Vastaa aiheeseen: AUTTAKAA MINUA MUUTTAMAAN TALVEKSI ESPANJAAN

Uusimmat Keskustelu Asuminen ja eläminen Asuinalueet ja asumisvinkit AUTTAKAA MINUA MUUTTAMAAN TALVEKSI ESPANJAAN Vastaa aiheeseen: AUTTAKAA MINUA MUUTTAMAAN TALVEKSI ESPANJAAN

LINKKI

finonymous
Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 0
Vastauksia: 1

Olen itse lähdössä nyt talveksi 2016 torremolinokseen. Olen asunut ulkomailla ennenkin pidempiä aikoja joten voin kokemuksen pohjalta sanoa ettei se nyt juuri ihmeitä vaadi. Käytännössä vain rahaa.

Miten tämä lähtee käyntiin ?

– Osta lento, varaa asunto tai hotelli ja katsele asuntotarjontaa paikan päällä. Suomen päässä ei tarvitse muusta huolehtia kuin maksuista jos sellaisia on (vuokra, muut laskut). Itse laitan esimerkiksi autoni aina seisontavakuutukseen kun olen pidemmän aikaa ulkomailla ja katkaisen sähkösopimuksen kämpästäni Suomessa. Matkavakuutus tulee vähän kalliiksi jos meinaa olla useamman kuin 3 kuukautta, joten itse käytän Espanjan tapauksessa ihan vain Kelan ilmaiseksi tarjoamaa ”Eurooppalainen sairaanhoitokortti” jolla EU maissa saa ilmaiseksi sitten terveyspalvelut. Jos pelkäät rojujesi puolesta, on matkavakuutus vaihtoehtosi koska se kattaa myös muita asioita kuin pelkän terveydenhuollon.

Mikä on lämpimin paikka Espanjassa ?

En ole espanjakonkari mutta maantiedosta ymmärrän sen verran että esimerkiksi kanarian saaret nyt ovat lämpimämpiä kuin mannerespanja, sijaintinsa vuoksi. Olen ollu espanjassa talvella ja yö/iltalämmöt putoavat talvella helposti alle 10 asteeseen, joten lämmintä mukaan jos meinaat sinne mennä. Päivisin toki tarkenee t-paidassa ja välillä shortseissakin.

Mistä vuokrata asunto ja miten ?

Itse olen etsinyt aina netistä näitä asuntoja. Todennäköisesti edullisimmin saa paikallisilta vuokraajilta, mutta siinä on aina oma vaivansa, ja ensimmäistä kertaa kun menee niin on ehkä helpompi mennä siitä mistä aita on matalin, eli vuokrata joltain suomalaiselta välittäjältä/palvelulta. Suomalaisia asuntovuokrapalveluita löytyy netistä. Itse vuokrasin yksiön hintaan 350e/kk tälläisestä kuin http://www.espanjavuokraus.com/ . Oli halvin minkä löysin. Varaus tapahtui sähköpostitse ja maksut hoituvat tilisiirroilla, poissulkien takuuvuokra ja ensimmäinen vuokra mikä maksetaan välittäjälle saapumisen yhteydessä.

Pitääkö kirjat muuttaa Suomesta pois?

Ei, eikä missään nimessä kannata ellet ole pysyvästi muuttmassa. Siinä menettää vain oikeuden Suomen sosiaaliturvaan tarkoittaen terveyspalveluita yms, jos muutat pois Suomesta viemällä ”kirjasi” muualle. Mitään hyötyä tästä ei ole. Posti tarjoaa maksullisia ulkomaillekääntöpalveluita, olettaen siis että haluaisit postisi ulkomaille. Lisää infoa löytyy postin sivuilta.

Onnistuuko jos Suomessa on osoite ”missä asuu” ja oleskelee talvet olevinaan lomalla.

Onnistuu. Ei ulkomailla oleskelu/asuminen/lomailu ole mitään rikollista toimintaa, ei edes vaikka saisit jotain Kelan tukia, nekin saa nykyään luvallisesti ulkomaille poissulkien asumistuki jonka saa vain kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta ulkomailla oleskelun alkaessa.

Toivottavasti vastauksistani oli iloa 🙂 Olen uusi tällä palstalla enkä juuri Espanjasta tiedä kauheasti. Se tulee toivon mukaan muuttumaan nyt tulevan 5 kk reissun aikana. Matkustelu puolestaan on tuttua puuhaa.