Vastaa aiheeseen: Vertailussa espanjalaisten ja suomal. avuliaisuus

Uusimmat Keskustelu Asuminen ja eläminen Yleistä asumisesta ja elämisestä Vertailussa espanjalaisten ja suomal. avuliaisuus Vastaa aiheeseen: Vertailussa espanjalaisten ja suomal. avuliaisuus

LINKKI

sophie
Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 1
Vastauksia: 42

En laittaisi kaikkia samaan kastiin. Joskus muutama vuosi sitten ’tutustuin’ yhteen romanialaiseen kerjalaisnaiseen, joka nyt oli vain parikymppinen. Asui silloin samalla seudulla koko perheensa kanssa. Siina oli sisko, aiti, tati ja joitain miespuolisia kerjureita samassa sakissa. Kerran annoin sille kymmensenttisen ja se vain nauroi ja laittoi sen rintaliiveihinsa. Ilmeisesti jotain myos itselle. Aina tervehti iloisesti ja ei loppupeleissa koskaan pyytanyt minulta rahaa. Nimen olen jo unohtanut. Sitten se nainen oli jossain vaiheessa raskaana (ei ollut bluffia, vaan ihan oikeasti). Viimeisillaan paksuna ei jaksanut kavella muitten mukana keskustaan saakka kerjaamaan, joten tuli miltei aina samalla bussilla samaan kellonaikaan kaupunkiin kuin ma. Yksi kerta oli ihan tosi kuuma paiva. Ma ostin sille kioskista coca-cola tolkin ja itselleni samanlaisen. Sitten tuli bussi ja bussikuski antoi mun tulla bussiin sisaan puolityhjan tolkin kanssa, ei edes sanonut mitaan. Sitten kun se tytto tuli perassa oman tolkkinsa kanssa, niin kiva kuski vaan tiuski sille, ettei bussiin saa tuoda juomia, ja han joutui laittamaan juomansa roskiin. Me muutettiin pois samalta seudulta. Kerran kohtasin hanet sen jalkeen keskustassa ja kysyin, etta mites vauva, se on ilmeisesti jo syntynyt. Han kohautti vain olkiaan. Asia alkoi karmia minua, joten en sen jalkeen enaa koskaan mennyt juttelemaan hanelle.

Varmaan silla espanjalaisella yh-aidilla on paremmat mahdollisuudet ja tietotaito hakeutua edes jonkinlaisen avun piiriin kuin nailla. Voi vain kuvitella, millaista riistoa ja hyvaksikayttoa he mafioiden kynsissa kokevat.

Toinen, hieman negatiivisempi, romani-kokemus sattui yks kesa tapotaydessa junassa, jossa yks mustalainen yritti taskuvarkautta. Mies ehti jo aukaista turistin selassa olevan repun vetoketjun, mutta ma menin siihen valiin keskeyttamaan toiminnan. Sain miltei turpiini. Tapahtuneesta kovasti saikahtaneena pakenin junan perimmaiseen vaunuun, mutta onneksi en nahnyt kyseisia roistoja enaa sen jalkeen.