Vastaa aiheeseen: Aurinkoon hamuileva

Uusimmat Keskustelu Yleistä Esittele itsesi? Aurinkoon hamuileva Vastaa aiheeseen: Aurinkoon hamuileva

LINKKI
Profiilikuva käyttäjästä Daigle
Daigle Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 4
Vastauksia: 36

Päivitetäänpä tilannetta, on nimittäin otettu sellaisia askeleita taas, että on syytä lienee kertoa missä mennään ja toivottavasti eritoten samankaltaisessa tilanteessa olevat voivat saada jotain vinkkejä oman tilanteensa hoitamiseen.

Eli muutto on 4.7. ja olen Fuengirolasta varannut itselleni majoituksen kyseiselle viikolle. Tarkoitus tuona aikana on hankkia asunto itselle ja ymmärrän sen olevan keskellä pahinta sesonkiaikaa, mutta valitettavasti olen todennut sen olevan paras ajoitus sekä itselleni, että eritoten työnantajalleni.

Vaikka en varsinaisesti perinteinen sesonkityöntekijä alani puolesta olekaan niin omassa työssäni on paljon suurimpia asiakkaita joiden vuosirytmi koostuu kesän hiljaisemmista kuukausista. Tästä syystä omat vaihtoehtoni olivat siis muuttaminen juhannuksen ja alkusyksyn välillä. Alkusyksyn ongelma on siinä, että mikäli ongelmia tulee matkaan asunnon löytämiseksi tai muuten aikataulut menisivät tiukaksi niin olisin tuomittu hoitamaan kaikki kuntoon jokseenkin kiireellisessä aikataulussa työni ohessa. Heinäkuun alussa minulla on oma kesälomani jonka alussa heti muuttoni tapahtuu ja minulla on lomani verran aikaa vähintään aikaa hoitaa itselleni katto pään päälle ja setviä itseni työvalmiuteen internetyhteyksiä myöten. Ja vaikka en täysin olisikaan valmiudessa niin kykenen hoitamaan suuren osan työstäni jo elokuussa siinä missä sesonkimme alkaa kiihtymiään elo-syyskuussa.

Sitten näitä mitä tullut tehtyä:
1) Kävin Helsingissä pari viikkoa sitten hankkimassa NIE-numeron. Espanjan lähetystö on nätisti Kaivopuiston kupeessa ja sinne pääsee raitiovaunulla vaivattomasti (ulkopaikkakuntalaisille ja julkisilla kulkeville hyvä tieto). Paikalla lähetystössä puhuvat suomea, ohjaavat sinut päätteen äärelle missä täytät ohjeistetusti tietokoneella hakemuksen. Kysy apua mikäli tarvetta. Itsellä meni muutama minuutti täyttämiseen, jonka jälkeen paikallinen henkilö tarkisti sen, laittoi leimat sun muut, peri maksun (9,40e käteisellä) ja ilmoitti, että numero ilmestyisi sähköpostiini noin 5 arkipäivän kuluessa. Ja näin kävi. Tasan viikko myöhemmin numero oli sähköpostissa. Säästää kivasti aikaa, kun ei tarvi odotella Espanjan byrokratiaa 🙂

2) Olen ollut yhteydessä paikallisiin vuokranvälittäjiin ja tiedustellut asunnoista. Tämä on ihan hyvä tehdä etukäteen, vähintään kontaktien vuoksi. Mutta kuten sanottua niin muuttoni on sesonkiaikaan joten asunnot ovat pääosin viikkohinnoittelussa ja ovat noin 3-4x korkeammat mitä normaalisti. Olen varannut majoittumisen Espanjan päästä ma-pe välille ja toivottavasti sillä välillä löytyy asuntoa itselle.

3) Oman asuntoni Suomessa olen laittanut vuokralle OVV:n kautta. Heillä on KokonaisPalvelu, joka käytännössä huolehtii kaikista asioista oman asuntoni puolesta nykypaikkakunnallani. He hankkivat vuokralaisen, tekevät sopimukset ja hoitavat kaikinpuolin eduistani sekä asunnostani. Hintaa on 29e/kk sekä 85% yhden kuukauden vuokrasta per vuokralainen. Vuokralaiset tekevät vuoden mittaisen vuokrasopimuksen johon liittyy 1 kuukauden takuuvuokra. Mikäli vuokralainen lähtee ennen vuoden täyttymistä niin takuuvuokra jää palauttamatta ja voidaan käyttää välityspalkkioon seuraavaa vuokralaista varten.

4) Verotusjutut ovat hieman vielä auki, mutta ne aukeavat ajan mittaan enemmän. Tiedän, että olen verovelvollinen Suomeen ensimmäisen 183 päivän ajan ja tämän jälkeen velvollisuuteni siirtyy Espanjaan ja verohallinto tarvitsee asuntotodistuksen verovelvollisuuden siirtämiseen. Samoin asuntoni verotus siirtyy Espanjaan. Suomi verottaa minua 30% verotuloistani, mutta tarkempaa tietoa minulla ei ole Espanjan verottamasta prosentista verovelvollisuuden siirryttyä.

5) Rahapuolen osalta olen ottanut itselleni lainan pankista mikä takaa sen, että sain esimerkiksi uusittua viime viikolla hajonneen jääkaappipakastimeni. Lisäksi se kattaa vielä takuuvuokran ynnä muita menoja mitä mahdollisesti tulee lähikuukausien aikana. Lisäksi asuntolainaan hankin lyhennysvapauden 12 kuukaudeksi, joka tosiaan vähentää muutosta johtuvia kuluja alkuun ja auttaa hallitsemaan taloutta. Oma kokemukseni on, että yleensä 3-6kk menee ennenkuin talous tasaantuu muuton jälkeen.

6) Vakuutuksista minulla on vielä keskustelut pitämättä ja ne ovat ensi viikolla. Kaikenlaista ne tuolta pankkipuolelta jo tarjosivat tottakai, mutta ei kannata antaa kaikkien potentiaalisten tarpeiden hämätä vaan harkitsen rauhassa.

Muutakin pienempää juttua ja järjestelyä on tullut tehtyä, mutta tuossa pääpiirteittäin ne mitkä ovat olleet omissa käsissä hoidettavana ja ulkomuistista huomasin kirjoitella.

Hieman hermostuttaa asunnon löytyminen ensimmäisen viikon aikana johtuen ominaisuuksista mitä haen, mutta se vaatii vaan sinnikkyyttä ja tarvittaessa kompromisseja.
Hakusessa on siis itsellä ensinnäkin asunto mihin on saatavilla valokuitu-internet. En tiedä tarkemmin mikä valokuitujen tilanne nykyään on kauttaaltaan Aurinkorannikolla, mutta olen ilmoittanut välittäjille, että alue mihin muutan olisi jossain Benalmadenan ja Fuengirolan alueella tai siinä välissä joten toivottavasti auttaa.

Toisaakseen haen vähintään kahden, mutta mieluusti kolmen makuuhuoneen asuntoa. Kalustettu tai ei, mutta tarvitsen yhden huoneen työlleni ja omalle tietokoneelleni.

<span style=”line-height: 1.5em;”>Budjetiksi olen asettanut maksimissaan noin 700 euroa kuussa.</span>

Siinä tärkeimmät kriteerit ja muista voi tehdä niitä kompromisseja 🙂

Eipä siinä, muutan tästä asunnosta pohjoiseen odottamaan lennon lähtöä Luulajasta ja sitten katsotaan mitä tapahtuu. Oluella ajattelin käydä ensimmäisenä iltana ja näyttäisi olevan irkku- ja aussibaaria majoituksen lähellä joten siitä lähtee 🙂