Vastaa aiheeseen: muuttaisiko takaisin suomeen , osa II

Uusimmat Keskustelu Yleistä Uutiskulma muuttaisiko takaisin suomeen , osa II Vastaa aiheeseen: muuttaisiko takaisin suomeen , osa II

LINKKI

santiago
Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 307
Vastauksia: 4162

” Tutkin joku aika sitten Suomen kiinteistömarkkinoita. Ylläpitokustannuksia ja vähän sitä sun tätä. Me asumme sen ajan vaikka hotellissa, ellei löydy joku vuokra-asunto mitä olemme kesällä Suomessa. ( aina löytynyt tähän saakka) Hinnat ovat laskeneet, se on totta. Mutta kiinteistöihin / kiinteistöön kohdistuvat kaiken maailman uudet ”direktiivit,” verot, paskalaki, energiatodistuksia, jne. Ja uusia varmaan viritellään kaiken aikaa? ”

Mä olen ajankulukseni seuraillut myös mitä Suomessa kiinteistörintamalla tapahtuu. Ja samaan lopputulokseen olen tullut kuin Oikka.  Ja  Oikan mielipiteestä   lainaus yllä.  Kulut, lähinnä verotuksen ja piiloverotuksen takia , ovat uskomattomat. Putkiremontteja , a`500-1000€ /m2 tehdään -80 ja – 90 luvuilla tehtyihin rakennuksiin + muut remontit ja  kunnossapitokustannukset siihen päälle.   Omakotitalo ei ole oikea ratkaisu enää tässä iässä ja pienenkin osakehuoneiston pelkät vastikkeet ovat muutaman donan vuodessa.  Ja tämä ( ehdottomasti)  kaukana pääkaupunkiseudulta. Mitä tulen välttämään viimeiseen asti, jos ikinä päädyn hankkimaan mitään Suomesta.

Ja koska tässä on jonkinverran kokemusta ja kompetenssiakin vertailla asumista suomi-espanja akselilla  niin olenhan mä osannut johtopäätökseni tehdä. Ja tehköön jokainen , ketä asia kiinnostaa , saman tykönään. Ja toimikoon niin kuin hyväksi näkee. Mulla ei ole epäilystäkään missä mennään asian suhteen.