LINKKI
Profiilikuva käyttäjästä Fiona
Fiona Ei kirjautuneena
Kirjoituksia: 0
Vastauksia: 4

Moi! Täältä löytyy myös yksi eläinlääketieteellisestä kiinnostunut. Asun vielä Suomessa, ja olen käynyt tänä keväänä täydentämässä YO-tutkintoa, ja nyt odottelen papereita sieltä jotta voisin lähettää ne eteenpäin UNEDiin. Kiire siis tulee tuohon kesän hakuun mutta ei auta kuin odottaa.

LikkaPippa, sinä kun olet ilmeisesti vastikään lähettänyt paperit UNEDiin, voisitko vähän kertoa siitä prosessista? Missä käännätit tarvittavat dokumentit ja mitkä sinne lähetit? Lukion päättötodistus + YO-todistus, eikö vain? Kuinka kauan koko prosessiin meni? Olen yrittänyt etsiä vaikka mistä tietoa siitä, minkälaiset suomalaiset YO-arvosanat korreloivat UNED-pisteiden kanssa, mutta mistään ei tunnu sitä tietoa löytyvän. Edes soitto UNEDiin ei tätä asiaa avannut. Olisi kiva tietää edes suunnilleen minkälaisia arvosanoja tarvitaan. Joltakin palstalta olen lukenut, että C:n papereilla olisi päässyt esimerkiksi Santiago de Compostelaan v.2006, mutta tiedä sitten miten totta tuo on, sekä miten on käytäntö vuosien myötä muuttunut. Olisitko siis halukas kertomaan minkälaiset YO-arvosanat sulla on (ja mistä aineista) sekä minkälaiset pisteen UNED on sulle antanut? Tää asia oikeesti tekee mut pian hulluksi.

Itse haluaisin päästä etelään opiskelemaan, ja ykkösvaihtoehtona onkin Córdoba, joka onkin sopivasti se vaikein eläinlääkis Madridin ja Barcelonan jälkeen. Tuossa keväällä sattui lisäksi YO-viikolle perheenjäsenen erittäin vakava sairastuminen, joten tämä YO-tutkinnon täydentäminen ei mennyt aivan putkeen, mutta sille ei enää mitään voi. Todennäköisesti käyn uusimassa kokeet syksynä sitten, koska en todellakaan usko, että näillä suorituksilla paikka etenkään Córdobasta aukeaa. Sitten voisi ensi keväänä koittaa uudestaan. Ikää toki pukkaa koko ajan lisää, mutta sitä yritän olla miettimättä.

Minkälainen sun espanjan kielen taso muuten on? Mun taso on ihan ok ottaen huomioon että olen lukenut kieltä vasta vähän aikaa, ja andalusialaisten ystävien vuoksi myös korva on tottunut paikalliseen aksenttiin, mutta tiedän, että opiskelu tulee tuottamaan vaikeuksia ainakin ekan vuoden. Se ehkä pelottaakin eniten, koska opiskelu tosiaan maksaa enkä halua reputtaa kaikkia kursseja ja siten ”hukata” kallisarvosta aikaa ja rahaa. Olen myös miettinyt, että jos en tänä keväänä pääse yliopistoon niin haen Ciclo Formativoon Auxilar de veterinaria-”linjalle”, joka on sopivasti tullut/tulossa uutena julkisen puolen CF-ohjelmistoon. Onko kellään kokemusta Ciclo Formativoon hakemisesta ja sinne pääsemisestä? Periaatteessahan CF vastaa meidän ammattikoulua, jonne pääsee Suomessa opiskelemaan vaikka ilman sitä YO-tutkintoakin, mutta espanajalainen ystäväni on antanut ymmärtää että CF:ään tarvitaan myös hyvät YO-arvosanat. On vaikea verrata ja tietää tarkalleen mitä vaaditaan kun kumpikaan ei oikein tunne toisen maan opetusjärjestelmää. Toisaalta nythän on varmasti kaikki opiskeluväylät tukossa koko Espanjassa tuon taloustilanteen takia…

Tulipa nyt pitkä sepustus, mutta toivottavasti jaksat LikkaPippa (ja muut asiasta jotain tietävät!) vastata. Olen todellakin kaivannut vähän vertaistukea tämän asian tiimoilta, etenkin niin suomalaisten kokemuksia hakuprosessista, ja ihan kaikenlainen tietoa auttaisi minua(kin) aivan hurjasti!

PS – Oletko LikkaPippa ajatellut osallistua myös PAU-kokeeseen?