11 syytä rakastaa Suomea

Merkitty: 

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 95)
  • Julkaisija
    Viestit
  • LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä sinnittelijä
    sinnittelijä Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 29.04.2014
    Kirjoituksia: 9
    Vastauksia: 209

    ei Suomikaan ole missään top kympissä maailmalla tunnetuimpien maiden listassa.

    Mitä sitte? Miks pitäis olla ja mistä syystä? Hyvässä vai pahassa?

    Siis onko tämä nyt joku vitsi, että suomalaista kulttuuria, designia tai koko maata ei ole, jos espanjalaiset eivät sitä tunne?

    Haha, se oli samantasoinen argumentti  kuin edellisen kirjoittajan vastaava. 🙂

    Viikonloppuna tuli ruotsalaisten kanssa keskustelua siitä, onko Suomi osa Skandinaviaa vai ei.

    Oli miten oli, sehän on selvää, että paska maa se on ja kaikki  muut päihittää sen joka tasolla, varsinkin Espanja.

     

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Tarmo
    Tarmo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 25.06.2014
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 298

    Suomi ei ole osa Skandinaviaa, Fennoskandiaa kylläkin.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä Tarmo
    Tarmo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 25.06.2014
    Kirjoituksia: 12
    Vastauksia: 298

    Eihän Suomi mikään paska maa ole. Pari juttua siellä kyllä on pielessä:

    – ilmasto

    – hintataso

    – verotus

    – keskustapuolue

    Eihän Espanjassakaan kaikki ole kohdallaan. Täällä mättää:

    – byrokratia

    – korruptio

    – kirkon sotkeutuminen ihmisten elämään

    – valtakunnallinen siltarumpupolitiikka

    Muutenhan kaikki asiat ovat kummassakin maassa kohdallaan. Yrittäkää olla onnellisia siellä, missä kulloinkin satutte asumaan. Itsestä on paljon kiinni.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kojo
    kojo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 09.01.2008
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 1445

    Lainattua tämän päiväisen HS:n pääkirjoituksesta:
    ”Todellisuudessa meillä menee yhä käsittämättömän hyvin. Tänäkin vuonna Suomi on hyvä maa äideille. Täällä on turvallista ja puhdasta. Useimmilla meistä on yhä varaa varsin yltäkylläiseen arkielämään. Olemme Suomessa enimmäkseen rehellisiä, rauhanomaisia ja hyväntahtoisia.

    Me suomalaiset emme oikein osaa iloita maastamme, joka on hyvä riippumatta siitä, miten valtiontaloudella ja kilpailukyvyllä menee. …

    Samanlaista itsetunnon notkahdusta ei tapahdu yhtä nopeasti vaikkapa savolaisen, pohjalaisen tai karjalaisen identiteetin kohdalla. Vai kuinka moni alkaa vähätellä savolaisuuttaan muille heti, kun Kuopion seuraavan vuoden talousennuste ei näytäkään hyvältä?”

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    12 syytä rakastaa suomea

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1419821311365.html?pos=ok-nln

    Tässä taas uusi syy rakastaa suomea. Nythän niitä on jo 12.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kojo
    kojo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 09.01.2008
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 1445

    Ten points tälle uudistukselle. Tähän asti autolla tehdystä taposta on saanut naurettavan pienen rangaistuksen verrattuna muihin tappotuomioihin. Toivottavasti uudistus hillitsee kaasujalkaa ja yliajon uhreja on yhä vähemmän.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Nyt lähti kojolla mopo keulimaan , tai ainakin ajamaan ylinopeutta. Jutussa puhuttiin ylinopeussakoista. Joita yleensä saa kun puskissa kyttäävät  tutkapartiot ehkäisevät Suomen vakavimpia rikoksia, ylinopeuksia. Toinen tapa saada sakot on nykäistä suoralla tiellä ylinopeutta tolpan nokassa olevaan kameraan. Vakava rikos , ilman muuta. Tapoista ja murhista saa Suomessa mitä saa. Ehtoollista tai muutaman kuukauden vankisiirtolaa.  Eli rikoksena paljon mitättömämpi kuin ylinopeus.

    Ja korvauksia ei oikeilta tappajilta taida saada kuin poikkeustapauksissa. Autoilija yleensä on duunissa ja maksaa sakkonsa . Siksi kai tämäkin keksintö on tehty.

    Mutta olkoon kojo mitä mieltä tahansa, niin minä uskallan olla sillä kannalla , että taas yksi hyvä pysyä poissa Suomesta.

    Tässä on jo oppinut eurooppalaisille tavoille vuosien täällä asumisen mittaan. Ehkä sen takia nämä jatkuvat käsittämättömät uutiset Suomesta tuntuvat niin luotaantyöntäviltä.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kojo
    kojo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 09.01.2008
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 1445

    Ylinopeus on syynä tai ainakin osallisena suurimmassa osassa liikenneonnettomuuksia, sanoo Santiago mitä tahansa.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Santiago saa sanoa mitä vaan. Eihän sillä ole yleistä merkitystä. On vaan niin paljon asioita jotka mä koen vääriksi ja etenkin mun omaa elämänlaatua huonontaviksi joita kovin moni puolustelee ja ilomielin hyväksyy osaksi omaa elämäänsä.

    Mä kyllä koenkin olevani kovastikin erilainen ihminen verrattuna keskiverto suomipulliaiseen. Ja kaiken järjen mukaan mä olen mielipiteineni väärässä. Näitä toisinajattelevia on niin paljon enemmän.  Päätellen vaikka siitä että seuraavassa eduskunnassa määrää maalaisliitto ja kokoomus   Joka on muuten juuri viime vuosina näyttänyt osaamisensa .  Ja varmaan sinne otetaan  ikäänkuin ulkopuolelta vasuri  liikenneministeriksi.  Saadaan vähän lisää rahaa autoilijoilta, kaikkiin hyviin maailmoja syleileviin tarkoituksiin.  Suomi kukoistaa . Melkein kuin Espanja  Zapateron kahdeksan hallitusvuoden jälkeen.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä pentti52
    pentti52 Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 16.06.2010
    Kirjoituksia: 16
    Vastauksia: 397

    Santiagolla on murheita. Ei saa ajaa ylinopeutta kaupungissa eikä maalla eikä oikein missään. Poliisi on heti sakottamassa kun sallitut ylittää.  Suomalainen poliisikin kyttää joka pusikossa.

    Haluaisin kysyä Santiagolta, että mikä olisi oikea nopeusrajoitus esim. taajama-alueella Suomen niemellä ?  Mikä olisi oikea nopeusrajoitus suomalaisella moottoritiellä ?

    Kysyisin vielä Santiagolta, että uskotko vahingonvaaran lisääntyvän lainkaan, kun auton vauhti kasvaa esim. 100 km/h -> 130 km/h ?  Tunnetko abstraktista käsitettä vaaran lisääntyminen ? – Jos olet vakuuttanut autosi, siellä vakuutusehdoissa kyllä puhutaan vaaran lisääntymisestä.

    Santiagolla on yleensä aika viisaita kirjoituksia mutta tätä mussuttamista suomalaisista nopeusrajoituksista ja niiden valvonnasta en oikein jaksa ymmärtää. Ja onhan tietääkseni nopeusrajoitukset Espanjassakin myös Mijas Costa siihen lukien. Ehkä Espanjassa ei niinkään noudateta liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia, mutta kyllä sielläkin se aika koittaa, jolloin niitä noudatetaan sakon uhalla. Pitäisikö kaikki nopeusrajoitukset poistaa jolloin saisi jokainen ajella miten haluaa ?

    Sivumennen sanoen, Espanjan pysäköintikultuuria kuvaa huolestuttavasti esimerkiksi pysäköinnin salliminen välittömästi suojatien eteen. Suomessa siitä pysäköinnistä saa aina automaattisesti sakon ja se on ehdottomasti oikein. Se on esimerkki vaaran lisäämisestä.

    Oletkohan Santiago tullut tietämään, että Suomesta on lakkautettu liikkuva poliisi. Pensaskyttääjiä on siis vähemmän ja siten nopeusrajoituksen ylittäjiä enemmän. Aikaa myöten myös vahinkojakin tulee enemmän.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Mitäs näistä mussuttamaan. On miehet jotka hiihtää, Suomessa. Ja on miehiä jotka ajavat autolla.  Missä haluavat.Mulle toi auto on ollut hyvin käytännöllinen väline . Joku , ekä Pena , sanoisi tähän että hiihtäen olisit jo perillä, mutta kun ne lumet loppuu yleensä siellä jossain Suomen, Ruotsin kieppeillä niin ei ole auttanut kuin autoilla. Nyt jo 50 vuotta omalla autolla . Ketään en ole vielä vahingoittanut liikenteessä, en omassa , enkä vieraassa autossa.  Ja aina olen ajanut ylinopeutta kun se on tuntunut järkevältä. Ja paljon on tullut kilometrejä, mutta vähän sakkoja . Suomessa yksi, joskus -70-80 luvulla. Espanjassa yksi,  mistä tuli lasku postissa joskus kaksi vuotta väitetyn tapahtuman jälkeen. Melkein väittäisin että tuli väärälle miehelle. Väliin olen ajanut alle rajoitusten , kun se on tuntunut järkevälle. Ja paljon on tullut veivattua , kaikenlaisilla laitteilla, isoilla ja pienillä, kaksi , neli ja useampipyöräisillä. Suomessa ammatikseen ja ulkomailla ihan muissa merkeissä.          Nopeusrajoituksia on monenlaisia , esim. Saksassa , joka on autoilumaana toista luokkaa kuin Suursuomi ja sitten vaikka nämä kotimaiset viritelmät, tai siis entisen kotimaan. Kuka sitten mistäkin tykkää ja näkee asiallisiksi. Suomessa varmaan täytyy olla rajoituksia ja vielä enemmän rajoituksia.  Kansa ei osaa ajatella omilla aivoillaan tai ehkä ajattelukapasiteettia ei kerta kaikkiaan ole? Silloin on sakko ja rajoitus hyvinkin paikallaan .Niitä vaan lisää.  Nauttikaa, opittehan olemaan.

    Ja voihan se olla niinkin että kun ei vaan osaa niin joku 60 km/h tuntuu kovalta.

    Muuten toi viiden metrin pysäköintirajoitus suojatien yhteydessä taitaa olla ihan suomalainen keksintö. Se pitäisi saada voimaan koko maailmassa. Jalankulkijoita lakoaa kuin luteita joka puolella maailmaa kun näin ei ole.

    Paitsi Espanjassa , jossa noudatetaan erittäin tiukasti jalankulkijan suojatieoikeutta. Toisin kuin Suomessa . Noin kerran viikossa saa lukea kuinka autoilija ajoi suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä,  tappaen tai vahingoittaen jalankulkijaa.  Suomeen pitäisi ehkä tämän perusteella saada suojatien eteen suojavyöhykkeeksi 50 metriä ja nopeusrajoitukset miinusmerkkisiksi, ehkä – 20 olisi hyvä. Muuten sakko.

    Kyllä liikkuvan poliisin kohtalo on tiedossa. Mutta oletko sinä Pena tietoinen , että ei se niin mene että puskapartioita vähennetään , sakkorahat pitää saada, ne on oikein budjetissa, vaan kaikkea muuta , kuten oikeiden rikosten ehkäisyä ja tutkintaa vähennetään.    Ja päivän kevennyksenä, taisi olla Paateron keksintö että kaikki ajo , vaikka  snakarille meno syömään poliisispecial makkaraperunoilla , kirjataan liikeennevalvonnaksi.   Kyllä Suomessa osataan. Onneksi olkoon .

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä blues
    blues Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 12.07.2006
    Kirjoituksia: 26
    Vastauksia: 1928

    Huomasin viime kesana etta 80km/h on kova vauhti ajettuna -64 mallin kuplalla. 120km/h mersulla tuntuu hiljaisemmalta. Pentti52’lle tiedoksi etta jarrutusmatkatkin olivat suurin piirtein samanmittaiset. Eli kylla 80 korottely hyvalla tiella nykyaikaisella autolla tuntuu todella holmolta. Miksi ei voida kayttaa yhtaan jarkea ja ajella itselle turvallisella nopeudella?

    Tommonen 80 nopeusrajoitus suoralla tiella tuntuu lahinna kiusanteolta. Minakin olen edelleen tyoelamassa mutta muistan ajan jolloin ei Kuopion kaupungissa ollut nopeusrajoitusta. Nama nykyiset rajoitukset tulivat energiakriisin varjolla mutta muuttuivat pysyviksi liikenneturvallisuuden nimiin. Ja muuttuivat samalla melkoiseksi tulolahteeksi…. 🙁

    • Tätä vastausta muokkasi 5 vuotta, 5 kuukautta sitten Profiilikuva käyttäjästä blues blues.
    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä santiago
    santiago Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 14.11.2007
    Kirjoituksia: 307
    Vastauksia: 4162

    Mun eka auto oli Trabant. Taisi olla huiput siinä 90 km/t. Lisäbonuksena sankka öljyinen kaksitahtisavu.  Eikä ne ekat kuplavolkkaritkaan kulkeneet paljon kovempaa. Ja koska kaikki on suhteellista , niin  näillä laitteilla tommonen nopeus yöllä oli kova juttu. Ottaen huomioon että niissä oli 6:n voltin sähköjärjestelmä ja valot sen mukaiset. Suomeksi sanottuna , syksyn ja talven loskassa ja paskassa ja suolassa,  yöllä , sateella  oli näkyvyys hieman rajoitettua.

    Nykyään kun vetää Saksan motareilla yöllä 230 km/h, ledeillä,  zenoneilla tai halogeneilla , ei tunnu missään.

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä kojo
    kojo Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 09.01.2008
    Kirjoituksia: 6
    Vastauksia: 1445

    Onnittelut Santiagolle, että 50 vuotta on mennyt vahingoitta, vaikka kehuskeletkin ajavasi aika usein ylinopeutta. Tosin kaikki ei ehkä mene sinun piikkiisi, vaan viisaat kanssakulkijat ovat osanneet väistää tai odottaa vuoroaan kaaharin lähestyessä.

    Jotta keskustelu ei menisi kokonaan Suomen morkkaamiseksi, pieni lainaus Euroopan komission raportista EU-alueen liikennekäyttäytymisestä (huom. koskee siis myös Espanjaa):

    ”Ylinopeus on yksi suurimmista liikenneturvallisuusongelmista, ja se lisää huomattavasti onnettomuusriskiä. Ylinopeus on merkittävin osatekijä noin 30 prosentissa kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista.”
    Päivitys 27.10.2014

    LINKKI
    Profiilikuva käyttäjästä pentti52
    pentti52 Ei kirjautuneena
    Liittynyt: 16.06.2010
    Kirjoituksia: 16
    Vastauksia: 397

    Santiagolle tiedoksi, että sitä lunta näyttäis olevan Etelä-Saksaan saakka:

    http://www.weatheronline.co.uk/Germany/Munich.htm

    ja näyttävät hiihtelevän oikein Espanjassa saakka:

    http://www.andaluz.tv/webcams_en/sierra_cam.php

    Hiihtäminen on kovasti terveellistä liikuntaa !  Suosittelisin sinullekin Santiago. Eihän sieltä Mijaksesta ole kuin yksi poronkusema Sierra Nevadaan. Piankos sinne Volkkarilla pyyhkäisee… – Tosiaankin Saksan maalla ajetaan kovaa ja silloin kun pelti rytisee, syntyy noissa 200 nopeuksissa helposti ruumiita. Ainakin helpommin kuin 100 km tuntinopeudessa. Muistan kuitenkin aina Espanjassa käydessäni ylittää suojatien suurella varovaisuudella, varsinkin kun sieltä katua viillettää avo-Audin ratissa huimapää-Juan. Eipä se aina muista huomioida jalankulkijaa suojatiellä, varsinkin kun on vierellä istuu tumma Juanita, jota täytyy omistavasti suudella kesken ajon.

    Tuosta suomalaisesta byrokratiasta ja säännöksistä sinä Santiago  varsin usein valittelet.  Onhan meillä säännöksiä, mutta ne säännökset ovat samanlaisia jokaisella maan kulmalla.  Maata hallitaan niiden lakien mukaan jotka eduskunta säätää. Jos vertailisi Suomen lainsäädäntöä Espanjan lainsäädäntöön, uskon, että Espanjassa löytyy paljon, paljon enemmän säännöksiä kuin Suomesta. Onhan Espanja suurempi ja väkirikkaampi maakin. Espanja on jaettu 17 itsehallintoalueeseen ja yhteen tai useampaan maakuntaan. Luulisin, että siellä jokaisella itsehallintoalueella on omat byrokraattinsa ja sääntönsä, jonka mukaan on elettävä. Niinpä tietoisuus Malagan alueen säännöksistä ei automaattisesti tarkoita sitä, että ne samat säännöt pätevät myös vaikkapa Asturiassa.

    Mutta mitäs näistä byrokratioista. Onhan Espanjassa lämmin aurinko ja jos rannalla asuu suolainen meri vaikkapa uimista varten.  Ja eläkeläiselle tarjolla Välimeren ruokavaliota ja halpaa viiniä päälle.  Eli jos Suomi on maailman paras maa, niin ei se Espanjakaan siitä kauas jää, kunhan muistaa katsoa eteensä – niin liikenteessä kuin talousasioissakin. Ja kun säilyttää Suomen kansalaisuuden ei harmita niinkään paljon espanjalaiseen korruptioon uppoavat miljardit veroeurot.

    • Tätä vastausta muokkasi 5 vuotta, 5 kuukautta sitten Profiilikuva käyttäjästä pentti52 pentti52.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 95)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.