Uusimmat › Keskustelu › Yleistä › Yleiset pulinat › Vanhusten hoito › …
Liityn nyt myös omalta osaltani tähän keskusteluun… Itse hoidan vanhuksia suomessa yksityisessä palvelukodissa (tosin palvelutalo vain sanana, koska keski-ikä jo yli 90 vuotta niin asukkaat myös sen kuntoisia).
Olen samaa mieltä että henkilökuntaa tulisi olla enemmän, joka päivä saa juosta hiki hatussa että repeää joka paikkaan. Ja yleensä ei kyllä kerkeä joka paikkaan, mutta sitten joustan/laistan jostain muusta asiasta kuin vanhusten hoitamisesta. Esim. vaatteiden pesusta, silittämisestä, siivoamisesta ym. mitä meidän hoitajien pitäisi tehdä hoitotyön ohella…
Haluan myös lisätä sen näkökulman kuinka jotkut omaiset kohtelevat asukkaitamme. Omaiset ovat närkästyneitä kun emme ehdi viedä mamma/pappaa joka toinen pvä ulos yms, mutta itse eivät kuitenkaan tee vanhusten kanssa juuri mitään, käyvät parin kuun välein parin minuutin visiitillä. (ei tietenkään kaikki) Mutta näitä tapauksia näkee turhan usein.
Huonoin selitys mitä olen kuullut: ”Ei viittitä käydä niin usein kun ei mamma sitä kuitenkan hetken päästä muista”… Siihen itse tokaisin ” No mutta sillä hetkellä kun täällä olette niin hän kyllä varmasti iloitsisi”
Myös jotkut asukkaamme on viety toiseen hoitolaitokseen (kaupugin), ja selitetty ” täällä asuminen niin kallista, että koko mamman perintö hupenee”…..!!
Itselläni on se periaate että hoidan jokaista vanhusta niin kuin hoitaisin äitiäni.
Parhaani aina teen ja se riittää, koska parempaan en pysty.