11 syytä rakastaa Suomea

Merkitty: 

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 95)
  • Julkaisija
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

Tämä ylinopeus on kiehtova aihe. Koska itse olen jo täysin paatunut ja menettänyt arvostelukykyni ja suhteellisuudentajuni  asian suhteen niin täytyy kysyä. Alan asiantuntijoilta.  Nelikaistaisella motarilla , kesällä, hyvällä säällä,  ylinopeusrikollinen ajelee ylinopeutta. Vaikka tiellä on 80 km/h rajoitus,  rikollisemmme ajaa 81 km/h , siis ylinopeutta, joskus 120 km/h, mieli tekisi veivata 250 km/h, ylinopeuksia kaikki tyynni. Missä menee tämän kuolemansynnin  raja ettei lainsuojattomamme enää pääse kuoltuaan taivaaseen ?  Ja vielä, onko tämä raja  sama kuin se missä kameratolpan salamavalo välähtää?

Toinen , pahempi kysymys.  Saman tien vierellä kävelee Viherpiipertäjä. Tekemässä päivittäistä kontrollikierrostaan . Eli paheksumassa ja laskemassa mitä kaikkea ylinopeutta ajavat autoilijat ovat taas tien viereen heittäneet. Hieno styroksinen pyöräilykypärä päässä.  Mikä on se kriittinen nopeus kun tätisedän marimekkopaidasta lähtee ajoviiman vaikutuksesta napit?

LINKKI

Kyllähän hiihto on kova juttu. Mutta mun kohdalla peli on menetetty. Viimeiset sukseni, tähän väliin pari nostagista kyyneltä,  noin,  joutuivat suksien taivaaseen ehkä siinä 35 vuotta sitten. Hienot punaiset Karjala merkkiset puusukset. Tehty jossain Laatokan rannoilla, ehkä Petroskoissa , ehkä ei. Hienot sukset kaikin puolin. Mutta huonot hiihtokokemukset. Olivat pirut kovat lipsumaan. Ja alamäessä hävisi luisto jonnekin. No, se niistä kultaisista muistoista. Oi niitä aikoja.

Lasketteluahan ei kai  lasketa   hiihdoksi, joten tämä tästä.

Nyt kun on ikää jo sen verran ettei vuosia riitä tuhlattaviksi asti , niin olen päätynyt omistautumaan sohvalla löhöilyyn , kirjoittamaan huonolla maulla höystettyjä juttuja nettiin ja tietysti ajelemaan pitkin Mijas Costaa Piaggiolla ja joskus vähän pitempiä matkoja kansanauto Volkkarilla. Ja että ei sormet ihan kangistuisi ajelen välillä huomattavaa ylinopeutta motollani salille punnertamaan penkiltä.

Mutta Penalle toivotan ihan oikeasti ja sydämestäni hyviä hiihtokelejä ja luistavaa menoa.

Mun puolesta muuten,  saisivat hiihtokelit kestää Suomessa vaikka koko vuoden.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä BeeKeeper
    BeeKeeper Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 31
    Vastauksia: 169

”… ja koko kansan suurin ylpeyden ja ilon aihe , TAIKASEINÄ , josta tarvitsevat saavat rahaa noin vaan.”

Santiago, en tahdo pahoittaa mieltäsi, mutta haluan esittää kysymyksen; eikö siellä Espanjan eteläosassa vieläkään ole pankkiautomaattia? Hieman pohjoisemmassa, ainakin noin Cartagenasta ylöspäin näitä ”taikaseiniä” on ollut jo pitkään.

Hyvää vaihtunutta vuotta ja mukavia keskusteluja edelleen 🙂

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Masa
    Masa Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 1
    Vastauksia: 12

Myöhä sitten ollaankin tuon santiagon kanssa ihan hengenheimolaisia, ko hää kirjoitti

”Mä kyllä koenkin olevani kovastikin erilainen ihminen verrattuna keskiverto suomipulliaiseen.”

Onhan tuo tullunna huomattua täällä näitten vuosien aikana, kuinka myö ollaan erilaisii monel taval, kun kattello noit turistei.

.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä arnold malaga
    arnold malaga Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 79
    Vastauksia: 2846

Alias Beekeeper escribió: ”…haluan esittää kysymyksen; eikö siellä Espanjan eteläosassa vieläkään ole pankkiautomaattia? Hieman pohjoisemmassa, ainakin noin Cartagenasta ylöspäin näitä ”taikaseiniä” on ollut jo pitkään.”

Taikaseinä-oppitunti numba uno:

Cartagenalaisessa taikaseinässä ja suomalaisessa taikaseinässä on se ero, että cartagenalaisesta taikaseinästä kuukerit eivät nosta ilmaista rahaa centimon hyrrää, kun taas puolestaan suomalaisesta taikaseinästä sitä diskorahaa saa kuukeri kuin kuukeri, jos vain on suomalaisen kansaneläkelaitoksen tiskille viitsinyt raahata laiskan perseensä edes kerran elämässään.

Jos jotain jäi nyt epäselväksi, niin kysy ihmeessä.

Y ¡Feliz Año Nuevo! …a los apicultores, también! 🙂

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä sophie
    sophie Ei kirjautuneena
    Vastauksia: 42

Jos Suomessa nyt jotain on paremmin kuin Espanjassa niin se on tuo taikaseina. Ma olen saanut nauttia espanjalaisen taikaseinan antimista vain kaksi kertaa elamassani, ja nekin olivat itse ansaitsemiani rahoja. Minut irtisanottiin, yrityksen omistaja maksoi melkosen ’finiquiton’, n. 2000e ja sen jalkeen nostin tyottomyyskorvauksia n. 6kk ennen uuden paikan loytymista. Toisen kerran nostin 16 viikkoa aitiysvapaakorvauksia ja sen jalkeen sain Suomesta kavereilta ihan kauheasti paskaa niskaani, kun olin kuulemma julma ihminen viedessani pikkuvauvan paivahoitoon. Samaan aikaan kaverit Suomessa hehkuttivat, miten mahtavaa on seurata kotona oman lapsen kasvua ja minua moralisoitiin koko ajan. Meilla ei ole varaa toiseen lapseen, vaikka molemmat vanhemmat ovat toissa. Samaan aikaan Suomessa muutamat sikiavat kuin kanit. 10 vuoden aikana ovat vain pyorahtaneet kerran tai pari toissa, silla kukaan ei pakota toihin, jos on kotona aina tarpeeksi pieni lapsi. Nyt taman vuoden alusta siella on hallitus leikannut lapsilisia. Esim. 1. lapsesta saa 8,44e/kk vahemman kuin aikaisemmin. 2. lapsesta 9,33e/kk vahemman kuin aikaisemmin. Ja joku jaksaa viela siitakin marista! Ero on kuitenkin vain alle kympin kuussa! Miksi helkkarissa pitaa edes hankkia lapsia, jos elama on kympista kiinni??! Suututtaa. Mun mielesta lapsilisat saisi Suomesta poistaa kokonaan. Jos ei ole itse varaa elattaa omia lapsiaan, niin sitten jattaaa niiden hankkimisen muille. Yksinkertaisesti.

• Tätä vastausta muokkasi 5 vuotta, 3 kuukautta sitten Profiilikuva käyttäjästä sophie sophie.
    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kojo
    kojo Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 1445

Miksi et muuttaisi takaisin Suomeen lapsia tekemään, jos se kerran on noin kannattavaa?

LINKKI

Kuulepas nyt hyvä ’sophie’. Sinne taikaseinän taakse ovat rahaa kantaneet niin sinä kuin minä kuin meidän vanhempamme ja heidän vanhempansa, mukaan lukien kaikki muutkin suomalaiset sukulaisemme ja sukumme. Unohtamatta tietenkään sitä kokonaista sukupolvea, joka nosti Suomen jaloilleen sodan jälkeen ja ainoana maana koko maailmassa maksoi sotavelkansa pois, viimeistä äyriä myöden.

Ryssä lähetti junanlastillisen ompelukoneita (sotavelkana vaadittuja)  takaisin Suomeen, kun olivat perkeleet väärän värisiä.

Joten omiammepa otetaan, niin sinä kuin minä kuin hentunliisakin, jos paha paikka tulee. Niin että jos elämä heittelee ja kuraa sataa niskaan, niin olet erittäin oikeutettu kääntymään kelan ja fattan puoleen.

Vaan paljonko ovat sinne kassaan kuukerit kantaneet? Sanoisinpa näin karkealta arviolta, että eivät paskankaan vertaa. Mutta vaatia osaavat kyllä, ja suvakit sen kuin komppaa. 🙁

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä sophie
    sophie Ei kirjautuneena
    Vastauksia: 42

Mutta ei se ole ’kuukerin’ vika. Tyhma on se, joka antaa. Ei se, joka pyytaa. Kelpais kylla mullekin, mutta ma olen itse valinnut Espanjan ja en pois vaihtaisi.

LINKKI

Joten 75% suomalaisista äänestysikäisistä on tyhmiä kuin säkillinen lantaa. Turha lienee meikäläisen liikoja odottaa, kunhan pääsen eläkeikään.

Kontulan ”tappakaa homot” -imaamille nekin eurot kaiketi kannetaan jo ennen sitä.

Onneksi on tullut laitettua muutama leiviskä talteenkin, eikä tuhlattua sentään kaikkea nakkikioskilla. Mutta niitäpä ei kuukeri saa, ähäkutti. 😀

erilaisuusij7

Että silleen.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä sinnittelijä
    sinnittelijä Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 9
    Vastauksia: 209

Mikä piru motivoi ihmisiä haukkumaan Suomea ja suomalaisia netissä päivät pitkät? 🙂

Onneksi mua ei edes täällä kadulla suomalaiseksi tunnista, kun oon tällainen tumma ja tulinen. Muuten sais vaikka jonkun ukonkäppänän kimppuunsa, jos erehtyis aurinkorannikolla käymään.

LINKKI

Ehkä mä en nyt tässä aamutuimaan taaskaan ymmärrä. Mutta kukas täällä Suomea haukkuu? Onko sinnittelijällä mennyt käsitteet sekaisin. Niin voi käydä kun asuu monta viikkoa ulkomailla eikä ole aktiivisesti puhumassa ja lukemassa kielien kieltä, suomea.

Kannattaisi sanoa , että mikä piru täällä motivoi  käsittelemään faktoja Suomesta .  Joka päivä lehdet, netti ja muut mediat tuuppaavat tietoa jota täällä sitten joku harva kommentoi. Harvoja kiinnostaa mitä synnyinmaassa tapahtuu. Ja se mitä tapahtuu ja kommentoidaan  , tapahtuu yleensä valtakunnan arvovaltaisimman ja ylimmän tahon , rakastettujen ja kunnioitettujen poliitikkojen toimesta.  Skaala pressasta alaspäin. Viimeiseen persujen kunnanvaltuutettuun Könöttäjän kylässä Takalieksassa.

Todellisia päätöksiä jotka vaikuttavat jokaisen suomessa asuvan elämään. Monen ulkosuomalaisenkin.

Kovia ja maailmaa järisyttäviä uutisia saamme myöskin lukea , kuten pahvilaatikossa jäätymään hylätty kana . Tai sitten hyvin tavallisia , sanoisiko jokapäiväisiä uutisia  verojen ja maksujen korotuksista , jonkun muun maksun tai etenkin jonkun hyvin mielekkään uuden rajoituksen voimaantulosta.

Haukkumista , ei . Faktoja suomesta, kyllä.

Yleinen tapa asioita käsitellessä on verrata niitä jonkun vertailukohteen kanssa. Tällä palstalla , Espanjan.  Media harrastaa useinkin tätä. Mm. viimeisimmässä Ole:ssa vertailtiin peruselintarvikkeiden hintoja . Suomessa ja Espanjassa.

Uskaltaako tuloksista mainitakaan. Ne eivät imartele Suomen hintatasoa. Ja jos sinnittelijä sattuisi lukemaan tämän  voi tulla ahdistus. SUOMEA TAAS HAUKUTAAN. Jonkun kieron logiikan mukaan pahat mielessä ja ansiotta.

Mutta koska olen paha ihminen  ja ilman omaatuntoa , siis suomalainen ukonkäppänä.  Vaalea ja v-mäinen, menköön.

(saduissahan se menee niinpäin, että vaalea setä on hyvä , usein rinssi ja rohkea , tumma täti on paha , usein noita )

Noin karkeasti Suomessa ostoskori kustansi jotain 90% enemmän kuin Espanjassa . Niille joille rosentit ovat vieraampia se menee niin , että Espanjassa ostoskori oli noin puolet halvempi. Ole.

Suomessa verot nousivat. Rajoyn kopla taas otti ja laski tuloveroasteikkoja. Ole , Ole.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä sinnittelijä
    sinnittelijä Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 9
    Vastauksia: 209

Muotoillaanpa uudestaan. Mikä hemmetti motivoi kaivamaan ja kirjoittelemaan pelkästään negatiivisia asioita Suomesta ja suomalaisista päivät pääksytysten? Ja käyttää vielä niin kamalaa kieltäkin kuin suomi. Eikös olisi hienompaa käyttää jotain parempaa kieltä?

Mm. viimeisimmässä Ole:ssa vertailtiin peruselintarvikkeiden hintoja . Suomessa ja Espanjassa.

Sehän oli hienoa. Kai siellä muistettiin mainita myös erot tuloissa? Nää on aina yhtä huvittavia. Onhan se hienoa olla täällä Suomen tulotasolla. Jauheliha tuntuu kyllä olevan samoissa hinnoissa kuin Suomessa, mitä olen vähän ihmetellyt, kun sitä koirille tuppaan ostamaan. Kanankoivetkin ovat täällä kalliimpia kuin Suomessa.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä makarios
    makarios Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 37
    Vastauksia: 688

Eikä sullakaan sitten ole parempaa tekemistä kuin kirjoitella typeryyksiä tähän foorumiin.

LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kojo
    kojo Ei kirjautuneena
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 1445

Mikä tuossa sinnittelijän tekstissä nyt erityisen typerää olisi ? Ainahan edullisuus lasketaan vertaamalla yleistä tulotasoa välttämättömiin kuluihin.

Jos saat espanjalaista keskipalkkaa, esimerkiksi sähkön hinta tuntuu suurelta. Meille tukevaa eläkettä muusta EU-maasta saaville se ei ole mikään juttu.

Ja jos tämä kunnon eläke verotetaan Espanjassa, Suomen vuodenvaihteen veromuutokset eivät jaksa kiinnostaa.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 95)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.