Uusimmat › Keskustelu › Asuminen ja eläminen › Yleistä asumisesta ja elämisestä › 1 aikuinen ja 2 lasta…
- Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 vuotta, 8 kuukautta sitten
Ritacasanueva toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit
Tiedän, että näitä kyselyitä on jo varmasti aika monta, mutta mietityttää silti vaikka olenkin foorumia lueskellut paljon.
Olen itse asunut lapsuuteni ulkomailla ja käynyt mm. koulua Aasiassa. Haluan tarjota omille lapsilleni myös kokemuksia ja avartaa heidän maailmankuvaansa. Olen yksinhuoltaja, lapseni ovat 8 ja 6 vuotiaat. Lasten isä on kuvioissa paljon tukena ja antanut ”siunauksen” meidän muuttosuunnitelmille. Tuntuu, että sairastun joka syksy kun en vaan kestä Suomen pimeyttä. Lisäksi kaipaan uusia haasteita ja muutoksia. Suomessa mulla on vakituinen työpaikka ja virkavapaalla meillä on lupa työskennellä toisen työnantajan palveluksessa. Hirveä hinku on ollut jo vuosia päästä ulkomaille. Ei ehkä lopullisesti, mutta kuitenkin pidemmäksi aikaa.
Ajatuksena on siis nyt muuttaa Espanjaan talveksi/vajaaksi vuodeksi. Mahdollisesti syyskuusta alkaen kevätlukukauden loppuun. Lapset menisivät paikalliseen kouluun. Työ, jota olen hakenut ei ole omaa alaani, mutta uusia haasteita olisi eikä olisi kuitenkaan myyntityötä, sillä olen maailman surkein tyrkyttämään kenellekään mitään. Palkka verojen vähentämisen jälkeen + muut ”tulot” ovat yhteensä noin 1600 euroa. Ehkä ihan vähän enemmän, mutta tuo on se ns. varma käteen tuleva.
Pärjääkö 1 aikuinen ja 2 lasta Espanjassa tuolla summalla? Vuokra, sähkö, vesi, puhelin, netti, ruoka ja muut mitä nyt ikinä tarvitseekaan. Aika sentinvenyttäjä oon nytkin ja meillä ihmeen kaupalla menee ruokakauppoihin (sisältää siis kaiken ruokakaupoista ostetun) sekä lounaisiin ja ravintoloihin noin 450 euroa kuukaudessa. Suomen puhelut varmaan hoituu parhaiten skypen avulla, etenkin kun videopuhelun kanssa on mahdollista olla ”lähempänä” esim. isää jne. Lapseni harrastaa pyöräkrossia ja kisapyörä tulisi mukaan, Torremolinoksessa on rata, jota pääsee treenaamaan ja vaikka valmentaja jää Suomeen se tuskin on talvikauden osalta ongelma kun täällä kausi päättyy kuitenkin jo lokakuussa.
Hieman mietityttää työaika, joka vaihtelee 2 vuorossa klo 06 ja 16 välillä. Aamun kouluun vienti täytyy siis järjestää jotenkin jos olen aamuvuorossa. Lasten täti tulee mahdollisesti mukaan ja auttaa + olen lueskellut, että Fuengirolassa toimii myös lastenhoitopalvelu, se tosin on maksullinen ja tulee nopeasti kalliiksi, jos joutuu paljon käyttämään. Toisaalta se on järjestelykysymys takuulla työnantajankin kanssa.
Kuulisin mielelläni kokemuksia muilta 1 aikuisen ja 2 lapsen perheiltä ja luonnollisesti myös muilta. Vaikka kuinka luen ketjuja en silti saa hahmotettua mikä riittää mihinkin 😀 Kiitoksia.
Lisäänpä vielä, että nyt mulla menee lainan kanssa asumiseen 1200 euroa, mikä on aivan järkyttävän ahdistava summa. Toki palkka on Suomessa parempi kuin se tulisi olemaan Espanjassa, mutta siitäkin huolimatta. En ole vielä päättänyt laittaisinko asunnon vuokralle vai luopuisinko kokonaan. Kyseessä siis asumisoikeusasunto. Toisaalta en edes tiedä haluanko palata näin kalliiseen asumismuotoon vuoden kuluttua vai muuttaisimmeko syrjemmälle vaikka tästä alueesta niin kovin pidänkin…
elatusapua?
Elatusapu = elatussopimuksen tai -päätöksen mukainen rahamäärä, jonka elatusvelvollinen vanhempi maksaa lapsen elatusta varten.Ja KELAkin voi maksaa: Elatustuki = Kelan maksama tuki, jolla turvataan lapsen elatus, jos lapsi ei saa elatusapua elatusvelvolliselta vanhemmalta
Saan pientä elatustukea ja se on laskettu tuohon.
summalla kuukaudessa parjaa mutta alussa kulut ovat suuret; takuuvuokra, netit, lasten kouluun kuljetus , mahdolliset lastenhoitajat ym.
jos ei tyoaikaa pysty jarjestamaan kouluajan puitteissa.
12-18€ tunnissa velottavat hoitajat ei tule kysymykseen.
Tullessa pitaisi sinun tuoda pieni ”pesamuna” etta pystyt selviytymaan alkukuluista ja yllattavista kuluista.
Kysy tyonantajalta miten paljon loytyy joustovaraa lapsiin liittyvissa asiossa; sairastumiset, koulut, koulumatkat ym.
Laske etta mita et itse pysty tekemaan , niista asioista maksat aina vieraalle.
PS.Pyyda sitova esi-sopimus:
”Palkka verojen vähentämisen jälkeen + muut ”tulot” ovat yhteensä noin 1600 euroa. Ehkä ihan vähän enemmän, mutta tuo on se ns. varma käteen tuleva.”
Pyyda myos Kelasta tietoa ulkomailla tyoskentelemisesta y eduista/etujen menettamisesta:
Kiitos. Kyseessä on päivätyö. Ainoa mikä kovasti mietityttää on kouluun vieminen. Työpäivä alkaa melko aikaisin ja kouluko alkaa about klo 9? Siihen pitäisi kehittää ratkaisu. Mun äiti saattaisi tulla pidemmiksi ajoiksi sinne, eläkkeellä kun on, mutta silloin kun olen yksin lasten kanssa aamuiksi pitäisi palkata kouluun kuljettaja. Työ on kuitenkin päivätyö eli iltoja en ole töissä ja työaika päättyy viimeistää klo 16.
Niin ja säästöjä on jonkin verran + on tarkoitus myydä osa huonekaluista ym pois ennen lähtöä.
”kun olen yksin lasten kanssa aamuiksi pitäisi palkata kouluun kuljettaja. Työ on kuitenkin päivätyö eli iltoja en ole töissä ja työaika päättyy viimeistää klo 16.”
Esim. suomalainen palvelutoimisto, jolla lienee paljonkin omaa kokemusta lasten koulunkäynnistä, voinee kertoa onko espanjalaisissa kouluissa jonkinlainen iltapäivähoito. Ainakin täälläpäin toinen vanhemmista hakee tuollaiset 6 – 8-vuotiaat koulusta yhden tienoilla. Yksinhän (eikä edes kaksin) he eivät saa kulkea.
Meidan lapsemme olivat koulussa klo 8:30-16:00, siestaksi tulivat kotiin. Itsenaisesti matkan kulkivat polkupyoralla tai bussilla.
CEIP ANDALUCIAN TOIMINTAOHJEET;
KOULUAIKA 9-14.00
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/colegioandalucia/
”Paivanjatkaminen” mahdollisen lounaan jalkeen riippuu aina niista harrastuksista mita koululla on tarjolla.
Tietaakseni kaikissa kaupunginkouluissa (julkisissa) on vuosikausia noudatettu 8-9 alkamisaikaa loppuen 13.30-14.00.
Iltapaiva tunteja ei meilla taalla Kanarialla ole ollut enaa 1990 luvun alun jalkeen.
http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/web/portal-escolarizacion
Ala-asteella olevat lapset pitaa vieda ja hakea vanhemman tai vanhemman luvalla hakevan taysi-ikaisen.
Kannattaa myos kysya onko koulussa aamiaispalvelua ja aikaistettua aamuvastaanottoa?
Toinen koulu missa on paljon ulkolaisia (myos suomalaisia lapsia) on Valdelecrin.
Taas koulu, asunto ja tyopaikka organisaatio pitaisi varmaan suunnitella matkojen, kulkemisen ja toimivuuden helpottamiseksi.
Hei,
Olen Casa Angelito kodin toiminnanohjaaja Tiina Ruonala. Otaksuin pitkässä viestissäsi olevan kommentin perusteella että tunnetkin meidän palvelujamme jo hieman. Casa Angelito koti ja hoivapalvelut on juuri se lastenhoitoa tarjoava taho.
Kommentoin ensiksi lastenhoitotarvettasi. Lapsesi ovat ala-asteikäisiä ja heidät pitää viedä sekä hakea kouluun / koulusta. Se on turvallisuuskysymys kouluissa Espanjassa.
Voimme sopia ihan kohtuuhinnan lastesi koulumatkojen turvaamiseen. Vakituinen hoitosuhde on aina edullisempaa kuin tuntihinta esim. 1-2 h:n työstä. Sovimme hinnan aina asiakkaan kanssa yhdessä ja hänen tarpeensa mukaan.
Meiltä saa myös lastenhoitoa silloin kun itse tarvitsee vapaa-aikaa 🙂Vastaan myös muuhun tekstiisi.
Sinun täytyy ensiksi löytää edullinen asunto. Espanjan kriisin vuoksi asuntoja löytyy todella edullisesti. 1-2mh asuntoja saa 300-400 eur / kk. Autan jos tarvitset.
1600 eurolla pärjäät Espanjassa. Ruoka ja juoma on vähintään 3 kertaa edullisempaa kuin Suomessa. Hanki eurooppalaiset sairaanhoitokortit Kelalta sinulle ja lapsillesi ja / tai ota matkavakuutus teille.
Et ehkä elä leveästi, mutta elämänlaatusi paranee ihan varmasti ja tuo raha kyllä riittää kaikkeen. Koulumaksut kahdesta lapsesta ovat korkeat, mutta sen olette varmaankin lasten isän kanssa jo sopineet.Ota yhteyttä!
Tiina Ruonala
toiminnanohjaaja
Casa Angelito koti ja hoivapalvelut
Calle 2 , 29650 Mijas ( MA )
casa-angelito@hotmail.fi
http://www.casa-angelito.fi
puh. +34 672510237
Suomi puh. 7.7 asti 046-6627930Casa Angelitolta;
” Lapset menisivät paikalliseen kouluun.”
Ymmartaisin etta kyseessa olisi kunnallinen koulu joten kustannukset olisivat koulun ja lounaan osalta minimit.
Koulumaksut kahdesta lapsesta ovat korkeat, mutta sen olette varmaankin lasten isän kanssa jo sopineet.
Yksityiset tai jopa Suomalainen koulu tuskin tulisi kysymykseen?
- JulkaisijaArtikkelit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.