odotan, että kaikki ulkomailla, kaukana rakkaasta Kotimaasta asuvat pääsevät vihdoinkin oikeaoppisen ja demokraattisen, tasa-arvoisen verotuksemme piiriin ja päättyy heidän ikeensä vieraan verottajan vallan alla. Ja niille, jotka jostakin syystä vastustavat verouudistusta, haluan muistuttaa, että ”Iloista antajaa Jumala rakastaa” ja vaikka koettelee, ei hylkää Herra, kuten Linnan Suo, Kuokka ja Jussi ovat viisaasti todenneet, ja tällä taas viittaan omiin hyviin, maailman parhaisiin päättäjiimme, jotka me itse olemme niin viisaasti ja kypsästi valinneet Isänmaatamme kohti menestystä johtamaan.
-
Tätä vastausta muokkasi 8 vuotta, 2 kuukautta sitten
vanhatyttö.
Nythän keskustelu paranee, kun saimme lisää debatisteja paikalle. Vaikka kyllä luulen niin, että Vanhatyttökin hieman pro- eikun kirjoittaa osittain toista ja tarkoittaa muuta.
Verotushan se meitä kaikkia ikeen lailla painaa. Vaikka en löytänytkään Iltasanomista tuota Vanhatytön mainitsemaa verotuksen muutosesitystä, niin sitähän täytyy näin pikaisesti ajatellen ja toistaiseksi Suomessa asuvana tervehtiä tyydytyksellä. Veropohja laajenee. Kyllähän valtio tuloja tarvitsee, koska verotuloilla katetaan suurin osa valtion menoista. – Ajatuskuviona kuitenkin kuulostaa kyllä hieman oudolta, että joku, joka on asunut useita vuosia ulkomailla (Espanjassa), vailla siteitä Suomeen, joutuu maksamaan Suomen valtion menoja verojen muodossa, vaikkei mitenkään hyödy siitä. Mutta tämä verotuspoliittinen muutos vaatinee sittenkin uuden hallituksen ja uuden verosopimuksen ja sen hyväksymisen puolin ja toisin eri valtioissa…jne. Tuskinpa muutos kovinkaan pian tulisi voimaan ?
Minäkään en löytänyt sitä enää, mutta se on tuolla Santiagon aloittamssa ketjussa Portugalin verovapaus. Ehkä uutinen on poistettu jostain syystä Iltalehdestä???
Kirjoitin myös eräälle kansanedustaja ole, jota väitin äänestäneeni.
Ehdoton siirtymistä saksan malliin, mutta pidemmälle vietynä.
Kaikki avustukset harkinnanvaraisiksi, lapsilisistä eläkkeisiin ja kaikki siltä väliltä. Ensin käytettävä säästöt, sen jälkeen tutkitaan mahdollinen työkyky.
Viimeinen vaihtoehto on yksityinen kilpailutettu syytinki.
Näin saamme taas talouden nousuun suomessa.Niinpä näkyy olevan verojuttu Portugalista. Varmasti ministeri Rinteen puheet eläkeverotuksen kiristämisestä liittyy Portugaliin perintöveroja paenneen vuorineuvos Toivanen-Koiviston muuttamisesta Portugaliin. Vuorineuvoshan perusteli muuttamistaan Portugaliin sillä, että perilliset eivät jaksa maksaa perintöveroja kun Portugalissa asuvana hänen perintönsä siirtyisi verovapaasti lapsilleen.
Tätähän on liikkeellä niinkuin flunssaakin. Nalle Wahlrooskin pakeni Ruotsiin tulevia perintöverojaan. Tässä on mitä suurimmassa määrin kyse rusinoiden napsimiesta pullasta, jos tätä kielikuvaa edelleen käyttäisi. Rikkailla on tällaisia mahdollisuuksia. – Portugaliin voinee muuttaa myös yksityinen eläkkeensaaja ja voi nostaa eläkkeensä verovapaasti. Tämä ei kuitenkaan koske kunnan ja valtion maksamaa eläkettä. Verovapauden poistopyrkimykset ovat tietysti supisuomalaista kateutta, jota toteutetaan veropolitiikan keinoin. Enpä tiedä voittaako tavallinen eläkkeensaaja kovinkaan paljoa Portugaliin muuttamisella, vaikka eläkkeen saisikin verovapaasti. Atlantin rannikolla todennäköisesti tuulee ja on viluisempaa kuin Espanjan auringon alla. Erinäiset pikkukulut myös vievät hyötyä Portugalin asumiselta. Kielikin on nasaaliäänteineen lähes käsittämätöntä. Talous on epämääräistä ja tempoilevaa. Viimeksi suuri puhallus tehtiin Portugalin suurimman pankin Banco Espiritu Santon osakkeilla, jossa
pankin osakkeenomistajat kärsivät suurtappiot. Olkoonkin niin, että Espiritu Santon suku kärsi eniten konkurssissa ja säästäjät pelastettiin, monille muille osakkeenomistajille tuli tappioita. Ei tällaiseen maahan ole luottamista.-
Tätä vastausta muokkasi 8 vuotta, 2 kuukautta sitten
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.