Vastaa aiheeseen: Lukijat pöyristyivät lasten luistinratakiellosta: ”Tämä maa alkaa olla ihan sair

Uusimmat Keskustelu Yleistä Uutiskulma Lukijat pöyristyivät lasten luistinratakiellosta: ”Tämä maa alkaa olla ihan sair Vastaa aiheeseen: Lukijat pöyristyivät lasten luistinratakiellosta: ”Tämä maa alkaa olla ihan sair

LINKKI

santiago
Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 307
Vastauksia: 4162

Hyvä kysymys . Eli kuinka vanhoja muistella. Mä olen automaagisesti muistellut aikoja joista itse muistan ja  tajuankin jotain.  Eli pikkaisen vaille 50 vuotta.  Tuli toi Juhantalokin mulle mieleen, tosin vähän jälkijunassa. Mutta sitä en muista joutuiko ihan vankilaan asti. Hämärä muistikuva sanoo että kyllä.

Sodan jälkeen juttu meni mun muistikuvan mukaaan kyllä niinpäin, että kommarit olivat vallassa ja toteuttivat valvontakomission käskyjä. Ja linnaan joutui Suomea sodan aikana  johtaneita miehiä. Tähän liittyi mm. asekätkentäkuviot, samoin sodan aikaisten arkistojen ja tiedustelutietojen Ruotsiin uittaminen . Mistä ne jatkoivat matkaa, mikä Ranskaan, mikä Englantiin ja loppujen lopuksi Jenkkeihin. Mihin lähtivät myös Suomen sodan aikaiset johtavat tiedustelumiehet . Ja muitakin sotilaita.  Ehkä tunnetuimpana Törni.  Ja kun ollaan espanjapalstalla, niin liipaisee asia tätäkin maata . Eversti Hallamaa päätyi perheineen loppujen lopuksi tänne . Cartamaan, Malagaan. Missä yhä  asuu ja vaikuttaa liike-elämässä hänen lapsensa. Ovat kohtuullisen tunnettuja henkilöitä täällä.

Ja sodan aikanahan osat olivat toisinpäin. Vasureilla oli vaikeaa. Oli kurikomppaniaa, jopa kovan luokan keskitysleirejä kovimmille aatteen miehille. Mienkiintoisia kirjojakin on näistä asioista kirjoitettu. Eivät vaan ole yhtä tunnettuja kuin Tuntematon sotilas.