Vastaa aiheeseen: Sos turvan siirto?

Uusimmat Keskustelu Yleistä Kokemuspankki Sos turvan siirto? Vastaa aiheeseen: Sos turvan siirto?

LINKKI
Profiilikuva käyttäjästä SunSeeker
SunSeeker Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 7
Vastauksia: 29

Joo, olen eläkeläinen.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Joo, olen lukenut kaiken  mutta en saa vastausta. Miksi KELA ei anna etukäteen päätöstä on tyrmistyttävää! Muuttaa ja olla vaikka vuosi ilman sos turvaa ulkomailla on suuri riski.

Näyttää siltä että kaikki muuttajat olisivat vaarassa menettää sos turvan 10v jälkeen! Ja jos ei pidä toista asuntoan ym Suomessa sos turva katoaa.

Menetin 3 kertaa sos turvan talvisten, alle 3kk kestävien, terapiamatkojen vuoksi joka kerta. 2 kertaa Kela itse korjasi sen valituksen jälkeen. Viimeistä, viime marraskuussa tehtyä ei. Päätöksen teki Kelan Ulkomaanosastossa Mats Holm. Sen takaisin saaminen kesti 13 kuukautta! Olin yli vuoden ilman sos turvaa. Vasta kun sain Eduskunnan oikeusasiamiehen puolelleni sain sen takaisin. ”Kela on mielivaltainen tyranni ja Suomi paska maa” jäi pysyvästi mieleen, ja muutto pois on ajankohtainen. Mutta senkin Kela haluaa estää!

KELA:

Päätöksen antaminen

Henkilöllä on hakemuksesta oikeus saada päätös siitä, sovelletaanko häneen sosiaaliturvalainsäädäntöä. Päätöstä haetaan Kansaneläkelaitokselta.

Hakemus sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta 7 ja 8 §:ssä tarkoitettuun henkilöön on tehtävä Kansaneläkelaitokselle vuoden kuluessa siitä, kun henkilö siirtyi ulkomaille tai kun edellisen päätöksen voimassaolo päättyi. Määräajasta voidaan poiketa erityisestä syystä. Määräaika ei kuitenkaan koske 5 §:ssä tarkoitetun henkilön perheenjäsentä.

Päätös sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta 7 ja 8 §:ssä tarkoitettuun henkilöön annetaan määräajaksi, enintään viideksi vuodeksi siitä, kun henkilö siirtyi ulkomaille. Sosiaaliturvalainsäädännön soveltamista voidaan jatkaa enintään viisi vuotta, jos henkilöllä on edelleen kiinteät siteet Suomeen.