Vastaa aiheeseen: muuttaisiko takaisin suomeen , osa II

Uusimmat Keskustelu Yleistä Uutiskulma muuttaisiko takaisin suomeen , osa II Vastaa aiheeseen: muuttaisiko takaisin suomeen , osa II

LINKKI

santiago
Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 307
Vastauksia: 4162

Olen tullut siihen tulokseen että jokainen ratkaisee finaalivaiheen asumisensa ja elämisensä  ihan juuri niinkuin haluaa. Osaa. Taloudellisesti pystyy.  Ihan mitä vaan. Toisilla sitten itsestä riippumattomista syistä voi kaikki hyvät suunnitelmat mennä päin persettä , toisilla taas oikein hyvin.

Mä toivon henkilökohtaisesti kuolevani ns. saappaat jalassa. Nopeasti, vielä omatoimisena , toimintakykyisenä ja taloudellisesti omillani. Pitkä ikä henkisenä tai fyysisenä vihanneksena ei ole mun toivomuslistalla.  Varmaan tästä syystä moni kuluttaa viime vuosinaan kirkon penkkiä, laulelee virsiä ja rukoilee pahoja tekojaan anteeksi.   Mä olen laiska mutta mukavuudenhaluinen  joten  luotan kaulassa roikkuvaan , Cristo de la buena muerteen. Ole

Sitä mä olen tässä ihmetellyt,  viimeksi eilen ,  olenko vielä kovassa kondiksessa  vai onko loppu ihan kulman takana.  Nimittäin salilla ei tule hiki kuin bastussa . Vaikka nostelisi penkiltä reilusti yli oman painon ja muutenkaan rauta ei vielä paina kovin paljon. Tässä voi olla kuolemantaudin oireet kyseessä.

Dementiakaan  ei ehkä ole vielä  kovin pitkällä. Kun mä menen autotalliin niin mä muistan hyvin kummat  avaimet tuli himasta otettua mukaan . Auton vai prätkän.  Ja muistan yrittää liikenteeseen lähtöä ihan oikealla laitteella.

Mutta kaikki jotka ovat tyytyväisiä suomalaiseen vanhustenhoitoon  saavat sitä vapaasti mun puolesta olla.   Mun mielestä siellä on tällä rintamalla  surkea tilanne.

Mulla on hyvä käsitys palvelutaloasumisesta. Anoppi asui viimeiset 10-15 vuotta sellaisessa.  Ja löytyi sieltä lattialta aivoverenvuodon halvaannuttamana . Pari päivää kohtauksen jälkeen. Ole.

Mitä mä voin sanoa siihen , että joku ihan vakavissaan taitaa olla tyytyväinen ja pitää hyvänä asiana , että Turussa on palvelutaloja . Ja ainoastaan viiden vuoden jonolla. Hoh hoijaa. Toisaalta eikös se ole niin , että suomalaisiin hyveisiin kuuluu nöyryys ja kyky ottaa vastaan mitä paskaa vaan.

Mulla oli siellä tän viiden donan hinta -arvioni edessä  (+ – ) plus ja miinusmerkit.  Mä tiedän mitä Stadissa maksaa hyvätasoinen yksityinen vanhainkotityyppinen hoito.  Ei köyhille. Niille on tarjolla tämän ketjun aloituskirjoitukseen ympätyn linkin mukaista turvaa.

Mutta tämä tästä. Aiheesta. Onneksi mun omat vanhempani ja vaimon myös , ovat jo kuolleet. Joten orpopoikana joudun enää miettimään ja toteuttamaan oman finaalivaiheen järjestelyt.

Loppukaneettina se , että pahaa tekee lukea näistä surkeista  vanhuskohtaloista. Sitä ei voi toivoa kenellekään.   Paitsi poliitikoista , jotka näistä päättävät, ei ole niin väliä.

Toisaalta ei niitä, EI KOSKAAN EIKÄ MISSÄÄN, tulla näkemään arvauskeskusten tai kunnallisen vanhustenhoidon jonoissa.

Tuli vielä mieleen , vaikkapa päivän kysymyksenä, nauraakohan ne meille?