Vastaa aiheeseen: Asunon oston rahoitus

Uusimmat Keskustelu Asuminen ja eläminen Yleistä asumisesta ja elämisestä Asunon oston rahoitus Vastaa aiheeseen: Asunon oston rahoitus

LINKKI
Profiilikuva käyttäjästä MiMadrid
MiMadrid Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 4
Vastauksia: 649

Lyhyesti: käteinen on kunkku asuntoasioissa(kin). Ja jos käteistä ei ole niin luonnollisesti pankkiin lainaa kyselemään. Olen antanut itselleni ymmärtää että Suomesta ei lainaa ulkomaan kohteisiin noin vain järkevään hintaan saa joten vaihtoehdoksi jää espanjalainen pankki. Koska lamassa ollaan niin pankkien välinen taistelu asiakkaista on kovaa. Lainaehdot vaihtelevat huimasti, siksipä mun neuvo olisi kilpailuttaa ne pankit. Ehdottomasti joku kieltä ja pankkiasioita tunteva mukaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, mielummin jo ennenkuin edes ensimmäisessä pankissa käy juttelemassa tai edes asuntoa katsomassa.

Holtiton luotonanto on Espanjassa loppu joten maksukyky täytyy selvittää tarkasti. Käytännössä kuitenkin riittävät säännölliset tulot. Suomessa oleva kiinteä omaisuus ei käy täällä vakuudeksi (korjatkaa toki jos olen väärässä tai tässä on tapahtunut muutos). Pankki määrittelee ostettavan asunnon vakuusarvon joka ei välttämättä ole lähelläkään ostohintaa, eli ostettava asunto itsessään ei riitä vakuudeksi. Tästäkin selviää käteisellä…tilanne tosin ei ole niin paha kuin männävuosina.

Yksi vaihtoehto mitä tiedän käytettäneen on ottaa luottoa (ei asuntolainaa) Suomesta ja asuntolaina sitten pankista Espanjassa. Tuolla Suomen luotolla paikkaa tuon käteistarpeen ja Espanjan pankki sitten rahoittaa loput. Kun asuntolainan pankista Espanjassa ottaa niin riski tulla kusetetuksi asuntokaupassa pienenee…pankki pitää puoliaan ja varmistaa saatavansa.

Mullakin olisi kysymys josko jollain on tuoretta tietoa: kuinkakohan suuren osuuden pankki nykyisellään suostuu rahoittamaan ns. normiasunnosta?